Katolický
křesťan nese zodpovědnost za svou duši, za její spásu, tím za
svůj pozemský život, a tak i zodpovědně jedná vzhledem ke svému
životu posmrtnému.
Současně
je s touto zodpovědností provázána zodpovědnost za Církev, za
životní stav – manželství či celibát, k němuž se buď
rozhodnul nebo jej svobodně přijal, zodpovědnost za rodinu
duchovní a pozemskou, za národ, v němž žije, a pak teprve za
"volnost, rovnost, bratrství" mezi národy. - Netřeba
snad dodávat, že poctivou péčí o zprvu uvedené závazky každý
zmoudří tak, že dotyčnou aklamaci děsivé diktatury francouzské
revoluce už chápe a šíří v jejím původním, duchem zla
neovlivněném pojetí:
volnost
toho, kdo ctí a vede i ostatní k úctě vůči závazkům, jež jej
váží k náboženství, manželství, rodině a národu a k
povinnostem či právům každého člověka na zemi, ve všech
náboženstvích, manželstvích, rodinách a národech;
rovnost
již ne podle onoho hořkého vtipu z prostředí, které ji
vehementně prosazuje a prosazovalo, že "někteří jsou si
rovnější", ale rovnost před Trojjediným Bohem, který v
pokřtěných přebývá působením svého Ducha, který se v
Ježíši, Synu Božím, za všechny nabídl k oběti a prolil za
mnohé svou krev v paláci Antonia, na křížové cestě a na
Golgotě;
a
bratrství, které může zde na zemi dosáhnout jako svého
nebeského předstupně ve společenství hříšných, ale
nejmocnějšími duchovními prostředky ke vzkříšení
vyzbrojených – v bojující Církvi, která vítězně spěje k
Církvi oslavených v nebi.
O
zodpovědnosti katolického křesťana a celého společenství
Církve vůči "císaři", vůči národu a dokonce i vůči
státu, který je ke křesťanské víře nepřátelský, pronesl
Svatý otec Benedikt XVI. při návštěvě Francie před deseti lety
slova, která měla rozeznít srdce všech v této "nejstarší
dceři Církve" i těch, kteří se zvláště během
Francouzské revoluce vydali kolektivně cestou vzpoury proti
Trojjedinému Bohu:
"Kořeny
Francie - tak jako Evropy - jsou křesťanské,"
řekl tehdy Svatý otec Benedikt XVI. jako odpověď na uvítání
francouzským prezidentem Nicolasem Sarkozym. "Dostatečně o
tom svědčí dějiny: Vaše země již ve svých počátcích
přijala poselství evangelia a třebaže se někdy nedostává
dokumentů, zůstává faktem, že svědectví o existenci
křesťanských komunit v Galii je velmi starobylého data. Nelze si
bez dojetí nepřipomenout, že město Lyon mělo svého biskupa již
v polovině 2. století a že sv. Irenej, autor spisu Adversus
haereses, vydal výmluvné
svědectví o síle křesťanského myšlení. Svatý Irenej přišel
ze Smyrny, aby zde hlásal víru ve zmrtvýchvstalého Krista. Lyon
měl tedy biskupa, jehož mateřštinou byla řečtina. Může
existovat krásnější příznak univerzální povahy a určení
křesťanského poselství? Církev, usazená ve Vaší zemi již od
starověku, zde sehrála svou civilizační roli, a rád bych jí
proto na tomto místě vzdal hold. Vy sám jste na to poukázal během
své promluvy v Lateránském paláci loni v prosinci. Předávání
antické kultury prostřednictvím mnichů, učitelů a písařů,
formace srdce a ducha k lásce vůči chudým, pomoc těm
nejnuznějším prostřednictvím zakládání četných řeholních
kongregací, přínos křesťanů k upevnění pozice galských a
později francouzských institucí, to vše je velmi dobře známo
a nemusím o tom obšírně pojednávat. Tisíce kaplí,
kostelů, opatství a katedrál, které zdobí centra měst nebo
samotu vesnic, hovoří dostatečně o tom, jak staří otcové víry
chtěli uctít toho, který jim daroval život a uchovává nás v
bytí.
