- tak si povzdechne jeden z hrdinů v povídce ze sbírky próz "sovětského" spisovatele Vasilije Šukšina ve vesnici, v níž byla násilné provedena ateizace společnosti: zrušen kostel, církevní svátky. Mluví o nesmrtelné lidské duši. Zazní slovo toho, který se rozpomíná na svátky, které vedou ke spáse: "Dnes je (slavnost) Nejsvětější Trojice"....
I v podmínkách násilného vykořenění člověka z dějin spásy, touží po Trojjediném Bohu, vnímá svou duši, touží po jejím uzdravení. To dává jedině Bůh.
Náš Spasitel Ježíš nás tuto osmou neděli po Seslání Svatého Ducha vyučuje o důležitosti prozíravosti, která vede přes všechna úskalí a pronásledování ze strany démonů a lidí duši k Trojjedinému Bohu. A On – Boží Syn – nás na této cestě vybízí k horlivosti přesahující nakonec marné snahy těch, kdo chtěli spásu získat pro blahobyt v tomto pozemském životě.
KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Osmá
neděle po seslání Ducha Svatého
V
Epištole
svatého Pavla do Říma čteme o "Duchu
Svatém, který nám přichází na pomoc v naší slabosti". On
se, jak píše dál Apoštol, s naší slabostí spojuje božskou
modlitbou, božským způsobem:
"přimlouvá se za nás vzdechy nevyslovitelnými". Tak
nám jsou odhalovány skryté záhyby nitra naší duše.
Neproniknutelné
stejně jako tajemství Nejsvětější Trojice, jež nám, kteří
jsme Jej přijali tím, že jsme vyznali Ježíše Krista za Pána
našeho života, dává volat k
Bohu: „Abba!
Otče!“
Mystickým
způsobem – a to pevnou spoluprací udělované milosti s naší
snahou -
nacházíme
radost z věcí nebeských a nezávislost na věcech pozemských.
Boží
láska přetváří náš život a připravuje nás pro nebeské
království.
Modlíme
se podle vzoru Ježíšova a v Jeho Duchu:: takto se On modlil na této
zemi, takto vyjadřoval svou touhu plnit Otcovu vůli, takto byl
veden Božím Duchem k Oběti. Takto Jej následujeme
- očišťovaní jako hříšníci – do nebe.
Podobenství evangelia
je vzato
z "černé kroniky" podnikatelů starověku. Náš
Vykupitel nabízí vykoupení nepoctivému správci. Usvědčuje
duchovně líné tím, že představuje sílu démona nepoctivosti a
energii, s jakou se mu tento podnikatel odevzdal. O to více, jak
rovněž píše Apoštol na jiném místě v listu Římanům, přijme Ducha
Svatého, kdo energii, kterou vkládali do života hříchu, vloží
do života milosti. A ten šíří dáváním almužen potřebným.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
15.neděle
v mezidobí
K
obrácení se, k návratu do království Trojjediného Boha je třeba
hlasatelů uzdravení, které je skryto v oběti Ježíše Krista za
naše hříchy. Bůh povolával proroky ve Staré smlouvě, Ježíš,
náš Spasitel volá svých Dvanáct a jejich nástupce ve Smlouvě
nové, aby byli prostředníky obrácení pro každou duši, jak
dnes čtemem v knize proroka
Amosa.
Amasjáh,
kněz v Betelu, řekl Amosovi: "Vidoucí, seber se a uteč do
judské země, tam se živ a tam prorokuj! V Betelu už prorokovat
nesmíš, neboť zde je králova svatyně a říšský
chrám."
Amos odpověděl Amasjáhovi: "Nebyl jsem prorok ani prorocký učedník, byl jsem pastýř a pěstitel smokvoní. Hospodin mě vzal od stáda a řekl mi: Jdi a prorokuj mému izraelskému lidu!"
Amos odpověděl Amasjáhovi: "Nebyl jsem prorok ani prorocký učedník, byl jsem pastýř a pěstitel smokvoní. Hospodin mě vzal od stáda a řekl mi: Jdi a prorokuj mému izraelskému lidu!"
