KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
DOMINICA
IN PALMIS – Květná neděle
LITURGICKÉ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Radost z královského a mesiášského uvítání Ježíše v branách Jeruzaléma,
když přijíždí od Betanie a Betfage na oslátku, střídá v liturgii této
neděle „palmových ratolestí to, co samy naznačují: mučednictví, či přesněji
řečeno, obětní smrt Ježíšova, její předzvěst v druhé části mše svaté
katechumenů, při níž se zpívají nebo čtou Pašije.
V římské
liturgii se slavil slavný vjezd již okolo devátého století. Převzali jej z liturgie
jeruzalémské katolické církevní obce, kde již od dob, kdy již Církev mohla
svobodně slavit svatá tajemství, se od čtvrtého století konal zvyk, že jeruzalémský
arcibiskup, patriarcha na místě, kde Ježíš nasedl na oslátko, učinil stejně a vjížděl
na něm do bran města.
Mezi
chvalozpěvem na Ježíše, na jeho skryté božství, které se projevuje v pokoře
přijetí utrpení a obětní smrti a evangeliem – pašijemi podle sepsání svatého
Matouše, zpíváme o této neděli Tractus, kterým je žalm o utrpení Mesiáše –
Ježíše: jeho slova plná opuštěnosti, v níž nás On, jako člověk navštěvuje,
jako Boží Syn posiluje: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?“
Pán, Hospodin, mi dal jazyk učedníka, abych uměl znaveného poučovat utěšujícím slovem.
Každého rána mi probouzí sluch, abych ho poslouchal, jak je povinnost učedníků. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl nazpět.
Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben.
Svatý David prožil opuštěnost od vlastních, od svého krále- Saula, od svých nejbližších a prožíval také osamocení od Boha. Zjevení tajemství Nejsvětější Trojice je ovšem novou dimenzí této opuštěnosti: Ježíš tuto modlitbu pronáší v Duchu svatém: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?
Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, šklebí rty, pokyvují hlavou: "Spoléhal na Hospodina, ať ho vysvobodí, ať ho zachrání, má-li ho rád!"
Obkličuje mě smečka psů, tlupa zlosynů mě svírá. Probodli mi ruce i nohy, spočítat mohu všechny své kosti.
Dělí se o můj oděv, losují o můj šat. Ty však, Hospodine, nestůj daleko, má sílo, pospěš mi na pomoc!
Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, uprostřed shromáždění budu tě chválit. "Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, slavte ho, všichni z Jakubova potomstva."
(Z promluvy na generální audienci Svatého otce Benedikta XVI. 9. dubna AD MMIX na Svatopetrském náměstí, http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=11091;
LITURGICKÁ ČTENÍ
V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
6. neděle postní - Květná
neděle
V prvním čtení z knihy proroka Izajáše slyšíme proroctví o události, která se odehrála o několik století později. Sám svatý Izajáš o ní prorokoval svým slovem i svou krutou mučednickou smrtí předobrazující hroznou smrt Ježíšovu na kříži.
V prvním čtení z knihy proroka Izajáše slyšíme proroctví o události, která se odehrála o několik století později. Sám svatý Izajáš o ní prorokoval svým slovem i svou krutou mučednickou smrtí předobrazující hroznou smrt Ježíšovu na kříži.
A to, že ve své prorocké řeči
postavil sebe jako „alter Christus“ – na místo Ježíšovo, svědčí o jeho lásce k Mesiáši
o němž prorokoval, po němž toužil a pro nějž se obětoval, a tak mu připravil
cestu.
Pán, Hospodin, mi dal jazyk učedníka, abych uměl znaveného poučovat utěšujícím slovem.
Každého rána mi probouzí sluch, abych ho poslouchal, jak je povinnost učedníků. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl nazpět.
Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben.
Svatý David prožil opuštěnost od vlastních, od svého krále- Saula, od svých nejbližších a prožíval také osamocení od Boha. Zjevení tajemství Nejsvětější Trojice je ovšem novou dimenzí této opuštěnosti: Ježíš tuto modlitbu pronáší v Duchu svatém: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?
Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, šklebí rty, pokyvují hlavou: "Spoléhal na Hospodina, ať ho vysvobodí, ať ho zachrání, má-li ho rád!"
Obkličuje mě smečka psů, tlupa zlosynů mě svírá. Probodli mi ruce i nohy, spočítat mohu všechny své kosti.
