"...a
vykoupená duše jásá!“
Ranní
mše svatá soboty třetího týdne je ve své první části mší
svatou katechumenů, při níž se biskup s kněžími, jáhny a
exorcisty naposled, po sedmé, modlí nad shromážděním těch,
které připravují touto modlitbou na
illuminatio,
na osvícení po svatém křtu, po ponoření do vody, nad níž je
vzýván Duch Svatý.
Od
této chvíle jsou duše všech, kdo se otevřeli mimořádnému
působení Ducha Božího, očištěny od smrtelných neřest po
sedmidenním procesu katharze, jež je nyní zpečetěna: do čisté
a vybílené světnice dušeje zván duch víry v zázrak, který
učinil Ježíš, náš Pán, když podivuhodně rozmnožil z
několika chlebů množství tohoto pokrmu pro několikatisícové
shromáždění. Katechumeni tak mohou poznávat své společenství,
v němž se postem, slyšením Božího slova a žehnáními, kterými
jsou zakončeny modlitby za osvobození duše od závislostí na
hříchu vedoucím ke smrti. Budoucí křesťan se nikoli svým
úsilím, ale z moci Ducha, jejž přijímá, vydává na cestu
života ke křestní piscině.
O
které hříšné závislosti, smrtelné hříchy se jedná?
V
pondělí třetího týdne, po nedělním evangeliu o Proměnění
Ježíše, Božího Syna na vysoké hoře, se čte namísto epištoly
lekce ze Starého zákona o zázračném uzdravení Naamana Syrského
z malomocenství. Je uzdraven na přímluvu proroka Elizea poté, co
jej poslechne, co se pokoří a dá na jeho slovo, aby se ponořil do
křestní řeky Jordánu.
Původní
pýše Naamanově odpovídá pýcha obyvatel Nazareta, spoluobčanů
Ježíše, Spasitele. Ježíš jim nastavuje zrcadlo, aby svou nevěru
v zázraky, které má činit, - a to je následek jejich pýchy,
uviděli také právě na zázraku, který prožil Naaman nejprve ve
svém srdci, když odmítl – po hněvu a váhání, na naléhání
svého služebníka – démona pýchy a pokořil se.
V
úterý se čte o dalším zázraku proroka Elizea. Nešťastná
vdova jej prosí o pomoc, o uchránění jejích dvou synů od
nevolnictví, které jim hrozí od věřitele jejich zemřelého
otce.
Prorok
vysvobozuje z hrozícího otroctví. - Katechumeni slyší toto slovo
o duchovním boji. Jejich duše je při třetím skrutiniu
vysvobozována z pout a područí těch, kdo nejsou schopni odpustit.
Proto v evangeliu tohoto dne Ježíš, náš Vykupitel, varuje před
démonem zloby, který nechce odpustit „viny,
které máme odpustit dlužníkům našim“.
Důležité je, že Ježíš hovoří v této souvislosti o základní
roli Církve při nutnosti a také možnosti odpuštění.
Ve
středu zaznívá v první lekci podle tradice Deset Božích slov,
přikázání a následuje Ježíšův výklad Desatera ze zřetelem
k slepotě a hříšnosti i svázanosti hříchem falešné zbožnosti
vyznavačů judaismu. Náš Spasitel mluví o zavržení těchto
pokrytců – velikého štípení – a ukazuje zdroj všech
přestoupení každého přikázání: nečistotu srdce, zvrácenost
duše. Proto i svatý Petr v prvním letničním kázání vyzývá
ke svatému křtu slovy vůči vyznavačům judaismu: „Zachraňte
se z tohoto zvráceného pokolení!“ Nad
katechumeny se biskup modlí za osvobození od ducha Starého zákona:
pokrytectví duše, skrývající svou nemoc.
Ježíš
je chrámem Boha Otce a Ducha Svatého. Ve čtvrtečním čtení z
knihy proroka Jeremiáše jsou všichni Judovci, všichni židé,
varováni, aby nezbožšťovali jeruzalémský chrám, když sami
jdou po cestách zloby a působí utrpení svým bližním: nejsou
dosud křesťanskými chrámy Ducha.
V
evangeliu se stává chrámem Božím dům budoucího papeže Petra.
