Texty
mešních čtení dnešní neděle hovoří o bídě a ubohosti
člověka a zároveň představují osobností, které v takovém
prostředí, které by jiné deptalo, sílí a stávají se bojovníky
a reformátory ve vlastním srdci a osobním životě.
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA
XVI.
Rozjímání
textů dnešní neděle nás vede k pohledu na pyšné znalce Zákona
a farizeje. Ježíš se k nim již podruhé v krátké době – v
evangeliu podle sepsání svatého Lukáše - obrací s tvrdou
krtikou.
V
současné krizi společenství Církve se máme ptát Ježíše, jak
jednat, jak se "na Jeho místě" vyjádřit, jakým
způsobem odsuzovat hříchy své i bližních, zvláště, když jde
o představené Církve.
Vodítkem
jsou nám dnes slova svatého evangelia, jimiž Ježíš odkrývá
pokrytectví znalců Starého zákona a farizejů.
V
jeho stopách, vedeni Jeho příkladem šli všichni praví
reformátoři Církve a kritici neřestného způsobu života.
Světci. Oni jsou nám v různých obdobích církevních dějin
inspirací, jak Ježíšova slova uvádět do života, do vyznání
víry i do účinné kritiky tak, že se osvědčíme jako ti, kdo
při vší obraně Božích práv v církevních společenstvích a
ve světě zůstávají, podle závěrečné výzvy Ježíšovy v
dnešním evangeliu, pokorní, kteří se nechávají povýšit
nakonec Ježíšem v nebi a nečekají povýšení či neusilují o
něj v Církvi a ve společnosti.
Jedním
z takových reformátorů Církve byl svatý Řehoř Veliký, jehož
svátek jsme nedávno slavili.
V
době po rozkladu "Římské evropské unie" a útoků
dobyvatelů z Afriky a Asie na zdevastovanou a mravně zpustlou
Evropu věnoval i jako papež své úsilí o duchovní a mravní
úroveň biskupů a kněží. Jeho pastrální spisy byly příručkami,
"Kazatelnami", "Homiletickými směrnicemi",
případně "Ordinariátními oběžníky" nejen v době
starověku a středověku, ale patřily do knihovniček či sakristií
duchovních pastýřů až do doby nedávné - a dej, Pane, aby –
jako aktivní odpověď na morální krizi církevních společenství
- opět patřily.
Svatý
otec Benedikt XVI. se před desti lety věnoval při Generální
audienci osobě tohoto světce. Řekl: "Vrátím se (po týdnu)
k mimořádné postavě papeže Řehoře Velikého, abychom přijali
z jeho bohaté nauky další osvícení. I přes rozmanité závazky,
jež se pojily s jeho funkcí římského biskupa, nám zanechal
četná díla, z nichž Církev v následujících století brala
plnými hrstmi. Kromě rozsáhlé korespondence " Registr,
o kterém jsem mluvil minulou katechezi a jež obsahuje více než
800 dopisů " zanechal nám především spisy exegetické
povahy, mezi nimiž vynikají Komentář
ke knize Job,
známý pod latinským názvem Moralia
in Job, Homilie na Ezechiela a Homilie
na Evangelia.
Dále pak významné dílo hagiografické povahy Dialogi,
které Řehoř napsal k povzbuzení langobardské královny
Teodelindy. Hlavním a nejznámějším dílem je bezpochyby Regula
pastoralis,
kterou papež napsal na počátku svého pontifikátu se zřetelně
programovým cílením.
Chceme-li
zběžně probrat tato díla, musíme nejprve zaznamenat, že Řehoř
se ve svých spisech nikdy nesnaží vytyčovat nějakou "svoji"
nauku, svou originalitu. Spíše má v úmyslu nechat znít tradiční
nauku Církve, chce být jednoduše ústy Krista a jeho Církve na
cestě, kterou je třeba projít směrem k Bohu. Příkladné jsou v
této souvislosti jeho exegetické komentáře. Byl vášnivým
čtenářem Bible, k níž přistupoval s cíli nikoli pouze
spekulativními. Měl za to, že z Písma svatého musí křesťan
brát netoliko teoretické poznatky, ale spíše každodenní potravu
pro svou duši, pro svůj lidský život v tomto světě. Například
ve svých Homiliích na Ezechiela klade silný důraz
na tuto funkci posvátného textu. Přistupovat k Písmu svatému
kvůli uspokojení vlastní touhy po poznání, znamená upadat do
pokušení pýchy a vystavovat se riziku sklouznutí do hereze.
