Brána
do postní doby
„Invocabit
me et ego exaudiam eum,“ - „Bude mne vzývat a já ho vyslyším“:
jsou slova devadesátého žalmu, jímž se otevírá v neděli
večer, na závěr každotýdenní slavnosti zmrtvýchvstání Ježíše
Krista, modlitba posvěcení času, breviáře, před spaním,
nazývaná kompletář.
Uchvacující
žalm poutníka na této zemi, „stanaře“, nejprve nomáda
usínajícího uprostřed svých stád na pastvinách, obklopeného
anděly, spravedlivými svatými patriarchy, proroky a vyznavači
Mesiáše Staré smlouvy nám, kteří se tuto duchovní píseň
můžeme vroucně modlit často v bezpečí svých příbytků,
stejně jako se starozákonní lid usadil v Trojjediným Bohem
vyhlédnuté - Svaté – zemi a mohl se jej v ložnicích na
střechách svých domů modlit i ve vnějším zdánlivém bezpečí;
tento žalm slovy muže modlitby, svatého Davida, otevírá bránu
do jeho srdce. Do srdce člověka, jenž dosud poznal jen jediného
Boha. Proto jej ani blízkost duší spravedlivých Starého zákona, ani
andělů Staré úmluvy, ani modlitba judaistického náboženství
nemůže spasit: pouze bezpečně a jistě cestu ke spáse ukazuje.
Právem se proto též obává přízraků a temných duchů, kteří
jej obklopují pod širým nebem se stády či v ložnici na střeše
jeho pozemsky chráněného příbytku, dotírají na něj, vzbuzují
strach jako obava před morovou epidemií. Volá jediného Boha na
pomoc. V této touze duše judaisty, kráčejícího i v „davidovských
hříších“ po cestě ke spáse, po záchraně, touží, věří v
základní princip svého náboženství, jímž je čekávání
Krista – Vykupitele. A v této chvíli noční vroucné modlitby
svatého žalmistu navštěvuje Duch Boží a Duch Mesiáše, po němž
touží. Vyznává víru v Něj, v jeho vítězství nad tisíci
nepřátel, víru nad konečným rozdrcením hlavy hada, odvěkého
nepřítele spásy duše člověka, vyznává implicitně budoucí
naplnění proroctví z počátku Písma svatého Starého zákona o
potomstvu Evině, o jejím synu, o Synu člověka, očekávaném
potomku všech lidských pokolení, Mesiáše, který rozdrtí hlavu
hada, jenž svedl Evu ke hříchu. Přesněji řečeno Adama, protože
on, ze země vzešlý stvořený člověk, a Eva jsou jedním tělem.
A
proto očekává i Třetí božskou osobu – a tak Mesiáše a Jeho
vítězství nad pokušitelem.
Zároveň
je tento žalm, jak uvedl svou promluvu k Popeleční středě před
deseti lety Svatý otec Benedikt XVI., branou do postní doby
Ježíšova království, do Církve, putující po této zemi v Jeho
stopách.
„Bude
mne vzývat a já ho vyslyším“. Vzývat znamená vytrvale se
modlit, vytrvale prosit o pomoc Trojjediného. On sám těmito slovy
vstupuje do modlitby žalmistovy se svým příslibem. Slibuje, že
vyslyší jeho úpěnlivé volání v úzkostech starozákonní noci.
Vyslyší jej nyní, prorocky dobře tušeno: vyslyší jej ve
chvíli, kdy Panna Maria odpoví archandělovi Gabrielovi slovy
naprostého odevzdání jejího života, v jejím zasvěcení se
Trojjedinému Bohu, jenž k ní v této chvíli archandělského
poselství hovoří.
Archanděl
promlouvá k čisté panně, nezasažené hříchem Adamovým.
Pro
řeč k hříšníkům, jimiž jsme my, je třeba, aby na scénu
dějin záchrany lidských duší vstoupila další postava. Poslední
prorok judaismu, příbuzný Páně, svatý Jan.
