V
uplynulém týdnu jsme tímto svátkem, jejž slaví v katolické
Církvi liturgicky jen Slované, zahájili
spolu s celou Církví modlitbu za jednotu Církve. Příznačně
tento týden začíná pro celou Církev svátkem Stolce svatého
Petra, který se tradičně slaví 18. ledna.
Slované
si přitom aktuálně mohou připomenout, že návrat k Ježíši
Kristu, k jednotě s Ním v apoštolské katolické Církvi, je
připraven fatimskou výzvou Panny Marie.
Ruský
národ prožil krutou despocii cizinecké vlády, která zahájila,
jak proklamovali papežové té doby „bezbožecký komunismus“.
Po sedmdesáti letech Rusko prožívá
návrat ke křesťanství, podle slov z Fatimy, v nichž můžeme
uslyšet současné Boží poselství; stává se příkladem a
výzvou ke konverzi - (¨Zachraňte se z tohoto zvráceného pokolení“) - pro ostatní Slovany a pro národy světa, které se nechali nakazit
kulturou smrti, jež živoří a dožívá na americkém a evropském
„Západě“.
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
„Podobně
(jako
čteme u svatého
Augustina)
přichází Pán vstříc každému z vás. Klepe na dveře vaší
svobody a prosí, abyste ho přijali jako přítele. Chce vás učinit
šťastnými, naplnit vás lidskostí a důstojností. Křesťanská
víra znamená setkání s Kristem, živou Osobou, která dává
životu nový rozměr, a tím rozhodující směr. A když se srdce
mladého člověka otevře Božím plánům, není už nikterak
namáhavé rozpoznat a následovat jeho hlas. Pán skutečně každého
volá jménem a každému chce svěřit zvláštní poslání v
Církvi
a ve společnosti.“
(Svatý
otec Benedikt XVI., úryvek promluvy k mládeži při
mši svaté ve Staré Boleslavi 28. 9: 2009 AD)
Rozvod
je hrozný čin. Těžký hřích.
Dopouští
se jej ten, kdo zapře přátelství s Ježíšem Kristem, které
jako vzácný nesmrtelný dar přijal ve svatém křtu. - Přestane
chodit do místa, kde se toto přátelství obnovuje a čerpá.
Přestal chodil na mši svatou a ke svatým tajemstvím –
svátostem.
Dopouští
se jej ten, kdo se oddělí od toho, jejž na celý život ve
svátosti manželství přijal před Církví;
jeho prostřednictvím se zasvětil Ježíši Kristu.
Dopouští
se jej ten, kdo se oddělí od Církve a přestane se setkávat s
Ježíšem ve svátosti smíření a při mši svaté ve svátosti
Nejsvětější.
Jediná
cesta zpět je cesta pokání a obnovení vztahu k Ježíši \Kristu
ve svátostech Církve, smíření, Nejsvětějším tajemství a v
manželství, které takto hříšník porušil.
KATECHEZE
- LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
Ježíš
na svatbě v Káni Galilejské dává
pomoc a to až na poslední chvíli: nejlepší víno těm, kdo jej
přijali jako přítele, těm, kdo se otevřeli ‘jeho plánům‘,
těm, kdo se s Ním, živou Osobou, setkali. Těm dává
pro jejich život ‚ nový rozměr a rozhodující směr‘.
Po
prvním znamení - zázraku, jenž odhalil pramen jeho podivuhodné
moci - dějiny spásy, v nichž On,
Boží Syn je ústřední postavou, Spasitelem, čteme v dnešním
evangeliu, že se spolu se svou Matkou, příbuznými a učedníky
odebral do Kafarnaa. S novou rodinou, již spojovalo nejsilnější
rodinné pouto: důvěra v Něj, v Ježíše Vykupitele. On je
v centru této rodiny. Tato první rodina se vydává na cestu,
na níž bude její důvěra v Ježíše zkoušena podobně,
jako byl zkoušen sám Ježíš ve věrnosti plnění vůle svého
Otce. Tak na osobě samotného Ježíše můžeme sledovat zkoušky
této rodiny stupňované až k té nejhorší katastrofě, když
Ježíš při kruté otrocké popravě umírá ve stavu lidské
odloučenosti od Boha.
V Káni
Galilejské mimoto Ježíš zanechal druhou rodinu, jak čteme
v evangeliu o proměně vody ve víno, - rovněž své přátele,
ty, kteří jej pozvali na svou svatbu. Na místo zasažené radostí
z Boha, který v nesnázích pomáhá.
Nevíme,
zda novomanželé tuto radost jako nejvzácnější
víno uchovali až do dne svého povolání na věčnost. Nevíme,
zda ve chvíli smrti byla jejich duše v tomto stavu niterné
lásky k Božímu Synu. Jejich život byl jistě zasažen
poznáním Lásky, jež je učí více a více milovat; svatbou
s Ježíšem byli připraveni umírat v onom „naprostém
tichu, do nějž zní jen slabý zpěv a modlitby.“
„Milí
mladí přátelé, buďte si vědomi, že
křest z vás udělal Boží děti a údy jeho těla, to jest Církve.
Ježíš vás neustále zve, abyste byli jeho učedníky a svědky.
Mnoho z vás volá k manželství a příprava na tuto svátost
znamená skutečné putování za povoláním. Zkoumejte tedy vážně
Boží volání, abyste založili křesťanskou rodinu, a vaše mládí
ať je obdobím, kdy budete zodpovědně formovat svou budoucnost.