Intelektuální pokora je primární pravidlo pro každého, kdo se
snaží v posvátných textech proniknout nadpřirozené skutečnosti.
Pokora, samozřejmě, nevylučuje seriózní studium. Aby však toto
studium bylo duchovně prospěšné a umožnilo dosáhnout skutečné
hloubky textu, stává se pokora nepostradatelnou. Pouze s tímto
vnitřním postojem lze účinně naslouchat a nakonec vnímat hlas
Boží. Z druhé strany, jde-li o Slovo Božím, pak porozumění
nebude ničím, pokud nepovede k činům. V homiliích na Ezechiela
se nalézá jedno pěkné vyjádření, podle něhož "kazatel
musí své pero namočit do krve svého srdce, aby mohl dosáhnout až
k uším bližního". Čteme-li tyto homilie, vidíme jasně, že
Řehoř psal skutečně krví svého srdce a proto k nám dodnes
promlouvá.
Toto
pojednání rozvíjí Řehoř také v Komentáři ke knize
Job, kde ve stopách patristické tradice zkoumá posvátný text
ve třech dimenzích jeho smyslu: dimenzi literární, dimenzi
alegorické a morální, jež jsou dimenzemi jediného smyslu Písma
svatého. Řehoř nicméně spatřuje mírnou převahu v morálním
smyslu. V této perspektivě předkládá své myšlení za pomoci
několika příznačných dvojčlenů " vědět-konat,
mluvit-žít, poznat-jednat " jimiž naznačuje dva
aspekty lidského života, které by měly být komplementární, ale
které se nezřídka stanou protichůdnými. Morální ideál "
komentuje " spočívá vždycky v uskutečnění harmonické
integrace slova a činu, myšlení a závazku, modlitby a věnování
se povinnostem vlastního stavu: to je cesta k uskutečnění oné
syntézy, díky níž božství sestupuje do lidství a člověk se
pozvedá až ke ztotožnění s Bohem. Velký papež načrtává
úplný projekt života autentického věřícího. Komentář
ke knize Job proto během středověku představoval jakýsi
druh Summy křesťanské morálky.
Značným
významem a krásou se vyznačují také Homilie na
Evangelia. První z nich byla pronesena v bazilice sv. Petra
během adventní doby roku 590 a tedy pár měsíců po zvolení na
Petrův stolec a poslední byla pronesena v bazilice sv. Vavřince na
druhou neděli po Letnicích roku 593. Papež kázal lidu v
kostelech, kde se slavila tzv. statio "
zastavení, což byly zvláštní modlitební ceremonie během
významných liturgických období nebo o svátcích titulárních
mučedníků. Inspirativní princip, který spojuje tato různá
vystoupení, je syntetizován ve výrazu "praedicator"
" kazatel. Nejenom Boží služebník, ale také každý křesťan
má za úkol být "kazatelem" toho, co zakusil ve vlastním
nitru podle příkladu Krista, který se stal člověkem, aby všem
přinesl zvěst spásy. Horizont tohoto úkolu je eschatologický.
Očekávání naplnění všech věcí v Kristu představuje
myšlenkovou konstantu velkého papeže a stává se inspirujícím
podnětem veškerého jeho myšlení a každé jeho činnosti. Odtud
vyplývají jeho neustálé zmínky o bdělosti a nasazení v dobrých
skutcích.
