Na
tuto neděli připadá výročí slavné bitvy u Lepanta, v níž
křesťané 7. října roku 1571 zvítězili nad vojsky Osmanských
Turků, šířících islám "ohněm a mečem".
Sám
papež svatý Pius V. se aktivně podílel na sestavení a vyzbrojení
armády chránící "evropské hodnoty": Církev, víru v
Ježíše Krista, kulturu, jejímž hlavním, klenebním kamenem je
Ježíšovo zmrtvýchvstání a svatý křest: cestu k přijetí daru
vzkříšení.
11. září se chtěli turečtí bojovníci a šiřitelé islámu
pomstít za pokořující porážku svých vojsk u Lepanta. Psal se
rok 1683. Zaútočili na Vídeň, "Zlaté jablko" a
chystali se postoupit do duchovního centra Evropy, "vídeňskou
bránou" vstoupit na cestu vedoucí do Říma: podmanit si
"Věčné město", přemoci papeže, přeměnit
svatopetrskou baziliku na mešitu a nad její kopulí vztyčit
prapor falešného proroka, vlajku Islámského státu.
Katastrofa,
která tehdy Evropě hrozila byla odvrácena věřícími křesťany,
kteří se pevně postavili proti vojskům, která je chtěla zničit.
Pokřtění, ale nevěřící v Ježíše Krista a v působení Ducha Svatého v Církvi, otevírají srdce pomstě, Božímu trestu, přivolávají pomstu za vítězství svých věřících předků u Lepanta. Pak místo šíření víry nikoli pozemským ohněm a mečem, ale mečem a ohněm Ducha Svatého, jak to učinil například svatý František z Assisi před sultánem, jsou stěží schopni ubránit "evropské hodnoty" - tak tomu bylo před Vídní, tak je tomu i dnes.
Pokřtění, ale nevěřící v Ježíše Krista a v působení Ducha Svatého v Církvi, otevírají srdce pomstě, Božímu trestu, přivolávají pomstu za vítězství svých věřících předků u Lepanta. Pak místo šíření víry nikoli pozemským ohněm a mečem, ale mečem a ohněm Ducha Svatého, jak to učinil například svatý František z Assisi před sultánem, jsou stěží schopni ubránit "evropské hodnoty" - tak tomu bylo před Vídní, tak je tomu i dnes.
O
této neděli čteme úryvky z Písma Svatého, které ukazují, jak
lze ztratit víru, jak lze vzdát boj proti těm, kdo nás chtějí
zabít, kdo, jako původce smrti, chce zabít především naši
duši.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Dvacátá
neděle po seslání Ducha Svatého
Perikopa
z Epištoly Apoštola do Efezu vybízí k odvracení se – stálému,
protože jsme často pokoušeni a často klesáme – od životního
stylu, který v sobě nese smrt a vede ke smrti duše a ke ztrátě
oblažujícího života v Boží přítomnosti nyní i po smrti:
Svatý
Pavel píše, že máme "dobře rozlišovat, co se líbí
Pánu". Je třeba rozlišovat temné myšlenky, slova a
skutky od těch, které uchovávají v duši pokřtěného světlo
Ducha Svatého.
Nesmíme
se ani účastnit, nesmíme mít ani "pasivní" podíl na
"neplodných skutcích tmy".
Zvláště
má Apoštol patrně na mysli pohanské orgie, zvrácená mysteria,
jejich opojnost, lákající i nově pokřtěné či ve víře
slábnoucí katolické křesťany v Efezu.
Proti
nim staví mysterium pravé, vedoucí ke světlu, mysterium křestní
noci a křestního povstání, lepe řečeno vyvedení z temnoty,
které se katechumen těsně před sestoupením do křestního
pramene či křestní pisciny odřekl: "Probuď se, spáči,
a osvítí tě Kristus!" - čteme slova svatého Pavla jako
ozvěnu křestní liturgie.
Dále
Apoštol vyzývá, abychom při hodnocení mysteria i životního
stylu z něj vycházejícího používali rozum, abychom "se
nechovali nerozumně"..."neopíjeli se vínem",
nenechávali se strhnout k výstřednostem. Vybízí, abychom naopak
hledali, co je vůlí Ježíšovou, abychom "byli plni
Ducha". Tak Efezské i nás připravuje na slavný příchod
Ježíše Krista.
