Galileo Galilei: Výpočet Danteho Pekla
"Rozpoutalo
se peklo, a Bůh si zakryl tvář...", mnozí
z nás patrně znají tato slova z písně známého zpěváka, který
se ani za časů komunismu, pronásledování Církve, se svou
katolickou vírou neskrýval. I v písni "Jó, to jsem ještě
žilˇ, ji vyznává.
"Náš
přeudatnej oddíl se v jatky proměnil": popisuje masakr na
vojenském poli. Předtím se ovšem rozpoutalo ono "peklo".
A k tomu v písni pan Jiří Suchý dodává: "...a Bůh si
zakryl tvář!"
Tím
vystihuje tajemství pekla na zemi i po smrti. Bůh nechce, aby
hříšník zemřel. Bůh nechce ani smrt toho, kdo rozpoutal
konflikt. Bůh nechce tím spíše smrt toho, kdo je napaden druhým,
kdo trpí, Bůh nechce jeho smrt – i když je v této chvíli smrt
pro vojína nečekaná: zasáhla jej kulka přímo do čela. A nyní
– po smrti – zpívá, nikoli svou pohřební píseň, ale
chvalozpěv již novozákonního qíná – starozákonního
"evangelia" o příchodu Mesiáše.
Implicitně
zpívá o naději, protože zpívá o Bohu, a Ten je právě po smrti
poznáván: v Duchu Svatém, který zpytuje srdce pokřtěného.
V
Ježíši Kristu, pro jedny je Pán, pro ty, kdo Jej jako Pána
nepřijali, je soudcem, který svým hlasem zve ty, kdo konali dobro
na vzkříšení k životu a ty, kdo konali zlo, na vzkříšení k
soudu.
V
Bohu Otci, který pro každého člověka připravil jeho příbytek
v nebi...i když ve své prozřetelnosti věděl, kdo nepřijde, kdo
bude zavržen. - To je na rozdíl od falešné nauky o predestinaci
bratra Jehana Calvina, který v tomto ohledu ztotožnil Boha s
ďáblem, pravá nauka o předurčení ke spáse či k zavržení.
V
prvotní Církvi se neotevíraly brány katechumenátu pro některá
povolání: pro herce, protože se často na prknech antických
divadel, amfiteátrů obnažovali a souložili, či proto, že ve
svých hrách propagovali sodomii (v katolické Církvi jako těžký
hřích zakázanou). Právníkům, pokud v oněch dobách přijímali
peníze jako úplatek a zaplacení deliktů, zločinů. Prostitutkám
(a také v době rozkladu Římské říše hojným prostitutům),
protože se dopouštěli a chtěli dopouštět těžkého hříchu –
smilstva.
V
onom "chtěli dopouštět" se zároveň skrývá nebezpečí
zavržení: neochota litovat svého hříchu. Lítost a víra v
Nejsvětější Trojici je potřebná pro spásu. Zde není výmluva
– a ani osočení zde nesmí být – z neschopnosti "osobní",
"biblické" víry; z nedostatku jistě povinné lásky k
Bohu Otci, k Ježíši Kristu a k Duchu Svatému, jejíž absence
vede věřícího k "dokonalé lítosti". Stačí ovšem
tzv. lítost nedokonalá, můžeme ji nazvat "senekovskou"
– stoickou či lítostí aktuálně nevěřícího: lítost, že
nejednáme tak, jak je přikázáno v Desateru a v Přikázání
lásky, v přikázání Církve,a zvláště v přikázání hlasu
svědomí.
Po
letošních "neoslavách" hrdinného činu Jana Opletala a
dalších studentů dne 17. listopadu v roce 1939, následného
uzavření českých vysokých škol německými okupanty a odvlečení
studentů do určité formy koncentračních táborů v tzv. totálním
nasazení, můžeme k profesím, které neměly přístup k přípravě
na svatý křest, jenž vysvobozuje z pozemského i posmrtného
pekla, či k odmítnutí svátostného rozhřešení a svatého
přijímání (nebo dokonce povinnosti odejít spolu s katechumeny
přede "mší svatou") můžeme připojit ještě profesi
žurnalistů.