Dělí se o můj oděv, losují o můj šat. Ty však, Hospodine, nestůj daleko, má sílo, pospěš mi na pomoc!
Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, uprostřed shromáždění budu tě chválit. "Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, slavte ho, všichni z Jakubova potomstva."
Svatý týden je pro nás křesťany
nejdůležitějším týdnem roku, jak
říká Svatý otec Benedikt XVI., a nabízí nám příležitost ponořit se do
ústředních událostí Vykoupení, opětovně prožít velikonoční Tajemství, velké
Tajemství víry. Od zítřka počínaje mší na památku Večeře Páně nám slavnostní
obřady pomohou živě rozjímat o utrpení, smrti a vzkříšení Páně během posvátného
Velikonočního Tridua, osy celého liturgického roku.
Božská
milost kéž nám otevře srdce pro pochopení nezměrného daru, jímž je spása, které
se nám dostalo Kristovou obětí. Tento obrovský dar nám podivuhodně podává
hymnus z listu Filipanům, který jsme během postní doby několikrát rozjímali.
Apoštol probírá podstatně a zároveň účinně celé tajemství dějin spásy,
připomíná pýchu Adama, který ačkoli není Bohem, chtěl být jako Bůh. A proti
této pýše prvotního člověka, kterého všichni ve svém vlastním bytí trochu
pociťujeme, klade pokoru pravého Syna Božího, který se stal člověkem, neváhal
na sebe vzít všechny slabosti lidského bytí kromě hříchu a sestoupil až do
hlubin smrti. Po tomto sestupu do nejzazší hloubky utrpení a smrti, pak
následuje jeho povýšení, pravá sláva, sláva lásky, která šla až do krajnosti. A
proto je správné - jak říká svatý Pavel - aby „při Ježíšově jménu pokleklo
každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk vyznal ke slávě Boha
Otce: Ježíš Kristus je Pán!“.
Svatý
Pavel těmito slovy naráží na Izajášovo proroctví, kde Bůh říká: Já jsem Pán,
každé koleno na zemi i nebi přede mnou poklekne. A toto - jak říká svatý Pavel
- platí pro Ježíše Krista. On ve své pokoře, v opravdové velikosti svojí lásky
skutečně je Pánem světa a před ním skutečně musí pokleknout každé koleno.
Jak
podivuhodné a zároveň překvapivé je toto tajemství! Nikdy nebudeme moci
rozjímat o této skutečnosti dostatečně. Ježíš, třebaže Bůh, nechtěl své božské
výsady vlastnit výlučně, nechtěl použít svou existenci Boha, svou slavnou
důstojnost a svou moc jako nástroj triumfu a znamení odstupu od nás. Naopak,
přijetím ubohé a slabé lidské podmíněnosti, „vyprázdnil sebe sama“ Apoštol
tady používá velmi hutné řecké slovo kénosis, aby tento Ježíšův sestup
zdůraznil. Božská forma (morphé) se v Kristu ukrývá za lidskou formou, totiž za
naší realitou, poznačenou utrpením, ubohostí, našimi lidskými omezeními a
smrtí. Radikální a pravé sdílení naší přirozenosti, sdílení všeho s výjimkou
hříchu, jej přivedlo na hranici, jež je znamením naší konečnosti, až k smrti.
To
všechno ale nebylo plodem temného mechanismu slepé osudovosti: byla to spíše
svobodná volba velkodušného přijetí Otcova spásonosného plánu. A smrtí, které
vyšel vstříc - dodává svatý Pavel - byla smrt na kříži, tedy ta nejvíce
ponižující a degradující, jež by bylo možno si představit. Toto všechno učinil
Pán světa z lásky k nám, z lásky chtěl „vyprázdnit sebe sama“ a stát se
naším bratrem; z lásky sdílel naši situaci, která je vlastní každému muži a
každé ženě. V souvislosti s tím píše jeden velký svědek východní tradice,
Theodor z Cyru: „Jsouce Bohem z přirozenosti a rovný Bohu, nepovažoval to za
něco velkého, jak to dělají ti, kterým se dostalo cti, převyšující jejich
zásluhy, ale ukrytím svých zásluh, zvolil nejhlubší pokoru a přijal formu
lidského bytí“.