Snad
nejorganičtějším textem Řehoře Velikého je Regula
pastoralis, napsaná v prvních letech jeho pontifikátu. Tady se
Řehoř snaží načrtnout postavu ideálního biskupa, učitele a
vůdce svého ovčince. Ilustruje proto závažnost úřadu pastýře
církve i povinnosti, které obnáší, a připomíná, že ti, kteří
nejsou k tomuto úkolu povoláni, ať jej nevyhledávají s
nedbalostí, a ti, kteří jej přijali bez potřebné reflexe, ať
ve svém nitru pocítí náležité rozechvění. Vrací se pak ke
svému oblíbenému tématu a tvrdí, že biskup je nejprve povýtce
"kazatel" a jako takový musí být především příkladem
pro druhé, tak aby jeho jednání mohlo být pro všechny opěrnou
instancí. Účinná pastorační činnost pak vyžaduje, aby znal
její adresáty a svá vystoupení přizpůsobil situaci každého.
Řehoř se také věnuje popisu různých kategorií věřících
pronikavými a přesnými postřehy, které mohou opravňovat tvrzení
těch, kteří v tomto díle spatřují také psychologické
pojednání. Je odtud zřejmé, že skutečně znal svůj ovčinec a
mluvil zcela k lidu své doby a svého města.
Velký
papež přitom klade důraz na to, že pastýř má povinnost
každodenně uznávat vlastní ubohost, aby vykonané dobro v očích
nejvyššího Soudce nezmařila pýcha. Proto je závěrečná
kapitola Regule věnována pokoře: "Dostaví-li
se uspokojení z dosažení mnoha ctností " píše " je
dobré uvažovat nad vlastními nedostatky a pokořit se; namísto
přemýšlení o vykonaném dobru je třeba uvažovat o tom, co bylo
opominuto". Všechny tyto hodnotné postřehy dokazují vznešené
pojetí, které měl svatý Řehoř o péči o duše, kterou
označoval za "ars artium", umění všech
umění. Regula byla natolik úspěšná, že byla
záhy, což je dosti zřídkavé, přeložena do řečtiny a
anglosaštiny.
Významné
je také další dílo " Dialogi, kde svému příteli
a jáhnovi Petrovi, domnívajícímu se, že soudobá zkaženost
mravů už nedovoluje zrod světcům jako v dobách minulých, Řehoř
dokazuje opak. Svatost je vždy možná. I v dobách svízelných.
Dokazuje to na životních příbězích lidí své doby nebo jen
nedávno zesnulých, kteří by mohli být docela dobře označeni za
svaté, i když nebyli kanonizovaní. Vyprávění doprovázejí
teologické a mystické reflexe, které z knihy činí výjimečný
hagiografický text, schopný oslovit celé generace čtenářů.
Obsah čerpá z živého lidového podání a má za účel povzbudit
a formovat, přitáhnout pozornost čtenáře k řadě otázek, jako
např. smysl zázraku, výklad Písma, nesmrtelnost duše, existence
pekla, představy posmrtného světa, tedy témata, jež měla
zapotřebí náležitá vysvětlení. Kniha II. je cele věnována
postavě Benedikta z Nursie a je jediným starobylým svědectvím o
života tohoto svatého mnicha, jehož duchovní krása vystupuje z
tohoto textu v plné zřejmosti.
V
teologickém pojetí, které Řehoř podává ve svých dílech, jsou
minulost, přítomnost i budoucnost relativizovány. Větší
platnost má pro něho celé rozpětí dějin spásy, které se mezi
temnými stránkami času nepřestávají odvíjet. Je příznačné,
že do této perspektivy uprostřed Komentáře ke knize
Job zasazuje zprávu o konverzi Anglů.
Spatřoval v tom událost, představující pokrok Božího
království, o němž pojednává Písmo, a proto ji právem mohl
zmínit v komentáři k jedné posvátné knize. Podle něho se mají
hlavy křesťanských společenství snažit vykládat dění ve
světle Božího Slova. V tomto smyslu cítil velký papež povinnost
směrovat pastýře a věřící na jejich duchovní cestě k
osvícené a konkrétní lectio divina " četbě
Písma - zasazené do kontextu vlastního života.
