Dnešní
den – lidově nazývaný svátek Hromnic – je po slavnosti
Narození Ježíše Krista a Epifanie, Jeho zjevení Třem mudrcům –
pohanům tradičně třetí největší a současně závěrečnou
slavností uzavírající vánoční dobu.
Jeho
název pochází z obřadu, kterým je uveden:
Na
počátku mše svaté tohoto svátku se shromažďujeme u
jesliček v kostele (ty mají být mimo hlavní oltář či přední
část kostela).
U nich počíná cesta do jeruzalémského chrámu ve chvíli, kdy do něj svatý Josef, pěstoun Ježíšův, spolu s Pannou Marií přinášejí malého Ježíška.
U nich počíná cesta do jeruzalémského chrámu ve chvíli, kdy do něj svatý Josef, pěstoun Ježíšův, spolu s Pannou Marií přinášejí malého Ježíška.
Děje
se tak čtyřicet dní po Jeho narození. Tak uvádí
prostřednictvím Mojžíše Trojjediný Bůh ve Starém zákoně:
žena je sedm dní po svém porodu nečistá. Dalších třicet tři
dní má zůstávat ve svém domě a nesmí se dotýkat ničeho
posvátného.
A
právě čtyřicátý den musela přijít do jeruzalémského chrámu
a dát knězi k oběti jednoročního beránka nebo, pokud její
rodina byla chudá, hrdličku nebo holoubě. Přicházela k východní,
Nikanorské bráně chrámového nádvoří a tam byla při zvláštním
očistném rituálu prohlašována za čistou. Mohla se opět
připojit k duchovnímu s společenskému životu svého lidu.
Panna
Maria byla uchráněna prvotního hříchu, Adamovy viny. Nespadala
pod “rituály” a zákon, který dal Otec jejího a svého Syna v
síle Ducha Božího židům; který vložil do judaistického
náboženství.
Předznamenává
pokoru, přijímá Ducha pokory, kterým je již nyní prosycen její
maličký syn a Syn Boží Ježíš, a podřizuje se nařízením
Zákona. Tím se stává branou do nebe. Pokorou, která je
pedagogií, průvodkyní do Božího království.
Proto
také dnešní svátek Hromnic, nazývaný i svátkem Očišťování
Panny Marie je velkým svátkem Církve, společenství nebešťanů,
pozemšťanů vedených do nebe, a duší v očistci trpících, aby
do nebe mohly přijít.
Je
patrně prvním z liturgických svátků Panny Marie, v němž se po
čtyřiceti dnech objevuje Panna Maria, po Betlémské noci, v
liturgii jako tichá, ale mocná prostřednice spásy. Plna pokory,
mlčí – a proroci hovoří. Prorokují o jejím Synu, o její
Oběti, o jejím prostřednictví Božích darů v národě
vyvolených, jímž už není judaismus, ale křesťanství.
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Drazí
bratři a sestry, dnešní liturgie nás vybízí hledět k Panně
Marii, jež je po výtce "Zasvěcenou". Svatý
Pavel
se o Ní vyjadřuje hutným a účinným obratem, který popisuje
její velikost i poslání….
...Přímo
Apoštola samého se můžeme seznámit s životním stylem, který
vyjadřuje podstatu zasvěceného života, inspirovaného evangelními
radami chudoby, čistoty a poslušnosti. On chápe život chudoby jako
záruku, že bude hlásání evangelia uskutečněno naprosto
zadarmo, přičemž bude zároveň výrazem solidarity s bratřími,
kteří se ocitli v nouzi. Všichni v této souvislosti známe
Pavlovo rozhodnutí živit se prací svých rukou a jeho nasazení
při sbírce ve prospěch chudých Jeruzaléma. Pavel je také
apoštolem, který přijal povolání Boha k čistotě a
daroval nerozdělené srdce Pánu, aby mohl sloužit svobodněji a
oddaněji svým bratřím a kromě toho ve světě, kde měla
křesťanská čistota skrovné postavení, nabídl svým příkladem
bezpečné vedení. Pokud jde o poslušnost, stačí si
všimnout, že plnění vůle Boží a "každodenní nával ke
mně a starost o všechny církevní obce" oživovaly, utvářely
a stravovaly jeho život, který se stal obětí Bohu milou. To
všechno jej vede ke zvolání, zaznamenaném v listě Filipanům:
"Vždyť pro mě život je Kristus a smrt ziskem".
Dalším
základním aspektem Pavlova zasvěceného života je misijní
poslání. Cele patřit Ježíšovi, aby - jako Ježíš - patřil
všem, ba dokonce, aby se tak stalo, píše "pro všechny jsem
se stal vším, abych stůj co stůj zachránil aspoň některé".