Četné
osoby se také tady ve Francii věnovaly reflexi o vztazích mezi
církví a státem. K problému vztahů mezi politickou a
náboženskou sférou však ve skutečnosti Kristus nabídnul
základní kriterium, ve kterém se nachází správné řešení.
Učinil tak, když odpovídal na otázku, jež mu byla položena, a
prohlásil: "Co je císařovo, dávejte císaři, a co
je Boží, Bohu". Nyní se církev ve Francii těší ze
svobodného režimu. Dřívější nedůvěra se postupně změnila
na klidný a pozitivní dialog, který se stále více konsoliduje.
Od roku 2002 slouží dialogu nový nástroj, v jehož přínos mám
velkou důvěru, neboť na obou stranách je dobrá vůle. Víme, že
některé oblasti dialogu zůstávají i nadále otevřeny a bude
třeba je projít a postupně je s rozhodností a trpělivostí
vylepšit. Ostatně vy sám, pane prezidente, jste k pojmenování
tohoto otevřenějšího porozumění užil výrazu "pozitivní
laicita". V této historické chvíli stále užšího prolínání
kultur jsem hluboce přesvědčen, že nová reflexe o pravém
významu a důležitosti laicity se stala nezbytnou. Základem je
totiž z jedné strany důraz kladený na rozlišování politické
a náboženské oblasti za účelem ochrany jak náboženské
svobody občanů, tak odpovědnosti státu vůči nim, a z druhé
strany zřetelnější vědomí nenahraditelné funkce náboženství
při formaci svědomí i přínosu, který může mít spolu s
ostatními společenskými institucemi při tvorbě základního
etického konsensu.
Papež
jako svědek Boha, který miluje a zachraňuje, se snaží být
rozsévačem lásky (charitas) a naděje. Každá lidská společnost
potřebuje naději a tato nezbytnost je ještě silnější v dnešním
světě, který nabízí málo tužeb duchovních a málo jistot
materiálních. Mládež představuje mou největší starost.
Někteří mladí se snaží hledat zaměření, které by jim
vyhovovalo, nebo trpí ztrátou opor v rodinném životě. Jiní zase
prožívají meze podmiňujícího náboženského komunitarismu.
Často se ocitají na okraji a jsou ponecháni sobě samým, jsou
křehcí a musí sami čelit realitě, která je překračuje. Je
proto nezbytné, nabídnout jim solidní výchovný rámec a
povzbudit je, aby respektovali druhé a pomáhali jim a poklidně tak
dosáhli dospělosti. Církev v této oblasti může nabídnout svůj
specifický přínos. Také sociální situace západního světa,
poznamenaného bohužel zamlčovaným nárůstem rozdílu mezi
bohatými a chudými, mi dělá starosti. Jsem si jist, že je možné
nalézt spravedlivá řešení, která budou překračovat nezbytnou
bezprostřední pomoc a zamíří k jádru problému s úmyslem
chránit slabé a prosazovat jejich důstojnost. Církev se nezřídka
snaží prostřednictvím svých četných institucí a iniciativ i
dalších četných sdružení ve Vaší zemi tuto bezprostřední
pomoc zajišťovat, příkazy k odstraňování nespravedlnosti jsou
však úkolem státu. V mnohem širším rámci také přemýšlím,
pane prezidente, o stavu naší planety. Bůh nám velkodušně
svěřil svět, který stvořil. Je třeba naučit se jej respektovat
a lépe jej chránit. Mám za to, že nadešla chvíle přijít
s konstruktivnějšími návrhy, jež by zaručily blahobyt
budoucích generací.