Dnes
čteme v obou ritech římské liturgie toto čtení z listu svatého
Apoštola Filipanům:
Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic
nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe
přirozenost služebníka a stal se jako jeden z lidí. Navenek byl jako každý jiný
člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.
Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné
jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i
v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vyznat: Ježíš Kristus je
Pán.
Drama – qíná – svatého Matouše popisuje tajemství nejhlubší lásky Boha Otce:
oběť Jeho Syna v síle Ducha svatého:
Bylo dva dni před velikonocemi a svátky nekvašeného chleba. Velekněží a
učitelé Zákona hledali příležitost, jak by se lstí zmocnili Ježíše a jak by ho
připravili o život; říkali totiž: „Jenom ne o svátcích, aby nedošlo ke
vzbouření lidu."
Už napřed moje tělo pomazala k pohřbu.
Když byl Ježíš v Betánii v domě Šimona Malomocného, přišla k němu při jídle
žena s alabastrovou nádobkou drahocenného oleje z pravého nardu, rozlomila
nádobku a olej mu vylila na hlavu. Někteří to však těžce nesli a mezi sebou si
říkali: "Nač došlo k takovému plýtvání tím olejem? Vždyť se ten olej mohl
prodat za víc než tři sta denárů a dát je chudým." A zlobili se na
ni.
Ježíš však řekl: Nechte ji! Proč jste na ni zlí? Dobrý skutek
na mně vykonala. Vždyť chudé máte mezi sebou vždycky a můžete jim prokazovat
dobrodiní, kdykoli chcete, mne však vždycky nemáte. Udělala, co mohla: už
napřed moje tělo pomazala k pohřbu. Amen, pravím vám: Všude na celém světě, kde
bude hlásáno evangelium, bude se na její památku vypravovat také o tom, co
vykonala."
Slíbili Jidáši Iškariotskému, že mu dají peníze.
Jidáš Iškariotský, jeden z Dvanácti, odešel k velekněžím, aby jim ho zradil.
Jak to uslyšeli, zaradovali se, a slíbili, že mu dají peníze. Hledal tedy
vhodnou příležitost, jak by ho zradil.
Kde je pro mě večeřadlo, v kterém bych mohl se svými učedníky jíst
velikonočního beránka?
První den o svátcích nekvašeného chleba, když se zabíjel velikonoční
beránek, zeptali se učedníci Ježíše: "Kam chceš, abychom ti šli připravit
velikonoční večeři?"
Tu poslal dva ze svých učedníků a řekl jim: "Jděte do
města, a tam vás potká člověk, který ponese džbán vody. Jděte za ním, a kam
vejde, řekněte hospodáři: 'Mistr vzkazuje: Kde je pro mě večeřadlo, v kterém
bych mohl se svými učedníky jíst velikonočního beránka?' On vám ukáže velkou
horní místnost opatřenou lehátky a připravenou. Tam nám přichystejte
večeři!" Učedníci odešli, přišli do města a nalezli všechno tak, jak jim
řekl, a připravili velikonočního beránka.
Jeden z vás mě zradí, ten, který se mnou jí.
Večer přišel Ježíš s Dvanácti. Když byli u stolu a jedli, řekl; „Amen,
pravím vám: Jeden z vás mě zradí, ten, který se mnou jí."
Zarmoutili se a začali mu říkat jeden přes druhého:
"Jsem to snad já?"
Odpověděl jim: „Jeden z Dvanácti, který si se mnou namáčí v
téže míse. Syn člověka sice odchází, jak je o něm psáno, ale běda tomu člověku,
který Syna člověka zradí. Pro toho člověka by bylo lépe, kdyby se nebyl
narodil."
To je mé tělo. To je má krev, (krev) smlouvy.
Když jedli, vzal chléb, požehnal ho, lámal a dával jim ho se slovy:
,Vezměte. To je mé tělo." Potom vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a
pili z něho všichni. A řekl jim: "To je má krev, krev smlouvy, která se
prolévá za všechny. Amen, pravím vám: Už nikdy nebudu pít z plodu révy až do toho
dne, kdy z nového plodu budu pít v Božím království."
Dříve než kohout dvakrát zakokrhá, třikrát mě zapřeš.
Potom zazpívali chvalozpěv a vyšli na Olivovou horu. Ježíš jim řekl: „Všichni
se pohoršíte, neboť je psáno: 'Budu bít pastýře, a ovce se rozprchnou.' Ale po
svém vzkříšení vás předejdu do Galileje."
