Slavnost Nejsvětější
Trojice
Ti, kteří ve svatodušním
společenství Nejsvětější Trojice poznali mocný příchod Ducha svatého do Církve
a zakusili jeho ohnivý plamen nad svou myslí, intelektem, jazyk plný glosolalie
nad svým "mateřským" jazykem, prožívají to, co píše Otec biskup Futon
Sheen o daru – rovněž svatodušním – konverze:
"...Konvertita a jeho okolí si však často
uvědomují psychologické účinky konverze a začlenění do Kristova těla.
Za prvé je to zaměření života k novému středu a
přehodnocení všech jeho hodnot. Toto nové intelektuální uspořádání myšlenek,
které má udělat místo pro Boha, je jedním z dokladů, že konverze není záležitostí
citu, protože city obyčejně úsudek neřídí. Před konverzí je život
nepochopitelným. Po konverzi se život podobá téměř lampiónu, ale rozvinutému do
plného objemu, uvnitř se svíčkou, která osvětluje jeho stěny a dává vyniknout
jednotě v jeho vzoru i kresbě."
Pro takové církevní
společenství, pokud již našlo svou pevnou půdu pod nohama na pevné skále
Petrova vyznání, v Církvi apoštolské a katolické, nastává po konverzi návrat do
všednosti, která již září jasným světlem Ducha Ježíšova a Otcova: každá modlitba
se zdá příliš krátká, aby uchovala a rozlévala na další oblasti osobního i
společného života další a další paprsky zpřítomňujícího se zmrtvýchvstání
našeho Pána Ježíše Krista.
Současně se duše naplněné nestvořeným světlem dotýká
mnohý démon: satan se snaží "uloupit", oslabit božskou trojici
ctností víru, naději a lásku v životě znovuzrozeného, katolického křesťana.
Nadto hledá konvertita v Duchu svatém, veden
tajemstvím božského sjednocení s lidským, které sám intenzivně prožívá,
pozemskou oporu, prostředek, jejž Církev již od Letnic nabízí, aby
neuchopitelné, duchovní, pozemsky zadržel a uchoval ve své duši a ve svém všedním
životě.
Proto všech osm dní po sestoupení Ducha svatého na
společenství modlící se Církve, je učebnicí tohoto trojího procesu, dějin duše,
která se obává jediného: že by Milujícího ztratila.
Proto také ke svatodušní obnově Církve, k Reformě
reformy, patří i obnova Svatodušního oktávu, který – ač je dosud svatodušní pondělí
dnem volna v patnácti státech, přesto je žádán těmi, kdo chtějí v posvátné
liturgii – na nejdůležitějším místě pro charismatickou obnovu – zachovat
poznání a poznávání Ježíše, které dává pravdivě jen Duch svatý a uchovat vzácný
okamžik "nejkrásnější chvíle na kolenou".
Celý Svatodušní oktáv je tradičně věnován výuce,
vyzbrojení Duchem svatým k duchovnímu boji ve vlastní mysli i srdci a k
ochraně, hájení Církve a k šíření Ježíšova království v temnotě hříchů a
neřestí.
Kdo z těch, jenž zakusil dar Ducha Ježíšova a Otcova a
přitom nepoznal život v Církvi, ale pouze jen v církevním společenství,
objevuje poklady katolické, tedy i všeobecné Tradice, jak se to v této době již
častěji stává, otevře klasické svatodušní knihy Otce kanovníka Vojtěcha Ruffera
a čte poklad víry Otců či Římský breviář či papežský Missale Romanum, je
překvapen, jak Duch svatý v Tradici podává vzácné duchovní rady k ochraně svých
charismat, darů, svátostí a ctností prostřednictvím duchovních Otců, západních
"starců", či jak v pokladu modliteb a čtení Římského breviáře vyučuje
každý den, počínaje od pondělí svatodušního v jednotlivých krocích duchovního života,
a jak i čtení v mešním řádu jsou souhrnem a vyvrcholením tohoto vyučování
podaného – novodobě a spíše povrchněji řečeno – v Denní modlitbě Církve.