Francie...lpí
na lidských právech a na jejich prosazování pro blaho jednotlivce
i společnosti. Když evropský občan vidí a osobně zakouší, že
nezcizitelná práva lidské osoby od početí do přirozené smrti i
ta, která se týkají svobodné výchovy, rodinného života, práce
a přirozeně také práva náboženská, tedy když evropský občan
zaznamená, že tato práva tvoří nerozlučný celek, jsou
prosazována a respektována, pak plně pochopí vznešenost
budované Unie a stane se jejím aktivním tvůrcem. Úkol, který
leží na Vás, pane prezidente, není snadný. Doba je nejistá a je
obtížné najít správnou cestu mezi každodenními sociálními,
ekonomickými, národními a mezinárodními zákruty. Zejména
před nebezpečím opětovného vyvstání staré nedůvěry, napětí
a sporů mezi národy, které nyní se znepokojením sledujeme, je
Francie, jako země historicky citlivá ke smíření mezi národy,
povolána pomoci Evropě budovat pokoj uvnitř jejích hranic i v
celém světě. Je důležité prosazovat za tímto cílem jednotu,
která nemůže a nechce být uniformní, ale která je schopna
zaručit respektování národnostních rozdílů a různých
kulturních tradic, jež představují bohatství evropské symfonie,
a z druhé strany připomínat, že "sama národní totožnost
se nemůže uskutečnit jinak než v otevřenosti k jiným národům
a v solidaritě s nimi" (Ecclesia
in Europa, 112). Mám
plnou důvěru v to, že Vaše země bude stále více přispívat k
pokroku tohoto věku směrem ke klidu, harmonii a pokoji.
Otec
Oldřich
Evangelium
této neděle podle Ritu Antiquior představuje Ježíše již v
majestátu Jeho království: Farizeové a herodovci, kteří měli v
době Ježíšově nejvíce osvědčovat, že nejsou líni hledat
Boha – a našli by Jej opravdu na dosah ruky – pokoušejí Božího
Syna: chtějí Jej dostat do léčky, zbavit se nepříjemného a
usvědčujícího hlasu svého svědomí.
Majestát
Ježíšův paradoxně spočívá v tom, že při rafinované otázce,
zda je dovoleno uznat nadvládu císaře okupantské říše, zda je
dovoleno platiti mu daň, náš Pán ukazuje duchovní řád pořízený
světské moci, ovšem jen natolik, nakolik má být tento řád
přiveden ke spáse. Otázka sama o sobě byla velmi výbušnou v
této době, protože mnozí - zvláště z řad horlivců pro
judaismus a pro přípravu mesiánského království vyvoleného
lidu - daň platit odmítali. Odmítali tak popřít, že jsou
vyvolením národem určeným poznat a představit světu Krista –
Mesiáše – Pána.
Ježíš
je jako obvykle nepříjemně překvapí a zaskočí: nechá si na
penízu daně ukázat obraz císařův a vyzve je, aby vystoupili na
vyšší stupeň svého – pokryteckého – horlení pro Mojžíšský
zákon: vložte svou víru, své vyvolení a svou horlivost do
zodpovědnosti za svůj stav, za osvědčení života duše ve
smrtelném těle, za svůj život v duchovní rodině, v manželství,
v pozemské rodině a nakonec ve vztahu k říši – i když je
okupantskou mocností – a k samotnému císaři. To říká s plným
předzvědením toho, že Jeho učedníci budou za několik let pro
vyznání, že On je Kýrios, kamenováni židy i popravováni
pohany, Římany.
KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
"Zastavíme
se nyní u dnešního evangelia," řekl při jedné ze svých
homilií ve Svatopetrské bazilice před devíti lety papež Benedikt
XVI. "Jde o text, který se týká legitimity placení daní
císaři a který obsahuje proslulou Ježíšovu odpověď: „Dávejte,
co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu“. Ale
dříve než dojdeme k tomuto bodu, je zde pasáž, která se týká
těch, kteří mají poslání evangelizovat. Ježíšovi tazatelé –
učedníci farizejů a herodovců – se na Něho obracejí slovy
uznání: „Víme, že jsi pravdomluvný a že učíš
cestě k Bohu podle pravdy. Nedbáš lidských ohledů, nehledíš
totiž na to, čím kdo je“. Právě toto tvrzení,
třebaže je vysloveno pokrytecky, zasluhuje si naši pozornost.
