Na
rohu ulice vrah o morálce káže...", "zakázali pravdu
psát a zakázali zpívat..." zněly tajně protestsongy
uprostřed komunistické totality po obsazení naší republiky
vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968.
Dobu,
v níž je dovoleno a vybízeno, aby ochránci života člověka od
jeho početí až po poslední výdech na této zemi veřejně kázali
o morálce; dobu, v niž se svobodně hledá a vyjadřuje pravda –
a pravdou je ten, jenž říká: "Já jsem cesta, pravda a
život." - pravdou je Ten, který ukazuje cestu k
Trojjedinému Bohu; dobu, kdy se smí zpívat o ortelu, který nad
naším českým národem chtěl tolikrát vyřknout satan...tuto dobu
rádi nazýváme demokracií. ("Démos" – lid, "kratos"
síla, vláda).
Není
to vláda lidu ve smyslu vlády lůzy: vrahů, lhářů a cenzorů,
kteří prosazují svou pokřivenou představu – či vědomě své
přesvědčení – o svobodě, která hříchem zotročuje je
samotné i ty, které ke hříchu svádějí. Není to ochlokracie,
ale vláda těch, kteří jsou "démos" – lidé
reprezentující hledání, vyjadřování a prosazování pravdy
proti lži, pomluvám a zastírání pravdy či její perzekuci.
Je
to "démos", který má sílu hledat, nacházet a
prosazovat pravdu a především vybírat ty, kteří by je v této
síle a s touto silou demokraticky zastupovali, své reprezentanty
"poslance", "zastupitele".
Je
dobře známo, že po období nazývaném "archaické",
"stříbrné" a "zlaté" dochází v městských
řeckých demokratických zřízeních i v pozdějším, nástupnickém
v určitém slova smyslu politickém zřízení samotného "města
těchto měst", v antickém Římě, k úpadku demokracie. Mohlo
by se říci v období zdánlivého vrcholu toho, co se nejvíce
lesklo jako zlato, i když latentně – ale s duchovní mocí, s
morální silou ("kratos"), která tomu bránila – se
jako temná niť táhnou skryté hrůzovlády hříchu i pod
"archaickým" a "stříbrným" obdobím dějin
těchto antických republik.
Poznávacím
znamením nástupu ochlokracie v každé společnost je rozklad
jejích vazeb na Stvořitele, v křesťanských státech krize
osobního vztahu k našemu Spasiteli Ježíši Kristu a především
krize ve vztahu k Církvi jako ke společenství hříšníků,
přijímajících stále "kratos" – sílu ke konverzi:
krize víry v působení Ducha Svatého, daného Ježíšem od Otce v
"takovém" společenství.
Z
toho pramení celkové zmatení a dezorientace v duchovním životě,
v sociálních a rodinných vztazích...celková nejistota takto ze
vztahu k Trojjedinému Bohu vykořeněného člověka, nejistota ze
sebe a nad sebou samým.
Z
toho vyplývá absence výchovy mládeže či podpora její duchovní
a mravní zkázy, opovrhování manželstvím, celibátem, opěvování
"Sodomy a Gomory", tedy chvalozpěvy na zkázu manželství,
výsměch a dokonce již potlačování otcovství a mateřství.
Nenávist ke svému či obecnému stáří: vzývání démona
sebevraždy...
Varujícím
mementem posleních dnů jsou útoky na duchovní, kteří demokracii
proti ochlokracii brání a chtějí po zásluze šířit: ve
Slovinsku -
http://svetlosveta.sk/dalsie-prenasledovanie-knaza-v-eu-za-pravdu/
- a v posledních dnech jsme svědky žaloby feministek na
katolického preláta Otce Petra Piťhu pro jeho letošní kázání
o slavnosti svatého Václava v katedrále svatého Víta -
https://www.youtube.com/watch?v=vBiyz38PSdQ
– ve kterém varoval
před souhlasem s tzv. Istanbulským protokolem a před jeho
podepsáním.