Nejedná
se pouze o dva novináře, režiséra a kameramana, kteří se před
Trojjediným Bohem a před českým a slovenským národem a lidem
Konfederace provinili. - Zastupují další novináře – kéž by
to nebyla většina – a mohou být častěji i korupčně
přepláceni za účelem šíření pomluv a nactiutrhání, aby
sloužili království lži a nenávisti na této zemi až k okamžiku
smrti.
Takové
sdělovací prostředky – i kdyby by v nich bylo deset
spravedlivých – je třeba nazvat pravým jménem jako
dezinformační. Již v tomto slově – "zcestná informace"
je uložena jako dědičný hřích ona, kterou řekl had v Ráji
prvním, kdo svobodně po jeho pokoušení zhřešili: "Budete
jako Bůh"...a přitom Bůh chce, abychom byli Jeho věrným
obrazem!
Lze
se s nadějí domnívat, že většina těch, kdo se zabývají prací
v médiích, sdělovacích prostředcích, jsou lidé ušlechtilí,
šířící touhu po Království Trojjediného na této zemi. Mnozí
z nich pracují zadarmo. Vezměme si kolik bloggerů, youtuberů,
twitťáků, facebookmakerů, webmistrů případně pouhých adminů
přičinlivě šíří svůj osobní, s pokorou přiznávaný
nepatrný podíl, na službě pravdě a lásce v naší české
kotlině!
K
tomu můžeme přičíst "media", která jsou "cool",
která mají i miliony českých či slovenských čtenářů nebo
posluchačů; dělníci na jejích počítacích strojích jsou
placeni, ale ne jidášskými stříbrňáky.
V
reakci na zvrhlou žurnalistiku volají ti, kdo jsou před národem
zodpovědní prosadit Desatero, Přikázání lásky, hlas svědomí,
hlas světců a mystiků, jak by dnes mohl napsat filosof Platón -
křesťanské právo šarija nad svými kolegy, kteří se těžce
provinili proti normám lidskosti, humanismu, zaznívá sílící
volání po novém kodexu žurnalisty, jak byl připraven již v
devadesátých letech – a potlačen a nahrazen současným:
děravým.
Jaké
hlavní body by měl obsahovat?
Katolický
křesťan či každý, kdo se ke křesťanským evropským hodnotám
hlásí, nemá urážet – jak píše světec v jedné z
novozákonních epištol, vládce, který nám byl Bohem dán: v
případě České republiky především prezidenta a premiéra.
Světec
píše, že naopak křesťané se podřizují každému zřízení
jako od Boha danému – i když mohou snít o demokracii, monarchii,
vládě pevné ruky či naopak - ti na cestě - po kapitalistické
anarchii. O komunismu již není potřeba snít, jak řekl vtipně
při výslechu na StB Otec Josef Zvěřina: ten v katolické Církvi
máme už dva tisíce let v našich klášterech a monastýrech a
naši odloučení bratři a sestry v monastýrech.
Katolický
křesťan či každý, kdo se ke křesťanským evropským hodnotám
hlásí, má smýšlet pravdivě – hledat Boží království – a
pravdivě se vyjadřovat.
Katolický
křesťan či každý, kdo se ke křesťanským evropským hodnotám
hlásí, odmítá mzdu za svou práci, pokud by nabízené peníze
byly korupční – úplatkem, a to se týká především mzdy za
pomluvu, nactiutrhání a lež.
Katolický
křesťan či každý, kdo se ke křesťanským evropským hodnotám
hlásí, nechává na sebe působit jedinou cenzuru: a to je cenzura
při modlitbě před započatou prací žurnalisty: pak před prací,
během ní a po ní nebude naše svědomí laxní, bloudící,
úzkostlivé či dokonce ochotné slyšet "hlasy" – v
tomto případě nikoli v psychické, ale v duchovní nemoci, jíž
je naslouchání démonům chtivost slávy, kariéry, peněz, výhod
nenávisti, závisti, smilstva etc. etc.
Katolický
křesťan či každý, kdo se ke křesťanským evropským hodnotám
hlásí, vyznává víru ve svém povolání. To neznamená
vnucování víry či neapoštolské chlubení se vírou "v sebe".
Z modlitby před prací vyplývá, že píšeme o událostech
politického, ekonomického, společenského dění v Duchu Božím,
a pod zorným úhlem věčnosti. Samozřejmostí pak je uvážlivé,
moudré zhodnocení situace a především ukázání směru, pokud
se nejedná pouze tzv. nestrannou žurnalistiku, v níž je
propagováno "odosobnění pisatele". Na ni se ovšem
vztahují slova z Apokalypsy: "Nejsi horký ani
studený...vyvrhnu tě ze svých úst".