Petr mu na to řekl: "I kdyby se všichni pohoršili, já
ne!" Ježíš mu od-pověděl: "Amen, pravím ti, že ty dnes této noci,
dříve než kohout dvakrát zakokrhá, třikrát mě zapřeš."
Ale on ještě rozhodněji tvrdil: "I kdybych měl s tebou
jít na smrt, nezapřu tě!" Stejně tak mluvili všichni.
Pak se ho zmocnila hrůza a úzkost.
Přišli k venkovskému dvorci zvanému Getsemany. Ježíš řekl učedníkům: ,“Poseďte
tady, až se pomodlím.` A vzal s sebou Petra, Jakuba a Jana. Pak se ho zmocnila
hrůza a úzkost. Řekl jim: '"Má duše je smutná až k smrti. Zůstaňte zde a
bděte!"
Trochu poodešel, padl na zem a modlil se, aby ho, jestliže je
to možné, minula ta hodina. Řekl: "Abba, Otče, tobě je všechno možné;
odejmi ode mě tento kalich! Avšak ne co já chci, ale co ty chceš.`
Potom se vrátil a našel je, jak spí. Řekl Petrovi:
"Šimone, spíš? To jsi nemohl ani jednu hodinu bdít? Bděte a modlete se,
abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je
slabé."
A zas odešel a modlil se stejnými slovy. Znovu se vrátil a
našel je, jak spí, protože se jim únavou zavíraly oči, takže nevěděli, co by mu
odpověděli.
Přišel potřetí a řekl jim: “Jen spěte a odpočívejte dál! - Už
dost! Přišla ta hodina: teď bude Syn člověka vydán do rukou hříšníků. Vstaňte,
pojďme! Hle, je tady můj zrádce."
Chopte se ho a obezřetně ho odveďte.
Když ještě mluvil, tu se objevil Jidáš, jeden ze Dvanácti, a s ním celý houf
s meči a kyji, jak je poslali velekněží, učitelé Zákona a starší. Jeho zrádce s
nimi smluvil znamení: ,Koho políbím, ten to je; toho se chopte a obezřetně ho
odveďte!"
A když Jidáš přišel, hned přistoupil k Ježíšovi a řekl; ,Mistře!
", a políbil ho. Oni pak vztáhli ruce na Ježíše a zmocnili se ho. Jeden z
okolostojících však vytasil meč, udeřil veleknězova služebníka a uťal mu
ucho.
Ježíš jim řekl: „Jako na zločince jste vytáhli s meči a kyji,
abyste mě zatkli. Býval jsem den co den u vás v chrámě a učil, a nezmocnili
jste se mě. Ale musely se splnit výroky Písma." Tu ho všichni opustili a
utekli.
Jeden jinoch šel za ním, měl pouze lněné plátno přehozené
přes holé tělo. I toho se chtěli zmocnit, ale on jim nechal to plátno v rukou a
utekl nahý.
Ty jsi Mesiáš, syn Požehnaného?
Ježíše odvedli k veleknězi. Tam se shromáždili všichni velekněží, starší a
učitelé Zákona. Petr šel zpovzdálí za ním až dovnitř do veleknězova dvora; sedl
si mezi služebníky k ohni a ohříval se.
Velekněží a celá velerada hledali nějaké svědectví proti
Ježíšovi, aby ho mohli odsoudit k smrti, ale nenacházeli. Mnozí sice proti němu
lživě vypovídali, ale jejich výpovědi nebyly shodné. Někteří pak vystoupili a
lživě proti němu vypovídali: „My jsme ho slyšeli, jak říkal: Já zbořím tento
chrám, udělaný rukama, a ve třech dnech vystavím jiný, rukama neudělaný!"
Ale ani v této věci nebylo jejich svědectví shodné.
Tu povstal velekněz, postavil se doprostřed a zeptal se
Ježíše: „Nic neodpovídáš na to, co tito lidé proti tobě vypovídají?" On však
mlčel a vůbec nic neodpověděl. Velekněz se ho znovu zeptal: „Ty jsi Mesiáš, syn
Požehnaného?"
Ježíš odpověděl: „Já jsem. A uvidíte Syna člověka, jak sedí
po pravici Všemohoucího a jak přichází v nebeských oblacích.