S láskou Ježíš, Vykupitel, uzdravuje jeho tchýni, stiženou
horečkou, takže ona pak obsluhuje všechny v domě: Ježíš vede
na cestu dobroty, která se šíří od Něj, Chrámu Otce a Ducha,
ke všem bližním. Této Ježíšově milosrdné lásce se podřizují
zlí démoni, od kterých Ježíš – Exorcista, zbavuje zlobou
sužované duše. Ďábel poznává a vyznává, že Ježíš je
Kristus. Ale náš Spasitel má moc nad ním a jeho démony:
nedovoluje démonům, aby vyslovili toto symbolon víry.
V
pátek Církev předkládá katechumenům tajemství vody. První
přívěh je v lekci popisující reptání Izraelitů na poušti
proti Mojžíšovi a Áronovi pro nedostatek vody k pití. Trojjediný
Bůh dává zázračně mocí Mojžíšovy hole vytrysknout vodě ze
skály a současně postihuje nevěřící a reptající svým
trestem: nikdo z nich – pro tento hřích – včetně Mojžíše a
Árona, zdánlivě nevinných, nevstoupí do Zaslíbené země!
Do
pravé zaslíbené země, kde již není Pán uctíván ani na hoře
Garizím, ani v Jeruzalémě, v chrámě, se naopak otevírají brány
samařské cizoložnici a jejím spoluobčanům, kteří uvěřili v
Ježíše, že On je slíbeným Mesiášem, Kristem. - V pátek, v
postní den, se čte evangelium o Samaritánce, hříšnici, která
uvěřila, a je vyzvána, aby ona i ostatní Samaritáni ctili Otce v
Duchu a v Pravdě: v Duchu Svatém a v Ježíši, Božím Synu, který
je Pravda.
Katechumeni
se tento den odříkají ducha falešných a scestných náboženství
a nauk a jsou moci modlitby Ducha v Církvi osvobozováni.
V
sobotu se čte z proroctví Danielova o zvrhlých, chlípných
soudcích, kteří chtěli znásilnit nevinnou pannu Zuzanu. Svatý
prorok, tehdy ještě mladík, je usvědčuje a vydává po zásluze
za oba i další hříchy „hrdelnímu soudu“ Božímu. V
evangeliu podle sepsání svatého Jana, které vzápětí následuje,
je líčeno, jak Ježíš, Pán nad mocnostmi dobra a zla, zachraňuje
cizoložnou ženu před spravedlivým soudem ukamenování a
usvědčuje z hříchu ty, kdo ji chtěli popravit.
Závěrečný
den týdne modliteb za očištění duší je věnován vzývání
Ducha Božího, aby osvobodil katechumeny od démona cizoložství,
smilstva, démona rozvodovosti, manželské nevěry, aby nepropadli
znovu anebo v budoucnosti tomuto smrtelnému hříchu pro duši.
Po
týdnu, v sobotu večer, kdy nastává nedělní vigilie, jsou
katechumeni – podle milosti Boží, jak ji přijali – osvobozeni
od moci ducha zla. A jako po pozemské záchraně je Každý naplněn
vděčností a radostí, že přestál smrtelné nebezpečí a že
může dál žít na této zemi, tak se v duši osvobozené od démonů
rozzáří světlo svatodušní radosti, které popisuj jeden
katolický mystik slovy: „...a vykoupená duše jásá!“ - V
liturgii čtvrté neděle postní zaznívá introit slovy: „Laetare!“
- „Raduj se!“
O.
Vladimír Mikulica
Z KOMENTÁŘE SVATÉHO OTCE
BENEDIKTA XVI. K MEŠNÍM TEXTŮM:
Na hostinu je pozvána duše, která je umyta a čistě oblečena.
