Jak
jednoty v Církvi, ale také v manželství a v rodině, v obci, v
národě, případně ve státním celku zahrnujícím více národů
dosáhnout? - Ježíšovo slovo, slovo Vtělené Boží moudrosti
zaznívá pro mnohé dost drsně: "Nechte mrtvé, ať
pochovávají své mrtvé!...Ty však pojď a následuj mne!"
Toto
slovo zaznívá v současné "situaci v Církvi", jak
charakterizovala stav, v němž se nachází mnozí učedníci Ježíše
Krista, "Rada devíti kardinálů" – lépe řečeno ke
krizi v duších a tělech představitelů Církve a církevních
společenství, ke krizi v Církvi, která se ovšem nedotýká
Církve samotné, ale jejích členů. A krize, jak s oblibou říkával
podnikatel pan Jan Antonín Baťa – v jeho uvažování a vyjádření
krize hospodářská – žádnou krizí vlastně není. Jedná se
jen o amorálnost těch, kteří způsobili rozvrat ekonomiky, v
tomto, našem případě církevních obcí a duchovního života, o každého hříšníka, jenž ohrozil cestu ke spáse své i svěřených.
A
že zdaleka "situace" nekončí, potvrzuje zpráva z
minulého týdne italského deníku "Il
Fatto Quotidiano". Slibuje, že bude přinášet jmenné seznamy
členů vatikánské sodomitské "lobby".
Jak
se máme k tomuto problému postavit? Jeden biskup v germanofonní
diecézi prosí věřící, aby nevystupovali z Církve. Atmosféra
ve Spojených státech amerických už graduje do správného
vyústění krize. Toto samotné slovo originálně znamená
posouzení situace. Kardinálové a biskupové a desetitisíce
signatářů žádají jasné posouzení situace v církevních
společenstvích, i zrušení vatikánského podzimního biskupského
synodu o mládeži a místo něj posouzení situace rozvratu morálky
v Církvi na synodu, který by tento nahradil a přímo v Římě vše
probral a poslal jasný vzkaz: Boží slovo, které odsoudí a ukáže
cestu ke spáse, kterou nám Ježíš náš Pán přinesl.
Máme
se tady ptát na Boží slovo: ve svém srdci, ve své rodině a
farnosti, ve svém společenství, ve své diecézi...A to je slovo
plné útěchy pro pokorné, kteří chtějí přijmout Boží
milost, Boží pomoc. Slovo, které nepomlouvá, neomlouvá a
obviňuje podle návodu samotného Ježíše Krista a nikoli podle
nevěřícího světa.
Svatý
Filip Neri mohl také odsuzovat život představitelů Církve, kteří
i v Římě žili rozmařile a nemravně. Místo toho vyzval Římany,
aby se s ním sešli na noční modlitby v kostele: modlil se
společně s katolckými křesťany za obrácení jejich
představených. Mnozí odešli: protestovali proti jejich hříchu –
tak vznikla protestantská církevní společenství. Mnozí z Církve
neodešli. Zůstali. Vybrali si cestu pokory, cestu spásy pro sebe i
pro ty, představené, jejichž hříchy právem nenáviděli.
Vytrvalou modlitbou a nočním postem nenáviděli!
A
pro ty – na obou stranách: na straně zneužívajících i
zneužitých – kteří se takto neobrátili, platilo a platí
Ježíšovo slovo: "Nechte
mrtvé, ať pochovávají své mrtvé." A
poslední slovo jako šance:
"Ty však pojď a následuj mne!"
Otec
Oldřich
KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Texty
této neděle jsou již zaměřeny k věčnému životu, kde nás
čeká Soudce: Bůh. Otec, který chce v Ježíši Kristu každého
přijmout jako syna mladšího - marnotratného - i konvertujícího
navenek předtím "způsobného" staršího syna; a Duch
Svatý, který pronáší již nyní soud nad křesťany "v
sedmi církevních obcích" i nad "jejich svícny".
Všichni
se máme podle slov a vůle Trojjediného Boha sejít u Něj. "Jen"
mnozí však přijmou Jeho slovo a budou spaseni.