Nadto
i ve zprávě,v níž nezaujímáme navenek postoj, se duchovně náš
postoj šíří. Proto je tolik potřebné pečovat o čistotu
srdce, svědomí a myšlenek před počátkem a během psaného či
mluveného projevu.
Samozřejmostí
by mělo být – pokud je posvátné jméno Boží psáno, psát jej
s úctou s velkým písmenem.
To
se týká první části Ježíšova přikázání lásky v
žurnalistice.
Ke
druhé části:
Katolický
křesťan či každý, kdo se ke křesťanským evropským hodnotám
hlásí, se s úctou vyjadřuje o každém bližním, ať s ním
souhlasí či nikoli. Zásadně nepoužívá vulgární slova
(Doporučená četba Chata v Jezerní kotlině a podobné knihy). A
to i v citaci.
Ctí
práva a povinnosti bližního, duchovní, společenské, osobní.
Ctí jeho soukromí a názory – hledání cesty Ducha Trojjediného
Boha.
Proto
ctí jeho psaná a mluvená slova: nechává je zaznít "bez
cenzury", tak aby vyniklo jeho hledání Boha a aby i osoba
nepřítele vedla k úctě vůči němu jeho další nepřátele.
Trojcestí
vede od Desatera, Přikázání lásky, přikázání církevních a
od slov katolických světců a mystiků:
Jedna
cesta do nebe – v případě novinářů po ní bezesporu jdou
novináři- mučedníci pro Ježíše a Jeho Církev, pak ti, kdo ve
svém povolání žijí svatým životem a podle toho samozřejmě i
působí ve své profesi.
Cesta
do očistce, jak jej vidíme například v dílech Mistra Hieronyma
Bosche. Každý trpí tím, čím na zemi hřešil – a zemřel ve
svých hříších.
Do
pekla: kdo hřešil proti Duchu Svatému. V nebezpečí tedy je ten,
kdo šířil smýšlením, vyjadřováním, skutky nenávist, vědomě
a chtěně šel proti Ježíšovu přikázání lásky, se rozhodl
žít pro nenávist nyní i po smrti. A to je hrozný druh, věčná
smrt nesmrtelné lidské duše a příprava ke zmrtvýchvstání těla
k hanbě.
Když
se někteří – a pro křesťana je to hřích – dožadují ve
svých nenávistných komentářích k působení dvou nešťastných
českých novinářů letošního neslavného 17. listopadu jejich
smrti, mají vlastně část pravdy. Oběma - jako každému z nás,
kdo by šel cestou nenávisti vědomě naprosto vytěsňující dar
konverze k Lásce - hrozí trest smrti, který ani papež nemůže
"omilostnit", "amnestovat", "zrušit":
trest smrti po smrti – peklo.
A
"hříšníkům", které oni pomlouvají – v tomto
případu našemu panu premiérovi – pro zde statečně přijaté
očišťování se nabízí případné zkrácení očistce po smrti
na cestě do nebe a jako nepatrná pozemská odměna patrně slavné
znovuzvolení.
Otec
Oldřich
Pomlouvač
I
když si často můžeme říkat – zvláště v tomto „dušičkovém
měsíci“, kdy putujeme na naše hřbitovy, k hrobům svých
nejbližších - „na nebe asi nemám, asi chvilku v očistci...“, a
přitom se nám mohou vybavovat okamžiky očisty na této zemi,
které jsme nezvládli, kdy jsme se očišťovat od zla nenechali,
anebo dokonce přispívali svým hříšným postojem k očistě,
utrpení druhých nebo – u těch, kdo věří v Boha – sevřelo
srdce to, že tento náš skutek, myšlenka, slovo ublížil Jemu –
a to nikoli k Jeho, ale k naší očistě; pak jsme navenek jakoby
klidní: „očistec...nebo snad nebe po smrti...“.