Hostina se otevírá pro ty, kdo prošli sedmerými branami skrutiníí
do vnitřní auly katechumenátu. Dnešními čteními z Písma
Svatého jsou připravováni na hostinu mešní oběti. Nejprve na hostinu k Tiberiadskému moři, kde slyší o zázraku
rozmnožení chlebů a ryb. Na hostinu, kterou milující Otec
připravil pro svého mladšího, marnotratného, i staršího syna,
když se mladší syn obrátil a navrátil se domů, do Otcovského
domu Božího. O hostině, na níž tyto obě katechumeny připravují, hovoří
Svatý otec Benedikt XVI. v jedné ze svých katechezí:
Drazí
bratři a sestry,
V našem cyklu reflexí o Ježíšově modlitbě, jak je podaná v evangeliu, bych chtěl rozjímat o výjimečně slavnostním momentu Jeho modlitby při Poslední večeři.
V našem cyklu reflexí o Ježíšově modlitbě, jak je podaná v evangeliu, bych chtěl rozjímat o výjimečně slavnostním momentu Jeho modlitby při Poslední večeři.
Hostina, při níž se Ježíš loučil se svými přáteli, má svoje časové a emocionální pozadí, jímž je bezprostřední hrozba smrti, jejíž blízkost už Ježíš cítí. O svém utrpení začal Ježíš mluvit již dlouho předtím a svoje učedníky se snažil do této perspektivy postupně uvádět. Evangelium podle Marka podává, že již na začátku cesty do Jeruzaléma, ve vzdálené krajině Cesareje Filipovy, Ježíš začal učedníky „poučovat, že Syn člověka bude muset mnoho trpět, že bude zavržen od starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit, ale po třech dnech že vstane z mrtvých“.
Ve
dnech, kdy se chystal k rozloučení se svými učedníky, prožívali
lidé blížící se Paschu, Velikonoce, totiž památku vysvobození
Izraele z Egypta. Toto osvobození, prožité v minulosti a znovu
očekávané v přítomnosti i budoucnosti, bylo oživováno rodinným
slavením Paschy. Poslední večeře do tohoto kontextu zapadá, ale
vyznačuje se základní novostí. Ježíš hledí vstříc svému
Umučení, Smrti a Vzkříšení a je si toho plně vědom. Chce
prožít tuto Večeři se svými učedníky ve znamení zcela
jedinečném a odlišném od ostatních hostin. Je to Jeho Večeře,
v níž daruje Něco naprosto nového: Sebe samého. Ježíš tak
slaví svoji Paschu, předjímá svůj Kříž a své Vzkříšení.
Tato
novost zřetelně vyplývá z chronologie Poslední večeře v
evangeliu podle Jana, který ji nepopisuje jako velikonoční večeři,
protože Ježíš zavádí něco nového, slaví Svoji Paschu, jež
se ovšem také váže k událostem Exodu. Podle Jana zemřel Ježíš
na kříži právě ve chvíli, kdy byly v Jeruzalémském chrámu
obětováni velikonoční beránci.
Co
je tedy jádrem této Večeře? Jsou to gesta lámání chleba,
podávání učedníkům a sdílení kalicha s vínem za doprovodu
slov a v kontextu modlitby, do níž zapadají: to je ustanovení
eucharistie, vrcholná modlitba Ježíše a Církve. Podívejme se
však na tento moment zblízka. Novozákonní tradice o ustanovení
eucharistie nejprve podávají modlitbu, která uvádí tato gesta a
Ježíšova slova o chlebu a vínu, přičemž používají paralelní
a komplementární slova. Pavel a Lukáš mluví
o eucharistii/díků-činění: „vzal chléb, vzdal
díky, lámal ho a dával jim“. Naproti tomu evangelisté Marek
a Matouš zdůrazňují aspekt eulogie/požehnání: „vzal
chléb, požehnal ho, lámal a dával jim“. Oba řecké
výrazy eucharistein a eulogein odkazují
k hebrejskému beracha, to znamená k zásadní modlitbě
díkůvzdání a požehnání Izraelské tradice, kterou se
zahajovaly velké hostiny. Dvě odlišná řecká slova odkazují na
dva vnitřně spjaté a komplementární směry této
modlitby. Beracha je totiž především díkůvzdáním
a chválou Boha za obdržený dar. V Ježíšově Poslední večeři
jde o chléb zhotovený ze pšenice, které dává Bůh vyrůst ze
země, a o víno, vyrobené z plodů zralé révy. Tato modlitba
chval a díků stoupající k Bohu se vrací jako požehnání. Dar
přinesený Bohu se člověku vrací požehnán od Všemohoucího.
