Slavnosti
apoštolské dvojice, svatého Petra, prvního z apoštolů, papeže,
a svatého Pavla, prvního z apoštolů, misionářů, předchází
dnešní nedělní oslava prvního z proroků Starého i Nového
zákona, svatého Jana Křtitele.
Byl
přímo "kanonizován" samotným Ježíšem, který jej
prohlásil za největšího proroka a za největšího z těch, kdo
se narodili z ženy, za nového Eliáše, za hořící a zářící světlo.
Tradice
Církve předává ve vyprávěních evangelistů i samotného Ježíše
celý jeho životopis. Doslova: od početí až po mučednickou smrt,
před níž odkazuje ve své "závěti" svým vlastním
učedníkům, aby se stali následovníky Božího Beránka, Ježíše.
Svatý
Jan Křtitel je výjimečným učitelem odevzdanosti, zasvěcení
Ježíši Kristu. Učí nás v předjímání obětní smrti
Ježíšovy na kříži a Jeho zmrtvýchvstání, jak se s Ním
spojit, jak se učit Bohu Otci prostřednictvím Jeho Syna
odevzdávat, zasvěcovat, a to v nejvyšší možné rituální
formě, v níž se duše naplňuje mocí Svatého Ducha.
Je
učitelem křesťanské mystiky:
Říká:
"Já se musím umenšovat, Ježíš ve mně má růst!"
- toto tajemství zasvěcení, vrchol všech pohanských a židovských
kultických obětí, vyjadřuje pak svatý Pavel slovy: "Již
nežiji já, ale žije ve mně Kristus!"
Na
tuto oběť obětí ukazuje svatý Jan Křtitel, když při prvním,
předsvátostném setkání s Ježíšem před Ním i před všemi
přítomnými vyznává: "Hle, Beránek Boží, který snímá
hříchy světa!"
Prorokuje
o Ježíšově zasvěcení Otci, prorokuje o Duchu Svatém, v jehož
síle přichází Ježíš křtít. - Prorokuje o vrcholu svého –
svatojanského křtu k přípravě na odpuštění hříchů, který
vrcholí křtem Ježíšovým ve jménu Nejsvětější Trojice, v
němž jsou golgotskou krví našeho Spasitele "snímány"
z každé duše hříchy, které nás učí svatý Jan ve svých
nekompromisních kázáních vyznávat.
KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Slavnost Narození svatého Jana Křtitele – pátá neděle po seslání Ducha Svatého
V Epištole
slyšíme dnes slova proroka Isajáše, která ovšem jako vrcholící
prorockou tradici svatý vyznává Jan Křtitel o sobě, a tím i o
tom, jehož je ohlašovatelem a předchůdcem: o Ježíši, který je
více než "ten" Prorok; o tom, kterého nám svatý Jan
přišel představit v tajemství Nejsvětější Trojice svým
křtem, svými prorockými kázáními, jež na něho odkazovala, a
nakonec zpečetit svou obětní mučednickou smrtí pro Něj pro
nekompromisní postoj k cizoložství pozemského vladaře. Toto jsou
ta slova, celoživotně vyřčená Janem o Ježíšovi - znějí: "Jsi
mým služebníkem, neboť na tobě se proslavím!"
.
V
Evangeliu je svatým Lukášem - rovněž prorocky - popsáno
narození svatého Jana Křtitele: Bůh zasáhl podivuhodně při
jeho početí v lůně Alžbětině, zasáhl při jeho setkání, -
kdy byl ještě v lůně své matky - s Ježíšem při setkání
těhotné Panny Marie se svatou Alžbětou, zasáhl zvláštním
způsobem k prolomení tradice o jménu, které se stane křestním:
Jeho otci Zachariášovi je zjeveno toto tajemství. Proto na tabulku
píše o tom, že je tradice převzetí jména jeho syna po pozemské
otcově linii přerušena: "Bude se jmenovat Jan!"
