Víra
v očistec a nauka o očistci odkrývá tajemství spásy a Božího
milosrdenství.
Díky
Dante Alighierovi a Hieronymu Boschovi se rozvinula na pozadí nauky
o peklu, o zatracení duše a těla člověka. Proto odmítnutí
očistce, popírání jeho existence u protestantských reformátorů
nevychází jen z psychologických osobních příčin, ale je v
tomto odmítnutí skryto budoucí – v období, které následovalo
po vrcholu reformace a trvá až do dneška – odmítnutí i nauky o
existenci pekla.
Ježíš,
zachránce každého člověka, který jej přijme jako svého
spasitele, vypovídá jak o satanu, o pekle, tak i o očistci celým
zaměřením svého poslaní na této zemi.
Jeho
slova k "věřícím židům" v městečku jeho dětství,
v Nazaretě, jeho slova ke galilejským městům, nakonec i jeho
slova o posmrtném údělu Sodomy a Gomory nám mohou být pomocníky
při prvním zamyšlení. A Ježíšův vztah k nemocným –
přichází uzdravit ty, kdo k němu s vírou v Něj a s prosbou
přicházejí - nás vede k pochopení tajemství očistce dále. Až
k textům, které v Církvi reprezentují tuto nauku: Jeden z
nich je: "Neodejdeš z tohoto vězení, dokud nezaplatíš do
posledního halíře...".
Mezi
dobou Ježíšova veřejného působení na této zemi až do Jeho
pašijového týdne a zmrtvýchvstání, a mezi dobou rané Církve,
není rozdílu v nauce o očistci.
Hluboká
víra ve vzkříšení Ježíšovo – a ve vzkříšení křesťanů,
nositelů Jeho Ducha -
se
odráží v radostné naději na zmrtvýchvstání. Tak můžeme číst
v římských katakombách nápisy, které nás od alégorického,
pohanského vyznání víry či prosby o modlitbu vedou k symbolu
katolické víry a rovněž i k prosbám o modlitby.
A
při přehlédnutí vyznávání víry v očistec a modliteb ke
svatým či k Ježíši Kristu v průběhu staletí, tisíciletí
života Církve na této zemi, můžeme poznávat, že vyrovnaný
vztah mezi vyznáním víry: "Náš bratr, naše sestra je u
Pána" – či: "Modleme se za našeho bratra, za naši
sestru, kteří zemřeli..." je tím, co vede k vyrovnanosti
vztahu v nauce o nebi, očistci a pekle, a to je aktuální živá
víra církevních společenství dané doby.
O.
Michael
Nauku o očistci zmiňuje ve své encyklice Spe salvi Svatý otec Benedikt
XVI.:
Ježíš
v podobenství o boháčovi a chudém Lazarovi představil pro naši
výstrahu obraz takovéto duše zdevastované arogancí a blahobytem,
která sama o sobě vytvořila nepřekročitelnou propast mezi ním a
chudým: propast uzavřenosti v materiálních rozkoších, propast
opomíjení druhého, neschopnosti milovat, jež se nyní mění na
palčivou a neutišitelnou žízeň. Musíme zde zdůraznit, že
Ježíš v tomto podobenství nemluví o definitivním údělu po
univerzálním Soudu, ale přebírá koncepci, která se vyskytuje
mimo jiné ve starověkém judaismu, tj. přechodnou situaci mezi
smrtí a vzkříšením, situaci, v níž ještě není vynesen
poslední rozsudek.