Povzbudivým
podnětem pro všechny demokratické síly v naší zemi je, že se
Otec Dominik kardinál Duka, první duchovní a morální autorita v
naší republice, svého kněze veřejně zastal –
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Kardinal-Duka-podporil-profesora-Pithu-pronasledovaneho-zenskou-lobby-555048.
Podobně
jako pronásledovaný slovinský kněz, modleme se za Otce probošta
Petra, za našeho Otce kardinála, ale i za ty, kdo demokracii,
kterou po výtce reprezentují, odmítají a pronásledují.
Otec
Oldřich
O
velké pohromě, kterou rozpoutal vysoký státní úředník, o jeho
finanční insolvenci, osobním bankrotu a zároveň o velkorysosti
jeho pána, který mu velkodušně odpouští nesmírně velký dluh
– stamilióny v našem dnešním měřítku - o milosrdenství a o
bezcitnosti srdce milujícího kořen všeho zla, jak píše Apoštol
Timotejovi, o tvrdosti a nemilosrdnosti člověka, který miluje
peníze, slyšíme o této neděli varovný hlas našeho Přítele a
Pána Ježíše.
O
příčinách neštěstí, které na nás pokaždé jako odpověď na
zločin, na hřích, dolehne, pronesl podnětná slova Svatý otec
Benedikt XVI. při své promluvě v bývalém Westminsterském
opatství v Londýně při apoštolské cestě do Velké Británie
před několika lety.
KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Globální
finanční krize nedávno ukázala neadekvátnost pragmatických
krátkodobých řešení složitých sociálních a etických
problémů. Panuje široká shoda, že k vážným obtížím, které
nyní doléhají na miliony lidí na světě, přispěl nedostatečně
pevný etický základ ekonomické činnosti. Stejně jako "každé
ekonomické rozhodnutí má morální důsledky", tak také v
oblasti politiky má etická dimenze politických rozhodnutí
dalekosáhlé důsledky, které si žádná vláda nesmí dovolit
ignorovat. Pozitivním příkladem toho je jeden z obzvláště
význačných úspěchů Britského parlamentu, totiž zrušení
obchodu s otroky. Kampaň, která vedla k tomuto legislativnímu
přelomu, stavěla na pevných etických principech zakořeněných v
přirozeném zákoně a stala se pro civilizaci přínosem, na jaký
může být tento národ právem hrdý.
Základní
otázka v této věci tedy zní: kde hledat etický základ
politických rozhodnutí? Podle katolické tradice jsou objektivní
normy vedoucí ke správnému jednání přístupné rozumu nezávisle
na obsahu zjevení. V tomto duchu není úlohou náboženství v
politické debatě poskytovat normy, jako by nebyly nevěřícím
známy - a ještě méně navrhovat konkrétní politická řešení,
což by rovněž bylo mimo kompetenci náboženství - ale spíš
pomáhat očišťovat a osvětlovat rozum v úsilí o objevování
principů. Tato "korektivní" úloha náboženství ve
vztahu k rozumu není nicméně vždy vítána, zčásti i kvůli
deformovaným formám náboženství, jako je sektářství a
fundamentalismus, které samy mohou být vnímány jako původci
vážných sociálních problémů.
A naopak, tyto deformace náboženství vznikají právě tehdy, když se nevěnuje dostatečná pozornost očišťující a strukturující roli rozumu uvnitř náboženství. Je to obousměrný proces. Bez korektur poskytovaných náboženstvím může totiž také rozum padnout za oběť deformacím, jak se stává, když jej manipuluje ideologie nebo je aplikován pouze částečně, což pak znemožňuje brát plně v úvahu důstojnost lidské osoby. Takové špatné zacházení s rozumem konec konců umožnilo, aby vznikl obchod s otroky a mnoha další sociální zla, v neposlední řadě pak totalitní ideologie 20. století. Proto bych chtěl naznačit, že svět rozumu a svět víry - svět sekulární racionality a svět náboženské víry - se navzájem potřebují a neměly by se obávat vstoupit do hlubokého a vytrvalého dialogu pro dobro naší civilizace.