Svatý David touží po hlasu Ducha Božího, aby o Jeho milosrdenství a spravedlnosti mohl vyzpívat chvalozpěv v tomto žalmu:
Pane,
ukaž nám své milosrdenství!
Kéž mohu slyšet, co mluví Hospodin, Bůh: jistě mluví o pokoj i pro svůj lid a pro své svaté. Jistě je blízko jeho spása těm, kteří se ho bojí, aby sídlila jeho velebnost v naší zemi.
Milosrdenství a věrnost se potkají, políbí se spravedlnost a pokoj. Věrnost vypučí ze země, spravedlnost shlédne z nebe.
Hospodin též popřeje dobro a naše země vydá plody. Spravedlnost bude ho předcházet a spása mu půjde v patách
Kéž mohu slyšet, co mluví Hospodin, Bůh: jistě mluví o pokoj i pro svůj lid a pro své svaté. Jistě je blízko jeho spása těm, kteří se ho bojí, aby sídlila jeho velebnost v naší zemi.
Milosrdenství a věrnost se potkají, políbí se spravedlnost a pokoj. Věrnost vypučí ze země, spravedlnost shlédne z nebe.
Hospodin též popřeje dobro a naše země vydá plody. Spravedlnost bude ho předcházet a spása mu půjde v patách
Ústřední
postavení Krista nalézáme,
rozjímá nad chvalozpěvem Apoštola Svatý otec Benedikt XVI.,
v druhém liturgickém čtení dnešní mše svaté, ve slavném
hymnu z listu svatého Pavla Efesanům, který začíná takto: „Buď
pochválen Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, on nás
zahrnul z nebe rozmanitými duchovními dary, protože jsme spojeni
s Kristem.“
Apoštol potom ukazuje, jak se tento plán požehnání uskutečnil
ve čtyřech pasážích, které začínají vždy stejným obratem,
který se vztahuje ke Kristu: „v
Něm“.
„V Něm“
si nás Otec vyvolil před stvořením světa; „v
Něm“ máme
vykoupení skrze jeho krev; „v
Něm“
jsme se stali dědici předem určení k tomu, abychom byli „chválou
jeho velebnosti“;
„v Něm“
se dostává potvrzení Ducha svatého těm, kteří přijali
radostnou zvěst.
Tento
pavlovský hymnus obsahuje vizi dějin, k jejímuž rozšíření v
Církvi přispěl svatý Bonaventura: celé dějiny mají svůj
střed v Kristu, který zaručuje novost a obnovu každé doby. V
Ježíši Bůh všechno řekl a daroval, ale poněvadž je
nevyčerpatelným pokladem, Duch svatý nikdy nepřestává zjevovat
a aktualizovat Jeho tajemství. Dílo Krista a církve proto nikdy
nezaostává, ale ustavičně koná pokroky.
Buď
pochválen Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, který nás
zahrnul z nebe rozmanitými duchovními dary, protože jsme spojeni
s Kristem. Vždyť v něm si nás vyvolil ještě před stvořením
světa, abychom byli před ním svatí a neposkvrnění; v lásce
nás ze svého svobodného rozhodnutí předurčil, abychom byli
přijati za jeho děti skrze Ježíše Krista. To proto, aby se
vzdávala chvála jeho vznešené dobrotivosti, neboť skrze ni nás
obdařil milostí pro zásluhy svého milovaného Syna.
V
něm máme vykoupení skrze jeho krev, odpuštění hříchů pro
jeho nesmírnou milost, kterou nám tak bohatě projevil s veškerou
moudrostí a rozumností: seznámil nás totiž s tajemstvím své
vůle, jak se mu to líbilo a jak si to napřed sám u sebe
ustanovil, až se naplní čas pro dílo spásy: že sjednotí v
Kristu vše, co je na nebi i na zemi. A skrze něho jsme se stali
Božím majetkem, jak jsme k tomu byli předem určeni úradkem
toho, který všechno působí podle rozhodnutí své vůle. Tak
máme sloužit k tomu, aby se šířila chvála o jeho božské
velebnosti, my, kteří jsme už dříve kladli své naděje do
Mesiáše.