V něm, který je tak těsně sjednocen s osobou Krista, rozpoznáváme
hlubokou schopnost spojovat v sobě duchovní život a misijní
poslání; v něm se obě dimenze vzájemně potřebují. A tak
můžeme říci, že patří k onomu šiku "mystických
budovatelů", jejichž život je zároveň kontemplativní a
aktivní, otevřený k Bohu i k bratřím, aby tak účinně sloužil
evangeliu. V tomto mysticko-apoštolském napětí bych rád poukázal
na odvahu apoštola tváří v tvář hrozným zkouškám, včetně
mučednictví, na nezlomnou důvěru založenou na slovech jeho Pána:
"Stačí ti moje milost, protože síla se tím zřejměji
projeví ve slabosti". Jeho duchovní zkušenost se nám tak
jeví jako prožitý převod velikonočního tajemství, které tak
intensivně zkoumal a hlásal jako formu křesťanského života.
Pavel žije v Kristu. "Už nežiji já, - píše - ale
žije ve mně Kristus" a opět "pro mě život je Kristus a
smrt ziskem".
(Z
promluvy
Svatého otce Benedikta XVI.
ke Dni zasvěceného života, bazilika svatého
Petra
2.
2.
AD 2009; zdroj:
https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=10766)
O.
Vladimír Mikulica
Čtení
z knihy proroka Malachiáše:
Toto praví Pán Bůh:
"Hle, posílám svého anděla, aby mi připravil cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte.
Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu, kdo obstojí, až se objeví" Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zla-to a stříbro a potom zase budou obětovat Hospodinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let."
Toto praví Pán Bůh:
"Hle, posílám svého anděla, aby mi připravil cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte.
Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu, kdo obstojí, až se objeví" Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zla-to a stříbro a potom zase budou obětovat Hospodinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let."
Mezizpěv:
Hospodin
zástupů, on je král slávy!
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Kdo je ten král slávy" Silný a mocný Hospodin, Hospodin udatný v boji.
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Kdo je ten král slávy" Hospodin zástupů, on je král slávy.
Čtení z listu Židům:
Protože sourozenci mají krev a tělo společné, i Ježíš přijal krev a tělo, aby svou smrtí zbavil moci toho, který má vládu nad smrtí, totiž ďábla, a vysvobodil všechny ty, kteří byli po celý život drženi v otroctví strachem před smrtí. Je přece jasné, že se neujal andělů, ale Abrahámových potomků.
Proto se ve všem musel připodobnit svým bratřím, aby se stal v jejich záležitostech u Boha veleknězem milosrdným a věrným, a tak usmiřoval hříchy lidu. A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky přicházejí.
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Kdo je ten král slávy" Silný a mocný Hospodin, Hospodin udatný v boji.
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Kdo je ten král slávy" Hospodin zástupů, on je král slávy.
Čtení z listu Židům:
Protože sourozenci mají krev a tělo společné, i Ježíš přijal krev a tělo, aby svou smrtí zbavil moci toho, který má vládu nad smrtí, totiž ďábla, a vysvobodil všechny ty, kteří byli po celý život drženi v otroctví strachem před smrtí. Je přece jasné, že se neujal andělů, ale Abrahámových potomků.
Proto se ve všem musel připodobnit svým bratřím, aby se stal v jejich záležitostech u Boha veleknězem milosrdným a věrným, a tak usmiřoval hříchy lidu. A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky přicházejí.
Slova svatého evangelia podle Lukáše:
Když nadešel den očišťování podle Mojžíšova Zákona, přinesli Ježíše do Jeruzaléma, aby ho představili Pánu, jak je psáno v Zákoně Páně: 'Všechno prvorozené mužského rodu ať je zasvěceno Pánu!' Přitom chtěli také podat oběť, jak je to nařízeno v Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě holoubata.
Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl to člověk spravedlivý a bohabojný, očekával potěšení Izraele a byl v něm Duch svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova Mesiáše.
Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal si ho do náručí a takto velebil Boha: "Nyní můžeš, Pane, propustit svého služebníka podle svého slova v pokoji,neboť moje oči uviděly tvou spásu, kterou jsi připravil pro všechny národy: světlo k osvícení pohanům a k slávě tvého izraelského lidu."
Jeho otec i matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. Simeon jim požehnal a jeho matce Marii prohlásil: "On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i tvou vlastní duší pronikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí."
Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v manželství, potom sama jako vdova -bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela z chrámu a slou-žila Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení Jeruzaléma.
Když vykonali všechno podle Zákona Páně,. vrátili se do Galileje do svého města Nazareta. Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a milost Boží byla s ním.