Toto
„klidné“ můžeme však nazvat i „tichem před bouří“:
jsou totiž chvíle, kdy si i ten, kdo proklamuje svůj ateismus,
velmi silně uvědomí, že okolo něj i v něm jsou jakoby najednou
probuzeny síly, které zcela jasně – a dobře- vnímá jako zlé,
destruktivní, svádějící, lstivé, usilující zničit nejen jeho
vztahy, i nepřiznaný vztah k Trojjedinému Bohu, k bližním, ke
své duši a tělu, zničit úspěšné dílo, schopnost,
psychiku...- velmi bytostně si uvědomíme v té chvílí: „Zlo
existuje!“
Dokonce
mnozí z nás znají patrně oněn „studený“ pocit, chlad
blížícího se hříchu. I v jedné z křesťanských kytarových
písní zpíváme, že „hřích zebe“.
Možná
někteří i zakusili hlubší pocit, vnímání přítomnosti ducha
zla. Někdy i zcela fyzicky se nás může dotknout jeho blízkost,
přesněji řečeno blížení se. Proto zkušení učitelé
duchovního života doporučují v této chvíli ono Ježíšovo:
„odstup!“ Pro pokřtěného katolického křesťana, který věří
v moc Ježíšovu zaslouženou prolitím Jeho krve za naše hříchy
na Golgotě, je toto slovo imperativem, který přesahuje lidský
příkaz, je imperativem Ježíšovým v nás, příkazem Jeho Ducha.
Nemusíme se bát. Jsme v bezpečí.
Z
tohoto ovšem vyplývá, že v bezpečí v takových či podobných
chvílích naprosto není ten, kdo by nebyl pokřtěný, zaštítěný
mocí Ducha Ježíšova a Otcova. Nebo ten, kdo by neznal, jaké
duchovní zbraně má ve svém rovněž duchovním muničním skladu.
A to se můžeme obávat, že není málo těch, kdo postrádali a
postrádají duchovní kněžské vedení. Proč kněžské? Protože
jen platně vysvěcený kněz katolické či odloučení Církve (s
apoštolskou posloupností – s posloupností Ducha Svatého) může
být prostředníkem a hlavně vůdcem v rovině, která přesahuje
pouhé „skutkaření“, jak by mohli právem říci odloučení
bratři z protestantských církevních společenství či pouhé
kázání o ospravedlnění, jak by zase mohli říci oproti tomu
věřící katoličtí křesťané: věřící v moc Trojjediného
Boha nad satanem, nad jeho mocí, která se v dané aktuální chvíle
projevuje, zbraněmi v moci Ducha Božího.
Často
vysmívaný termín „samospasitelná“, užívaný jedním z
Koncilů o plnosti víry v katolické Církvi v takovéto chvíli
vede ke zvážnění: Skutečně Církev se svými sedmerými
svátostmi a svátostinami je plnou a nejosvědčenější „výbavou“
pro chvilky reálného duchovního boje o duši člověka mezi
Trojjediným Bohem a satanem. Ten by se naproti tomu jakémukoli
„duchovnímu doprovázení“ opět právem – pro jeho neúčinnost
- vysmíval.
Vedení
je možné a nutné pro duchovní boj. Bez vedení v bitvě – po
zabití vojevůdce - jak často čteme v Písmu Svatém, boj končil:
bojovníci se rozešli do svých domovů.
A
v tuto chvíli nastává důležitá otázka: do jakého domova,
případně do jakého zajetí odchází člověk, který jednou,
vícekrát či v poslední chvíli smrtelných křečí prohrál boj
o svou duši?
Nepřátelé
– padlí andělé, démoni – se vracejí „do svých domovů“,
pokud tak vůbec lze nazvat místo, kde místo lásky je stálá
nenávist, tedy opak domova.
Duše,
které podlehly se vracejí do jejich dobytého území, ve chvíli
smrti do zavržení.
Líbivé
„renesanční“ fráze o tom, že peklo je prázdné, že
neexistuje nebo že je dočasné, je ovocem opuštění reality
duchovního a tím i přirozeného života.
Pravidelně
se tyto postoje ve veřejných proklamacích objevovaly a objevují
(a budou objevovat) ve společnosti, která již není schopna unést
svůj hřích. Ve společnosti zbavené
kontaktu
s Nejvyšším; kdy v duši – třebas bychom se tisíckrát
přesvědčovali, že v nás a skrze nás mluví a působí Duch
Svatý – již nastolil vládu duch konzumního náboženství,
zpočátku duch lidský, humánní, který ovšem záhy je schopen
cenzurovat, umlčovat pod štítem tolerance druhé, a později pro
své nepřátele stavět koncentrační tábory a připravovat
gilotiny.