Proto
se náš Spasitel a Přítel Ježíš modli za jednotu Církve. A
modlí se za ni při první nejsvětější chvíli ještě
velkopáteční oběť Ježíšovu a nedělní vzkříšení prorocky
anticipující zelenočtvrteční mše svaté, při Poslední večeři.
O
této poslední hostině, transubstanciaci spojené s modlitbou za
jednotu Církve řekl ve své promluvě Svatý otec Benedikt XVI:
Drazí
bratři a sestry!
„Toužebně jsem si přál jíst s vámi tohoto velikonočního beránka, dříve než budu trpět“ – těmito slovy zahájil Ježíš obřad své poslední hostiny a ustanovení posvátné eucharistie. Ježíš vyšel této chvíli vstříc a toužil po ní. Ve svém nitru očekával chvíli, v níž se daruje pod způsobami chleba a vína svým učedníkům. Očekával tuto chvíli, která měla být jakousi mesiášskou svatbou, proměnou darů země a sjednocením se svými učedníky, aby je přetvořil a zahájil tak transformaci světa.
„Toužebně jsem si přál jíst s vámi tohoto velikonočního beránka, dříve než budu trpět“ – těmito slovy zahájil Ježíš obřad své poslední hostiny a ustanovení posvátné eucharistie. Ježíš vyšel této chvíli vstříc a toužil po ní. Ve svém nitru očekával chvíli, v níž se daruje pod způsobami chleba a vína svým učedníkům. Očekával tuto chvíli, která měla být jakousi mesiášskou svatbou, proměnou darů země a sjednocením se svými učedníky, aby je přetvořil a zahájil tak transformaci světa.
V
Ježíšově touze můžeme rozpoznat touhu Boha samého, Jeho lásku
k lidem, ke stvoření; lásku čekající; lásku, která očekává
moment sjednocení; lásku, která chce přitáhnout lidi k sobě,
aby tím splnila touhu samotného tvorstva, které očekává zjevení
synů Božích. Ježíš po nás touží, očekává nás. A toužíme
po Něm doopravdy i my? Nosíme v sobě přání se s Ním setkat?
Dychtíme po Jeho blízkosti, abychom byli jedno s Ním, který se
nám dává v posvátné eucharistii? Anebo jsme lhostejní,
nezúčastnění a plní něčeho jiného?
Z
podobenství o hostinách víme, že Ježíš ví o existenci
prázdných míst, tedy negativních odpovědí, nezájmu o Něho a o
Jeho blízkost. Prázdná místa na Pánově svatební hostině, ať
už s omluvami nebo bez, jsou pro nás již delší dobu nejenom
podobenstvím, nýbrž aktuální skutečností právě v těch
zemích, kterým projevil svoji blízkost zvláštním způsobem.
Ježíš věděl i o hostech, kteří přišli a nebyli oděni do
svatebních šatů, neměli radost z jeho blízkosti, plnili jenom
zvyklost, ale jejich životní zaměření bylo zcela jiné.
Svatý
Řehoř Veliký klade v jedné ze svých homilií otázku: Jací jsou
lidé, kteří přicházejí bez svatebních šatů? Co jsou ony
svatební šaty a jak je lze získat? Jeho odpověď zní: Ti kteří
jsou povoláni a přicházejí, mají jakousi víru a tato víra jim
otevírá bránu. Chybí jim však svatební šaty lásky. Kdo nežije
víru jakožto lásku, není připraven na svatbu, a je vykázán
ven. Eucharistické společenství vyžaduje víru, ale víra
vyžaduje lásku. Jinak je mrtvá i jakožto víra.
Ze
všech čtyř evangelií víme, že Ježíšova poslední hostina
před Utrpením, byla také dějištěm zvěsti. Ježíš s
naléhavostí opět podal nosné prvky svého poselství. Slovo a
svátost, poselství a dar jsou vzájemně neodlučné. Během
poslední hostiny se však Ježíš především modlil. Svatý
Matouš, Marek, Lukáš používají dvou slov, kterými popisují
Ježíšovu modlitbu v ústředním bodu této
Večeře: eucharistesas a eulogesas –
vzdát díky a požehnat. Vzestupný pohyb díkůvzdání a sestupný
pohyb požehnání jdou pospolu. Transsubstanciační slova jsou
součástí této Ježíšovy modlitby. Jsou to slova modlitby. Ježíš
přetváří v modlitbě svoje Utrpení na dar Otci pro lidi. Toto
přetvoření Jeho utrpení v lásku propůjčuje proměňující
sílu darům, v nichž dává Ježíš sebe samého. Dává je nám,
abychom byli my i svět přetvořeni. Vlastním a posledním účelem
eucharistické transformace je naše vlastní proměna na
společenství s Ježíšem Kristem. Cílem Nejsvětější
eucharistie je nový člověk, nový svět, jaký se může zrodit
jedině z Boha působením Služebníka Božího.