Druhé
"sémeion", druhé zázračné znamení, po proměně vody
ve vína, vykonal náš Přítel a Pán Ježíš také v Káni
Galilejské: uzdravil v Kafarnau umírajícího syna úředníka
sloužícího místnímu králi Herodovi Antipovi.
Stejně
jako žasne nevěřícně správce svatby při proměně vody ve víno
na svatbě v Káni Galilejské, stejně tak i královský úředník
nevěří, má pochyby ve víře ohledně dvou věcí:
Může
Ježíš v Káni uzdravit "na dálku" jeho syna, který
umírá v třicet kilometrů vzdáleném Kafarnau? - a druhá
pochybnost: Žádá Ježíše, aby přišel "dříve,
než jeho syn umře." - Nevěří
v Ježíšovu moc zmrtvýchvstání a schopnosti vzkřísit i
ostatní.
Poté
slyší dvojí slovo o životě svého syna: jedno od Ježíše "v
jednu hodinu odpoledne"
a druhé slovo o znamení – sémeion, které vede k vyznání víry
v Ježíše – Božího Syna: "uvěřil
on – královský úředník i všichni v jeho domě",
když večer onoho dne – to je druhého dne – slyší od svých
služebníků stejně jako správce svatby od těch, kdo roznášeli
vodu proměněnou ve víno: "Tvůj
syn je živ!"
Závěr
nedělního úryvku z Listu do Efezu v Ritu Antiquior popisuje
společnou modlitbu, společnou posvátnou bohoslužbu v katolické
Církvi. Dokonce zdánlivě navenek se projevující jako ona
pohanská mysteria, před nimiž Efezské svatý Pavel varuje: hovoří
nyní o chvalozpěvech, o duchovních písních, o písních, které
i křesťané mohou zpívat jako modlitbu Ducha Svatého a v Duchu
Svatém, jako určité vyvrcholení modlitby v jazycích, glosolálie.
Následuje
– a to již v oné perikopě není zahrnuto - vybídnutí k
zachovávání posvátného řádu v manželství, protože ono je
odrazem i obrazem Církve: jednoty, sjednocení Božího Syna Mesiáše
Ježíše s duší pokřtěných.
Slova
Svatého otce Benedikta XVI. o krizi manželství a krize této krize
– její posouzení – vycházejí i z tohoto zmíněného textu
listu do Efezu.
"...krize
významu manželství je patrná i ve způsobech myšlení mnohých
věřících. Praktické účinky toho, co jsem označil za
"hermeneutiku diskontinuity a zlomu" ve vztahu k učení 2.
vatikánského koncilu , jsou patrné zvláště citelně v oblasti
manželství a rodiny. Některým se totiž zdá, že koncilní nauka
o manželství, zejména popis této instituce slovy "intima
communitas vitae amoris - důvěrné společenství života a
manželské lásky", musí vést k popření existence
nerozlučného manželského svazku jakoby pojednávala o pouhém
"ideálu", k němuž se "normální křesťané"
nemohou "zavázat". V určitých církevních kruzích se
proto rozšířilo přesvědčení, podle něhož pastorační dobro
osob v situaci neregulérních manželství vyžaduje určitý druh
kanonické regulace nezávislé na platnosti či nulitě jejich
manželství, tj. nezávisle na "pravdě" jejich osobní
situace. Cesta k prohlášení manželské nulity je považována za
právní nástroj k dosažení tohoto cíle podle logiky, v níž se
právo stává formalizací subjektivních nároků. V této
souvislosti je třeba zdůraznit, že Koncil skutečně popisuje
manželství jako intima communitas vitae et amoris, ale
takovéto společenství určuje tradice Církve souhrnem principů
božského práva, které stanoví jeho pravý a trvalý
antropologický smysl.
Magisterium
Pavla VI. a Jana Pavla II. pokračovalo ve věrnosti hermeneutické
kontinuitě Koncilu stejně tak jako legislativní dílo Kodexů
latinského i východního kanonického práva. Z těchto Instancí
vychází i v ohledu učení o manželství a jeho disciplíny snaha
o "reformu" či "obnovu kontinuity". Toto úsilí
se rozvinulo za podpory neoddiskutovatelného předpokladu, že
manželství má svou pravdu, v jejímž odhalování a prohlubování
se harmonicky sbíhají rozum a víra, tzn. lidské poznání,
osvícené Božím Slovem, pohlavně diferencované skutečnosti muže
a ženy a jejich hlubokých požadavků komplementarity, a
definitivního i výlučného darování.