Jinými slovy, náboženství není problém, který by měli řešit zákonodárci, ale faktor, který významně přispívá k veřejné diskusi. V tomto kontextu musím vyjádřit své znepokojení nad postupující marginalizací náboženství, zejména křesťanství, k níž dochází v některých kruzích, dokonce i v národech kladoucích velký důraz na toleranci. Někteří jsou toho názoru, že má být hlas náboženství umlčen nebo přinejmenším vykázán do čistě soukromé sféry. Jiní tvrdí, že by se mělo upustit od veřejné oslavy svátků, jako jsou Vánoce, se sporným přesvědčením, že by snad mohly nějak urážet stoupence jiného či žádného náboženství. A jsou tu ještě další, kteří tvrdí - paradoxně s cílem odstranit diskriminaci - že by křesťané ve veřejných funkcích měli v některých případech jednat proti svému svědomí. Jsou to varovná znamení, která upozorňují na neschopnost nejen ctít práva věřících na svobodu svědomí a svobodu vyznání, ale také přiznat legitimní postavení náboženství ve veřejném prostoru. Chtěl bych vás tedy všechny vybídnout, aby každý z vás ve vlastní sféře vlivu hledal cesty k posílení a povzbuzení dialogu mezi vírou a rozumem na všech úrovních života národa.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Dvacátá
první neděle po seslání Ducha Svatého
"Nakonec
hledejte svou sílu v Pánu, v jeho veliké moci (všemohoucnosti),"
píše o této neděli svatý Pavel nám v Epištole
do Efesu. A své hledání – a podnět pro naše - popisuje zcela
konkrétně: "oblečte
se do plné Boží výzbroje". Poté
podává výčet klasické
výzbroje a výstroje vojína Římské říše a paralelně
přiřazuje ke každé výstrojní součásti a ke každí zbrani
její duchovní ekvívalent: popisuje moc Ducha Svatého, kterou
přijímáme a máme užívat v síle svátosti biřmování, pečeti
daru Ducha.
Realistický
apoštolův pohled na říši temnoty, která se v jeho životě, ve
světě, v němž tehdy žil, zdála pohlcovat jím hlásané Boží
království, má svou paralelu i dnes v každodenně zakoušené
realitě střetu Boží "polis" se stínovou "polis"
satana – řinčící zbraněmi, nabízející úplatky, výhody,
snadný životní styl, zdraví a štěstí, zábavu... za peníze.
A
úkolem křesťana je nejen, aby katolickou Církev, Boží
království, které má plně rozvíjet ve své farnosti a rodině,
hájil, ale aby také statečně zbraněmi Ducha proti říši
temnoty bojoval.
Dlužník,
který je podle Ježíšova podobenství v Evangeliu podle sepsání
svatého Matouše, zavázán svému králi není, jak vyplývá z
výše dlužné částky, řadový služebník, ale patrně vysoce
postavený hodnostář, který se svému pánu zadlužil obrovskou
částkou.
Přitom
vyniká velkorysost jeho nadřízeného, věřitele, když tak
obrovskou částku odpouští.
Odpouští,
ale zároveň "uvádí do pokušení": tak můžeme uvidět
zdánlivě slepé milosrdenství, které ovšem plně odpovídá
zákonům ekonomie spásy Trojjediného Boha.
