KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Neděle
Dobrého pastýře je neděle nejvyšší dobroty, nejvyšší lásky Ježíšovy k těm,
kdo se mu zasvěcují. Dává sebe. Při Poslední večeři. Stvrzuje po tříletém
vyučování a přípravě na přijetí Ducha Svatého, že je dobrý Pastýř.
Svatý
Otec Benedikt XVI. tuto dobrotu o Poslední večeři ukazuje jako tajemství
Ježíšovy přítomnosti – stálých Letnic Ducha svatého při mši svaté:
Ve mši
svaté na památku Večeře Páně na Zelený čtvrtek jsem zdůraznil, že v Eucharistii dochází k proměnění darů této země – chleba a vína – za účelem
proměny našeho života a tím také proměny světa. Tento večer bych na tuto
perspektivu chtěl znovu poukázat.
Dalo
by se říci, že všechno vychází ze srdce Krista, který při Poslední večeři v
předvečer svého utrpení vzdal díky Bohu a mocí svojí lásky tak proměnil smysl
smrti, které šel vstříc. Právě fakt, že svátost oltářní přijala jméno
„Eucharistie“ – „Díkůvzdání“ – je vyjádřením toho, že změna podstaty chleba a
vína na Tělo a Krev Kristovu je plodem daru, kterým Kristus dává sebe sama,
daru Lásky, jež je mocnější než smrt, božské Lásky, která Jej vzkřísila z
mrtvých. Proto je Eucharistie pokrmem života věčného, chlebem života. Ze srdce
Kristova, z jeho „eucharistické modlitby“ v předvečer utrpení plyne dynamika,
která proměňuje realitu v jejích kosmických, lidských i historických dimenzích.
Všechno vychází od Boha, ze všemohoucnosti jeho Trojjediné Lásky, vtělené v
Kristu. Tato láska prostupuje Kristovo srdce. Proto Kristus dovede děkovat Bohu
a chválit Jej i tváří v tvář zradě a násilí, a mění tak věci, osoby i svět.
Tuto
proměnu umožňuje společenství, jež je mocnější než rozdělení, společenství
samotného Boha. Slovo „společenství“, které v italském jazyce – comunione -
označuje Eucharistii, v sobě zahrnuje vertikální i horizontální dimenzi
Kristova daru. Krásný a velmi výmluvný je pak v italštině výraz ricevere
la comunione - „přijmout společenství“, který se vztahuje na přijímání
eucharistického pokrmu. Když totiž konáme tento úkon, vstupujeme do
společenství s životem Ježíše samého. V posvátné Eucharistii nastává jediné
společenství. Jak čteme slova apoštola Pavla adresovaná křesťanům v Korintu: „Kalich požehnání, který
žehnáme – není to účast v Kristově krvi? Chléb, který lámeme – není to účast v
Kristově těle? Protože je to jeden chléb, tvoříme jedno tělo, i když je nás
mnoho, neboť všichni máme účast na jednom chlebě“.
Svatý
Augustin nám pomáhá chápat dynamiku eucharistického společenství, když odkazuje
na jedno vidění, které měl a ve kterém mu Ježíš řekl: „Já jsem chléb silných.
Vyrosteš a budeš mne mít. Ty neproměníš mne v sebe jako pokrm těla, ale ty
budeš proměněn ve mne“. Zatímco tedy pokrm tělesný je asimilován naším
organismem a přispívá jeho zachování, v případě Eucharistie jde o odlišný
Chléb. Nejsme to my, kdo asimilujeme Jeho, ale On asimiluje nás, takže jsme
připodobňováni Ježíši Kristu, stáváme se články Jeho těla, jsme s Ním
sjednoceni. Tento přechod je rozhodující. Právě proto, že Kristus nás v
eucharistickém přijímání proměňuje v Sebe, je naše individualita tímto setkáním
otevřena, osvobozena ze svého egocentrismu a vsazena do Ježíšovy osoby, která
je prostoupena trojičním společenstvím. Eucharistie, která nás pojí s Kristem,
nás tak otevírá také pro druhé, činí z jedněch články druhých, už nejsme
rozděleni, ale jsme jedno v Něm. Svaté přijímání mne tak spojuje s osobou,
která je vedle mne a s níž možná ani nemám dobré vztahy, ale také se vzdálenými
bratry v každé části světa. Odtud, z Eucharistie se proto odvozuje hluboký
smysl sociálního nasazení Církve, jak dosvědčují velcí sociální světci, kteří
byli vždycky dušemi velmi silně eucharistickými. Kdo rozpoznává Ježíše ve Svaté
hostii, rozpoznává Jej v bratru, který trpí, hladoví, žízní, je cizincem,
nemocným, neoblečeným, vězněm; je vnímavým ke každému člověku a konkrétně se
zasazuje o všechny, kteří se ocitli v nouzi. Z daru Kristovy lásky tedy vychází
zvláštní odpovědnost nás křesťanů při vytváření solidární, spravedlivé a
bratrské společnosti. Zejména v naší době, kdy nás globalizace činí jedny na
druhých stále závislejšími, se křesťanství může a musí přičiňovat o to, aby
tato jednota nebyla budována bez Boha, tj. bez opravdové lásky, což by dalo
prostor zmatku, individualismu, svévoli všech proti všem. Evangelium směřuje
odevždy k jednotě lidské rodiny, jednotě uložené nikoli shora, ideologickými či
ekonomickými zájmy, nýbrž smyslem odpovědnosti jedněch za druhé, protože
poznáváme, že jsme články jediného těla, Kristova těla, protože jsme se ze Svátosti oltářní naučili a neustále se učíme, že sdílení a láska je cestou
opravdové spravedlnosti.