Tak
Janovo narození ohlašuje vykoupení z moci Zákona judaismu a všech
obětních ritů, vykoupení z moci hříchu.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
Slavnost Narození svatého Jana Křtitele
V prvním čtení z knihy proroka Izaiáše je prorocky – svatým Izajášem - řečeno o svatém Janu Křtiteli, že shromáždí Izrael opět k Bohu: svatý Jan jej shromažďuje na břehu Jordánu - a všech křestních řek a pramenů - nyní v Církvi jako nový Boží lid, křesťany: předává tajemství dané Ježíšem ve všech národech jako přímluvce.
Slyšte mě, ostrovy, dejte pozor, národy, které jste v dáli! Hospodin mě povolal od matčina lůna, již v mateřském životě nazval mě jménem. Z mých úst udělal nabroušený meč, ve stínu své ruky mě ukryl. Ukoval mě v zaostřený šíp, ve svém toulci mě schoval. Řekl mi: "Jsi mým služebníkem, Izraelem, proslavím se tebou."
Já však jsem pravil: "Nadarmo jsem se namáhal, naprázdno, zbytečně jsem strávil svou sílu. Mé právo je však jistě u Hospodina a má mzda u mého Boha."
Avšak nyní praví Hospodin, který si ze mě utvořil služebníka již v matčině lůně, abych zas k němu přivedl Jakuba, abych mu shromáždil Izraele.
Tak jsem ve cti u Hospodina, protože Bůh můj je mou silou. Řekl mi tedy: "Nestačí, že jsi mým služebníkem, abys obnovil Jakubovy kmeny a zbytky Izraele přivedl nazpět. Proto tě dám národům jako světlo, aby se spása má rozšířila až do končin země."
"Chválím Tě, že jsem vznikl tak podivuhodně," vyznává svatý David. Více než o sobě, o Mesiáši Ježíšovi, pro nějž se později bezprostředně stal znamením podivuhodného početí syn Zachariáše a Alžběty z Ain Karím, aby ukázal tajemství každého katolického křtu, znovuzrození ve jménu Ježíšově.
Hospodine, ty mě zkoumáš a znáš, ty víš, když sedám i když vstávám. Poznáváš mé myšlenky již zdálky; ať jdu nebo ležím, ty to určuješ, všímáš si všech mých cest.
Tys přece stvořil mé ledví, utkal jsi mě v lůně mé matky. Chválím tě, že jsem vznikl tak podivuhodně, úžasná jsou tvoje díla.
Dokonale znáš mou duši, má podstata ti nezůstala utajena, když jsem byl tvořen v skrytu, spřádán v hlubinách země.
Svatý prorok Izaiáš, svatý král David - a nakonec již přímo svatý Jan Křtitel – ukazují svým životem a svými slovy na Ježíše, na Jeho oběť za naše hříchy, svou obětí pro Něj, jak slyšíme v kázání svatého Pavla. Tím odhaluje i počátek jeho oběti pro Ježíše v dnešním druhém čtení ze Skutků apoštolů.
Pavel řekl:
"Bůh dal praotcům za krále Davida, o němž vydal pochvalné svědectví: 'Nalezl jsem Davida, Jesseova syna. Je to muž podle mého srdce. Ten vyplní všechno, co budu chtít.' Z jeho potomstva Bůh podle zaslíbení vyvedl Izraeli jako spasitele Ježíše. Před jeho příchodem hlásal Jan všemu izraelskému lidu křest obrácení. Když Jan svůj úkol končil, říkal: 'Já nejsem ten, za koho mě pokládáte. Ale po mně přijde ten, kterému nejsem hoden zout opánky z nohou.'
Bratři, kteří pocházíte z Abrahámova rodu, i vy, kdo se bojíte Boha! Nám bylo posláno slovo o té spáse."
V
evangeliu svatý Lukáš zachycuje svědectví – stejně jako ve
Skutcích apoštolů, které jsme právě četli - o svatém Janu
Křtiteli. O jeho narození, podivuhodném Božím zásahu při ritu
obřezání a nakonec o jeho životě na poušti, který předjímá
jeho poslání: Být hlasem na poušti, který svým životem, svou
obětí pro Ježíše, dosvědčuje, že Ježíš je Slovo, Logos
Boží, Boží Syn, přicházející jako Obětník i Obětina:
naplnění obětí Janova otce Zachariáše.