Od
evangelisty Lukáše a zejména od svatého Jana víme, že Ježíš
ve své modlitbě během Poslední večeře také úpěnlivě prosil
Otce a v jeho prosbách se odrážejí výzvy jednak k tehdejším
jeho učedníkům, ale i k učedníkům všech dob. Chtěl bych nyní
poukázat jenom na jednu prosbu, kterou - podle Jana - Ježíš
opakoval ve své Velekněžské modlitbě čtyřikrát. Jak naléhavě
ji ve svém nitru musel pociťovat! Ježíš říká výslovně, že
tato prosba neplatí jenom pro tehdy přítomné učedníky, ale
směřuje ke všem těm, kteří v Něho uvěří.
Prosí,
aby se všichni stali jedno „jako ty, Otče, jsi ve mně a já v
tobě… aby svět uvěřil“. Jednota křesťanů může
existovat jedině tehdy, jsou-li křesťané vnitřně sjednoceni s
Ním, s Ježíšem. Víra a láska k Ježíši, víra v jeho bytí
sjednocené s Otcem a otevřenost v jednotě s Ním jsou podstatné.
Tato jednota tedy není jenom vnitřní, mystická. Musí se stát
viditelnou, natolik viditelnou, aby představovala pro svět důkaz
Ježíšova poslání Otcem. Proto má tato prosba skrytý
eucharistický smysl, na který zřetelně poukazuje Pavel v prvním
listu Korinťanům: „Chléb, který lámeme – není to
účast v Kristově těle? Protože je to jeden chléb, tvoříme
jedno tělo, i když je nás mnoho, neboť všichni máme účast na
jednom chlebě“. S Nejsvětšjí eucharistií se rodí Církev.
My všichni jíme tentýž chléb, přijímáme totéž tělo Páně
a to znamená, že On každého z nás otevírá na přesah sebe
samého. A všechny nás sjednocuje On. Svatá Eucharistie je
tajemstvím vnitřní blízkosti a společenství každého jedince
spolu s Pánem. A současně je viditelnou jednotou všech.
Nejsvětější Eucharistie je svátostí jednoty. Dosahuje
trojičního tajemství a zároveň tak vytváří viditelnou
jednotu. Řekněme to ještě jednou: Svatá Eucharistie je
nejosobnějším setkáním s Pánem a přesto není nikdy pouhým
úkonem individuální zbožnosti. Nutně ji slavíme společně. V
každém společenství je Pán naplno. Ve všech společenstvích je
však jeden jediný. Proto jsou nezbytnou součástí eucharistické
modlitby Církve tato slova: „v jednotě s naším papežem a s
naším biskupem“. Není to zevnější dodatek k tomu, co se děje
uvnitř, nýbrž nezbytný výraz samotné eucharistické reality.
Jmenujeme papeže a biskupa jménem: jednota je zcela konkrétní, má
jména. Tak se jednota stává viditelnou, stává se znamením pro
svět a představuje konkrétní kritérium pro nás.
Svatý
Lukáš nám uchoval jeden konkrétní prvek Ježíšovy modlitby za
jednotu: „Šimone, Šimone, satan si vás vyžádal, aby vás
směl protříbit jako pšenici; ale já jsem za tebe prosil, aby
tvoje víra nezanikla. A ty potom až se obrátíš, utvrzuj své
bratry“. Dnes opět bolestně zakoušíme, že satanovi bylo
dovoleno tříbit učedníky viditelně před celým světem. Víme,
že Ježíš se modlí za víru Petra a jeho nástupců. Víme, že
Petr, který na rozbouřených vodách dějin kráčí vstříc Pánu
a kterému hrozí, že se utopí, je stále znovu podpírán a veden
rukou Páně. Potom však následuje oznámení a pověření: „Ty
až se obrátíš…“ Všechny lidské bytosti kromě Panny
Marie mají neustálou potřebu konverze. Ježíš předpovídá
Petrovi jeho pád i jeho obrácení. Od čeho se měl Petr obrátit?