Pokušení,
v němž onen vznešený dlužník neobstojí, je dluh chudáka, dluh
nesrovnatelně nepatrný v porovnání s tím, který mu král
odpustil. Omilostněný věřitel se stává nelítostným. "Upadne
do pokušení". - A následuje králův trest za tuto
spravedlnost bez milosrdenství. Pro nás varování, pro ty, kdo
milují peníze, může být jedním z posledních varovných vzkazů
Otce, které sděluje v evangeliu svého Syna zároveň s nabídkou
"výzbroje a výstroje" proti démonu chtivosti peněz,
"čertu" který se na konci finanční a ekonomické krize
i na konci pozemského životě svým služebníkům odmění
"peklem".
Dnes
si zaslouží pozornost v duchu rozjímání o milosrdenství a
odplatě za tvrdost srdce i mešní Offertorium. Představuje nám
spravedlivého Joba, který trpí, jako by byl přpičítán mezi
nemilosrdné a nespravedlivé. Proč? Duch Svatý ukazuje Spasitele
Ježíše v duchovním boji, abychom mohli podle slov svatého
Aurelia Augstina zvítězit pod korouhví Ježíše Krista teprve poté, co se statečně zařadíme do Jeho šiku proti korouhvi
nepřítele spásy, satana, který si vyžádal dopuštění Boží,
Boží zkoušku: pokušení spravedlivého.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
28.
neděle v mezidobí
Ve
čtení
z knihy Moudrosti čteme o pravém bohatství, po němž se
prozíravý a především milující člověk shání: Miluje
moudrost, implicitně miluje Ducha Svatého, hledá a nachází tak
cestu k poznání vtělené Otcovy Moudrosti: Ježíše Krista.
Modlil
jsem se, a byl mi dán rozum, prosil jsem, a ducha moudrosti v úděl
jsem přijal. Jí jsem dal přednost před žezly a trůny a
bohatství ve srovnání s ní jsem pokládal za
nic.
Nesrovnával jsem s ní neocenitelný
drahý kámen, protože všechno zlato je vzhledem k ní jen troška
písku a za bláto lze počítat vedle ní stříbro. Miloval jsem
ji nad zdraví a krásu, chtěl jsem ji mít raději než denní
světlo, poněvadž nehasne její záře.
Spolu
s ní se mi dostalo všeho dobra a skrze ni nespočetného
bohatství.
Svatý žalmista vyzpívává touhu po naplnění života, a smyslem života je "moudrost srdce". Tu si od Trojjediného Boha vyprošoval Šalomoun při vidění v Gabaonu, o ni jako o celoživotní požehnání v plném slova smyslu, o život pozemský a posmrtný, prosil jeho otec svatý David.
Nasyť
nás, Pane, svou slitovností, abychom se radovali.
Nauč
nás počítat naše dny, ať dojdeme k moudrosti srdce. Obrať se,
Hospodine, jak dlouho ještě budeš čekat? Slituj se nad svými
služebníky! ¨
Nasyť nás brzy svou slitovností, ať
jásáme a radujeme se po celý život! Potěš nás za dny, kdy jsi
nás soužil, za léta, kdy jsme zakoušeli zlé.
Nechť
se ukáže tvým služebníkům tvoje dílo, tvá sláva jejich
synům. Ať je nad námi dobrotivost Pána, našeho Boha, dej zdar
práci našich rukou, dej zdar práci našich rukou!
Ve
čtení
z listu Židům slyšíme, že Boží slovo, Boží moudrost, má v
sobě moc, sílu, která změkčuje srdce, dobývá nitra těch, kdo
jsou zatrpklí, lhostejní a nenávistní vůči Bohu a bližním. A
jednou z cest nenávisti je: "Nenávidí Církev a bližní,
protože milují peníze".
Duch
svým mečem v nitru člověka rozetíná dobro od zla: odhaluje
hřích, vede milostí.
Boží
slovo je plné života a síly, ostřejší než každý dvojsečný
meč: proniká až k rozdělení duše a ducha, kloubů a morku, a
pronáší soud i nad nejvnitřnějšími lidskými myšlenkami a
hnutími. Není tvora, který by se před ním mohl ukrýt, před
jeho očima je všechno nahé a odkryté a jemu se budeme
zodpovídat.