Antropologická
a spásonosná pravda manželství - i v jeho právní
dimenzi - je představena již v Písmu svatém. Ježíšova
odpověď oněm farizeům, kteří se ho ptali na jeho mínění
ohledně dovolenosti rozvodu je dobře známa: "Nečetli jste,
že Stvořitel na počátku učinil lidi jako muže a ženu a
prohlásil: "Proto opustí muž otce i matku a připojí se ke
své ženě a ti dva budou jedno tělo? - Už tedy nejsou
dva, ale jeden. Co tedy Bůh spojil člověk nerozlučuj". Citace z Geneze podávají manželskou
pravdu "počátku", onu pravdu, jejíž plnost se nalézá
ve vztahu jednoty Krista a Církve, a
která byla také předmětem rozsáhlých a hlubokých reflexí Jana
Pavla II. v jeho cyklu katechezí o lidské lásce v božím plánu.
Z této dvojí jednoty lidského páru lze vypracovat
autentickou právní antropologii manželství. V tomto smyslu
jsou zvlášť poučná závěrečná Ježíšova slova: "Co Bůh
spojil, člověk nerozlučuj". Každé manželství je zajisté
plodem svobodného souhlasu muže a ženy, ale jejich svoboda převádí
do skutečnosti vrozenou přirozenou schopnost jejich mužství a
ženství. Sjednocení nastává silou plánu samotného Boha, který
je stvořil jako muže a ženu, a dal jim moc sjednotit navždy ony
přirozené a komplementární dimenze svých osob. Nerozlučnost
manželství se neodvozuje z definitivního závazku partnerů, ale
je niterně vepsána do přirozenosti "mocného pouta
stanoveného Stvořitelem". Partneři se musí definitivně
zavázat proto, že manželství je ve stvořitelském i
vykupitelském plánu právě takové. Podstata právního statutu
manželství spočívá právě v tomto poutu, kterým je pro muže i
ženu požadavek spravedlnosti a lásky, kterému se ku prospěchu
svému i ku prospěchu všech nemohou zpronevěřit, aniž by
protiřečili tomu, co v nich učinil Bůh.
Tento
aspekt je třeba prohloubit nejen z hlediska vaší role jakožto
kanonistů, ale také proto, že komplexní porozumění instituci
manželství se nemůže obejít bez zřejmosti její právní
dimenze. Koncepce povahy tohoto svazku se nicméně mohou radikálně
lišit. Pozitivizmus pokládá řádnost manželského svazku za
pouhý výsledek aplikace formálně platné a účinné lidské
normy. Lidská skutečnost manželského života a lásky tak zůstává
stát mimo "právní" institut manželství. Vytváří se
tak propast mezi právem a lidským bytím, čímž je radikálně
popřeno antropologické založení práva.
Zcela
odlišná je tradiční cesta Církve v chápání právní dimenze
manželského svazku ve stopách Ježíšovy nauky, i nauky apoštolů
a svatých otců. Svatý Augustin např. cituje svatého Pavla a důrazně
prohlašuje: "Cui fidei [coniugali] tantum iuris tribut
Apostolus, ut eam potestatem appellaret, dicens: Mulier non habet
potestatem corporis sui, sed vir; similiter autem et vir non habet
potestatem corporis sui, sed mulier". Svatý Pavel, který tak
hluboce vyložil v Listu Efezanům "mystérion mega"
manželské lásky vzhledem k jednotě Krista a Církve, neváhá
aplikovat na manželství ty nejsilnější právnické výrazy, aby
popsal řádný svazek, který spojuje manžele mezi sebou v jejich
pohlavní dimenzi. Stejně tak i pro svatého Augustina je právní
statut podstatný v každém ze tří dober (proles, fides,
sacramentum), která tvoří stěžejní body jeho věroučného
výkladu o manželství.