Tu roztrhl velekněz své roucho a prohlásil: „Nač ještě
potřebujeme svědky? Právě jste slyšeli rouhání. Co o tom soudíte?" Oni
všichni prohlásili, že je hoden smrti.
Někteří začali na něho plivat, zahalovali mu tvář, tloukli ho
pěstmi a říkali mu: „Ukaž, že jsi prorok!" Také služebníci se do něho
pustili a bili ho.
Neznám toho člověka, o kterém mluvíte.
Petr byl dole na dvoře a přišla tam také jedna z veleknězových služek. Když
uviděla Petra, jak se ohřívá, podívala se na něj a řekla: "Ty jsi také byl
s tím nazaretským Ježíšem! Ale on to zapřel: „Nevím ani nerozumím, co povídáš.`
Pak šel ven k prostranství u brány. A kohout zakokrhal.
Ta služka tam Petra uviděla a hned zase začala říkat lidem,
kteří tam stáli: "To je jeden z nich.", Ale on opět zapíral.
Za chvilku zase řekli Petrovi ti, kteří tam stáli:
"Opravdu, patříš k nim, vždyť jsi přece Galileje!"
On se však začal zaklínat a zapřísahat: ,Neznám toho člověka,
o kterém mluvíte!" A hned zakokrhal kohout po druhé. Tu si Petr vzpomněl,
jak mu Ježíš řekl: ,Než kohout dvakrát zakokrhá, třikrát mě zapřeš." A
propukl v pláč.
Chcete, abych vám propustil židovského krále?
Hned zrána velekněží se staršími a učiteli Zákona, to je celá velerada,
vynesli rozhodnutí, dali Ježíše v poutech odvést a vydali ho Pilátovi.
Pilát se ho otázal: ,Ty jsi židovský král?'
On mu odpověděl: ,Ano, já jsem!" Velekněží proti němu
přednesli mnoho žalob.
Pilát se ho znovu zeptal: ;,Nic neodpovídáš? Hleď, co všechno
na tebe žalují!” Ježíš však už vůbec nic neodpověděl, až se Pilát divil.
O svátcích jim vladař propouštíval vězně, o kterého požádali.
Právě byl ve vězení jistý Barabáš ještě s jinými vzbouřenci, protože se při
vzpouře dopustili vraždy. Lid přišel nahoru a začal. Piláta prosit o to, co pro
ně vždycky dělával. Pilát jim na to řekl: Chcete, abych vám propustil
židovského krále?" Věděl totiž, že ho velekněží vydali z nenávisti. Velekněží
však poštvali lid, ať jim raději propustí Barabáše.
Pilát se jich znovu zeptal: „Co tedy mám udělat s tím,
kterému říkáte židovský král? "
Oni začali křičet: "Ukřižuj ho!
Pilát jim namítl: „Ale co udělal špatného?`Oni však křičeli
ještě víc: „Ukřižuj ho! "
Pilát chtěl lidu vyhovět, proto jim propustil Barabáše.
Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován.
Upletli trnovou korunu a nasadili mu ji.
Vojáci ho odvedli dovnitř dvora, to je do vládní budovy, a svolali celou četu.
Oblékli mu rudý plášť, upletli trnovou korunu a nasadili mu ji. Pak ho začali
pozdravovat. “Buď zdráv, židovský králi! "Bili ho rákosovou holí po hlavě,
plivali na něj, klekali na kolena a holdovali mu.
Když se mu dost naposmívali, svlékli mu rudý plášť, oblékli
mu zase jeho šaty a vyvedli ho, aby ho ukřižovali.
Přivedli ho na místo, kterému se říká Golgota.
Jistého Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole a šel kolem - otce
Alexandrova a Rufova - přinutili, aby nesl jeho kříž. Přivedli ho na místo, kterému
se říká Golgota, což znamená v překladu Lebka.
Byl počítán mezi zločince.
Dávali mu víno s přimíchanou myrhou, ale on ho nepřijal. Přibili ho na kříž
a rozdělili si jeho šaty: losováním o nich rozhodli, co si kdo má vzít. Bylo
devět hodin dopoledne, když ho ukřižovali. Jeho provinění hlásal nápis:
"Židovský král". Zároveň s ním ukřižovali dva zlo-čince, jednoho po
jeho pravici, druhého po levici. Tak se splnil výrok Písma: "Byl počítán
mezi zločince."
Jiným pomohl, sám sobě pomocí nemůže.