Svatého
Jana Křtitele a jeho následovníka, "prvního z kněží" kanonizovaného jako jejich patrona, svatého Jana Maria Vianneye,
dal za vzor Svatý otec Benedikt XVI. v jedné ze svých katechezí,
kdy on, papež, rovněž svatojansky, varuje před ohrožením pojetí
katolického kněžství v samotné Církvi. Řekl:
"Minulý pátek 19.června na slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, jenž je zároveň Dnem tradičně věnovaným modlitbě za posvěcení kněží, jsem měl to potěšení zahájit Kněžský rok, vyhlášený u příležitosti 150. výročí "nebeských narozenin" faráře arského, svatého Jana Maria Vianneye. Při vstupu do vatikánské baziliky na liturgii nešpor jsem jakoby úvodním symbolickým gestem uctil v chórové kapli relikvii tohoto svatého pastýře duší: jeho srdce. K čemu vlastně Kněžský rok? A proč právě při vzpomínce na svatého faráře arského, který zdánlivě nevykonal nic mimořádného?
"Minulý pátek 19.června na slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, jenž je zároveň Dnem tradičně věnovaným modlitbě za posvěcení kněží, jsem měl to potěšení zahájit Kněžský rok, vyhlášený u příležitosti 150. výročí "nebeských narozenin" faráře arského, svatého Jana Maria Vianneye. Při vstupu do vatikánské baziliky na liturgii nešpor jsem jakoby úvodním symbolickým gestem uctil v chórové kapli relikvii tohoto svatého pastýře duší: jeho srdce. K čemu vlastně Kněžský rok? A proč právě při vzpomínce na svatého faráře arského, který zdánlivě nevykonal nic mimořádného?
Boží
Prozřetelnost se přičinila o to, že jeho postava je zařazena
hned za svatého Pavla. Schyluje se ke konci Rok svatého Pavla, věnovaný
apoštolovi národů, mimořádnému vzoru hlasatele evangelia, který
vykonal mnohé misijní cesty, aby šířil evangelium, a tento nový
jubilejní rok nás vybízí, abychom hleděli na obyčejného
vesničana, jenž se stal pokorným farářem a strávil svou
pastorační službu v malé vesničce. I když se oba světci velmi
liší, pokud jde o jejich životní osudy - jeden přecházel z
jedné země do druhé, aby hlásal evangelium, druhý přijímal
tisíce a tisíce věřících, přičemž zůstával stále ve své
malé farnosti - existuje něco zásadního, co oba spojuje. Je
to totální identifikace s jejich vlastní službou, jejich
společenství s Kristem, které umožnilo svatému Pavlu říci:
"Spolu s Kristem jsem ukřižován. Už nežiji já, ale žije
ve mně Kristus". A svatý Jan Maria Vianney rád říkával:
"Kdybychom měli víru, viděli bychom Boha skrytého v knězi
jako světlo za sklem, jako víno smíšené s vodou".
Účelem tohoto Kněžského roku, jak jsem napsal v listě zaslaném kněžím k této příležitosti, je proto usnadnit zaměření každého kněze "k duchovní dokonalosti, na níž především závisí účinnost jeho služby", a pomoci především kněžím a s nimi celému Božímu lidu znovu odhalit a posílit vědomí mimořádného a nezbytného daru milosti, kterou služebné kněžství představuje pro toho, kdo je přijal, pro celou Církev a pro svět, který by bez reálné přítomnosti Krista byl ztracen.
Účelem tohoto Kněžského roku, jak jsem napsal v listě zaslaném kněžím k této příležitosti, je proto usnadnit zaměření každého kněze "k duchovní dokonalosti, na níž především závisí účinnost jeho služby", a pomoci především kněžím a s nimi celému Božímu lidu znovu odhalit a posílit vědomí mimořádného a nezbytného daru milosti, kterou služebné kněžství představuje pro toho, kdo je přijal, pro celou Církev a pro svět, který by bez reálné přítomnosti Krista byl ztracen.