Víra
posiluje člověka, připravuje jej do duchovních bojů a dává mu
v nich vítězit.
Otec západního mnisštví a učitel duchovního života, svatý Benedikt z Nursie, píše v Řeholi, která je připisována jeho učitelskému působení a je věrným příkladem duchovního vedení duší ke spáse:
„První
stupeň pokory tedy spočívá v tom,
že
si mnich stále staví před oči Boží bázeň,
že
si dá pozor, aby na Boha nikdy nezapomněl
a
stále má na paměti Boží přikázání.
Ve
svém srdci stále přemítá o tom,
že
v pekle budou za hříchy hořet všichni,
kdo
Bohem pohrdají,
a
že pro ty, kdo se Boha bojí,
je
připraven věčný život.
V
každé chvíli se střeží hříchů
a
špatností myšlenek, jazyka, rukou, nohou nebo svévole,
ale
i žádostí těla.
Je
si vědom, že Bůh se s nebe na člověka stále dívá,
božský
zrak na každém místě vidí jeho skutky
a
andělé je stále Bohu oznamují.“
(Řehole
VII./ 10.- 13.)
O.
Michael
Viatikum¨
znamená
česky pokrm na cestu. Myslí se cesta na věčnost.
K
tomuto pokrmu patří trojí svátost: svátost smíření, pokud je
možné ji udělit či přijmout, svátost pomazání nemocných, v
tomto případě skutečně, jak je tradičně nazývána, poslední
pomazání, a přijetí těla či krve Ježíše Krista.
Cestou,
o níž jde, ke přitom v úplném smyslu slova náš Pán Ježíš,
který řekl: „Já jsem Cesta, Pravda a Život“.
Cesta
je trojí setkání s Ním v této chvíli ve svátostech, Pravda je
nyní možnost odřeknout se lži. A Život je prvotina vzkříšení,
přijetí Jej, který umíral, zemřel a vstal z mrtvých.
KOMENTÁŘ K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Viatikum
je pokrm na cestu, Duchovní pokrm pod způsobami chleba a vína,
které je obojí proměněno v tělo a krev Ježíšovu.
Ve
své encyklice Sacramentum
caritatis píše Svatý
otec Benedikt XVI. o pomoci Ježíše v síle Ducha Svatého každému
z nás, který bude umírat:
Ježíš
nevyslal své učedníky jen uzdravovat nemocné, nýbrž pro ně
ustanovil specifickou svátost[66]. Jakubův
list nám
dosvědčuje, že toto svátostné gesto existovalo už v první
katolické obci. Jestliže eucharistie ukazuje, jak bylo Kristovo
utrpení a smrt přeměněno v lásku, tak pomazání nemocných
spojuje trpícího s obětí, kterou přinesl Kristus za spásu
všech, aby se tak i on mohl podílet na tajemství společenství
svatých a spáse světa. Spojení těchto svátostí se navíc
zjevně ukazuje při zhoršení nemoci: "Těm, kteří opouštějí
tento život, Církev nabízí vedle pomazání nemocných také
Eucharistii jako viatikum"[67].
Na cestě domů k Otci se přijetí těla a krve Krista ukazuje jako
semeno věčného života a síla vzkříšení: "Kdo
jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím
v poslední den".
Protože viatikum otevírá nemocnému plnost velikonočního
tajemství, musí být zajištěno, aby je nemocný dostal[68].
Pozornost a pastorální péče, jež jsou nemocnému poskytovány,
jistě přinášejí duchovní zisk celému společenství. Vždyť
všechno, co jsme udělali pro jednoho z nejmenších, udělali jsme
pro samotného Ježíše.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
2.
listopad
Památka
všech věrných zemřelých
V
mešním textu Třetí
mše svaté za zemřelé, která se slaví o Památce všech věrných
zemřelých, čteme v Epištole
ze Zjevení sv. Jana,
slova, jimiž prorok – apokalyptik svatý Jan blahoslaví mrtvé,
kteří v Pánu umírají, ano, „ať
odpočinou od svých námah, neboť jejich skutky jdou s nimi“.
Odkazuje
těmito slovy na Poslední soud, kdy každý bude nést ovoce toho,
co konal za svého pozemského života.