Vraťme
se nyní k samotné události Ježíšovy Poslední večeře. K čemu došlo v té chvíli?
Když Ježíš řekl: »Toto je moje tělo, které se za vás vydává. Toto je krev,
která se prolévá za vás a za mnohé«, k čemu došlo? Ježíš tímto gestem
předjímá události na Kalvárii. Z lásky přijímá veškeré utrpení s jeho mukami a
násilím až ke smrti na kříži. Tím že jej takto přijímá, proměňuje ho na úkon
darování. To je proměna, kterou svět potřebuje, protože ho vykupuje zevnitř,
otevírá ho na dimenze nebeského království. Tuto obnovu světa chce Bůh
uskutečňovat stále stejnou cestou, kterou šel Kristus, ba dokonce cestou,
kterou je On sám. V křesťanství není nic magického. Nejsou tu zkratky, ale
všechno postupuje pokornou a trpělivou logikou pšeničného zrna, které odumírá,
aby dalo život, logikou víry, která přenáší hory mírnou mocí Boha. Proto chce Bůh
nadále obnovovat lidstvo, dějiny a kosmos tímto řetězem proměn, kterých je Eucharistie svátost. Proměněným chlebem a vínem, v nichž je reálně přítomno
Jeho Tělo a Krev, nás Kristus proměňuje, asimiluje nás v Sobě, zapojuje nás do
svého díla vykoupení, uschopňuje nás milostí Ducha svatého žít podle jeho
vlastní logiky darování jako pšeničná zrna, sjednoceni s Ním a v Něm. Tak je
zasazována a zraje v brázdách dějin jednota a pokoj, které jsou cílem, k němuž
směřujeme podle Božího plánu.
LITURGICKÉ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
ČTVRTÁ VELIKONOČNÍ NEDĚLE –
PŘÍPRAVA NA NANEBEVSTOUPENÍ JEŽÍŠE KRISTA A NA LETNICE
Znovu se o těchto nedělích vracíme k textům Lectionis divinae zelenočtvrteční
Getsemanské adorace.
Obě Ježíšovy katecheze o Duchu Svatém v 14. a 16. kapitole evangelia
podle sepsání svatého Jana, které se o této svaté chvíli sjednocení s Ježíšem na
Olivetské hoře před Jeho zatčením, mučením a popravou čtou, nám o této neděli Dobrého pastýře připomíná péči
Ježíše o „Traditio apostolica“, která je předáním nejen nauky o Duchu Božím, ale
především přípravou na předání Ducha od Otce, které On sešle o Letnicích.
Tato Tradice se táhne až do dnešních časů a bude trvat až do konce, protože
„pekelné brány Církev nepřemohou“.
Duch Svatý vede Církev, dává jí iluminaci, osvícení, sílu konat v Jeho
moci divy, znamení a zázraky a pomáhat nám, kteří jsme Jej přijali, jako – po výtce
– pomáhal Ježíšovi jako člověku plnému smrtelné úzkosti v Getsemanské zahradě
při modlitbě.
A nadto je Ochráncem, Utěšitelem, ale i Usvědčovatelem tohoto světa,
pronikajícím srdce hříšníků k obrácení, je Bojovníkem, pravým Izraelem,
jejž vytváří spolu s biřmovanci – rytíři Království.