Slova o ustanovení eucharistie spadají do tohoto kontextu modlitby.
V ní se chvála a požehnání berachy stávají
požehnáním a proměněním chleba a vína v Ježíšovo Tělo a
Krev.
Před
slovy o ustanovení přicházejí na řadu gesta: lámání chleba a
pozvednutí kalicha s vínem. Lámání chleba a podávání kalicha
přísluší hlavě rodiny, která přijímá ke svému stolu všechny
členy, ale mezi tato gesta patří také přívětivost, kdy je do
společenství u stolu přijímán cizinec, který nepatří do
rodiny. Při večeři, kterou se Ježíš loučí se svými učedníky,
nabývají tato gesta zcela nové hloubky. Ježíš viditelně
naznačuje přijetí k této hostině, kde se dává Bůh. V chlebu a
vínu Ježíš nabízí a sdílí Sebe samého.
Jak
se ale toto všechno uskutečňuje? Jak může Ježíš v oné chvíli
dát Sebe sama? Ježíš ví, že mu bude život odňat popravou na
kříži, trestem smrti pro nesvobodné lidi, tedy způsobem, který
Cicero definoval jako mors turpissima crucis. Darem chleba a
vína, které nabízí v Poslední večeři, předjímá Ježíš
svoji smrt a své zmrtvýchvstání a tak uskutečňuje to, co řekl
v podobenství o Dobrém Pastýři: „Dávám svůj život a zase
ho přijmu nazpátek. Nikdo mi ho nemůže vzít, ale já ho dávám
sám od sebe. Mám moc život dát a mám moc ho zase přijmout.
Takový příkaz jsem dostal od svého Otce“. Ježíš proto
předem dává život, který mu bude odňat a takto proměňuje
svoji násilnou smrt ve svobodný úkon darování sebe samého za
druhé a pro druhé. Vytrpěné násilí se proměňuje v aktivní,
svobodnou a vykupitelskou oběť.
V
modlitbě začínající podle obřadních forem biblické tradice
Ježíš znovu ukazuje svoji totožnost a rozhodnost důsledným
plněním svého poslání totální lásky, výrazem poslušnosti k
Otcově vůli. Hluboká originalita darování Sebe samého učedníkům
skrze eucharistickou památku je vrcholnou modlitbou, jež
charakterizuje tuto večeři na rozloučenou. Rozjímáním
Ježíšových gest a slov o této noci, jasně vidíme, že vnitřní
a trvalý vztah s Otcem je místem, kde se uskutečňuje gesto,
kterým zanechává učedníkům a každému z nás svátost
lásky, Sacramentum caritatis. Dvakrát znějí ve
večeřadle slova: „To čiňte na mou památku“. Darováním
Sebe slaví Ježíš Paschu a stává se pravým Beránkem, který
dokonává celý starozákonní kult. Proto svatý Pavel říká
Korintským křesťanům: „Vždyť náš velikonoční beránek
– Kristus – je už obětován. Proto slavme svátky… s
upřímností a životem podle pravdy“.
Evangelista
Lukáš uchoval další cenný prvek událostí Poslední večeře,
který nám umožňuje spatřit dojemnou hloubku Ježíšovy modlitby
za svoje učedníky onu noc, i Jeho pozornost vůči každému. Ježíš
začíná modlitbou díkůvzdání a požehnání, potom přichází
eucharistický dar, kdy dává Sebe samého, a zatímco podává tuto
rozhodující svátostnou skutečnost, obrací se k Petrovi a na
konci večeře mu říká: „Šimone, Šimone, satan si vyžádal,
aby vás směl protříbit jako pšenici; ale já jsem za tebe
prosil, aby tvoje víra nezanikla. A ty potom, až se obrátíš,
utvrzuj své bratry“. Když nadchází zkouška také pro
učedníky pozvedá Ježíš svojí modlitbou jejich slabost, jejich
snahu pochopit, že Boží cesta vede skrze velikonoční tajemství
smrti a zmrtvýchvstání, které předjímá obětováním chleba a
vína. Eucharistie je pokrmem poutníků a stává se posilou také
pro toho, kdo je malátný, vysílený a dezorientovaný. A modlitba
je určena zejména Petrovi, aby jednou, až se obrátí, utvrzoval
svoje bratry ve víře. Evangelista Lukáš připomíná, jak Ježíš
svým pohledem hledal Petrovu tvář těsně po té, co jej třikrát
zapřel, aby mu dodal sil k opětnému nastoupení cesty za Ním: „V
tom okamžiku, když ještě mluvil, zakokrhal kohout. Tu se Pán
obrátil a pohleděl na Petra. A Petr si vzpomněl na to, co mu Pán
řekl“.