Evangelium
připomíná příslib Páně z velké eucharistické řeči „Kdo
jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný.“ Věčný
život v blaženosti je podmíněn přijímáním těla a krve
Ježíše Krista na této zemi. Proč? - Při svatém přijímání
dostáváme největší podíl na vzkříšení. Kdo chodí co
nejčastěji j svatému přijímání, vybral si ten nejlepší
bankovní ústav, který přináší zisk věčné blaženosti.
Implicitně čteme v těchto slovech i výzvu k přijetí viatika ve
chvíli našeho umírání.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
33.neděle
v mezidobí
Kniha proroka Daniela bývá nazývána proroctví, ve své první části, a apokalypsou ve své části druhé. Boží slovo, které bychom snad chtěli dělit podle literárních útvarů v sobě ovšem spojuje - ve svých vrstvách, které odpovídají tajemství stvoření stejně jako lidské duši - daleko bohatší literární poklad: Samotné slovo, literu, jímž je slovo Ježíšova a Otcova Ducha.
Kniha proroka Daniela bývá nazývána proroctví, ve své první části, a apokalypsou ve své části druhé. Boží slovo, které bychom snad chtěli dělit podle literárních útvarů v sobě ovšem spojuje - ve svých vrstvách, které odpovídají tajemství stvoření stejně jako lidské duši - daleko bohatší literární poklad: Samotné slovo, literu, jímž je slovo Ježíšova a Otcova Ducha.
V
tomto pohledu pochopíme v úryvku z knihy proroka Daniela knížectví
svatého Michaela archanděla, které není duchovní paralelní
strukturou pozemských knížectví, státních celků, ale jejich
hlubší vrstvou, realitou, kterou mohou jednotlivé státní celky
a národy prostřednictvím svých představitelů odmítnout nebo
přijmout.
.
Povstane Michael, veliký kníže, který chrání syny tvého lidu. To bude čas úzkosti, jaký nebyl od té doby, kdy povstaly národy, až do té doby. Tehdy bude zachráněn tvůj národ, každý, kdo bude zapsán v knize.
Probudí se mnozí z těch, kteří spí v prachu země, jedni k věčnému životu, druzí k potupě, k hanbě navěky.
Kteří byli poučeni, budou zářit jako zář oblohy, a ti, kteří mnohé přivedli ke spravedlnosti, jako hvězdy na věčné časy.
Povstane Michael, veliký kníže, který chrání syny tvého lidu. To bude čas úzkosti, jaký nebyl od té doby, kdy povstaly národy, až do té doby. Tehdy bude zachráněn tvůj národ, každý, kdo bude zapsán v knize.
Probudí se mnozí z těch, kteří spí v prachu země, jedni k věčnému životu, druzí k potupě, k hanbě navěky.
Kteří byli poučeni, budou zářit jako zář oblohy, a ti, kteří mnohé přivedli ke spravedlnosti, jako hvězdy na věčné časy.
Radost
duše, srdce, přebývání těla v bezpečí – o tom zpívá svatý
Žalmista jako prorok i jako ten, jemuž je Trojjediným Bohem dáno
odhalit tajemství Ježíšova vzkříšení a jeho přijetí ve křtu
a dalších svátostech Církve.
Ochraň
mě, Bože, neboť se utíkám k tobě.
Ty jsi, Hospodine, mým dědičným podílem i mou číší, ty mně zachováváš můj úděl. Hospodina mám neustále na zřeteli, nezakolísám, když je mi po pravici.
Proto se raduje mé srdce, má duše plesá, i mé tělo bydlí v bezpečí, neboť nezanecháš mou duši v podsvětí, nedopustíš, aby tvůj svatý spatřil porušení.
Ukážeš mi cestu k životu, u tebe je hojná radost, po tvé pravici je věčná slast.
Ve čtení z listu Židům slyšíme o oběti, kterou náš Spasitel Ježíše otevřel nebeskou svatyni pro nás pro všechny, kdo tuto Jeho oběť konají a její ovoce přijímají, jak nás On sám vyzval: "To konejte na mou památku!"
Ty jsi, Hospodine, mým dědičným podílem i mou číší, ty mně zachováváš můj úděl. Hospodina mám neustále na zřeteli, nezakolísám, když je mi po pravici.
Proto se raduje mé srdce, má duše plesá, i mé tělo bydlí v bezpečí, neboť nezanecháš mou duši v podsvětí, nedopustíš, aby tvůj svatý spatřil porušení.
