DRUHÁ NEDĚLE VELIKONOČNÍ
První
křesťanské Velikonoce slavené Církvi, k níž se o Letnicích při seslání
Svatého Ducha připojilo na tři tisíce katechumenů, se poprvé odehrávaly necelý
rok po této události. Podle svědectví poutníků, kteří putovali v následujících
desetiletích a staletích na Svaté triduum do Jeruzaléma, aby s apoštoly a
jejich nástupci, zpočátku i s papežem Petrem, jenž měl před odchodem do
dalšího sídelního města, Antiochie, a nakonec do Říma, svůj stolec zde, slavili
již při mši svaté Květnou neděli, slavný vjezd Ježíšův do města, Zelený
čtvrtek, Velký pátek, Bílou sobotu a Boží hod vzkříšení Ježíše Krista.
Touha
prožívat znovu s Ježíšem Jeho poslední pozemské Velikonoce je patrná v dalších
tradicích Církve: shromažďování se na Velký pátek v římském Koloseu,
výstav Nejsvětější eucharistie v Gethsemanské zahradě a nad hrobem
Ježíšovým, zbudovaným v kostelích o Svatém třídení, obřady slavnosti
vzkříšení slavené později Církví nikoli o Vigilii, ale ve dne; to vše a další
liturgické formy stvrzují svatodušní prožívání těchto každoročních poutí na
místo, kde náš Pán Ježíš vystoupil do města svého utrpení, za jeho hradby k ukřižování
a slavnému zmrtvýchvstání.
Velikonoční
oktáv, jejž nyní prožíváme, byl poutí po náhorní vrcholové cestě slavnosti
Zmrtvýchvstání.
Jako při
židovských a pohanských svatebních hostinách trvajících jeden či více týdnů,
tak i po spirituální svatební noci, první vigilii noci ze soboty na neděli, kdy
náš Spasitel vstal z hrobu oslavený, mohli židokřesťané i brzy nato pohanokřesťané
slavit po roce několik dní, které nebyly přednostně dny mystagogie pro neofyty,
ale především pokračováním této svatební radosti vykoupené duše v očekávání
oslavení těla a očekávání a předjímání této věčné skutečnosti ve chvíli svatého
přijímání v prvotině osobního zakoušení věčné blaženosti přátelství s Ježíšem.
Každý den
oktávu – jak je to dodnes patrné v Liturgii horarum či v vložce k velikonočnímu
oktávu Římského kánonu nebo v první velikonoční prefaci Novi ordinis – byl
zpřítomňováním, prožíváním oné neděle všech nedělí, vzkříšením ve velikonoční
svatební hostině slova modlitby a mešní oběti.
Proto také
nám o této neděli Církev předkládá i v pokoncilní liturgii úryvek ze
Skutků apoštolů o křesťanech, kteří „oktáv Velikonoc“, radost ze setkání se zmrtvýchvstalým
Pánem a Vykupitelem do pravidelného setkávání o dni zmrtvýchvstání při mešní
slavnosti, při „lámání chleba“, i modlitbách v Podloubí Šalamounově a po
domech, ve vyučování a vzdělávání katechumen ve víře, které se ustálilo o dnech
temnoty, z nichž čekatelé ke křtu vycházejí ke Dni, jímž je Kristus, totiž
o postních středách a pátcích, o dni Jidášovy zrady a o dni jejího vyvrcholení
na Golgotě.
Takto více –
jako prvotní společenství Církve v Jeruzalémě žijící v jednotě majetku
– i méně - jako církevní obce, které se scházely v jednotlivých dnech a
domech – prožívali křesťané vzájemný vztah, jejž svatý Lukáš nazývá bratrským
společenstvím:
Křesťané setrvávali v apoštolském učení, v bratrském společenství, v lámání chleba a v modlitbách. Všechny naplňovala bázeň, poněvadž se prostřednictvím apoštolů dělo mnoho divů a znamení.
