Chybějí
nám světci a učitelé Alexandrijské katechetické školy?
K
výbušné pasáži z dokumentu II. vatikánského sněmu
počínajícímu slovy Nostra aetate, jenž je desetiletí roznětkou
k štěpení Církve na dvě schismatické skupiny, je třeba uvést:
Když se řekne negativní výpověď, je třeba – podle mystické
stupnice "via positiva, negativa a eminantiae" - připojit
i základní, pozitivní výpověď: Je třeba onu pasáž doplnit.
Citovaná
pasáž - "katolická
církev neodmítá nic z toho, co je pravdivé a svaté v
nekřesťanských náboženstvích a s
vážností se dívá na jejich způsoby chování a života,
pravidla a nauky.... Ačkoliv se v mnohém rozcházejí s tím,
co ona věří a k věření předkládá, přece jsou nezřídka
obrazem Pravdy, která osvěcuje všechny lidi" (Nostra Aetate,2) - doplněná
podle tohoto paradigmatu, by pak zněla:
Katolická
Církev odmítá vše z toho, co je lživé a znesvěcující v
nekřesťanských náboženstvích a odsuzuje způsoby chování a
života, pravidla a nauky...ačkoliv se v něčem mohou shodovat s
tím, co věří a předkládá, přece jsou často obrazem bludu,
který zatemňuje Boha hledající lidi.
A
proč je v nadpise zmíněna Alexandrijská katechetická
škola?
Dokázala v období podobně schismatických třenic mezi skupinami některých mnichů a některých alexandrijských intelektuálů se zdravým intelektem postaveným na zdravém myšlení (zdravé "filosofii" v plném slova smyslu) vyjádřit vztah k nevěřícím v Ducha Svatého, jenž od Ježíše Krista a od Boha Otce přichází, založil Církev a vede ji, naukou o zárodcích ("spermatech") Logu, kterým je Boží Syn Ježíš Kristus.
Dokázala v období podobně schismatických třenic mezi skupinami některých mnichů a některých alexandrijských intelektuálů se zdravým intelektem postaveným na zdravém myšlení (zdravé "filosofii" v plném slova smyslu) vyjádřit vztah k nevěřícím v Ducha Svatého, jenž od Ježíše Krista a od Boha Otce přichází, založil Církev a vede ji, naukou o zárodcích ("spermatech") Logu, kterým je Boží Syn Ježíš Kristus.
Dokud
tato škola byla vedena Duchem Svatým, neupadla do hereze
monofyzitismu.
Přečtěme
si i kritická a varující slova Svatého otce Benedikta XVI. k
dokumentu Nostra Aetate.
"...k
tomu všemu se (v Nostra Aetate) spontánně
připojil krátký návod, jak vést dialog a spolupracovat s
náboženstvími, jejichž duchovní, morální a
společensko-kulturní hodnoty mají být uznávány, chráněny a
podporovány. V dokonalém a mimořádně hutném dokumentu tak bylo
odkryto téma, jehož důležitost v oné době ještě nebylo možno
předpokládat. Je stále zjevnější, jaký úkol v sobě
tento text obsahuje, jakou námahu je ještě třeba vynaložit k
rozlišování, objasnění a pochopení. V
procesu aktivního přijímání zmíněného dokumentu,
který je sám o sobě
mimořádný, postupně vyšla najevo jedna jeho slabost.
Hovoří totiž o náboženství pouze kladně a nedbá nemocných a
narušených náboženských forem, které z historického a
teologického hlediska nabývají širokého rozsahu – vůči
takovémuto vnějšímu či vnitřnímu pojetí náboženství byla
křesťanská víra od samého počátku vysoce kritická."
Svatý
otec Benedikt
XVI. o Druhém vatikánském koncilu 11. 10. AD
MMXII;
srov. Nostra
aetate, 2;
The
Holy Trinity (c.
1370), by Niccolò Semitecolo [public domain
/ Wikimedia
Commons]
https://www.patheos.com/blogs/davearmstrong/2016/02/does-catholicism-equate-allah-yahweh.html)
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Slova
papeže Benedikta XVI. o nezbytnosti »missio ad
gentes«
Synodální
otcové vybízejí všechny věřící ke hlásání Božího Slova a
zdůrazňují, že i v naší době je nezbytně třeba rozhodného
nasazení v missio ad gentes. Církev se žádným
způsobem nemůže omezit na pastoraci „údržby“ těch, kteří
již Kristovo evangelium znají. Misijní napětí je jasné znamení
zralosti církevního společenství.
(Apoštolská
exhortace Benedikta XVI
Verbum
Domini - 3. část, čl
95)
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
8.
neděle v mezidobí
V sítu, kterým se třese, zůstane smetí, právě tak zůstane vina na člověku, když je prozkoušen. V peci se osvědčí nádoba od hrnčíře, člověk se osvědčí, když s ním mluvíš. Ovoce ukáže, jak byl strom pěstěn, právě tak slovo vyjádří myšlenky lidského srdce. Nikoho nechval, než ho vyzkoušíš, tak se totiž osvědčí člověk.
V sítu, kterým se třese, zůstane smetí, právě tak zůstane vina na člověku, když je prozkoušen. V peci se osvědčí nádoba od hrnčíře, člověk se osvědčí, když s ním mluvíš. Ovoce ukáže, jak byl strom pěstěn, právě tak slovo vyjádří myšlenky lidského srdce. Nikoho nechval, než ho vyzkoušíš, tak se totiž osvědčí člověk.