Jednotlivá capitula, krátká čtení hodinek Breviáře,
jsou pak jak reminiscencí, anamnézí i chvalozpěvem na událost zrození Církve o
Letnicích; tak jakoby se až zalykala chválou, úžasem a pokornou bázní před
Osobu Ducha, takže vedou ty, kdo přijali dar jazyků k tomuto vrcholnému
chvalozpěvu.
A co říci o slavné sobotě, jíž vrcholí Suché, Prosebné
či Kvatembrové dny, zaměřované na modlitbu, půst, rozjímání a slavení svatých
tajemství při – tradičně vyjádřeno – svěcení ostiářů, exorcistů, lektorů, akolytů,
podjáhnů, jáhnů a kněží? - Jí se otevírá brána do svatodušního poselství
víry a křtů ve jménu Trojjediného Boha Otce i Syna i Ducha svatého, současně se
uzavírá velikonoční doba posvátným nočním bděním, svatou vigilií, při níž se
čte pět úryvků ze Starého zákona a v tichu noci slavená oběť mše svaté dává
prožít ústřední tajemství mše svaté, oslavu Nejsvětější Trojice, jíž je obětování
Syna v Duchu Svatém Otci, jehož ovocem je díkůčinění v Duchu svatém skrze
Ježíše Krista, našeho Pána Otci: Nejsvětější Eucharistie.
Tak je položen základ velikonočních tajemství pro
každou neděli, která je proto nazývána nedělí po Seslání Ducha svatého, nedělí
v niž se zpřítomňuje, rozvíjí a uchovává mysterium Nejsvětější Trojice ve
Svatém svatým: pro pokřtěné a pro ty, kdo budou pokřtěni.
¨
¨
I svůj křest očekává svatý Mojžíš, jak čteme v dnešním
prvním čtení z Exodu o svátku Nejsvětější Trojice, když se modlí: "Pane,
jestliže jsem nalezl u tebe milost, ať jde Pán uprostřed nás." Vzápětí
mluví o lidu tvrdé šíje, o hříšnících. Ti potřebují ospravedlnění krví Ježíše
Krista. Tak hovoří svatý Mojžíš implicitně o budoucích katechumenech, kteří v
ponoření do jména Trojjediného Boha naleznou odpuštění hříchů a
"změknutí" svého srdce.
Mojžíš časně ráno vstal a vystoupil na horu Sinaj, jak mu přikázal Hospodin; v ruce měl dvě kamenné desky.
Tu sestoupil Hospodin v oblaku, Mojžíš se tam vedle něho postavil a vzýval Hospodinovo jméno. Potom Hospodin prošel kolem něho a zvolal: "Hospodin, Hospodin, Bůh milosrdný a milostivý, shovívavý, velmi laskavý a věrný!" Mojžíš se rychle vrhl k zemi, klaněl se a řekl: "Pane, jestliže jsem nalezl u tebe milost, ať jde Pán uprostřed nás. Ano, je to lid tvrdé šíje, ale odpusť naši vinu i náš hřích a přijmi nás jako dědictví."
Svatý Daniel svým prorockým chvalozpěvem vyznává víru ve spásu nabídnutou pokolenímu Mojžíše a Abraháma, Otce věřících. Jeho chvalozpěv je i předznamenáním mešního chvalozpěvu, Římského kánonu, chvalozpěvu na Nejsvětější Trojici.
Požehnaný jsi, Pane, Bože našich otců,
chvályhodný a svrchovaně velebený navěky.
Požehnané je tvé slavné svaté jméno
a svrchovaně chvályhodné a velebené
navěky.
Požehnaný jsi ty ve svém svatém slavném
chrámě.
a svrchovaně chvályhodný a slavný navěky.
a svrchovaně chvályhodný a slavný navěky.
Požehnaný jsi ty na svém královském
trůně
a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky.
a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky.
Požehnaný jsi ty, který shlížíš na hlubiny
a trůníš na cherubech.
a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky.
a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky.