Všichni, kteří přijali víru, drželi pevně pohromadě a měli všechno společné. Prodávali všechen svůj majetek a dělili ho mezi všechny, jak kdo potřeboval. Každý den zůstávali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a jedli pokrm v radosti a s upřímností srdce, chválili Boha a těšili se všeobecné oblibě. A Pán rozmnožoval den co den počet povolaných ke spáse.
Milující
srdce, milosrdenství je schopen prokázat druhému v nejvyšší míře,
přesahující tento prostor a čas, jedině Bůh. Král David zpívá o odpovědi,
vyznání lásky k milujícímu Bohu. Vyzývá k této lásce. Zároveň
prorocky mluví na místě Mesiáše, Božího Syna, který je Boží spásou, Ježíšem a
stává se kamenem úrazu i obětním oltářem pro vykoupení člověka.
Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.
Nechť řekne dům Izraelův: "Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řekne dům Árónův: "Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řeknou ti, kdo se bojí Hospodina: "Jeho milosrdenství trvá navěky."
Vrazili do mě, abych padl, avšak Hospodin mi pomohl. Hospodin je má síla a statečnost, stal se mou spásou. Jásot ze spásy zní ve stanech spravedlivých.
Kámen; který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích. Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho!
Boží milosrdenství, milující srdce Boha Otce nabízí podíl na zmrtvýchvstání Jeho Syna každému, na dědictví, jehož se ujme ten, kdo se nechává očišťovat v ohni svých hříchů a neřestí. Blahoslavení, kteří takto přijímají Ducha Otce a Syna; ač Syna nevidí, přece Jej a právě Jej očima víry, očima svého srdce, v němž působí Duch, poznávají, setkávají se s Ním již na této zemi.
O tomto blahoslavenství
a milosrdenství Ježíšově píše ve svém prvním listu papež Petr, který sám po
hořkém pláči zrady Jeho lásku zakusil.Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.
Nechť řekne dům Izraelův: "Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řekne dům Árónův: "Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řeknou ti, kdo se bojí Hospodina: "Jeho milosrdenství trvá navěky."
Vrazili do mě, abych padl, avšak Hospodin mi pomohl. Hospodin je má síla a statečnost, stal se mou spásou. Jásot ze spásy zní ve stanech spravedlivých.
Kámen; který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích. Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho!
Boží milosrdenství, milující srdce Boha Otce nabízí podíl na zmrtvýchvstání Jeho Syna každému, na dědictví, jehož se ujme ten, kdo se nechává očišťovat v ohni svých hříchů a neřestí. Blahoslavení, kteří takto přijímají Ducha Otce a Syna; ač Syna nevidí, přece Jej a právě Jej očima víry, očima svého srdce, v němž působí Duch, poznávají, setkávají se s Ním již na této zemi.
Bud' veleben Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista! Protože je tak nesmírně milosrdný, znovu nás zrodil, takže zmrtvýchvstáním Ježíše Krista máme živou naději na dědictví, které nepomine, na dědictví skvělé a trvalé. Je pro vás připraveno v nebi; protože totiž máte víru, chrání vás Boží moc a vede ke spáse, která se má ukázat nyní v poslední době.
A proto budete potom jásat, i když vás snad musí trápit teď ještě na krátký čas všelijaké zkoušky, aby se vyzkoušela vaše víra, vzácnější než pomíjející zlato, které přece bývá čištěno v ohni. Až se pak zjeví Ježíš Kristus, bude vám to ke chvále, slávě a cti. Toho milujete, ačkoli jste ho neviděli; v něho věříte, třebaže ho ještě nevidíte. Zato budete jásat v nevýslovné a zářivé radosti, až dosáhnete cíle své víry, totiž spásy duše.
Během Jubilea 2000, řekl při své apoštolské návštěvě Polska
Svatý otec Benedikt XVI., milovaný Služebník Boží Jan Pavel II. ustanovil, aby
se v celé Církvi neděle po Velikonocích, zvaná také Bílá neděle, nazývala také
nedělí Božího milosrdenství. Stalo se to v souvislosti s kanonizací Faustiny
Kowalské, skromné polské sestry, která se narodila v roce 1905 a zemřela v roce
1938 a byla horlivou hlasatelkou Milosrdného Ježíše. Milosrdenství je skutečně
jádrem evangelního poselství, je to vlastní jméno Boha, jeho tvář, kterou
zjevil ve Starém zákoně a plně v Ježíši Kristu, vtělená Láska Stvořitele a Vykupitele.