Čtení
z knihy Sirachovcovy
Dobré
je chválit Hospodina, opěvovat tvé jméno, Svrchovaný! Zrána
hlásat tvé milosrdenství a za noci tvou věrnost.
Spravedlivý pokvete jak palma, poroste jak cedr na Libanonu. Kdo jsou zasazeni v domě Hospodinově, pokvetou v nádvořích našeho Boha.
Ještě ve stáří budou přinášet užitek, zůstanou šťavnatí a svěží, aby hlásali', jak spravedlivý je Hospodin, má skála, v němž není nepravosti.
Spravedlivý pokvete jak palma, poroste jak cedr na Libanonu. Kdo jsou zasazeni v domě Hospodinově, pokvetou v nádvořích našeho Boha.
Ještě ve stáří budou přinášet užitek, zůstanou šťavnatí a svěží, aby hlásali', jak spravedlivý je Hospodin, má skála, v němž není nepravosti.
Žalm
Dobré
je chválit Hospodina
Bratři!
Až toto tělo porušitelné vezme na sebe neporušitelnost, a toto tělo smrtelné vezme na sebe nesmrtelnost, potom se vyplní to, co stojí v Písmě: 'Vítězně je smrt navždy zničena! Smrti, kdepak je tvoje vítězství? Smrti, kdepak je tvůj bodec?' Ten bodec smrti je hřích, a hřích zase čerpal svou moc ze Zákona. Ale Bohu díky! On nám popřává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista.
Proto buďte pevní, moji milí bratři, nedejte se zviklat a pilně pokračujte v díle Páně. Víte přece, že vaše námaha není marná, když ji konáte ve spojení s Pánem.
Až toto tělo porušitelné vezme na sebe neporušitelnost, a toto tělo smrtelné vezme na sebe nesmrtelnost, potom se vyplní to, co stojí v Písmě: 'Vítězně je smrt navždy zničena! Smrti, kdepak je tvoje vítězství? Smrti, kdepak je tvůj bodec?' Ten bodec smrti je hřích, a hřích zase čerpal svou moc ze Zákona. Ale Bohu díky! On nám popřává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista.
Proto buďte pevní, moji milí bratři, nedejte se zviklat a pilně pokračujte v díle Páně. Víte přece, že vaše námaha není marná, když ji konáte ve spojení s Pánem.
Čtení
z prvního listu svatého apoštola Pavla Timotejovi
Ježíš řekl učedníkům přirovnání: "Může slepý vést slepého? Nespadnou oba do jámy? Není žák nad učitele; když se dokonale vyučí, bude jako jeho učitel.
Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? Jak můžeš říkat svému bratru: 'Bratře, dovol, ať ti vyndám z oka třísku', a sám nevidíš ve svém oku trám! Pokrytče! Napřed vyndej ze svého oka trám, a teprve potom budeš dobře vidět, abys mohl vyndat třísku z oka svého bratra.
Není dobrý strom, který dává špatné ovoce, ani zase špatný strom, který dává dobré ovoce. Každý strom se pozná po vlastním ovoci. Z trní nesbírají fíky a z bodláčí nesklízejí hrozny. Dobrý člověk vydává z dobré pokladnice svého srdce dobro, ale zlý ze zlého vydává zlo. Jeho ústa mluví to, čím přetéká srdce."
Slova
svatého evangelia podle Lukáše
SVATÁ LITURGIE V RITU ANTIQUIOR:
Epištola:
O
neděli Devítník nás svatý Pavel vybízel duchovnímu boji, o
další neděli předpostní doby nás vedl k vytrvalosti v tomto
zápasu; dnes nás vybízí, abychom nade všechno toto úsilí
měli ve své duši lásku.
Evangelium:
Slepý u Jericha k našemu Pánu Ježíši Kristu zvolal:
Pane,
ať vidím!
(httpscommons.wikimedia.orgwikiFileVáclav_Mánes_-_Healing_the_Blind_Man.jpg)
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Láska,
Tvá ukřižovaná láska,
Ježíši,
vidoucí vidoucích,
Králi
proroků,
Milovníku
člověka,
Tvá
láska sňala prázdnotu a temnotu z očí slepce u Jericha,
snímá
hříchy světa těch,¨kdo Tebe
spolu
se svatým Janem
vyznají
jako Božího Beránka,
jenž
obětní smrtí vede do Moře krve,
rudého
moře křestní koupele,
z
níž slepí vycházejí vidoucí: znovuzrození
mocí
Tvého a Otcova Ducha.
Na
Tvou lásku, na lásku Tebe, člověka a Boha,
vyzpívává
svůj chvalozpěv svatý Pavel;
zpívá
už o Tvé lásce v Církvi,
o
působení Tvého Ducha
ve
svátostech, v této svátosti Nejsvětější
a
teprve pak v srdcích v Tebe věřících.
Předtím
vyzval k duchovnímu boji
a
k vytrvalosti,
varoval
tak ty, kdo by
nerozlišovali mezi chlebem a Tvým tělem,
mezi
duchem víry a démonem nevěry,
působícím
v cizích náboženských naukách a pohanských bájích,
v
modlách, jichž se máme úzkostlivě varovat,
abychom
nebyli znovu hříchem uvedeni mezi slepé
mezi
vyznavače falešných kultů.
Amen.