Společnost potřebuje křesťanské rodiny, svaté rodiny!“
(Svatý
otec Benedikt XVI., úryvek promluvy k mládeži při
mši svaté ve Staré Boleslavi 28. 9. AD MMIX)
2. neděle po slavnosti Zjevení Páně
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Kvůli Siónu neumlknu, kvůli Jeruzalému neutichnu, dokud jeho právo nevzejde jak světlo, dokud se jeho spása nerozhoří jak pochodeň. Tu národy uvidí tvé právo a všichni králové tvou slávu. Obdaří tě novým jménem, které určí Hospodinova ústa.
Budeš nádhernou korunou v Hospodinově ruce, královskou čelenkou v dlani svého Boha.
Nebudeš se již nazývat "Opuštěná" a tvá zem "Osamělá". Tvým jménem bude "Mé zalíbení je v ní" a jméno tvé země "V manželství daná", neboť si v tobě zalíbil Hospodin a tvá země dostane muže.
Jako se jinoch snoubí s pannou, tak se s tebou zasnoubí tvoji synové. Jako se raduje z nevěsty ženich, tak se tvůj Bůh potěší z tebe.
Žl 96 (95)
Vypravujte mezi všemi národy o Hospodinových divech.
Zpívejte Hospodinu píseň novou, zpívejte Hospodinu, všechny země! Zpívejte Hospodinu, velebte jeho jméno!
Rozhlašujte den po dni jeho spásu! Vypravujte mezi pohany o jeho slávě, mezi všemi národy o jeho divech.
Vzdejte Hospodinu, rodiny národů, vzdejte Hospodinu slávu a moc, vzdejte Hospodinu slávu, hodnou jeho jména.
V posvátném rouchu klaňte se Hospodinu! Třeste se před ním, všechny země! Hlásejte mezi pohany: Hospodin kraluje, národy řídí podle práva.
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Koniťanům.
Dary jsou sice rozmanité, ale je pouze jeden Duch. A jsou rozličné služby, ale je pouze jeden Pán. A jsou různé mimořádné síly, ale je pouze jeden Bůh. On to všechno ve všech působí.
Ty projevy Ducha však jsou dány každému k tomu, aby mohl být užitečný. Jednomu totiž Duch dává dar moudrosti, jinému zase tentýž Duch poskytuje poznání, jinému se opět dostává od téhož Ducha víry, jiný zase má od téhož Ducha dar uzdravovat, jiný konat zázračné skutky, jiný promlouvat pod vlivem vnuknutí, jinému zase je dáno, aby dovedl rozeznávat, jakým duchem se co nese, jiný může mluvit rozličnými (neznámými) jazyky a jiný zase má dar, aby uměl vykládat, co tím jazykem bylo řečeno.
To všechno působí jeden a týž Duch. On vhodně přiděluje každému zvlášť, jak chce.
Slova svatého evangelia podle Jana.
Byla svatba v galilejské Káně a byla tam Ježíšova matka. Na tu svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci.
Došlo víno, a proto řekla matka Ježíšovi: "Už nemají víno." Ježíš jí odpověděl: "Co mi chceš, ženo? Ještě nepřišla má hodina." jeho matka řekla služebníkům: "Udělejte všechno, co vám řekne."
Stálo tam šest kamenných džbánů na vodu, určených k očišťování předepsanému u židů, a každý džbán byl na dvě až tři vědra. Ježíš řekl služebníkům: "Naplňte džbány vodou!" Naplnili je až po okraj. A nařídil jim: "Teď naberte a doneste správci svatby!"
Donesli, a jakmile správce svatby okusil vodu proměněnou ve víno - nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří načerpali vodu, to věděli - zavolal si ženicha a řekl mu: "Každý člověk předkládá nejdříve dobré víno, a teprve až se hosté podnapijí, víno horší; ale ty jsi uchoval dobré víno až do této chvíle."
To byl v galilejské Káně počátek znamení, která Ježíš učinil; tím zjevil svou slávu, a jeho učedníci v něj uvěřili. Potom se odebral se svou matkou, se svými příbuznými a učedníky do Kafarnaa a zdrželi se tam jen několik dní.
SVATÁ
LITURGIE V RITU ANTIQUIOR:
Druhá
neděle po Epifanii svými texty odkazuje na třetí den Tridua
Zjevení Páně:
V Epištole
do Římě svatý Pavel vypočítává některé služby v Církvi a
zdůrazňuje, že dům, kde se modlíme, je chrámem Otcovým, kde
poznáváme Ježíše v charismatech Ducha: vede ke službě pro
Církev a nikoli pro “společenství”.
Evangelium
popisuje první znamení stvrzující, že Ježíš je Boží Syn:
proměnu vody ve víno na svatbě v Káni Galilejské. Ježíš ze
svatební síně připravuje prostor a čas pro chrámy mešní oběti
mše svaté.
O.
Vladimír
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Ježíši,
dárce pravé svobody,
voláš
mladé
lidi,
aby
se podíleli na formování budoucnosti Tvé Církve v naší
zemi
svobodným
následováním Tebe a Tvé dnešní kafarnaumské rodiny,
již
vedeš pod svůj kříž na Golgotě
a do zahrady hrobu Tvého zmrtvýchvstání.
Těm,
které voláš do svátosti manželství,
nabízíš
vodu proměněnou ve víno:
Tvůj
plán s jejich budoucností,
jež
je jako ono nejlepší víno naplní radostí, silou a sounáležitostí
s Tebou,
zmírajícím
v hrozných podmínkách a Vzkříšeným,
povede
je ve všech životních zkouškách,
takže
pro jejich svatý manželský život
se
slabý zpěv a modlitby promění
v jásot,
v
odměnu těch, kdo Lásce zasvětili
svůj pozemský život.
Amen.