Skrze
něho se dostalo i vám potvrzení od slíbeného Ducha svatého,
když jste přijali slovo pravdy, radostnou zvěst o své spáse, a
když jste v něho uvěřili. Duch je zárukou, že nám jednou
připadne dědictví. Tak se dovrší naše vykoupení, protože si
nás Bůh získal jako svůj majetek, abychom sloužili ke chvále
jeho božské velebnosti.
Dnešní
úryvek z evangelia podle sepsání svatého Marka o našem Pánu
Ježíši Kristu, který posílá svých Dvanáct, aby po dvojicích
šli a léčili nemocné duše a připravovali je na slavnost
znovuzrození z vody a z Ducha Svatého, uvádí Svatý Otec
Benedikt XVI. v jedné ze svých promluv při modlitbě Pozdravení
andělského, kterou pronesl před šesti lety, slovy svatého
biskupa Bonaventury z Bagnoregia o zakladateli františkánského
řádu:
„Vyznávám před Bohem, že důvod, který mne naklonil zamilovat
si život blaženého Františka, spočívá v tom, že se podobá
počátkům růstu Církve“. ¨
Tato slova nás odkazují přímo k
evangeliu této neděle, které podává, jak Ježíš poprvé
poslal Dvanáct apoštolů: „Ježíš
zavolal svých Dvanáct – praví svatý Marek - začal je posílat
po dvou a dával jim moc nad nečistými duchy. Nařídil jim, aby
si na cestu nic nebrali, jen hůl: ani chléb, ani mošnu, ani
peníze do opasku, jen opánky na nohy, ani aby si neoblékali dvoje
šaty“.
František z Assisi po svém obrácení, praktikoval toto evangelium
do písmene, stal se nejvěrnějším Ježíšovým svědkem, byl
přidružen jedinečným způsobem k tajemství kříže a byl
proměněn v „druhého Krista“, jak jej představuje právě
svatý Bonaventura.
Nařídil
jim, aby si na cestu nic nebrali, jen hůl: ani chléb, ani mošnu,
ani peníze do opasku, jen opánky na nohy, ani aby si neoblékali
dvoje šaty.
Řekl
jim: "Když přijdete někam do domu, zůstávejte tam, dokud
se odtamtud nevydáte zase dál. Když vás však na některém
místě nepřijmou a nebudou vás chtít slyšet, při odchodu
odtamtud si vytřeste prach ze svých nohou na svědectví proti
nim."
Vydali
se tedy na cesty a hlásali, že je třeba se obrátit. Vyháněli
mnoho zlých duchů, pomazávali olejem mnoho nemocných a
uzdravovali je.
(Z promluvy Svatého otce Benedikta XVI. před Angelus Domini 15. 7. AD MMXII, Castel Gandolfo; http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=16768;
Epistula
de tribus quaestionibus, in Opere di San Bonaventura, Introduzione
generale, Roma 1990, p. 29)
Otec Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Poté,
cos rozeslal svých Dvanáct,
Ježíši,
světiteli exorcistů,
mají
Tví apoštolové navštívit a přinést osvobození od démonů
-
v tomto případě od démona podvodu, falešného účetnictví v
podnikání -
takovým
hříšníkům, jako je nepoctivý správce,
jehož
horlivost dáváš za vzor
těm,
kdo se vydali Tvou cestou boje proti hříchu.
Duše
bolí
toho,
kdo podvádí,
kdo
lže sobě i druhým.
Do
té chvíle,
než
se – rukama ostiářů – apoštolů – otveřou dveře
ateismem
spoutané naší mysli, citu i vůle
i
na mnoho let našimi hříchy
pevně
uzavřené
a
svázaností uzamčené.
Zazní
první slovo mše svaté katechumenů:
slovo
dvojice apoštolů:
"Svazuji
Tě, démone ziskuchtivosti!"
"Effatha,
chráme Ducha uzdravené duše!"
Amen.