Ještě
než skončíme je třeba se zmínit o vztazích, které papež Řehoř
pěstoval s patriarchy Antiochie, Alexandrie i samotné
Konstantinopole. Vždy se snažil rozpoznávat a respektovat jejich
práva, varoval se jakýchkoli zásahů, kterými by byla omezena
jejich legitimní autonomie. A třebaže se svatý Řehoř v kontextu
historické situace postavil proti titulu "ekumenický" ve
vztahu k patriarchovi Konstantinopole, nečinil tak, aby omezil či
popřel jeho legitimní autoritu, ale poněvadž měl starost o
bratrskou jednotu universální církve. Činil tak především ze
svého hlubokého přesvědčení, že pokora by měla být základní
ctností každého biskupa a tím spíše patriarchy. Řehoř zůstal
ve svém srdci prostým mnichem a proto byl rozhodně proti vznešeným
titulům. Chtěl být " řečeno jeho vlastními slovy " servus
servorum Dei " služebník služebníků Božích. Toto
označení, které používal, nebylo v jeho ústech zbožnou
formulí, ale pravým projevem jeho způsobu života a jednání. Byl
vnitřně zasažen pokorou Boha, který se v Kristu stal naším
služebníkem, omyl nám a omývá naše nečisté nohy. Proto byl
přesvědčen, že zvláště biskup, by měl tuto pokoru Boha
napodobovat a tak následovat Krista. Jeho přáním bylo žít
opravdu jako mnich. V neustálé rozmluvě se Slovem Božím, ale z
lásky k Bohu se dovedl stát služebníkem všech. V dobách plných
soužení a utrpení uměl být "služebníkem služebníků".
A právě proto, že jím byl, je veliký a ukazuje i nám míru
opravdové velikost."
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Šestnáctá
neděle po seslání Ducha Svatého
"Proto
klekám na kolena před Otcem,"
píše v perikopě z Epištoly do Efesu svatý Pavel.
Tato
slova vytryskla jako "prodromos modlitby" z jeho srdce ve
vězení. Odtud posílá svůj list. Z místa, kde se ocitl - mohlo
by se říci jako "vězeň svědomí" - pro své náboženské
přesvědčení.
Ale
přesněji vyjádřeno, byl uvězněn, protože naopak náboženství
odmítal. Odmítl postavit státní zavedené náboženství, jeho
kult model, nad svůj vztah k Trojjedinému Bohu:
Lidé,
kteří jej odsoudili a uvěznili mohli být přitom lidmi hluboce
nábožensky založenými. Slovy, kázáním Apoštola se však
cítili ohroženi a pohoršeni. Hroutil se jim jejich náboženský
svět a měli dokonce sklon označovat křesťanství za bezbožectví,
protože odmítalo víru v jejich božstva a "boha",
zákonickým judaismem počínaje, dekadentním pohanstvím konče.
Apoštol totiž vyznával božství Ježíše z Nazareta. Boha a
člověka, který byl dokonce odsouzen a potupně popraven a třetího
dne po své smrti vstal z mrtvých.
Svatý
Pavel jde tedy v Jeho stopách, když "pro
vyznávání jeho jména"
jde trpět i do vězení.
Dokonce
se svému Mistru a Pánu připodobňuje i oněmi slovy: "klekám
na kolena". Píše
to a jistě i činí ve vězení. Modlí se. Jako se jeho a náš
Přítel a Spasitel modlil na kříži.
Modlí
se za za Efesany, jimž píše: "Prosím
Otce, ...aby ve váš zesílil vnitřní člověk."
A
to se může a má s každým stát, jak píše Apoštol když jim
předtím chce vyprosit, vymodlit "bohatou
božskou dobrotu"
– lásku, milost.
V
ubohosti a bídě, kterou svatý Pavel ve vězení prožívá,
nevidíme zlomeného člověka, ale toho, jenž je naplněn Božím
Duchem, "božskou
dobrotou",
která se bohatě z vězení, v němž je omezeno jeho tělo, z jeho
duše modlitbou a obětí šíří jako paprsky do Efesu, do duší,
které mají díky takto vyprošené milosti také zesílit.