Drazí
bratři a sestry, účastníme-li se eucharistie, prožívejme
mimořádným způsobem modlitbu, kterou Ježíš konal a neustále
koná za každého z nás, aby zlo, které každý v životě
potkáváme, nezvítězilo, a působila v nás proměňující moc
Kristovy smrti a vzkříšení. V eucharistii církev odpovídá na
Ježíšovo přikázání: „To čiňte na mou památku“;
opakuje modlitbu díkůvzdání a požehnání a v ní i slova o
transsubstanciaci chleba a vína v Tělo a Krev Páně. Naše
eucharistie jsou realitami vázanými k tomuto momentu modlitby,
stále novými úkony sjednocení s Ježíšovou modlitbou.. Církev
již od samotného počátku chápala slova o proměnění jako
součást modlitby konané společně s Ježíšem; jako
ústřední součást chval plných vděčnosti, skrze něž je nám
plod země a lidské práce opět Bohem darován jako Ježíšovo
Tělo a Krev, jako sebe-darování Boha v Synově otevírající se
lásce. Účastníme-li se eucharistie, sytíme-li se Tělem a Krví
Božího Syna, spojujeme svoji modlitbu s modlitbou Beránka v jeho
vrcholné noci, aby náš život navzdory naší slabosti a našim
nevěrnostem nebyl ztracen, ale byl proměněn.
Drazí
přátelé, prosme Pána, aby naše účast na Jeho eucharistii, jež
je pro křesťanský život nezbytná, byla po náležité přípravě,
včetně přijetí svátosti pokání, vždycky vrcholným bodem
veškeré naší modlitby. Prosme, abychom v hlubokém sjednocení s
Jeho obětí Otci, mohli také my proměnit svoje kříže ve
svobodnou a odpovědnou oběť lásky k Bohu a k bratřím.
(Z katecheze Svatého otce Benedikta XVI. na generální audienci, aula Pavla VI. 11. 1. AD MMXII-https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=15749;
srov. Ježíš
Nazaretský II., str. 87)
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ
V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
4. neděle postní
Trojjediný
Bůh má moc uspořádat pro svůj lid hostinu i na poušti: dává
Izraelitům manu z nebe, událost je obrazem, přislíbením
sestoupením Božího Syna Ježíše na tuto zem z nebe v tajemství
svatého pokrmu a nápoje, Jeho těla a krve. O této předobrazné
události a o pokračování Boží láskyplné péče v Zaslíbené
zemi, o daru prvotin z úrody země, čteme v
knize Jozue..
Hospodin
pravil Jozuovi: "Dnes jsem z vás odvalil egyptskou
hanbu."
Synové Izraele se utábořili v Gilgalu a slavili Velikonoce čtrnáctého dne toho měsíce večer na jerišských planinách. Na druhý den po Velikonocích jedli z úrody té země: nekvašené chleby a pražená zrna.
Téhož dne přestala padat mana. Byl to druhý den, když jedli z úrody té země. Synové Izraele už neměli manu, toho roku jedli z výnosu země Kanaán.
Synové Izraele se utábořili v Gilgalu a slavili Velikonoce čtrnáctého dne toho měsíce večer na jerišských planinách. Na druhý den po Velikonocích jedli z úrody té země: nekvašené chleby a pražená zrna.
Téhož dne přestala padat mana. Byl to druhý den, když jedli z úrody té země. Synové Izraele už neměli manu, toho roku jedli z výnosu země Kanaán.
Všichni
jsou pozváni ke svatební hostině Beránkově, všichni mají
okusit pokrm pro duši, jenž je vrcholem starozákonního Laetare
– Raduj se.