Požehnaný jsi ty na klenbě nebes.
a velebený a plný slávy navěky.
a velebený a plný slávy navěky.
O lidu, jehož "šíje již není tvrdá", svědčí
ve své druhé epištole do Korinta svatý Apoštol: když vybízí k radostnému
životě, adresuje svá slova těm, kteří z Boží milosti, ze znovuzrození z daru
křtu na sobě "pracují", zdokonalují se. Vyznáním víry, které je
současně přáním, modlitbou i apoštolským pozdravem známým z mešní liturgie,
začínající ve jménu Nejsvětější Trojice; v trojjediném Dárci, odhaluje pak
tajemství radostného života z Boží milosti.
Bratři, žijte radostně, zdokonalujte se, buďte přístupní napomínání, buďte svorní, žijte v pokoji, a Bůh; dárce lásky a pokoje, bude s vámi.
Pozdravte se vespolek křesťanským políbením. Pozdravují vás všichni věřící. Milost Pána Ježíše Krista, láska Boží a společenství svatého Ducha s vámi se všemi!
"Dnešní liturgie," řekl při první modlitbě Pozdravení andělského po velikonoční době před dvanácti lety Svatý otec Benedikt XVI., "slaví Nejsvětější Trojici, téměř jakoby zdůrazňovala, že se ve velikonočním tajemství plně zjevuje střed kosmu a dějin: sám Bůh, věčná a nekonečná Láska. Tato věta shrnuje celé zjevení: "Bůh je láska" a láska je vždycky tajemství, je to skutečnost, která přesahuje lidský rozum, aniž by mu odporovala, ba dokonce zvyšuje jeho možnosti. Ježíš nám zjevil tajemství Boha: On, Syn, nám dal poznat Otce, který je na nebesích a daroval nám Ducha svatého, Lásku Otce i Syna. Křesťanská teologie shrnuje pravdu o Bohu tímto výrazem : jediná podstata ve třech osobách. Bůh není samota nýbrž dokonalé společenství. Proto se lidská osoba, obraz Boha, uskutečňuje v lásce, jež je upřímným darováním sama sebe.
Kontemplujme tajemství lásky Boha, kterou sdílí
vznešeným způsobem v Nejsvětější eucharistii, svátosti Kristova Těla a Krve,
zpřítomnění jeho výkupné oběti."
K této kontemplaci vybízí Ježíš ve své noční katechezi
o křtu, o tajemství Nejsvětější Trojice hledače Jeho království, Nikodéma, jak
zapsal slova této posvátné vigilie svatý Orličník:
Ježíš řekl Nikodémovi:
"Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen. Kdo v něho věří, není souzen; kdo nevěří, už je odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
P. Fukton J. Sheen,
Pokoj v duši, Křesťanská akademie, Řím 1978, p. 275
O. Vladimír
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Z lásky
jsi stvořil svět,
Duchu
svatý –
tak jsi
miloval svět.
Z lásky
ke svému stvoření,
k lidstvu,
jsi
poslal svého Syna k zástupné obětní smrti na kříži,
Otče, Bože.
Tak jsi
miloval svět.
Z lásky
ke své Církvi,
která jako vzácný poklad uchovává toto nové stvoření: Tebe,
která jako vzácný poklad uchovává toto nové stvoření: Tebe,
hovoříš,
Ježíši
- Tebou
měl a má být celý svět spasen –
s Nikodémem:
říkáš mu
slova lásky Božího Syna,
aby
odsoudil sebe
a skutky
vládce tohoto světa,
aby se
znovu narodil z vody a z Ducha,
byl
spasen vyznáním víry,
které je
samo již darem Vašeho Ducha,
Tvého a
Otcova:
kdo vyzná
víru v Trojjediného Boha
- odřekne
se monoteismu židů, muslimů, pohanů…
a dá se
pokřtít,
přijme
Tvé tělo a krev
- vstoupí do působení Svaté Trojice -
bude
spasen.
Amen.