V
úryvku z Evangelia podle sepsání svatého Lukáše čteme o
sobotní sváteční hostině, na níž je pozván náš Vykupitel
Ježíš. Pozval jej jeden z předních farizeů. Již v předchozích
pasážích evangelia píše svatý Lukáš o výtce, kterou ohledně
rituální očisty vznesl Ježíš při podobné situaci v domě
rovněž jednoho z farizeů, který jej pozval na oběd. Byl z toho
konflikt a ostré Ježíšovo kázání proti "farizejskému
kvasu",
proti pokrytectví v náboženském, společenském a osobním
životě.
Nyní
se ve chvíli hostiny objeví před Ježíšem člověk nemocný
vodnatelností. Nevíme, zda tuto Boží režii podpořil někdo z
nepřátel Ježíšových, aby jej pokušel, zda bude v den sobotní
uzdravovat, přestupovat Zákon, či zda vedla nemocného touha být
blízko Ježíši, Mistru, který uzdravuje, touha přesahující
imperativ dodržet farizeji tolik protěžovaný Zákon.
Ježíš,
Boží Syn, jej uzdraví.
Přitom
položí přítomným znalcům Zákona a farizeům dvě otázky: "Je
dovoleno v sobotu uzdravovat, nebo ne?" Odpovědí
je jejich mlčení.
A
druhou otázku: "Spadne-li
někomu z vás dítě nebo dobytek do jámy, nevytáhnete ho hned i v
sobotu?" Nedovedou
odpověďět:
Proto
jim odpovídá Ježíš – náš Pán – podobenstvím, obrazem,
který je "replikou" obrazu dějství – této probíhající
hostiny, na níž jsou všichni přítomni: poučí ty, které vidí,
jak si vybírají přední místa u stolu.
"...nesedej si na přední místo...kdo se povyšuje, bude
ponížen."
A
pak řekne, v duchovním a typickém smyslu o sobě a o všech, kdo
jej v pokoře následují,
Jej:
Zákon Otcův a Zákon Ducha: "Kdo
se ponižuje, bude povýšen!"
Ano,
Ježíš se paradoxně ponížil již v tuto chvíli, kdy porušil
zákon o sobotě, o sobotním klidu. Porušil jej láskou, On, který
přišel své Církvi seslat Ducha od Otce, pouto lásky mezi nimi.
Porušit jej, aby byl uzdraven nemocný, jehož se mocí Ducha
"dotkl", aby
tak jako zdravý mohl mít
později, pokud se poníží, ve svatém křtu podíl na společenství
zdravých duší a oslavených těl v nebi. Ponížil se porušením
zákona, aby ukázal pokoru lásky, která slouží Otci a bližním.
Těm ukazuje cestu "zasedacího pořádku"na hostině,
"zákona", který má vycházet z vůle Otcovy a nikoli z
vůle hříšného člověka, povyšujícího se a nakonec
poníženého.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
Ve čtení z knihy proroka Izaiáše slyšíme slovo o přírodě a přirozenosti, která se mocí "odvety božské" proměňuje. Ve stavu, kdy vše zmírá postiženo zhoubným suchem, přichází přebytek vláhy: vysušená země se Božím zásahem stane hojným prameništěm jako močál: prosyceným vodou. To je slovo pro malomyslné, kteří nevěří v proměnu své duše a těla z nízkosti, ubohosti a hříchu ke svatosti.
Řekněte malomyslným: "Vzmužte se, nebojte se! Hle, Bůh váš přináší odvetu, odplatu božskou! On sám přijde a spasí vás! " Tehdy se otevřou oči slepých, odemknou se uši hluchých.
Tu poskočí chromý jak jelen a zaplesá jazyk němého, neboť na stepi vyprýští vody, potoky na poušti.
Vyprahlá země se změní v močál, a žíznivá půda v prameny vod.
Utlačených a ponížených se ujme Kyrios – Pán, který stvořil tento svět, Ježíš Kristus, jenž je vykoupil a Duch Svatý, který zpřítomňuje dílo vykoupení: ponížené - a pokorné – povýší. Ze slov bolesti a pokorných modliteb vytryskne chvalozpěv, jenž nám dnes tlumočí trpící a vítězný svatý David: "Duše má, chval Hospodina!