Raduje se ten, kdo přijme pozvání.
Okuste
a vizte, jak je Hospodin dobrý.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Velebte se mnou Hospodina, oslavujme spolu jeho jméno! Hledal jsem Hospodina, a vyslyšel mě, vysvobodil mě ze všech mých obav.
Pohleďte k němu, ať se rozveselíte, vaše tvář se nemusí zardívat hanbou. Hle, ubožák zavolal, a Hospodin slyšel, pomohl mu ve všech jeho strastech.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Velebte se mnou Hospodina, oslavujme spolu jeho jméno! Hledal jsem Hospodina, a vyslyšel mě, vysvobodil mě ze všech mých obav.
Pohleďte k němu, ať se rozveselíte, vaše tvář se nemusí zardívat hanbou. Hle, ubožák zavolal, a Hospodin slyšel, pomohl mu ve všech jeho strastech.
Ozvěnou uplynulého týdne skrutinií jsou slova Apoštola v listu do Korinta. Vyzývá ke smíření s Bohem: katechumeni – po „velké zkoušce víry“ - jsou nyní připraveni k plném smíření s Bohem, jímž je tajemství křtu ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého.
.
Bratři!
Když se někdo stal křesťanem, je to nový tvor. To staré pominulo, nové nastoupilo. A všecko to pochází od Boha; on nás smířil se sebou skrze Krista a svěřil nám službu, abychom hlásali toto usmíření. Vždyť Bůh pro Kristovy zásluhy smířil svět se sebou, lidem už nepřičítá jejich poklesky a nás pověřil kázáním o tomto usmíření. Jsme proto Kristovi vyslanci, jako by skrze nás napomínal Bůh.
Kristovým jménem vyzýváme: Smiřte se s Bohem! S tím, který byl bez hříchu, jednal kvůli nám jako s největším hříšníkem, abychom my skrze něho byli spravedliví u Boha.
Bratři!
Když se někdo stal křesťanem, je to nový tvor. To staré pominulo, nové nastoupilo. A všecko to pochází od Boha; on nás smířil se sebou skrze Krista a svěřil nám službu, abychom hlásali toto usmíření. Vždyť Bůh pro Kristovy zásluhy smířil svět se sebou, lidem už nepřičítá jejich poklesky a nás pověřil kázáním o tomto usmíření. Jsme proto Kristovi vyslanci, jako by skrze nás napomínal Bůh.
Kristovým jménem vyzýváme: Smiřte se s Bohem! S tím, který byl bez hříchu, jednal kvůli nám jako s největším hříšníkem, abychom my skrze něho byli spravedliví u Boha.
Trojí podobenství o třech ztracených: o drachmě, ovci a synu, jak nám je podává v evangeliu Ježíše Krista svatý Lukáš, je pozváním na svatební hostinu Beránka, jenž se za ztracené obětoval, aby mohl najít cestu nazpět a přijmout pozvání na hostině mše svaté. I pro ty, kdo je jako starší syn, mají s radostí této neděle přijmout.
Do Ježíšovy blízkosti přicházeli samí celníci a hříšníci, aby ho slyšeli. Farizeové a učitelé Zákona mezi sebou reptali : "Přijímá hříšníky a jí s nimi! " Pověděl jim tedy toto podobenství:
"Jeden člověk měl dva syny. Mladší z nich řekl otci: 'Otče, dej mi z majetku podíl, který na mě připadá.' On tedy rozdělil majetek mezi ně. Netrvalo dlouho a mladší syn sebral všechno, odešel do daleké země a tam svůj majetek rozmařilým životem promarnil.
Když všechno utratil, nastal v té zemi velký hlad, a on začal mít nouzi. Šel a uchytil se u jednoho hospodáře v té zemi. Ten ho poslal na pole pást vepře. Rád by utišil hlad lusky, které žrali vepři, ale nikdo mu je nedal.
Tu šel do sebe a řekl: 'Kolik nádeníků mého otce má nadbytek chleba, a já tady hynu hladem! Vstanu a půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti Bohu i proti tobě. Už nejsem hoden, abych se nazýval tvým synem. Vezmi mě jako jednoho ze svých nádeníků!' Vstal a šel k svému otci.