45. Tato
staro-židovská idea přechodného stavu obsahuje mínění, že
duše se nenacházejí jednoduše v jakési provizorní vazbě, ale
nesou již trest, jak ukazuje podobenství o boháčovi, anebo se již
těší provizorní podobě blaženosti. A nakonec nechybí myšlenka,
že v tomto stavu existuje možná i očišťování a uzdravení,
které činí duši zralou pro společenství s Bohem. Prvotní
Církev převzala tyto koncepce, z nichž se pak v západní Církvi
postupně vyvinula nauka o očistci. Není třeba zde zkoumat
komplikované historické stezky tohoto vývoje. Ptejme se však o co
tu skutečně jde. Smrtí se životní volba člověka stává
definitivní a tento jeho život stane před Soudcem. Jeho volba,
která dostávala podobu během celého jeho života, může mít
různou povahu. Mohou být osoby, které v sobě samých naprosto
zničili touhu po pravdě a ochotu k lásce. Osoby, v nichž se
všechno stalo lží; osoby, které žili nenávistí a pošlapali
lásku v sobě samých. Tato vyhlídka je otřesná, ale v některých
postavách našich dějin lze úděsným způsobem tyto rysy
rozpoznat. Takovýmto jedincům by už nebylo pomoci a destrukce
dobra se stala nevyhnutelnou. To je označeno slovem inferno.[37] Z
druhé strany mohou být osoby průzračné, které se nechaly cele
proniknout Bohem a v důsledku toho jsou zcela otevřeny pro druhé;
osoby, jejichž společenství s Bohem orientuje již nyní celé
jejich bytí a jejich putování vede pouze k dovršení toho, čím
už jsou.[38]
46. Podle
našich zkušeností však ani jeden, ani druhý není normálním
případem lidské existence. Ve velké většině lidí - můžeme
předpokládat - zůstává v hloubi jejich bytosti přítomna
poslední niterná otevřenost pro pravdu, lásku a Boha. V
konkrétních životních volbách je však pokrývána stále novými
kompromisy se zlem, mnoho špíny zakrývá průzračnost, po níž
zůstává vyprahlost a která stále znovu vychází z celé té
nízkosti na povrch a zůstává v duši přítomna. Co se stane s
podobnými jedinci, až se objeví před Soudcem? Stanou se snad
všechny špinavosti, které se nahromadily v jejich životě,
najednou bezvýznamné? Anebo co jiného se stane? Svatý
Pavel nám v Prvním listě Korinťanům podává
pojetí Božího soudu nad člověkem podle jeho stavu. Činí tak za
pomoci obrazů, které chtějí určitým způsobem vyjádřit
neviditelné. Tyto obrazy nemůžeme převést na pojmy, protože
jednoduše nemůže pohlédnout do světa za smrtí, ani nemáme
žádnou jeho zkušenost. Apoštol Pavel předně říká o
křesťanské existenci to, že je postavena na společném základě:
Ježíši Kristu. Tento základ trvá. Pokud jsme zůstali pevně
stát na tomto základě a vybudovali na něm svůj život, víme, že
tento základ nám nemůže být vzat ani smrtí. Potom svatý Pavel
pokračuje: "Ale když někdo dále staví na tom základě
(a přidává) zlato, stříbro, drahé kameny - (nebo) dříví,
seno, slámu, bude u každého jasné, co je to za dílo. Onen den to
ukáže, protože se zjeví v ohni, a právě oheň vyzkouší, jaké
je dílo každého člověka. Když něčí dílo, které tak
nadstavil, přetrvá, dostane svou odměnu, Když však někomu jeho
dílo shoří, utrpí sice škodu, ale sám se zachrání, ovšem
tak, jako (kdyby vyběhl) z ohně". V tomto smyslu se v
každém případě stává zřejmým, že spása lidí může mít
různé formy, že některé stavby mohou shořet až do základů;
že ke spáse je třeba projít v první osobě "ohněm",
aby bylo možné stát se schopným Boha a moci zaujmout místo u
stolu na věčné svatební hostině.
47. Někteří
současní teologové jsou toho mínění, že oheň, který hoří a
zároveň zachraňuje je samotný Kristus, Soudce a Spasitel. Setkání
s Ním je rozhodujícím aktem Soudu. Před jeho pohledem se ukáže
každá faleš. Setkání s Ním, nás spálí, promění a osvobodí,
abychom se stali opravdu sebou samými. Věci zbudované během
života se pak mohou jevit jako suchá sláma, prázdné chlubení a
zmizet. Avšak v bolesti tohoto setkání, ve kterém se nám vše
nečisté a nezdravé z našeho bytí stane zjevným, spočívá
spása. Jeho pohled, dotek jeho srdce nás uzdraví skrze proměnu
zajisté bolestnou "jako
v ohni".
Avšak přesto je to bolest blažená, ve které nás svatá moc jeho
lásky pronikne jako oheň a umožní nám nakonec být naprosto námi
samotnými a tím naprosto Božími. Tak se stává zřejmým i
pronikání spravedlnosti a milosti: náš způsob života není
irelevantní, ale naše špína nás neposkvrňuje na věky, jsme-li
alespoň nasměrováni ke Kristu, k pravdě a k lásce. Konec konců
tato špína již shořela v Kristově Umučení. Ve chvíli Soudu
zakusíme a přijmeme tuto převahu jeho lásky nad vším zlem ve
světě i v nás. Bolest lásky stane se naší spásou a naší
radostí. Je jasné, že "trvání" tohoto hoření, které
proměňuje, nemůžeme sčítat chronometrickými mírami tohoto
světa. Proměňující "chvíle" tohoto setkání se
vymyká pozemskému sledu času. Je časem srdce, časem "přechodu"
ke společenství s Bohem v Kristově Těle.[39] Boží
Soud je naděje jednak proto, že je spravedlností, jednak proto, že
je milostí. Kdyby byl pouze milostí, která učiní irelevantním
všechno, co je pozemské, zůstal by nám Bůh dlužen odpověď na
otázku po spravedlnosti, otázku, která je pro nás rozhodující
tváří v tvář dějinám i samotnému Bohu. Kdyby byl pouhou
spravedlností, mohl by být nakonec pro nás všechny jenom důvodem
strachu. Vtělení Boha v Kristu spojilo natolik jedno s druhým "
soud i milost " že spravedlnost je stanovena pevně: všichni
očekáváme naši spásu "s
bázní a třesením".