Církev,
tváří v tvář subjektivistické a libertinské relativizaci
sexuální zkušenosti, jasně zastává přirozeně právní povahu
manželství, tzn. jeho přirozeně danou přináležitost k oblasti
spravedlnosti meziosobních vztahů. Z tohoto hlediska je právo
opravdu svázáno s životem a láskou jako její vnitřní
povinnost. Proto, jak jsem napsal ve své první encyklice, "na
základě zaměření obsaženého ve stvoření, erós člověka
odkazuje k manželství, což je svazek charakterizovaný
jedinečností a definitivností. Tak, jedině tak se realizuje jeho
niterné zaměření". Láska a právo se mohou spojit až do té
míry, že si manžel a manželka "vzájemně dluží"
lásku, kterou si spontánně projevují: láska je v nich
plodem jejich svobodné vůle chtít dobro druhému i dětem, což je
ostatně i požadavek lásky k svému vlastnímu pravému dobru.
Celé
konání Církve a věřících na rodinném poli musí být založeno
na této pravdě o manželství a jeho niterné právní
dimenzi. Relativistická mentalita však může, jak jsem výše
zmínil, proniknout ve více či méně otevřených či záludných
formách také do církevního společenství. Vy jste si dobře
vědomi aktuálnosti tohoto nebezpečí, které se někdy projevuje
nesprávnými interpretacemi platných kanonických norem. Na tuto
tendenci je třeba reagovat odvážně a s důvěrou za neustálého
používání hermeneutiky obnovy kontinuity a nenechávat
se svádět stezkami interpretací, které implikují přerušení
tradice Církve. Tyto stezky se vzdalují od pravé podstaty
manželství, jakož i od jeho niterné právní dimenze a pod
nejrůznějšími, více či méně přitažlivými jmény usilují
zastírat padělání skutečnosti manželství. Dochází se tak k
tvrzení, že ve vztazích manželů není něco spravedlivého nebo
nespravedlivého, nýbrž jedině něco, co odpovídá nebo
neodpovídá na realizaci subjektivních aspirací jich obou. Z
tohoto pohledu pak idea "manželství in facto esse"
osciluje mezi pouze faktickou realizací a právně pozitivistickou
fasádou, přičemž se odhlíží od podstaty jeho niterného svazku
spravedlnosti mezi osobami muže a ženy.
Tato oscilace, tato ztráta pravé podstaty manželství, svědčí o ztrátě víry v Ježíše Krista, který přišel spasit právě onoho druhého z manželů. A především nevěru v Ducha Svatého, že oba manželé přijali svátost, kterou rozlučuje jen satan a ten, kdo mu slouží.
A za takovou službu dosáhne každý odměny: zhroucení "Dvojčat", dvou uprostřed "rodiny" mrakodrapového města, je výmluvným slovem pomsty ďábla za vítězství u Lepanta a dokonce i u Vídně....
Tato oscilace, tato ztráta pravé podstaty manželství, svědčí o ztrátě víry v Ježíše Krista, který přišel spasit právě onoho druhého z manželů. A především nevěru v Ducha Svatého, že oba manželé přijali svátost, kterou rozlučuje jen satan a ten, kdo mu slouží.
A za takovou službu dosáhne každý odměny: zhroucení "Dvojčat", dvou uprostřed "rodiny" mrakodrapového města, je výmluvným slovem pomsty ďábla za vítězství u Lepanta a dokonce i u Vídně....
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
27. neděle v mezidobí
Dějiny manželství a příprava posvátného, avšak nesvátostného manželství Adama a Evy na první svátost mezi manželi, která následovala po "letničních křtinách" ve formě, jež by z pohledu pozitivisticky uvažujícího člověka mohla být "málo zákonická", avšak o to mohla být posvátnější, odráží úžas z Ježíšova zmrtvýchvstání, které se právě manželským spojením dále šíří a prohlubuje ve svátosti manželství, vyvěrající z mysteria znovuzrození.
Takto nově narozený dospělý si již v katechumenátu i v mimořádném zázračném zásahu Boží moci osvojuje pohled na plodnost a předávání života, který vychází z pohledu na rajské manželství Adama a Evy, na jeho původce, na touhu se do ráje a i k tomuto vztahu opět vrátit a současně z pohledu, který zakouší nevyslovitelně vyšší skutečnost Církve vítězné, v níž život těch, kdo žili na zemi v celibátu anebo v manželství přesahuje rajský vztah Adama a Evy.