Tato milosrdná láska také ozařuje tvář Církve a zjevuje se jednak
prostřednictvím svátostí, především prostřednictvím Svátosti smíření, jednak
prostřednictvím skutků milosrdné lásky, jak společnými i individuálními.
Všechno co, Církev hlásá a koná, zjevuje milosrdenství, které Bůh člověku dává.
Když Církev znovu hlásá zapíranou pravdu nebo zrazené dobro, činí tak vždy na
podnět milosrdné lásky, aby lidé měli život a měli jej v plnosti.
Dotek s tímto
životem v plnosti zažila podle evangelia, které sepsal svatý Jan, Marie z Magdaly
a potom Petr a Jan časně zrána prvního dne v týdnu po židovské velikonoční
sobotě. Ona pak, když podruhé přišla ke hrobce a již do ní vstoupila, uviděla
dva nebeské posly a uslyšela Ježíšův hlas; když se obrátila, uviděla svého
Mistra a Pána; poznala Jej, když ji zavolal jménem. Běžela poté vyřídit Jeho slovo
o nanebevstoupení k Otci „bratřím“: svatý Petr a Jan se stávají
blahoslavenými, kteří „neviděli a přesto uvěřili“ – běží k hrobce,
Ježíše již v té chvíli nespatří, pouze prázdný hrob a pohřební roušky. V tu
chvíli oba uvěřili.
Večer toho dne
je dalším stupněm víry svatých apoštolů Petra a Jana. Náš Pán přichází
zavřenými dveřmi a uděluje apoštolům Ducha svatého, aby na jeho místě
odpouštěli v Církvi hříchy. Svatý apoštol Tomáš toho dne navečer není přítomen.
Nedokáže svědectví ostatních apoštolů o setkání se Zmrtvýchvstalým uvěřit. Chybí
mu stupeň víry svatých Petra a Jana. Chybí mu pak i setkání s Ježíšem,
jeho poslání, Jeho Dech, tradice Jeho milosrdenství. – Chce se dotýkat zmrtvýchvstalého
a oslaveného těla Ježíšova, dříve než bude sám v oslaveném těle. Chce
uvěřit v sestoupení Božího Syna na kříž.
Církvi nevěřící
Tomáš je prvním z těch, kdo nejsou ve společenství Církve ve chvíli, kdy
přichází Ježíš. Může pak být i předchůdcem těch, kdo přestanou chodit do
společenství, v němž apoštolé a jejich nástupci konají oběť mše svaté na
památku Jeho Poslední večeře, smrti a zmrtvýchvstání; v síle seslání Jeho
Ducha. Předchůdcem těch, kdo pro svoji zpozdilost se pak musejí dotknout
bolesti Ježíšových ran a sestoupit do utrpení, jež On prožíval: nebýt
blahoslavenými; zakusit milující srdce Ježíšovo až po upřímném vyznání tohoto
hříchu ve svátosti smíření.
Když byl večer prvního dne v týdnu, přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám!" Po těch slovech jim ukázal ruce a bok. Když učedníci viděli Pána, zaradovali se.
Znovu jim řekl: "Pokoj vám!“ Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás." Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou." Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána."
On jim však odpověděl: "Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím." Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám!" Potom vyzval Tomáše: "Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící." Tomáš mu odpověděl: "Pán můj a Bůh můj!"
Ježíš mu řekl: "Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi. Blahoslavení, kdo neviděli, a přesto uvěřili."
Ježíš vykonal před svými učedníky ještě mnoho jiných zázraků, ale o těch v této knize není řeč. Tyto však jsem zaznamenal, abyste věřili, že Ježíš je Mesiáš, Syn Boží, a s vírou abyste měli život v jeho jménu.
O. Vladimír