Hospodin zachovává věrnost navěky, zjednává právo utlačeným, dává chléb lačným. Hospodin vysvobozuje vězně.
Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin napřimuje sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé, Hospodin chrání přistěhovalce.
Hospodin podporuje sirotka a vdovu, ale mate cestu bezbožníků. Hospodin bude vládnout na věky, tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení."
Je hrozné, když pýcha povyšování pronikne – jakoby zadními vrátky – do Církve, v níž původně všichni přece ve svatém křtu začínají v ponížení a pokoře svůj pozemský a věčný život. Pro ty, kdo zpychnou jsou posíláni proroci katolické Církve. Reformátoři, kteří se od těch, kteří Církev ničí a trhají, liší pokorou. Vlastní ponížeností. Takoví reformátoři jdou do nebe a vedou s sebou ty, jimž jako svatý Jakub v dnešním čtení spasitelně hrozí, když ostře vytýkají povýšenost a pýchu,:
Ubohým člověkem z dnešního úryvku evangelia podle sepsání svatého Marka. který nemohl mluvit a neslyšel, byl hluchoněmý, jehož k Ježíšovi přivedli spoluobčané z Desetiměstí, z kraje v té doby již dost zpohanštělého. Ježíš Kristus jej uzdravil: i na území Dekapole se rozšířilo Jeho království. Ježíš jim však nařizuje, aby o znamení, jímž je toto uzdravení, mlčeli. - Tak přechází tento zázrak Ježíšův do ritu Effatha v katechumenátu, kdy je každý – mocí, kterou svěřil Ježíš své Církvi, osvobozen, aby mohl slyšet ve slovech Církve Ducha Svatého a vyznávat svou svobodu v Božím Synu - Ježíšovi.
Přivedli k němu hluchoněmého a prosili ho, aby na něho vložil ruku. Vzal ho stranou od zástupu, vložil mu prsty do uší, dotkl se slinou jeho jazyka, vzhlédl s povzdechem k nebi a řekl: "Effatha! ", to znamená: "Otevři se!" A otevřel se mu sluch, rozvázal se mu jazyk a mluvil správně.
Ježíš jim pak přikázal, aby o tom nikomu neříkali. Čím více však jim to přikazoval, tím více to rozhlašovali.
Byli celí užaslí a říkali: "Dobře všechno udělal, i hluchým dává sluch, i němým řeč!"
(Z promluvy Svatého otce Benedikta XVI. na generální audienci, Náměstí svatého Petra,Vatikán 4. června AD MMVIII; http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=9619)
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Sestoupil
jsi do bídy hříšného srdce,
Ježíši,
ač Boží Syn,
sám
ses ponížil
a
vzal jsi na sebe podobu a úděl otroka, vyhnance a veřejného
hříšníka.
Plni
hříchu proti Duchu Božímu Tě dokonce obvinili ze spojení s
ďáblem.
Do
takové hloubky temných mocností jsi sestoupil,
abys
odtud vysvobodil ty, kteří v Tebe
jako
v Mesiáše a Božího Syna uvěřili
a
kteří se stali pastýři podle Tvého Srdce:
svatý
Řehoř Veliký, papež
je
vzorem pro celé "generace" papežů
a
sám popisuje ideálního biskupa a kněze
ve
své Regula Pastoralis:
svatostí
života usvědčovat ty pastýře Církve,
kteří
se chovají jako Tebou kritizovaní hosté
deroucí
o se první místa u stolu,
kde
ses rozhodl zasednout Ty:
na
posledním místě ukřižovaného a trpícího,
ale
zmrtvýchvstalého:
jenž
je nadějí i pro nás i pro ně,
že
v duchovním boji čeká toho,
kdo
jej statečně podstupuje
"zesílení"
duše:
vítězství
"vnitřního člověka",
který
se teprve v této chvíli má stát pravým reformátorem
každého
nemocného společenství Církve.
Amen.