Učedníci
farizejů a herodovců nevěří v to, co říkají. Tvrdí to jenom
formou captatio benevolentiae, aby jim bylo nasloucháno, ale
jejich srdce je daleko od této pravdy. Naopak, chtějí Ježíše
vtáhnout do pasti, aby jej mohli obvinit. Pro nás je však onen
výraz cenný a pravdivý. Ježíš totiž skutečně je
pravdomluvný, učí cestě k Bohu podle pravdy a nedbá lidských
ohledů. On sám je onou „cestou k Bohu“, kterou jsme
povoláni jít. Můžeme si zde připomenout slova samotného Ježíše
z Janova evangelia: „Já jsem cesta, pravda a život“. V
této souvislosti je poučný komentář svatého Augustina: „Bylo
nutné, aby Ježíš řekl: »Já jsem cesta, pravda a život«,
protože je-li známa cesta, zbývá poznat cíl. Cesta vede k
pravdě, vede k životu… A kam jinam jdeme my, ne-li k Němu? A
jakou cestou se ubíráme, ne-li skrze Něho?“
....
(Ohledně)
ústřední otázky daní odváděných císaři: Ježíš odpovídá
s překvapivým politickým realismem, který se pojí s
teocentrismem prorocké tradice. Daň císaři je třeba platit,
protože obraz na minci patří jemu; ale člověk, každý člověk,
nosí v sobě jiný obraz – Boží – a proto patří Bohu a pouze
Bohu, kterému každý vděčí za svou existenci. Otcové Církve si
vzali podnět ze skutečnosti, že Ježíš poukazuje na obraz císaře
vtisknutý na minci, a interpretovali tuto pasáž ve světle
základního pojetí člověka jakožto obrazu Božího, jak je podán
v první kapitole knihy Geneze. Jeden anonymní autor píše: „Obraz
Boží není otištěn do zlata, ale do lidského rodu. Císařovou
mincí je zlato, tou Boží je lidstvo… Proto dej svoje hmotné
bohatství císaři, ale uchovej Bohu jedinečnou nevinnost svého
svědomí, ve kterém je kontemplován Bůh… Císař požadoval
svůj obraz na každé minci, ale Bůh vyvolil člověka, kterého
stvořil, aby odrážel Jeho slávu“. Svatý Augustin častokrát
ve svých homiliích poukazoval na tuto souvislost: „Vyžaduje-li
císař svůj obraz vtištěný na minci – praví – nebude snad
Bůh požadovat od člověka božský obraz vtesaný do něho?“ A
dále: „Jako se dává císaři mince, tak bude Bohu odevzdána
duše osvícená a ztvárněná světlem jeho tváře… Kristus
totiž přebývá v lidském nitru“.
Ježíšova
slova mají bohatý antropologický obsah a nelze je redukovat jenom
na oblast politiky. Církev se proto neomezuje na to, že připomíná
lidem správnou distinkci mezi sférou císařovy a Boží autority,
mezi politickou a náboženskou oblastí. Podstatou poslání Církve
i poslání Krista je mluvit o Bohu, připomínat Jeho svrchovanost a
všem, zejména křesťanům, kteří ztratili svoji identitu, hlásat
Boží právo na to co, mu patří, tedy na náš život."
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Dvacátá
druhá neděle po seslání Ducha Svatého
Povolání
vyvoleného národa se přeneslo na znovuzrozené z vody a z Ducha
Svatého, na pokřtěné ve jméno Ježíš.
On je ten, jak píše Apoštol v Epištole do Filip,
"který ve vás toto vynikající dílío započal, přivede vás
také k dobrému konci ke
dni
Krista Ježíše“.
Vroucně
si přeje, jak píše dále, aby jeho započaté dílo bylo "naplněno
do dne Krista Ježíše".
Apoštol se modlí a vybízí Filipany, aby, jak píše:
"rostla stále víc a více vaše láska a s ní i poznání a
všestranný úsudek, abyste se dovedli správněn rozhodovat
abyste čistotou jen zářili a byli bez hříchu". Tak
je vede k rozhodování, k moudrosti Ježíšově, s níž dnes
odpovídá na záludnou otázku farizejských a herodovských
"novinářů", protože i "peníz daně", jak o
něm uslyšíme v dnešním evangeliu, má spolu s ostatními
"živými, k životu vedoucími skutky víry" patřit do
"plné
míry skutků
vykonaných
ve spojení s Ježíšem Kristem. To
je cesta
k Boží chvále a slávě a
do Boží chvály
–
chvalozpěvu nebešťanů a do do Boží slávy – k vykoupení duše
a oslavení těla.