Naproti tomu milost umožňuje nám všem doufat a jít plni důvěry
vstříc Soudci, kterého známe jako našeho "přímluvce", advocatus,
parakletos.
48.
Jeden motiv zde musí být ještě zmíněn, protože je důležitý
při uplatňování křesťanské naděje. Ve starověkém judaismu
existuje myšlenka, že lze přijít na pomoc také zesnulým v
jejich přechodném stadiu pomocí modlitby (srov. např. svědectví
v 2. knize Makabejské v 1. století před Kristem). Odpovídající
praxe byla přijata křesťany s velkou přirozeností a je společná
východní i západní Církvi.Východ nezná očistné a odčiňující
utrpení duší na onom světě, ale zná různé stupně blaženosti
nebo také utrpení přechodného stavu. Duším zesnulých může
být poskytnuto "občerstvení a posilnění"
prostřednictvím svaté Eucharistie, modlitby a almužny. Fakt, že
láska může dosáhnout až na onen svět, že je možné vzájemné
obdarování a přijetí, kterými zůstáváme spojeni jedni s
druhými citovým poutem i přes hranici smrti, bylo základním
přesvědčením křesťanství během všech staletí a představuje
dodnes útěšnou zkušenost. Kdo by nezakusil potřebu dát svým
drahým, kteří jsou již na onom světě, znamení dobroty,
vděčnosti nebo žádosti o odpuštění? Bylo by možné se
nyní tázat dále: je-li "očistec" pouze očištění
ohněm v setkání s Pánem, Soudcem a Spasitelem, jak může potom
ještě zasáhnout třetí osoba, byť výjimečně blízká? Klademe-li podobnou otázku, měli bychom si uvědomit, že člověk
není monáda uzavřená sama do sebe. Naše existence jsou v
hlubokém společenství mezi sebou a prostřednictvím mnohotvárných
interakcí jsou jedna s druhou spojeny. Nikdo nežije sám. Nikdo
nehřeší sám. Nikdo není spasen sám. Do mého života neustále
vstupuje život těch druhých: ve zlém i v dobrém. Má přímluva
za druhého tak není věcí jemu cizí, nějakou vnější věcí
ani po smrti. V této propojenosti bytí může moje poděkování
jemu, moje modlitba za něho, znamenat malou část jeho očištění.
A není třeba převádět pozemský čas na čas Boží: ve
společenství duší je překonáván čas pouze pozemský. Nikdy
není příliš pozdě pro dotek srdce druhého, ani to nikdy není
zbytečné. Tím se vyjasňuje další důležitý prvek pojmu
křesťanské naděje. Naše naděje je vždycky podstatně také
nadějí pro druhé a pouze takto je opravdu nadějí také pro
mne.[40] Jako
křesťané bychom se neměli nikdy ptát jenom na to, jak mohu být
spasen? Měli bychom se také ptát, co mohu učinit, aby byli
spaseni druzí a aby také druhým vyšla hvězda naděje. Potom budu
moci udělat maximum také pro svou osobní spásu.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
2.
listopad
Památka
všech věrných zemřelých
V
mešním textu druhé
mše svaté za zemřelé, která se slaví o Památce všech věrných
zemřelých, čteme v Epištole z
Druhé
knihy Makabejské o příkladu Judy Makabejského. Po boji odhalil u
svých soukmenovců, věřících, důkazy o nejtěžším hříchu,
modlářství, jehož se před bojem – i během boje – dopustili.
To jej nevede ani k zatracení svých spolubojovníků do pekla, ani
k humanistickému zastírání tohoto hříchu a k tvrzení, že
„přesto budou v nebi“, ale k oběti a modlitbě za zemřelé.
A
sám svatopisec jej chválí, že se takto angažoval v oběti a
modlitbě za mrtvé, kteří jsou pro své hříchy v očistci.