V Epištole z listu svatého Jakuba dnes čteme, že člověk nemůže udělat nic lepšího, než dát
se formovat Bohem, který v nás začal velké dílo a dále je dokonává: nejdříve
nás stvořil a pak vykoupil. Je třeba očišťovat náš život a přijímat Boží slovo
do svého nitra.
V Evangeliu
podle sepsání svatého Jana nás Pán ujišťuje, že Duch Svatý zjeví věřícím
autentické poslání našeho Pána Ježíše Krista ve smyslu jeho vykupitelské smrti:
odsoudí nevěřící svět a zjeví spravedlnost Ježíše Krista, kterého Bůh vzkřísil
a který se vrací k Otci. Odsoudil satana, který chtěl zabít původce života.
LITURGICKÁ ČTENÍ
V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
4.
neděle velikonoční
Úryvek
ze Skutků apoštolů, uvedl před několika lety Svatý otec Benedikt XVI. texty
této neděle Dobrého pastýře, nám představuje
svědectví svatého Petra před představenými a staršími lidu Jeruzaléma po
zázračném uzdravení chromého. Petr směle tvrdí, že Ježíš „je ten kámen,
který jste vy stavitelé odhodili, ale z kterého se stal kvádr nárožní“ a
dodává: „V nikom jiném není spásy. Neboť pod nebem není lidem dáno žádné
jiné jméno, v němž bychom mohli dojít spásy“. Apoštol pak interpretuje ve
světle Kristova velikonočního tajemství Žalm 118.
Petr, naplněn Duchem svatým, řekl: "Přední mužové v lidu a starší! Když se dnes musíme odpovídat z dobrého skutku na nemocném člověku, kým že byl uzdraven, tedy ať to víte vy všichni a celý izraelský národ: Ve jménu Ježíše Krista Nazaretského, kterého jste vy ukřižovali, ale kterého Bůh vzkřísil z mrtvých: skrze něho stojí tento člověk před vámi zdravý.
On je ten 'kámen, který jste vy, stavitelé, odhodili, ale z kterého se stal kvádr nárožní'. V nikom jiném není spásy. Neboť pod nebem není lidem dáno žádné jiné jméno, v němž bychom mohli dojít spásy."
Žalm, který svatý Petr cituje, jak je komentuje papež Benedikt XVI., je naplněn eucharistií, díkůčiněním svatého Davida, Děkuje Bohu, který odpověděl na jeho volání o pomoc a zachránil jej. Tento Žalm praví: „Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích“. Ježíš učinil právě tuto zkušenost, totiž že byl odvržen představiteli svého lidu, rehabilitován Bohem a stal se základem nového chrámu, nového lidu, který Pánu vzdává díky a přináší plody spravedlnosti. První čtení a responsoriální Žalm 118 mocně odkazují k velikonočnímu kontextu, a tímto obrazem odhozeného a znovu položeného nárožního kamene přitahují náš pohled k zabitému a vzkříšenému Ježíši.
Petr, naplněn Duchem svatým, řekl: "Přední mužové v lidu a starší! Když se dnes musíme odpovídat z dobrého skutku na nemocném člověku, kým že byl uzdraven, tedy ať to víte vy všichni a celý izraelský národ: Ve jménu Ježíše Krista Nazaretského, kterého jste vy ukřižovali, ale kterého Bůh vzkřísil z mrtvých: skrze něho stojí tento člověk před vámi zdravý.
On je ten 'kámen, který jste vy, stavitelé, odhodili, ale z kterého se stal kvádr nárožní'. V nikom jiném není spásy. Neboť pod nebem není lidem dáno žádné jiné jméno, v němž bychom mohli dojít spásy."
Žalm, který svatý Petr cituje, jak je komentuje papež Benedikt XVI., je naplněn eucharistií, díkůčiněním svatého Davida, Děkuje Bohu, který odpověděl na jeho volání o pomoc a zachránil jej. Tento Žalm praví: „Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích“. Ježíš učinil právě tuto zkušenost, totiž že byl odvržen představiteli svého lidu, rehabilitován Bohem a stal se základem nového chrámu, nového lidu, který Pánu vzdává díky a přináší plody spravedlnosti. První čtení a responsoriální Žalm 118 mocně odkazují k velikonočnímu kontextu, a tímto obrazem odhozeného a znovu položeného nárožního kamene přitahují náš pohled k zabitému a vzkříšenému Ježíši.
Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním.
Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky. Lépe je utíkat se k Hospodinu než důvěřovat v člověka. Lépe je utíkat se k Hospodinu než důvěřovat v mocné.
Děkuji ti, žes mě vyslyšel a stal se mou spásou. Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvád-rem nárožním. Hospodinovým řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích.