.
Evangelium nám
připomíná „den
Kristův“,
jak jsme o něm slyšeli v Epištole, zvláštním
způsobem. Ježíš, náš Vykupitel z moci peněz, tedy i daní,
říká: "Dávejte
tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu."
Ukazuje cestu do Království, k pochopení, že je králem Univerza,
tedy nad královstvím duchovním, i nad pozemskou putující Církví
i nad pozemskými státy, i nad prostředky, které je udržují při
životě,jenž má jako život podle těla být proměňován a
nakonec zcela proměněn v život "podle Ducha".
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
Čtení z knihy proroka Izaiáše stvrzuje úděl samotného proroka – jeho mučenickou smrt pro Mesiáše – Krista Ježíše, na jehož příchod připravuje tímto slovem o Jeho utrpení:
Hospodinu se zalíbilo zdrtit svého Služebníka utrpením; jestliže dá v oběť svůj život, uzří potomstvo, které bude žít dlouho, Hospodinův plán se zdaří skrze něho. Po útrapách se jeho duše nasytí světlem, svým utrpením můj Služebník ospravedlní mnohé, neboť na sebe vezme jejich viny.
Svatý Žalmista zpívá o "zemi plné Hospodinovy milosti" ...- až na konec země má dojít ten, kdo je - ve všech královstvích a císařstvích - povolán šířit zvěst o Ježíšově království lásky a pokoje:
Ať
spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství.
Hospodinovo slovo je správné, spolehlivé je celé jeho dílo. Miluje spravedlnost a právo, země je plná Hospodinovy milosti.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí, nad těmi, kdo doufají v jeho milost, aby jejich duše vyrval ze smrti, aby jim život zachoval za hladu.
Naše duše vyhlíží Hospodina, on sám je naše pomoc a štít. Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství, jak doufáme v tebe.
Hospodinovo slovo je správné, spolehlivé je celé jeho dílo. Miluje spravedlnost a právo, země je plná Hospodinovy milosti.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí, nad těmi, kdo doufají v jeho milost, aby jejich duše vyrval ze smrti, aby jim život zachoval za hladu.
Naše duše vyhlíží Hospodina, on sám je naše pomoc a štít. Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství, jak doufáme v tebe.
Ve
čtení z listu Židům slyšíme o Veleknězi Ježíšovi, který má
soucit se slabými – takový soucit má i s římským císařem,
dokonce i s farizeji a herodovci - a vybízí nás, abychom šli
Jeho cestou.
Bratři!
Máme vynikajícího velekněze, který prošel až do nejvyššího nebe: je to Ježíš, Boží Syn. Proto se pevně držme svého vyznání. Náš velekněz není takový, že by nebyl schopen mít soucit s námi, slabými. Naopak! Vždyť on sám byl vyzkoušen ve všem možném jako my, ale nikdy se nedopustil hříchu. Přistupujme proto s důvěrou k trůnu milosti, abychom dosáhli milosrdenství a nalezli milost, kdykoli potřebujeme pomoci.
Před blížící se slavností Ježíše Krista Krále Univerza čteme slova evangelia podle sepsání svatého Marka o místech po pravici a levici Ježíšově v Jeho království. Ta místa nepatří těm, kdo se povyšují – a to mohou být: římský císař, farizeové, herodovci, zákoníci saduceové, ale i samotní Ježíšovi učedníci. Ježíšovo království patří pokorným. - Tedy i jim, pokud takovými jsou. - I nám, pokud takovými jsme.
A
místo nejblíže Ježíšovi po své pravici Otec vyvolil – již
před všemi věky – té, kterou předurčil k uchránění od
Adamovy viny.