V
evangeliu podle sepsání svatého Marka slyšíme příběh o
Ježíšovi a bohatém mladíkovi, který zachovával zákon, ale
měl dosud tvrdé srdce. Nebyl schopen Ježíše a bližní milovat.
Miloval více sebe a svou zbožnost a svůj majetek.
Když
se Ježíš vydával na cestu, přiběhl nějaký člověk, poklekl
před ním a ptal se ho: "Mistře dobrý, co musím dělat,
abych dostal věčný život?"
Ježíš
mu odpověděl: "Proč mě nazýváš dobrým? Nikdo není
dobrý, jenom jeden: Bůh. Znáš přikázání: 'Nezabiješ,
nezcizoložíš, nepokradeš, nevydáš křivé svědectví, nebudeš
podvádět, cti svého otce i matku!' "On mu na to řekl: "Mistře, to všechno jsem zachovával od svého mládí."
Ježíš na něho pohleděl s láskou a řekl mu: "Jedno ti schází: Jdi, prodej všechno, co máš, a rozdej chudým, a budeš mít poklad v nebi. Pak přijď a následuj mě! " On pro to slovo zesmutněl a odešel zarmoucen, protože měl mnoho majetku.
Ježíš se rozhlédl a řekl svým učedníkům: "Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!" Učedníci užasli nad jeho slovy. Ježíš jim však znovu řekl: "Děti, jak je těžké vejít do Božího království! Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království."
Oni užasli ještě víc a říkali si mezi sebou: "Kdo tedy může být spasen?" Ježíš na ně pohleděl a řekl: "U lidí je to nemožné, ale ne u Boha. Vždyť u Boha je možné všechno."
Tu mu řekl Petr: "My jsme opustili všechno a šli jsme za tebou." Ježíš odpověděl: “Amen, pravím vám: Nikdo není, kdo by opustil dům, bratry nebo sestry, matku nebo otce, děti nebo pole pro mě a pro evangelium, aby nedostal stokrát víc nyní v tomto čase: domy, bratry a sestry, matky a děti i pole, a to i přes pronásledování, a v budoucím věku život věčný."
(Z
promluvy Svatého otce Benedikta XVI.
při
apoštolské cestě do Velké Británie na "Setkání se světem
kultury". Westminster Hall, Londýn, 17. 9. AD MMX;
http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=13358;
Svatý
otec Benedikt XVI., Caritas in Veritate, 37)
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Varuješ
před fiaskem,
Ježíši,
Synu Věřitele,
jemuž
všichni dlužíme:
Jeho
anděl, který se vzepřel poslušnosti vůči Němu,
na
sebe bere podobu anděla světla,
nás
chce pro naše dluhy uvrhnout do vězení,
do
duchovní temnice,
spolu
s těmi, které milujeme -
vždyť
královský dlužník z Tvého podobenství
měl
být takto prodán – i se svou ženou a syny a se vším,
"co
bylo jeho" – a to je především duše a tělo
a
to, co - obojí - vlastní.
Stačila
prosba dlužníka -
a
Tvá spravedlnost se ukázala v šatu milosrdenství:
v
šatu Tvého pozemského těla,
Ježíši,
ozářený světlem táborské proměny.
K
šatu Tvého milosrdenství, který na rozdíl od Tvého služebníka,
nepřijal
svátost znovuzrození z vody a z Ducha Svatého,
či
by ji v pokušení nebo ve zkoušce, v níž by neobstál, zapřel,
přikládáš
výzbroj – zbraně svého a Otcova Ducha:
tak
můžeme vždy každému, který nám dluží Tvou víru a milosrdnou
lásku,
ze
srdce odpustit
– a
neskončit tak ve vězení,
kde
je "pláč a skřípění zubů",
ve
vězení těch, kdo vládu a sílu vládnout spravedlivě a
milosrdně
jako
"démos" nepřijali.
Amen.