Když byl ještě daleko, otec ho uviděl a pohnut soucitem přiběhl, objal ho a políbil. Syn mu řekl: 'Otče, zhřešil jsem proti Bohu i proti tobě. Už nejsem hoden, abych se nazýval tvým synem.' Ale otec nařídil služebníkům: 'Honem přineste nejlepší šaty a oblečte ho, dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy! Přiveďte vykrmené tele a zabijte ho! A hodujme a veselme se, protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, byl ztracen, a je zas nalezen!' A začali se veselit.
Jeho starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už blízko domu, uslyšel hudbu a tanec. Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se ho, co to znamená. On mu odpověděl: 'Tvůj bratr se vrátil a tvůj otec dal zabít vykrmené tele, že se mu vrátil zdravý.' Tu se starší syn rozzlobil a nechtěl jít dovnitř. Jeho otec vyšel a domlouval mu. Ale on otci odpověděl: 'Hle, tolik let už ti sloužím a nikdy jsem žádný tvůj příkaz nepřestoupil. A mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli. Když ale přišel tenhle tvůj syn, který prohýřil tvůj majetek s nevěstkami, dals pro něj zabít vykrmené tele!'
Otec mu odpověděl: 'Dítě, ty jsi pořád se mnou a všechno, co je moje, je i tvoje. Ale máme proč se veselit a radovat, protože tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, byl ztracen, a je zase nalezen.' "
SVATÁ
LITURGIE V RITU ANTIQUIOR:
Epištola:
V
listu do Galácie nám Apoštol připomíná, že již nejsme
otroky, nevolníky Staré smlouvy – ani pohanství, jak zdůrazňuje
i na počátku listu do Říma.
Svoboda,
kterou nám získal Ježíš Kristus otevírá vstup do čtvrtého
postního týdne, v jehož polovině, ve středu, mohou katechumeni,
takto připraveni přijmout Písmo Svaté, Symbolon a dar modlitby v
Duchu Svatém – modlitbu Otče náš, jenž jsi na nebesích.
Evangelium:
V
dnešním úryvku zaznívá pozvání všech svobodných dědiců
Božího království, učedníků Ježíšových k předstupni
věčné blaženosti, jíž je zázračné nasycení zástupů. Nyní
sycení Duchem, slovem a tajemstvími Církve, o Velikonoční
vigilii naplnění Duchem znovuzrození
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA PO SVATÉM
PŘIJÍMÁNÍ:
Podobu člověka bereš
na sebe v podobenstvích,
které předkládáš
k naší konverzi,
Ježíši, Logos Království,
jenž jsi sám i jeho
milosrdným a spravedlivým vládcem.
Podobu vinaře,
který se přimlouvá
za neplodný fíkovník na vinici svého Otce,
podobu hledače
ztracené ovce, drachmy a syna,
Ježíši, který ses
nám po svém vtělení a narození na této zemi
připodobnil ve všem
kromě hříchu.
Proto je otec ve Tvém
podobenství,
které vyprávíš
reptajícím farizeům a učitelům Zákona,
plný milosrdenství k
mladšímu marnotratnému synu
- k hříšníkům,
celníkům a nevěstkám -
a současně spravedlivě
kárající staršího závistivého syna
- varuješ farizeje a
zákoníky před duchovní závistí
vedoucí k zavržení,
u nekajících k
hříchu proti Duchu Svatému.
Varuješ je před
smrtí na věky,
před níž Tvůj Duch, Tvé obejmutí,
obdarování prstenem: zasnoubení s mocí Tvého království;
současně s novým, čistým
křestním šatem duše,
očištěné ve
znovuzrození od dědičné viny a od vlastních hříchů,
zachrání duši,
marnotratného syna,
který se rozhodl
skoncovat s životem podle těla,
skoncovat s životem
sebelásky,
jež uvrhla do
zavržení satana.
Toho, kdo Tebe hledá
a miluje,
jako miluješ ve svém
podobenství a království, ve své Církvi, Ty,
vede láska Tvého a
Otcova Ducha
do náručí Tvého
odpuštění,
již v tuto chvíli
svatého přijímání Tebe – many
do nebe.
Amen.