Proto
je tolik potřeba usilovat o znovuzrození a život podle svatého
křtu, abychom byli po smrti Ježíšovi co nejblíže.
K Ježíšovi přistoupili Zebedeovi synové Jakub a Jan a řekli mu: "Mistře, rádi bychom, kdybys nám splnil jednu prosbu."
Odpověděl jim: "Co chcete, abych pro vás udělal?" Řekli mu: "Dej, ať v tvé slávě zasedneme jeden po tvé pravici a druhý po tvé levici."
Ale Ježíš jim řekl: "Nevíte, co chcete. Můžete pít kalich, který já piji, nebo dát se ponořit v křest, ve který já budu ponořen?" Oni mu odpověděli: "Můžeme!"
Ježíš jim řekl: "Kalich, který já piji, pít budete, a v křest, ve který já budu ponořen, ponořeni budete. Ale posadit po mé pravici nebo levici není má věc, nýbrž je pro ty, kterým je to připraveno."
Když to slyšelo ostatních deset, rozmrzeli se na Jakuba a Jana. Ježíš si je zavolal a řekl jim: "Víte, že ti, kdo se pokládají za panovníky, tvrdě vládnou národům a velmoži dávají cítit svou moc. Mezi vámi však tomu tak nebude. Ale kdo by chtěl být mezi vámi veliký, ať je vaším služebníkem, a kdo by chtěl být mezi vámi první, ať je otrokem všech. Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby si nechal sloužit, ale aby slou-žil a dal svůj život jako výkupné za všechny."
(Z
promluvy Svatého otce Benedikta XVI.
při apoštolské cestě do Francie, uvítání v Paříži 12. IX.
ADMMVIII; http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=10104;
a
při mši svaté, Bazilika svatého Petra 16. X. AD MMXI;
http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=15343;
S.
Aurelius Augstinus, In Iohannem 69,2;
Anonymus, Opera
incompleta su Matteo, Omelia 42;
S.
Aurelius Augstinus, Ennarationes
in Psalmos., Žalm 94,2, Žalm 4,8)
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Jsme
povinni dávat, co je Božího, Bohu,
Ježíši,
Králi nebe,
a
co je císařovo, královo, císaři, králi,
Ježíši,
Králi země;
jen
obojím penízem daně
vyznáme,
že jsi Pánem, Kýriem nad Univerzem.
Trojjediný
Stvořitel – Ty, Duch Creator a Tvůj Otec v nebesích,
do
každé duše, do každého těla, jednou a nezrušitelně
jste
vtiskli svůj obraz.
Satan
jej narušil,
Ty
jsi nás, Ježíši Vykupiteli z moci satana,
mocí
Ducha Obnovitele,
opět
přivedl, abychom byli "adoptivní", přijatou
podobou
Trojjediného: ztracenou mincí, znovu Tebou nalezenou.
Neseme
zodpovědnost za tento dar
znovuzrození
a obnovení Tvým a Otcovým Duchem,
za
dar svatého křtu.
A
na základě tohoto mysteria fótismatu
neseme
i odpovědnost za onu druhou, císařskou a Tvou královskou minci:
Jsme
povinni naplňovat Tvé misjní přikázání:
Přivádět
svými daněmi,
které
platíme pozemským vládcům,
je
i každého spolupoddaného k poznání
-
jak jsi řekl:
"Jděte,
učte všechny národy, křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha
Svatého!"
A
tento dar musí vstoupit do očišťované přirozenosti:
při
narození se člověk rodí jako muž či jako žena,
co
bychom nad toto chtěli "definovat", je ze zlého,
zrozením
je člověk povolán, aby dospěl k harmonii
v
manželství muže a ženy,
co
znesvěcuje toto manželství,
co
jej třeba jen pouhým smilným pohledem narušuje,
je
cizoložství,
jak
říkáš v Horském kázání;
a
co narušuje peníz daně, který patří Trojjedinému Bohu
zasvěcení
v celibátu Tobě
v
síle a ve společenství Církve
jako
výjímečné a nejvzácnější povolání cesty k Otci,
je
krádež svatého,
svaté
daně, svaté mince
-
svatokrádež.
Amen.