Bezpochyby
se změnily dějinné a sociální okolnosti, v nichž žil farář
arský, a je správné se ptát, jak mohou kněží napodobovat jeho
ztotožnění se svou službou v nynější globalizované
společnosti. Ve světě, kde běžné pojetí života zahrnuje stále
méně posvátna a namísto toho se jedinou rozhodující kategorií
stává "funkčnost", by katolickému pojetí kněžství
mohla hrozit ztráta jeho přirozeného postavení, někdy i v rámci
církevního povědomí. Jak v teologických kruzích, tak i v
konkrétní pastorační praxi a při formaci kléru, se nezřídka
střetávají a někdy stojí proti sobě dvě odlišná pojetí
kněžství. Již před několika lety jsem poukázal na to, že
existuje "na jedné straně sociálně-funkční pojetí, které
definuje podstatu kněžství pojmem "služba": služba
společenství zastáváním nějaké funkce" a na druhé straně
pojetí svátostně-ontologické, které, samozřejmě, nepopírá
služebný charakter kněžství, ale spatřuje jeho zakotvenost v
existenci služebníka a tvrdí, že tato existence je určována
darem, který uděluje Pán skrze prostředkování Církve a jehož
jménem je svátost" Také terminologický posun slova
"kněžství" k výrazům "služba, pověření, úřad"
je znamením tohoto odlišného pojetí. Ontologicko-svátostné
pojetí se nejprve pojí s primátem eucharistie ve dvojčlenu
"kněžství-oběť", zatímco druhé místo patří
primátu slova a službě zvěsti.
Je
zřejmé, že se nejedná o dvě protikladná pojetí, a napětí,
které mezi nimi přesto existuje, je třeba řešit uvnitř. Tak
také dekret 2.vatikánského koncilu Presbyterorum
ordinis praví: Apoštolské poselství evangelia svolává a
shromažďuje Boží lid, takže všichni členové tohoto lidu,
"obětují sami sebe jako "oběť živou, svatou a Bohu
milou". Služba kněží však duchovní oběť věřících
dovršuje ve spojení s obětí Krista, jediného prostředníka;
tato oběť se rukama kněží jménem celé Církve podává
nekrvavě a svátostně v Eucharistii, "dokud sám Pán nepřijde".
Ptáme
se tedy: "Co vlastně pro kněze znamená hlásat evangelium? V čem
spočívá takzvaný primát zvěstování? Ježíš mluví o
zvěstování Božího království jako o pravém cíli svého
příchodu na svět a jeho zvěst není pouhou "promluvou".
Zahrnuje současně i jeho vlastní jednání. Znamení a zázraky,
které koná, ukazují, že království přichází na svět jako
přítomná skutečnost, která v posledku souvisí se samotnou jeho
Osobou. V tomto smyslu je nutné připomenout, že také v primátu
zvěstování jsou slovo a znamení neoddělitelné. Křesťanské
kázání neproklamuje "slova", ale Slovo. A zvěst souvisí
se samotnou osobou Krista, ontologicky otevřenou ve vztahu k Otci a
poslušnou jeho vůli. Autentická služba Slovu tudíž vyžaduje,
aby kněz tíhnul ke hlubšímu sebezapření, aby mohl říci spolu
s Apoštolem: "už nežiji já, ale žije ve mně Kristus".
Kněz se nemůže pokládat za "pána", nýbrž za sluhu
slova. On není slovo, ale jak prohlásil Jan Křtitel, jehož
slavnost Narození dnes slavíme, je "hlasem" Slova: "Hlas
volajícího na poušti: připravte cestu Pánu. Vyrovnejte mu
stezky!".
Být
"hlasem" Slova, tedy pro kněze neznamená pouhý funkční
aspekt. Naopak, předpokládá jeho podstatné "ztracení se"
v Kristu účastí na jeho tajemství smrti a vzkříšení s celým
svým já: inteligencí, svobodou, vůlí a obětí vlastního těla
jako živé oběti. Jedině účast na Kristově oběti, na
jeho kenosi, činí zvěstování autentickým! To je cesta,
kterou musí projít s Kristem, aby dosáhl toho, že spolu s Ním
řekne Otci: "ne co já chci, ale co ty chceš".
Zvěstování proto vždycky obsahuje také oběť sebe, což je
podmínka toho, aby bylo autentické a účinné.