V počátcích svého povolání, zděšen Pánovou božskou mocí i
vlastní ubohostí, Petr prohlásil: „Pane, odejdi ode mne: jsem
člověk hříšný!“ V Pánově světle rozpoznává svou
nedostatečnost. Právě takto, v pokoře toho, kdo ví, že je
hříšník, je povolán. A stále znovu musí tuto pokoru objevovat.
U
Cesareje Filipovy nechtěl Petr připustit, že by Ježíš měl
trpět a být ukřižován. Bylo to neslučitelné s jeho obrazem
Boha a Mesiáše. Ve večeřadle nechtěl dovolit, aby mu Ježíš
umyl nohy. Nehodilo se to do jeho pojetí Mistrovy důstojnosti. V
Getsemanské zahradě tasil meč. Chtěl dokázat svoji odvahu. Před
služkou však prohlásil, že Ježíše nezná. V té chvíli to
pokládal za nepatrnou lež, potřebnou k tomu, aby mohl zůstat
nablízku Ježíšovi. Jeho heroismus se zhroutil v plytkém snažení
o místo ve středu dění. Všichni se musíme stále znovu učit
přijímat Boha a Ježíše Krista takového, jakým je, a nikoli
takového, jakým bychom jej chtěli mít. Také my nechceme
připustit, že bude bezmocný v tomto světě. Také my se skrýváme
za záminky, když se příslušnost k Němu stává příliš drahou
a příliš nebezpečnou. Všichni potřebujeme obrácení, které
přijímá Ježíše v jeho bytí Bohem a bytí člověkem.
Potřebujeme pokoru učedníka, který plní Mistrovu vůli. V této
chvíli Jej chceme prosit, aby ve vhodné chvíli pohlédl svýma
blahosklonnýma očima také na nás jako na Petra a obrátil nás.
Petr,
konvertita, je povolán utvrzovat své bratry. Není druhotné, že
mu byl tento úkol svěřen ve večeřadle. Služba jednotě má své
viditelné místo ve slavení posvátné eucharistie. Drazí přátelé,
pro papeže je velkou útěchou vědět, že se při každém
eucharistickém slavení všichni za něho modlí; že se naše
modlitba pojí s Pánovou modlitbou za Petra. Jedině díky modlitbě
Pána a Církve může papež plnit svůj úkol utvrzovat bratry –
pást Ježíšovo stádce a být zárukou oné jednoty, která se
stává viditelným svědectvím Ježíšova poslání Otcem.
„Toužebně
jsem si přál jíst s vámi tohoto velikonočního beránka“.
Pane, ty jsi toužil po nás, po mě. Ty toužíš mít podíl s námi
ve svaté eucharistii, sjednotit se s námi. Pane, vzbuď také v nás
touhu po Tobě. Posilni nás v jednotě s Tebou a mezi námi. Daruj
své Církvi jednotu, aby svět uvěřil.
Amen
Amen
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Sedmnáctá
neděle po seslání Ducha Svatého
V
Epištole píše svatý Pavel z římského vězení. Podílí se na
"zelenočtvrteční prorocké hostině" Ježíšově.
Patrně měl možnost, jako mnozí jiní vězni v poutech, jak nás o
tom i zpravuje Tradice – slavit Nejsvětější eucharistii. A ve
stejném duchu jako Ježíš při Poslední večeři se modlí za
jednotu římské církevní obce: vybízí ji, aby žila v lásce a
pokoji. Tato jednota je nezbytná, protože ďáblovo působení
prncipielně poznáváme při rozdělení ve víře.
V
Evangeliu se našeho Pána a Vykupitele Ježíše škodolibě ptají
na přikázání lásky. A On jim s láskou odpovídá a nařizuje
jim lásku, kterou projevil a nabízí všem, kdo jej křižovali –
a to jsou všichni hříšníci, tedy všichni lidé kromě Panny
Marie.