Tyto dějiny nám představuje úryvek z první knihy Mojžíšovy.
Hospodin Bůh řekl:
"Není
dobré, že člověk je sám. Udělám mu pomocníka, který by se k
němu hodil." 27. neděle v mezidobí
Dějiny manželství a příprava posvátného, avšak nesvátostného manželství Adama a Evy na první svátost mezi manželi, která následovala po "letničních křtinách" ve formě, jež by z pohledu pozitivisticky uvažujícího člověka mohla být "málo zákonická", avšak o to mohla být posvátnější, odráží úžas z Ježíšova zmrtvýchvstání, které se právě manželským spojením dále šíří a prohlubuje ve svátosti manželství, vyvěrající z mysteria znovuzrození.
Takto nově narozený dospělý si již v katechumenátu i v mimořádném zázračném zásahu Boží moci osvojuje pohled na plodnost a předávání života, který vychází z pohledu na rajské manželství Adama a Evy, na jeho původce, na touhu se do ráje a i k tomuto vztahu opět vrátit a současně z pohledu, který zakouší nevyslovitelně vyšší skutečnost Církve vítězné, v níž život těch, kdo žili na zemi v celibátu anebo v manželství přesahuje rajský vztah Adama a Evy.
Tyto dějiny nám představuje úryvek z první knihy Mojžíšovy.
Hospodin Bůh řekl:
Hospodin Bůh uhnětl z hlíny všechnu divokou zvěř a všechno nebeské ptactvo a přivedl je k člověku, aby viděl, jaké jim dá jméno: takové mělo být jejich jméno, jak by všechny živočichy pojmenoval. A člověk dal jméno všem krotkým zvířatům, nebeskému ptactvu a veškeré divoké zvěři, ale pro člověka se nenašel pomocník, který by se k němu hodil.
Tu Hospodin Bůh seslal na člověka hluboký spánek, a když usnul, vzal jedno z jeho žeber a to místo uzavřel masem. Hospodin Bůh pak ze žebra, které vzal z člověka, vytvořil ženu a přivedl ji k člověku.
Ten zvolal: "To je konečně kost z mých kostí a tělo z mého těla. Bude se nazývat manželkou, neboť z manžela byla vzata."
Proto muž opustí otce i matku a přidrží se své ženy a budou jeden člověk.
Pro
Adama a Evu, pro jejich potomstvo, podstoupil Ježíš Kristus, Boží
Syn, smrt, aby jako Bůh a trpící Spravedlivý, jejich smrt
přemohl. Připravil jim rodinu, bratrství se sebou: Církev, jak
čteme v listu Židům.
Bylo
jistě vhodné, aby ten, pro něhož a skrze něhož je všechno,
přivedl do slávy mnoho synů tím, že utrpením zdokonalí
původce jejich spásy. Vždyť ten, kdo posvěcuje, i ti, kteří
jsou posvěcováni, mají stejný původ. Proto se neostýchá
nazývat je svými bratry.
V úryvku z evangelia podle sepsání svatého Marka hovoří Ježíš Kristus k těm, kdo se patrně chtějí rozvádět a kdo chtějí tuto praxi prosazovat a ničit cestu "rajského manželství".
Oni
i ti, kdo na jejich svádění na rozvod přistoupí, mají, jak
říká Ježíš, "tvrdé srdce":
Přišli farizeové a zeptali se Ježíše, smí-li se muž se ženou rozvést. Chtěli ho tím přivést do úzkých.
Odpověděl jim: "Co vám přikázal Mojžíš?" Řekli: "Mojžíš dovolil vystavit jí rozlukový list a rozvést se."
Ježíš jim řekl: "Pro tvrdost vašeho srdce vám napsal tento příkaz. Na počátku při stvoření však Bůh 'učinil lidi jako muže a ženu. Proto opustí muž otce i matku, připojí se ke své ženě, a ti dva budou jeden člověk'. Už tedy nejsou dva, ale jeden. Co tedy Bůh spojil, člověk nerozlučuj!"
V domě se ho učedníci ještě jednou na to zeptali. Řekl jim: "Kdo se rozvede se svou ženou a ožení se s jinou, dopouští se vůči ní cizoložství. Rozvede-li se žena se svým mužem a vdá se za jiného, dopouští se cizoložství."