Ukážeš mi cestu k životu, u tebe je hojná radost, po tvé pravici je věčná slast.
Ve čtení z listu Židům slyšíme o oběti, kterou náš Spasitel Ježíše otevřel nebeskou svatyni pro nás pro všechny, kdo tuto Jeho oběť konají a její ovoce přijímají, jak nás On sám vyzval: "To konejte na mou památku!"
Každý jiný kněz stojí denně ve službě a znovu a znovu přináší stejné oběti, které však vůbec nemají sílu, aby zahladily hříchy. Avšak Kristus podal za hříchy jednu jedinou oběť a pak se na vždycky posadil po Boží pravici a teď už jen čeká, 'až mu budou jeho nepřátelé položeni k nohám jako podnož'.
Jedinou obětí totiž přivedl k dokonalosti jednou provždy ty, které posvětil. Kde však je odpuštění hříchů, není už třeba oběti za hřích.
Při Posledním soudu pominou nebe a země tak, jak jsme si je zvykli znát, zkoumat a jsme navyklí přijímat z jejich darů. Den hrůzy, vnější katastrofa z pohledu člověka, jehož život je zaměřen jen na materiální věci, jak si je navykl používat a zneužívat, může být poslední šancí k očistě, ke katarzi, kterou ovšem ve svatém Přijímání, ve mši svaté, můžeme jako oněch pět prozíravých panen slavit, a přitom být připravování beze strachu prožít poslední den a noc na této zemi, jak je známe.
Ježíš,
náš Pán, už na této zemi vedl, vyučoval a varoval, aby pozval
každého do společenství Církve, kde zvěstujeme smrt a vzkříšení
Ježíšovo, jak čteme dnes v úryvku evangelia podle sepsání
svatého Marka, v Ježíšově apokalyptické řeči:
Ježíš řekl svým učedníkům:
"V těch dnech, po velkém soužení, se zatmí slunce a měsíc přestane svítit, hvězdy budou padat z nebe a hvězdný svět se zachvěje.
A tehdy lidé uvidí Syna člověka přicházet v oblacích s velikou mocí a slávou. Potom pošle anděly a shromáždí své vyvolené ze čtyř světových stran, od konce země až po konec nebe.
Poučte se z přirovnání o fíkovníku! Když se už jeho větve nalévají mízou a nasazují listy, poznáváte z toho, že léto je blízko. Stejně tak, až uvidíte, že se to děje, poznáte, že je blízko, přede dveřmi.
Amen, pravím vám, toto pokolení nepomine, dokud se to všechno nestane. Nebe a země pominou, ale má slova nepominou.
O tom dni a o té hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn, jenom Otec."
(Z
encykliky Svatého otce Benedikta XVI. Sacramentum
caritatis, art. 22/II.;
;
https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=7651;
[66] Srov.Katechismus
katolické Církve , 1499-1533
[67] Ibid.
1524
[68] Srov.
Propositio 44.
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Rozpoutalo
se peklo,
a
Ty sis, Ježíši, nejvíce pomlouvaný,
políčkovaný
pohanskými žoldáky a výsměchem věřících židů,
nemohl
zakrýt tvář:
měl
jsi spoutané ruce
anebo
později přibité na kříži.
Poddal
ses vůli svého Otce,
který
si ve chvíli Tvého utrpení a smrti
-
stejně jako ve chvíli, kdy Tě vedeme na smrt,
když
podléháme v pokušení,
do
něhož nás "zlý duch od Hospodina" uvedl -
naopak
zakryl svou Tvář:
Tebe
vydal, abys ji i celé tělo a dokonce celou duši
měl
odkrytou
-
vždyť voláš pro spásu všech věřících a zvláště
"ateistů":
"Bože
můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?"
Tak
vidíme na romantických obrázcích
i
svého anděla strážného,
jak
si zakrývá tvář,
když
hřešíme
-
a můžeme i slyšet jeho nářek,
když
na trojcestí
-
do nebe, očistce, do pekla -
jen
pohybem mysli naznačíme,
že
bychom chtěli chvíli setrvat v nenávisti:
a
tak se začali odsuzovat k trestu smrti,
který
ve chvíli našeho umírání
začne
vykonávat satan,
odpůrce
Tvého smířeni v Tváři,
jíž
je Církev.
Amen.