Ve čtení z knihy proroka Izajáše mluví ústy Evangelisty Starého zákona Mesiáš – Kristus. Svatý Izajáš propůjčil svá ústa ústům Božího Syna, Boha, jehož jménem mluví o utrpení nevinného Ježíše. Smysl a cíl oběti je vysvobodit vinné - nás – z pozemských trápení, která bez spojení s Ježíšovou smrtí na kříži nemají hodnotu a vedou ke smrti.
Hospodin, Hospodář nad pozemskými a nebeskými statky a dobry je Bůh. On se stará o naši cestu, abychom přijali osvobození od "smyček podsvětí". Proto poslal svého Syna Ježíše, aby pro nás připravil svobodu, svobodné Království, které se po naší smrti rozvine, když On jako soudce Posledního dne řekne: "Pojďte, požehnaní,...konali jste skutky milosrdenství, plnili jste přikázání lásky k Trojjedinému Bohu i k bližnímu, přijali jste vírou ve vzkříšení mého Syna Ducha Svatého, - a přijímali jste Jej ve svátostech – pojďte usednout v nebi po mé pravici. - Takto implicitně zpívá Žalmista o Posledním soudu:
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
24.
neděle v mezidobí
Ve čtení z knihy proroka Izajáše mluví ústy Evangelisty Starého zákona Mesiáš – Kristus. Svatý Izajáš propůjčil svá ústa ústům Božího Syna, Boha, jehož jménem mluví o utrpení nevinného Ježíše. Smysl a cíl oběti je vysvobodit vinné - nás – z pozemských trápení, která bez spojení s Ježíšovou smrtí na kříži nemají hodnotu a vedou ke smrti.
Pán,
Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl
nazpět.
Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben. Blízko je můj obhájce! Kdo se chce se mnou přít? Postavme se spolu! Kdo je mým protivníkem? Ať přistoupí ke mně!
Hle - Pán, Hospodin, mi pomáhá! Kdo mě odsoudí?
Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben. Blízko je můj obhájce! Kdo se chce se mnou přít? Postavme se spolu! Kdo je mým protivníkem? Ať přistoupí ke mně!
Hle - Pán, Hospodin, mi pomáhá! Kdo mě odsoudí?
Hospodin, Hospodář nad pozemskými a nebeskými statky a dobry je Bůh. On se stará o naši cestu, abychom přijali osvobození od "smyček podsvětí". Proto poslal svého Syna Ježíše, aby pro nás připravil svobodu, svobodné Království, které se po naší smrti rozvine, když On jako soudce Posledního dne řekne: "Pojďte, požehnaní,...konali jste skutky milosrdenství, plnili jste přikázání lásky k Trojjedinému Bohu i k bližnímu, přijali jste vírou ve vzkříšení mého Syna Ducha Svatého, - a přijímali jste Jej ve svátostech – pojďte usednout v nebi po mé pravici. - Takto implicitně zpívá Žalmista o Posledním soudu:
Budu
kráčet před Hospodinem v zemi živých.
Obepjaly
mě provazy smrti, dostihly mě smyčky podsvětí, uvízl jsem v
tísni a trýzni. Hospodinovo jméno jsem vzýval: "Ach,
Hospodine, zachraň mi život!"
Skutky, za něž jsou při Posledním soudu odměněni spravedliví, a proto mohou vstoupit do věčné blaženosti, jsou skutky konané z víry ve vzkříšení Ježíše Krista, z lásky k Němu. Proto by jinak byla víra ve vzkříšení – podmínka pravé lásky – mrtvá, kdyby se neprojevovala skutky, jak píše svatý Jakub ve své epištole:
Co to pomůže, moji bratři, říká-li někdo, že má víru, ale nemá skutky? Může ho taková víra spasit? Když bratr nebo sestra nebudou mít do čeho se obléci a budou mít nedostatek denní obživy, a někdo z vás jim řekne: "Tak s Pánem Bohem! Zahřejte se a najezte se" - ale nedáte jim, co potřebují pro své tělo, co je jim to platné?
Stejně tak je tomu i s vírou: když se neprojevuje skutky, je sama o sobě mrtvá. Ale někdo by mohl říci: "Ty máš víru, a já mám skutky." Ukaž mi tu svou víru, která je beze skutků! Já ti však ze svých skutků mohu dokázat svou víru.
