KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA
XVI.
Mudrci
si mohli říci: zvládneme to sami, nepotřebujeme nikoho, aby se
tak - podle naší dnešní mentality - vyhnuli každému "směšování"
vědy a Božího Slova. Mudrci naopak naslouchali proroctvím a
přijali je. A jakmile se vydali na cestu k Betlému, opět spatřili
hvězdu jakoby na potvrzení dokonalé harmonie mezi lidským
hledáním a božskou pravdou, harmonie, která naplnila radostí
jejich srdce autentických mudrců. "Jakmile
uviděli hvězdu, zaradovali se nevýslovnou radostí." Vrcholem
cesty jejich hledání bylo, když se ocitli před "dítětem
a jeho matkou Marií".
Evangelium praví, že "padli
na zem a klaněli se mu".
Mohli by být zklamáni, ba dokonce pohoršeni. Avšak jakožto velcí
mudrci byli otevřeni pro tajemství, které se zjevuje překvapivým
způsobem. Svými symbolickými dary dokázali, že v Ježíši
uznávají krále a Božího Syna.
(Z promluvy Svatého otce Benedikta XVI. před Angelus Domini, náměstí svatého Petra , 6. ledna AD MMX;https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=12265)
SVATÁ
LITURGIE V RITU ANTIQUIOR:
Dnešním
večerem začíná noční bdění. Na jeho počátku světí biskup
či kněz podle tradičního Rituálu zvláštním obřadem vodu.
Přípravnou modlitbou k požehnání zasahuje do přirozenosti vody
("Exorcizo te, creatura aquae."), zbavuje ji démonů,
očišťuje, připravuje k posvěcení a požehnání.
Zaznívají
njeprve žalmové písně (officium), pak Církev vzývá světce,
jednotlivě i s jejich "doprovodem" (comitatus), tedy se
všemi, kdo do jednotlivých kategorií svatosti náležejí
(mučedníci, pastýři, vyznavači, panny, spolu s těmi, kdo jsou
či nejsou kanonizováni a patří do jejich "nebeského kůru").
Na
samotné požehnání vody, doprovázené exorcismy, připravuje Boží
slovo: čtení z knihy Numerí, které přenáší recitací či
zpěvem podjáhen nebo akolyta, zpěv, slova Ježíšova z
následujícího evangelia, zpěv s aleluja o Božím hlasu nad
vodami a evangelium podle sepsání svatého Jana, v němž Ježíš
volá v den slavnosti, aby všichni – a jsou přítomni i pohané a
proselyté – přišli a čerpali z pramene svatého srdce.
Po
požehnání vody žehná celebrant kadidlo a křídu.
Při
mši svaté v den slavnosti se čte z proroctví evangelisty Starého
zákona:
Králové
z Tharsu a ostrovů budou obětovat dary, dary přinesou králové z
Arábie a Sáby, všichni králové země se mu budou klanět a
sloužit.
Tharsos,
Taršíš, se nachází na západě dnešního Španělska, ostrovy
jsou západní – vzhledem k poloze Svaté země – obydlená území
ve Středozemním moři, kam se vydávali mořeplavci, obchodníci a
misionáři a odkud také přijížděli do Svaté země. Zlomový
příjezd byla letniční pouť po zmrtvýchvstání Ježíše Krista
v Jeruzalémě, kdy se začalo plnit slovo proroka Izaiáše o slávě
Jeruzaléma ze závěru jeho knihy.
Dary
z Arábie jsou naopak dary z východu, přinesené do Svaté země
arabskými obyvateli Saudské pouště a ostatních "arab",
pouští, z míst, která jsou u proroka jmenována: z Midjanu, z
Efy, ze Sáby (jižní Arábie), Kedaru, Nabajotu (sever Saudské
Arábie).
Splnilo
se – slovem o příchodu národů ze Západu a Východu slovo
našeho Spasitele Ježíše, že přijdou ze světových stran pohané
a sednou na knížecích stolcích dvanácti Jakubových kmenů.
Seslání
Ducha Svatého o Letnicích v Jeruzalémě je klíčem k pochopení
apoteózy Jeruzaléma, kterou podává v oněch závěrečných
kapitolách svatý Izaiáše. Jiné – paklíče - vedou k
antisemitismu a k sionismu při výkladu této posvátné prorocké
knihy.
Evangelium
prvního ze tří dní slavnosti Epifanie našeho Pána Ježíše
Krista popisuje první stupeň naplnění slov proroka Izaiáše,
předstupeň Letnic Otce a Ježíše, Syna Božího.
Od
Východu přicházejí tři mágové. Reprezentují pohanství,
"arabskou kulturu" a ostatní kultury Východu spolu s
jejich vírou v jediného Boha organicky spojenou s jejich vědeckým
poznáváním Boha a světa – "vznešenou astrologii".
Trojjediný
Bůh si používá modlářské náboženství a vědu, aby přiváděl
všechny národy k poznání svého narozeného Syna v Betlémě, k
úctě vůči Němu a k víře, že On je židovským Mesiášem
poslaným pro osvobození všech národů z temnoty, v níž jako zlý
král Herodes všichni spočívají.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
Národy
budou kráčet v tvém světle a králové v tvé vycházející
záři...všichni ze Sáby, přinesou zlato a kadidlo, rozhlásí
Hospodinovu slávu.
Čtení
z knihy proroka Izaiáše
Bože, svěř králi svou pravomoc, svou spravedlnost královskému synu. Ať vládne tvému lidu spravedlivě, nestranně tvým ubohým.
Žalm
Bože,
svěř králi
Bratři!
Slyšeli jste, že Bůh mě pověřil pracovat pro vás na díle milosti. Ve zjevení mi totiž bylo oznámeno to tajemství.
Čtení
z listu svatého apoštola Pavla Efesanům
Vstoupili do domu a spatřili dítě s jeho matkou Marií, padli na zem a klaněli se mu. Otevřeli své pokladnice a obětovali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu.
;
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Tvá
slova dnešní liturgie,
Ježíši
nechávající si vzdát poctu od pohanů,
vyslovují
prorockým činem jako činíval svatý Ezechiel
proroctví
o Tvém Božím původu a božské přirozenosti:
Arabové,
pohané a astrologové prorokují!
-
"Jsi Boží Syn!"
Podávají
proroctví o Tvé oběti na kříž za ně
a
za židovské pastýře a lid;
dar
kadidla svědčí o vůni "přidané" k oběti
-
lidská liturgie naznačuje, že se skutečně stává božskou:
zabitý
obětní beránek vydává líbeznou vůni vzkříšení,
které
se naplnilo třetího dne po Tvé smrti na kříži;
proroctví
o plnosti Tvé oběti:
ženy
z Tvé rodící se Církve
jako
oni tři dárci z Východu
přinášejí
o nedělním jitru Tvého zmrtvýchvstání
vonné
balzámy, "myrhu" jako dar na Tvé mrtvé tělo
ve
chvíli, kdy je již Duchem Božím vzkříšeno.
Amen.