Alter
Christus, kněz, je hluboce spojen s Otcovým Slovem, které svým
vtělením přijalo přirozenost služebníka, stalo se služebníkem.
Kněz je Kristův služebník v tom smyslu, že jeho existence,
připodobněná ontologicky Kristu, přijímá bytostně vztahovou
povahu: je v Kristu, skrze Krista a s Kristem ve službě lidem.
Právě proto, že patří Kristu, kněz radikálně slouží lidem,
je služebníkem jejich spásy, jejich štěstí, jejich autentického
osvobození, když dozrává v tomto postupném přijímání
Kristovy vůle v modlitbě, v bytí "od srdce k srdci" s
Ním. Toto je tedy nevyhnutelná podmínka každého zvěstování,
které obsahuje účast na svátostné oběti eucharistie a chápavou
poslušnost Církvi.
Svatý
farář arský často opakoval se slzami v očích: "Jak hrozné
je být knězem!" A dodával: "Jak politováníhodné je,
když kněz slouží mši jakoby dělal nějakou obyčejnou věc! Jak
nešťastný je kněz bez niterného života!"
Kéž Kněžský rok přivede všechny kněze k naprostému ztotožnění s Ježíšem ukřižovaným a vzkříšeným, aby napodobením svatého Jana Křtitele, byli připraveni se "umenšovat", aby On rostl; aby následováním příkladu svatého faráře arského neustále a hluboce vnímali odpovědnost svého poslání, které je znamením a přítomností nekonečného Božího milosrdenství.
Kéž Kněžský rok přivede všechny kněze k naprostému ztotožnění s Ježíšem ukřižovaným a vzkříšeným, aby napodobením svatého Jana Křtitele, byli připraveni se "umenšovat", aby On rostl; aby následováním příkladu svatého faráře arského neustále a hluboce vnímali odpovědnost svého poslání, které je znamením a přítomností nekonečného Božího milosrdenství.
Alžbětě se naplnil čas a přišla její hodina: narodil se jí syn. Když její sousedé a příbuzní uslyšeli, že jí Pán prokázal velikou milost, radovali se s ní. Osmého dne přišli obřezat dítě a chtěli mu dát po jeho otci jméno Zachariáš.
Jeho matka na to řekla: "Ne, ale budu se jmenovat Jan!"
Namítli jí: "Tak se nikdo z tvého příbuzenstva nejmenuje."
Posunky naznačovali jeho otci, jaké by mu chtěl dát jméno.
On si vyžádal tabulku a napsal: "Jeho jméno je Jan." Všichni se tomu podivili. Ihned se mu uvolnila ústa i jazyk a on mluvil a chválil Boha. Všech jejich sousedů se zmocnila bázeň a po celém judském pohoří se mluvilo o všech těch událostech. Všichni, kdo to uslyšeli, uvažovali o tom v srdci a ptali se: "Co asi z toho dítěte bude? Vždyť ruka Páně byla s ním!"
Chlapec rostl a jeho duch sílil. Žil na poušti až do dne, kdy vystoupil před izraelským národem.
(Z katecheze Svatého otce Benedikta XVI. na generální audienci, Náměstí svatého Petra 24. 6. AD MMIXhttp://radiovaticana.cz/clanek.php?id=11433;
kardinál
Joseph Ratzinger, Ministero e vita del Sacerdote, in Elementi
di Teologie fondamentale. Saggio su fede e ministero, Brescia 2005,
p. 165;
dekret
2.vatikánského koncilu Presbyterorum ordinis , čl. 2)
Otec Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Zaznělo
slovo,
byl
počat Jan.
Zaznělo
slovo
slyší
je kněz Zákona
-
otec Zachariáš.
Oněmi
a
není schopen je vyřknout:
musí
na tabulku napsat
první
stránku Zákona Nového:
"Jeho
jméno je Jan!"
Ježíši,
Janův
Beránku Boží,
snímající
hříchy světa
ve
vězení Heroda,
než
se zaleskne
meč
Slova,
Tebe
– Logos -
přijď
pod střechu
Machairontu
mé duše!
Amen.