Evangelium
podle sepsání svatého Jana obsahuje podobnou útěchu z úst
samotného Ježíše, Pána nad smrtí, Spasitele: Otec ho
poslal, aby
každý, kdo v něho věří, měl život věčný, a
aby se mu dostalo vzkříšení v Poslední den.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
32.neděle
v mezidobí
Trojjediný Bůh působí mocné činy prostřednictvím proroka Eliáše, jak čteme v první knihy Královské. i na pohanském území, na území, z něhož pochází manželka bezbožného krále Achaba, která je příčinou prorokova exilu na fénickém pobřeží.
Trojjediný Bůh působí mocné činy prostřednictvím proroka Eliáše, jak čteme v první knihy Královské. i na pohanském území, na území, z něhož pochází manželka bezbožného krále Achaba, která je příčinou prorokova exilu na fénickém pobřeží.
Současně
jsou zázračné činy proroka výzvou k obrácení – Achaba,
Jezabely i ostatních, jako tomu bylo při duchovním souboji na
Karmelu, tak i nyní – cestou k zavčasnému odpykávání si
trestů za hříchy; za hříchy, které každému v Něj věřícímu
spravedlivému přichází náš Pán odpustit.
Prorok Eliáš šel do Sarepty. Přišel k bráně města, a hle - jedna vdova tam právě sbírala dříví. Zavolal ji a řekl: "Prosím, dej mi trochu vody v nádobě, abych se napil." Když mu pro ni šla, zavolal za ní: "Vezmi s sebou také kousek chleba!"
Ona odpověděla: "Jako že je živ Hospodin, tvůj Bůh, nemám nic upečeného, ale jen hrst mouky v hrnci a trochu oleje ve džbánu. Právě sbírám pár kousků dřeva, pak půjdu a upeču z toho sobě i svému synu. Najíme se a umřem."
Eliáš jí řekl: "Buď bez starosti, jdi a udělej, jak jsi řekla. Nejdřív z toho upeč mně malou placku a přines mi to, pak půjdeš a upečeš sobě a svému synu.
Neboť tak praví Hospodin, Bůh Izraele: Nevyprázdní se hrnec s moukou a neubude ve džbánu s olejem až do dne, kdy Hospodin sešle déšť na zemi!"
Ona tedy šla a udělala podle Eliášových slov a jedla ona, on i její syn po drahný čas. Z hrnce se mouka nevyprázdnila a ze džbánu oleje neubývalo podle Hospodinova slova, které promluvil skrze Eliáše.
Podporuje
sirotka i vdovu, tak volá svatý žalmista své vyznání víry a
lásky v Boží milosrdenství. Použil si k tomu v případě vdovy
ze Sarepty v Sidónsku, jak jsme četli, svatého Eliáše. On takto
zvěstoval příchod království Mesiáše – Krista Ježíše.
Cestu,
na níž se pozemský očistec, jaký prožívala ona vdova se svým
synem, má změnit v radost Církve vítězné. Ve chvalozpěv duše
a společný chvalozpěv duší v Církvi:
Duše
má, chval Hospodina!
Hospodin zachovává věrnost navěky, zjednává právo utlačeným, dává chléb lačným. Hospodin vysvobozuje vězně.
Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin napřimuje sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé, Hospodin chrání přistěhovalce.
Hospodin podporuje sirotka a vdovu, ale mate cestu bezbožníků. Hospodin bude vládnout na věky, tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení.
Hospodin zachovává věrnost navěky, zjednává právo utlačeným, dává chléb lačným. Hospodin vysvobozuje vězně.
Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin napřimuje sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé, Hospodin chrání přistěhovalce.
Hospodin podporuje sirotka a vdovu, ale mate cestu bezbožníků. Hospodin bude vládnout na věky, tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení.
Mezi
modlitbou za mrtvé a vzýváním mrtvých je "tenký led".
První je vyznáním víry v Boží milosrdenství, druhé je těžkým
hříchem proti Němu.
Vítězným
průlomem do starozákonní a pohanské nejistoty byla smrt, oběť
Ježíše Krista na kříži a Jeho zmrtvýchvstání třetího dne:
Od
chvíle setkání se zmrtvýchvstalým se apoštolové a učedníci
modlí zcela veřejně – jak to bylo vzhledem k pronásledování
možné – k zemřelému a zmrtvýchvstalému Ježíšovi!