Požehnaný, kdo přichází v Hospodinově jménu! Žehnáme vám z Hospodinova domu. Ty jsi můj Bůh, děkuji ti; budu tě slavit, můj Bože! Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.
Druhé čtení, vzaté z prvního listu Janova, hovoří o plodu Kristovy Paschy: o našem bytí Božími dětmi. V Janových slovech dosud zní veškerý úžas nad tímto darem: nejenom, že se smíme nazývat Božími dětmi, ale „také jimi jsme“. Synovský stav člověka je vskutku plodem Ježíšova spasitelského díla. On svým vtělením, svou smrtí a vzkříšením a darem Ducha svatého uvedl člověka do nového vztahu s Bohem, svého vlastního vztahu s Otcem. Proto vzkříšený Ježíš říká: „Vystupuji k svému Otci a k vašemu Otci, k svému Bohu a k vašemu Bohu“. Je to vztah naprosto reálný, ale dosud se plně nevyjevil: tak se stane až na konci, když – dá-li Bůh – budeme patřit na jeho tvář „tak, jak je“.
Milovaní!
Hleďte, jak velikou lásku nám Otec projevil, že se nejen smíme nazývat Božími dětmi, ale že jimi také jsme! Proto nás svět nezná, že nepoznal jeho. Milovaní, už teď jsme Boží děti. Ale čím budeme, není ještě zřejmé. Víme však, že až on se ukáže, budeme mu podobní, a proto ho budeme vidět tak, jak je.
Letošní úryvek z Janova evangelia obsahuje, řekl před několika lety Svatý otec Benedikt XVI., jádro desáté kapitoly a začíná Ježíšovým tvrzením: „Já jsem dobrý pastýř; znám svoje ovce a moje ovce znají mne, jako mne zná Otec a já znám Otce; a za ovce dávám svůj život“. Tady jsme uvedeni přímo do středu, na vrchol zjevení Boha jakožto pastýře Jeho lidu. Tímto středem a vrcholem je Ježíš, který umírá na kříži a vstává z mrtvých třetího dne, je vzkříšen spolu s celým lidstvem, a přivádí tak i nás, každého člověka, na cestu ze smrti do života. Tato událost – Kristova Pascha – v níž se plně a definitivně uskutečňuje pastorační dílo Boží, je obětní událost. Dobrý Pastýř a Velekněz se tedy sbíhají v osobě Ježíše, který za nás položil svůj život.
Ježíš řekl:
"Já jsem pastýř dobrý. Dobrý pastýř dává za ovce svůj život. Kdo je najatý za mzdu a není pastýř a jemuž ovce nepatří, jak vidí přicházet vlka, opouští ovce a dává se na útěk, a vlk je uchvacuje a rozhání. Vždyť je najatý za mzdu a na ovcích mu nezáleží.
Já jsem dobrý pastýř; znám svoje ovce a moje ovce znají mne, jako mne zná Otec a já znám Otce; a za ovce dávám svůj život. Mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince.
Také ty musím přivést a uposlechnou mého hlasu a bude jen jedno stádce, jen jeden pastýř.
Proto mě Otec miluje, že dávám svůj život, a zase ho přijmu nazpátek. Nikdo mi ho nemůže vzít, ale já ho dávám sám od sebe. Mám moc život dát a mám moc zase ho přijmout. Takový příkaz jsem dostal od svého Otce."
S. Aurelius Augustinus, Conf. VII,
10, 18)
Otec Vladimír Mikulica
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
„Dobrý pastýř dává život za své
ovce,“
prohlašuješ,
Ježíši, obětovaný Beránku Boží,
ve svém podobenství – proroctví
o ovčinci: Církvi.
Tu jsi založil na své obětní
krvi,
na sestoupení do lůna
Abrahámova i do limbu puerorum.
Tu jsi jako hradbou zaštítil svými
biskupy a kněžími,
když jsi jim při Poslední
večeři
- ve chvíli, kdy jsi je
současně konsekroval a posvětil -
dal sám sebe:
tělo a krev Tebe - Božího
Beránka,
který snímáš
po sejmutí Tvého těla z kříže
a po Tvém slavném zmrtvýchvstání
– hříchy světa:
těm, kdo o Letnicích přijali Tvého
a Otcova Ducha,
a těm, kdo tohoto Ducha v Traditio
Apostolica
dodnes přijímají.
Přijímají sílu odevzdávat se
Tobě
a odříkat se špatných pastýřů,
kteří milují sebe,
a tak nenávidí Boha.
Amen.