Cestu
víry, která je předpokladem pravé lásky vedoucí k věčnému
přebývání v Lásce, jíž je Bůh a která osvobozuje od
sebelásky, k níž vede satan; tuto cestu víry na Petrovi –
budoucím papeži vyžaduje Ježíš, dříve než jemu a Církvi
přikáže milovat Boha a bližního. Proto jej i nás v dnešním
úryvku z evangelia podle sepsání svatého Marka vybízí: "Zapři
sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě!"
Ježíš vyšel se svými učedníky do vesnic u Césareje Filipovy. Cestou se ptal svých učedníků: "Za koho mě lidé pokládají?"
Řekli mu: "Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše, jiní za jednoho z proroků."
Zeptal se jich: "A za koho mě pokládáte vy?" Petr mu odpověděl: "Ty jsi Mesiáš!"
Tu je přísně napomenul, aby to o něm nikomu neříkali. Potom je začal poučovat, že Syn člověka bude muset mnoho trpět, že bude zavržen od starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit a po třech dnech že vstane z mrtvých. A mluvil o tom otevřeně.
Petr si ho vzal stranou a začal mu to rozmlouvat. On se však obrátil, pohleděl na učedníky a pokáral Petra: "Jdi mi z očí, satane! Neboť nemáš na mysli věci božské, ale lidské."
Zavolal si lidi i své učedníky a řekl jim: "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě. Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mě a pro evangelium ztratí, zachrání si ho."
(Z
homilie Svatého otce Benedikta XVI. při mši svaté na památku
Večeře Páně, Bazilika svatého Jana na Lateránu 21.4. AD MMXI;
http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=2174;3;
(srov. List
Římanům;;
Balage-Cruifixion-Watermarked;;
Sv.
Pavel. Dřevoryt z Melantrichovy Bible (1570)
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Jednotu ve
společenstvích Církve mezi pohoršujícími a pohoršenými
můžeš nastolit jen
Ty,
Ježíši, skrytá
sjednocující sílo v Nejsvětějším tajemství,
který jsi řekl,
"...a
blahoslavený, který se nepohorší nade mnou!"
- Mezi pohoršujícími,
dávajícími amorální
příklad těm, jež takto strhávají ke hříchu:
v případě současné
"situace"- krize v Církvi k sodomii;
a mezi pohoršovanými
a pohoršenými,
kteří jsou strženi
k tomuto hříchu
a nemají dost sil
Tvého Ducha,
aby statečně jako i
dětští světci pohoršení, hřích, odmítli:
jako svatá Maria
Goretti
od budoucího v
celibátu a řeholi svatě žijícího Alessandra;;
aby toto "Ne!"
k hříchu sodomie řekli dokonce i mučednickou smrtí pro Tebe,
pro Tvou Církev,
kterou si připravuješ, aby byla celá "bez poskvrny a vrásky",
jak píše svatý
apoštol Pavel právě o milostném vztahu
- jako v manželství
mezi mužem a ženou -
o Církvi jako ideálu
všech čistých milostných vztahů mezi budoucím otcem a matkou.
Proto píše Tvůj
přítel svatý Řehoř Veliký,
že na Tvou svatební
hostinu na této zemi,
na slavnost
Nejsvětější eucharistie,
nestačí vstoupit bez
svatebních šatů
- s "jakous
takous" vírou v Tebe a v Tvou svátostnou přítomnost -
ale rovněž s láskou
k Tobě,
aby manželství duše
s Bohem, s Tebou, s Božím Synem,
mohlo nést ovoce
obrácení u těch, kdo byli amorálností sodomitů pohoršeni,
či těm, kdo se jí
dopouštěli:
jednotu s Tebou,
který oba kajícníky
uvedeš na cestu "zlepšení"
- opaku pohoršení:
na cestu svatosti jako
svatou Marii Goretti a Alessandra
na cestu opětného
sjednocení s Tebou a s Církví,
Jen takto lze od Tebe
ve Tvé Církvi,
získat svatební šat,
abychom již nyní –
in primitiis – zde na zemi v Církvi
- ani navěky -
neskončili na místě,
kde je "pláč a
skřípání zubů",
ale na Tvé svatební
hostině v nebi;
na cestě svatosti, polepšení,
aby všichni v církevních společenstvích uvěřili!"
Amen.