Matky přinášely k Ježíšovi děti, aby jim požehnal. Ale učedníci jim to zakazovali. Když to Ježíš viděl, rozmrzelo ho to a řekl jim: "Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takovým patří Boží království. Amen, pravím vám: Kdo ne-přijme Boží království jako dítě, vůbec do něho nevejde." Bral je do náručí, kladl na ně ruce a žehnal jim.
Přišli farizeové a zeptali se Ježíše, smí-li se muž se ženou rozvést. Chtěli ho tím přivést do úzkých.
Odpověděl jim: "Co vám přikázal Mojžíš?" Řekli: "Mojžíš dovolil vystavit jí rozlukový list a rozvést se."
Ježíš jim řekl: "Pro tvrdost vašeho srdce vám napsal tento příkaz. Na počátku při stvoření však Bůh 'učinil lidi jako muže a ženu. Proto opustí muž otce i matku, připojí se ke své ženě, a ti dva budou jeden člověk'. Už tedy nejsou dva, ale jeden. Co tedy Bůh spojil, člověk nerozlučuj!"
V domě se ho učedníci ještě jednou na to zeptali. Řekl jim: "Kdo se rozvede se svou ženou a ožení se s jinou, dopouští se vůči ní cizoložství. Rozvede-li se žena se svým mužem a vdá se za jiného, dopouští se cizoložství."
Matky přinášely k Ježíšovi děti, aby jim požehnal. Ale učedníci jim to zakazovali. Když to Ježíš viděl, rozmrzelo ho to a řekl jim: "Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takovým patří Boží království. Amen, pravím vám: Kdo ne-přijme Boží království jako dítě, vůbec do něho nevejde." Bral je do náručí, kladl na ně ruce a žehnal jim.
(Z
homilie Svatého otce Benedikta XVI.
ke členům vatikánského církevního soudu 21. 1. AD MMVIII;
http://radiovaticana.cz/clanek.php"id=7183;
srv.
Svatý otec Benedikt XVI., Promluva k římské kurii, 22. prosince
2005;
Svatý
otec Benedikt XVI., Gaudium et spes, 48;
srv.
Svatý otec Benedikt XVI., Promluva k římské kurii, cit.;
Jan
Pavel II., katecheze z 21. listopadu 1979, n.2.;
S.
Aurelius Augustinus,De bono coniugali, 4,4;
Svatý
otec Benedikt XVI., Deus caritas est, 11)
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
"Tvůj
syn je živ!" -
říkáš
Ježíši, Synu Boží,
o
němž andělé u hrobu,
ženy
o jitru neděle vzkříšení,
apoštolové,
kteří uviděli prázdný hrob,
dosvědčili,
že Tě Otec – Bůh
mocí
Ducha Svatého
vzkříšil
z mrtvých.
Viděli
Tě, jak umíráš.
Tak
viděl svého umírajícího syna
královský
úředník z Kafarnaa,
když
v Káni Galilejské
prosí
o Tvé druhé sémeion:
on,
který dosud v Tvé božství neuvěřil.
´Tvůj
syn je mrtev,´
´
říká
manžel, který se zatvrdil ve svém srdci -
´Tvá
dcera je mrtvá,´
říká
žena svému muži,
když
dostává nebo dokonce mu sama vystavuje
rozlukový
list nového Mojžíše:
když
oba hříchem rozvodu
upadají
co cizoložství,
do
hříchu, který vede k smrti věčné.
Zapírají
oba Tebe,
jenž
jsi novým Mojžíšem;
popírají
Nový zákon – svůj křest;
zapírají
znovuzrození z vody a z Ducha Svatého.
O
nich říkáš: "Kdo mne zapře před lidmi" –
manželstvím počínaje -
"toho
zapřu před svým Otcem v nebesích."
Na
jediném slovu stojí svátost křtu i svátost manželství:
´Slibuji
Ti,
že
Tě do smrti neopustím!´
-
Věrnost rajského manželství Adama a Evy
narušil
až ďábel hříchem,
který
oni přijali.
Věrnost
slibu, jejž si dali
nevěřící
v Tebe v touze po Ráji
či
věřící Tobě v touze po Církvi vítězné,
odměňuješ,
Ježíši, spravedlivý soudce:
věrnost
milostí,
avšak nevěru
trestem.
Amen.