Končí
starozákonní velekněžství. Začíná kněžství Ježíše
Velekněze, modlícího se za zemřelé, jak dosvědčují
evangelisté v několika vyprávěních. I ta nám ozřejmuje homilie
z listu Židům:
Kristus nevešel do svatyně, zbudované lidskýma rukama, která je jenom napodobeninou té pravé, ale do samého nebe, aby se teď staral o naše záležitosti u Boha. A není třeba, aby víckrát obětoval sám sebe, jako velekněz vchází do velesvatyně rok co rok s cizí krví, jinak by byl musel trpět už mnohokrát od stvoření světa. Ale zjevil se teď na konci věků jednou provždy, aby svou obětí odstranil hřích.
A jako je lidem určeno, že musí jednou umřít, a pak nastane soud, podobně je tomu i u Krista: když byl jednou podán v oběť, aby na sebe vzal hříchy celého množství lidí, objeví se podruhé - ne už pro hříchy - ale aby přinesl spásu těm, kteří na něho čekají.Náš Vykupitel Ježíš v úryvku z evangelia podle sepsání svatého Marka varuje před učiteli Zákona, před vzdělanci v religionistice a Starém zákoně, a přitom neschopnými Jej jako Božího Syna přijmout, uvěřit v Něj.
Ti
se svou nevěrou ve zmrtvýchvstání našeho Pána stanou nakonec
otci popíračů tajemství víry, mezi něž patří i nauka o
očistci.
Ježíš učil zástupy:
"Varujte se učitelů Zákona! Chodí rádi v dlouhých řízách, mají rádi pozdravy na ulicích, první sedadla v synagógách a čestná místa na hostinách; vyjídají vdovám domy pod záminkou dlouhých modliteb. Ty stihne tím přísnější soud."
Potom se posadil proti chrámové pokladnici a díval se, jak lidé dávají do pokladnice peníze. Mnoho boháčů dávalo mnoho. Přišla také jedna chudá vdova a dala dvě drobné mince, asi tolik jako pár halířů.
Zavolal své učedníky a řekl jim: "Amen, pravím vám: Tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice. Všichni totiž tam dali ze svého nadbytku, ona však dala ze svého nedostatku. Dala všechno, co měla, celé své živobytí."
(Z
encykliky Svatého otce Benedikta XVI. SPE
SALVI
I; https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=8768;
[37] Srov.
Katechismus katolické Církve, č.1033-1037.
[38] Srov.
ibid. č.1023-1029.
[39] Srov.
Katechismus katolické Církve, č.1030-1032.
Hieronymus Bosch - Pokušení svatého Antonína, detail
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
.
"Mrtví,
a ti, kdo jsou v hrobech,"
řekl
jsi před dvěma tisíci lety svým učedníkům,
Ježíši,
přemožiteli smrti,
"uslyší
můj hlas...a vyjdou!"
Tvůj
hlas bude cestou, tříbením, rozlišením a soudem:
"Ti,
co konali dobro vyjdou na vzkříšení k životu.
a
ti, co konali zlo na vzkříšení – k soudu."
Dnes,
kdy mohu třikrát prožít chvíli, kdy Tvůj hlas slyším
v
Církvi, ve Tvém Slově, v této nejsvětější chvíli Tvého
přijetí,
mohu
vstoupit do všední reality:
vyjít
z kostela na hřbitov:
všechno
tu nyní dýchá opakem slavnostnosti.
Zvláště
na hřbitově, kde se nikdo nahlas nemodlí,
nezpívá
chvalozpěvy o Tvém zmrtvýchvstání,
neraduje
se v předstupni oné radosti, úžasu i zděšení,
které pro v Tebe věřící či nevěřící zavládly poté,
kdy
jsi vzkřísil svého přítele Lazara.
Ti,
kteří Tě v jásajícím zástupu potom doprovázeli do Jeruzaléma
a
volali Ti jako Králi nebe a země "Hosanna",
byli
již naplňováni budoucí plnou radostí z Tvého zmrtvýchvstání:
byli
svědky a vyznavači zmrtvýchvstání Lazarova.
Takto
mám dnes po Svatém přijímání vstupovat na hřbitov,
kde
se budu modlit za zemřelé bratry a sestry
a
vzývat svaté bratry a sestry v nebi:
s
vírou, že poslední slyšení Tvého hlasu na této zemi
-
v hrobech -
bude
součtem, summou – vrcholem a shrnutím všech okamžiků,
kdy
jsem slyšel Tvůj hlas nyní, na pozemské pouti,
a
stane se pro mne průlomem ze všednosti a smutku slz,
které
jsi i ty proléval nad svým přítelem Lazarem,
k
věčné radosti, chvalozpěvu,
jejž
mohu nyní u hrobu a u hlavního kříže na hřbitově vyzpívat.
Amen.