Ti, kdo přecházeli okolo, potupně proti němu mluvili, potřásali hlavou a
říkali: "Hleďme, chceš zbořit chrám a ve třech dnech ho zase vystavět!
Zachraň sám sebe a sestup z kříže! " Stejně tak se mu mezi sebou posmívali
i velekněží a učitelé Zákona a říkali: „Jiným pomohl, sám sobě pomoci nemůže.
Mesiáš, izraelský král! Ať nyní sestoupí z kříže, abychom to viděli a
uvěřili!" Tupili ho i ti, kdo byli spolu s ním ukřižováni.
Ježíš vydal mocný hlas a vydechl naposled.
Když bylo dvanáct hodin, nastala tma po celém kraji až do tří odpoledne. Ve tři
hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: "Eloi, Eloi, lema sabachthani?" to
je v překladu: "Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?"
Když to uslyšeli někteří z těch, kdo stáli kolem, řekli:
“Hleďte, volá Eliáše!" Jeden z nich odběhl, namočil houbu do octa,
nastrčil ji na rákosovou hůl a chtěl mu dát pít; říkal přitom: "Počkejte,
chceme vidět, zdali ho Eliáš přijde sejmout!" Ježíš však vydal mocný hlas
a vydechl naposled.
Chvíle tiché modlitby vkleče
Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů. Když setník, který stál
při tom naproti němu, uviděl, že tak vydechl naposled, prohlásil: "Tento
člověk byl opravdu syn Boží!"
Zpovzdálí také přihlížely některé ženy, mezi nimi Marie
Magdalská, Marie, matka Jakuba Mladšího i Josefa, a Salome. Ty ho následovaly a
sloužily mu už tehdy, když působil v Galileji - i mnoho jiných, které spolu s
ním přišly do Jeruzaléma.
Josef přivalil před vchod do hrobky kámen.
Mezitím už nastal večer. Protože byl den příprav před sobotním svátkem,
přišel vážený člen velerady Josef z Arimatie, který sám také očekával Boží království,
a odvážně šel k Pilátovi a vyžádal si Ježíšovo tělo. Pilát se podivil, že by už
zemřel. Dal si proto zavolat setníka a ptal se ho, zdali je už mrtvý. Když mu
to setník potvrdil, daroval Josefovi mrtvé tělo. Ten koupil lněné plátno, sňal
tělo, zavinul ho do plátna a uložil do hrobky, která byla vytesána ve skále, a
před vchod do hrobky přivalil kámen. Marie Magdalská a Marie, matka Josefova,
se dívaly, kam byl Ježíš položen.
(Z promluvy na generální audienci Svatého otce Benedikta XVI. 9. dubna AD MMIX na Svatopetrském náměstí, http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=11091;
Svatý Theodor z Cýru, Komentář
k listu Filipanům, 2,6-7)
Otec Vladimír Mikulica
MODLITBA PO
SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Ježíši, Synu Davidův
a Synu Krále veškerenstva.
I Tvůj pohled je zaměřen na Tvůj kříž,
když vjíždíš do Jeruzaléma.
Tichá lhostejnost vzdálenějších,
těch, kdo mají rádi více to, co pomíjí,
se promění v jejich frenetický křik před Pilátem: „Ukřižuj!“
Proto vidíš svůj kříž.
Okolo Tebe jsou zvláště ti, kdo se přišli podívat na Tvého přítele Lazara
po jeho zmrtvýchvstání – oč slavnější bude Tvé vzkříšení Lazara
a každého, kdo žil víru v Tvém společenství Církve,
na konci časů.
Tito nadšeně vítají Tebe, Mesiáše.
I kdyby tušili či věřili Tvým proroctvím o ukřižování a zmrtvýchvstání,
vidí vše nyní ve světle tajemství betánijského zmrtvýchvstání:
Tvou láskyplnou – vůči Lazarovi i vůči nim – péči božského Paidagoga
jsou připravováni,
aby uviděli Mesiáše umírajícího na kříži
a mohli se připojit k vyznání pohana a budoucích křesťanů z pohanství:
„Ty jsi opravdu Syn Boží,
jehož tělo o Velkém pátku visí mrtvé na golgotském kříži!“
Pak může u těch, kdo byli trestuhodně lhostejní,
vystřídat vinu jejich pokání za hřích,
který svou krví smýváš ze zatvrzelých srdcí.
Amen.