„Obraťte
se ke mně celým srdcem!“ - Tak můžeme ve světle žalmu
„Invocabit“ uslyšet niterně vyslovené poselství, zapsané
svatými evangelisty slovy:...“na poušti vystoupil Jan a hlásal:
„Obraťte se, Boží království se přiblížilo!“
Tak
jej slyší ti, kdo často v synagogách Svaté země slýchali – a
v synagogách na celém světě jej tak mají uslyšet – slovo
proroka svatého Joela: „…"celým srdcem, v postu, nářku a
pláči, neboť Hospodin je dobrotivý a milosrdný, shovívavý a
plný lásky, slituje se v neštěstí"!
„Obraťte
se!" - znamená „metanoieite“, „vraťte se domů“, do příbytku
u Trojice, která byla dříve než vaše víra v
jediného Boha, než judaismus či kterýkoli jiný náboženský
kult uctívající ve slepotě hříchu jednoho Boha či klanějící
se modlám. Dokonce ani Adam v ráji nespatřil tvář Trojjediného,
který před stvoření zahrady a člověka řekl stvořitelské:
„Učiňme!“
Proto
v katéchetické liturgii slova, mše svaté katechumenů, zaznívá
starozákonní žalm „Miserere“, jenž prosí Pána – a ve
shromáždění katechumenů je již těmito slovy před exorcismy a
modlitbami za uzdravení oslovován náš Pán Ježíš Kristus:
prosí Pána, aby nám "stvořil nové srdce" a "obnovil
v nás ducha vytrvalosti"!
Brána
postní doby je proto otevřena do minulosti. Jen jejím poznáním a
zamilováním si Stvořitele, Vykupitele a Posvětitele totiž můžeme
vykročit vpřed – do Božího království, do nějž vede nyní
Duch Svatý v Církvi, do nějž On uvádí zřetelným a pravým
poznáním Mesiáše Ježíše z Nazareta, v němž On učí modlit
se Ježíšovými slovy: „Abba“, „Otče“!
Současně
se otevírá Brána, jíž začíná postní období, do přítomnosti,
jíž je plná realita, a tou je život s Ježíšem: Svatá
evangelia nám ji představují, sytí naši lásku k Božímu Synu,
rozněcují v nás modlitbu ve zmocnění, kterým naplňuje Duch:
modlíme se: „Otče, Tebe nade vše miluji!“
Modlitbu
navenek falešnou, protože se modlím s poskvrňovanou duší a
zaprodaným tělem hříšníka, ale modlitbu vnitřně pravdivou,
neboť jde o modlitbu pokřtěného, znovuzrozeného katolického
křesťana.
Proto
epizoda o pokušení Páně, kterou dnes Církev obou ritů v
posvátné liturgii z evangelia čte, není výzvou k následování,
není vybídkou k napodobování Ježíše. Tím bychom popírali
Jeho božství, jeho čistotu ode všeho hříchu. Boží Syn je
„diametrálně“ pokoušen jinak než hříšný člověk. Řekli
bychom: nedostižně je pokoušen, a proto také nedostižně nad
pokušitelem vítězí – jediným, trojím a Trojičným slovem.
"Naše
cesta je jiná, můžeme říci opačná. Máme dovršit svou
metanoiu, svůj návrat v křestním povolání," pokračuje dále ve
svém rozjímání o Popeleční středě papež Benedikt XVI., "jak
zvítězit v boji mezi tělem a duchem, mezi dobrem a zlem, v boji,
který poznamenává celou naši existenci."
O
Popeleční středě nám náš Vykupitel Ježíš představil tři
prostředky k tomuto vítězství:
modlitbu,
almužnu a půst. Vyznačují cestu nás hříšníků k boji proti
pokušiteli.
O
této neděli „Invocabit“ Bůh Otec představuje cestu k
vítězství nad pokušitelem na svém vlastním Synu Ježíšovi:
Duch Svatý vyvádí Ježíše na poušť, v Jeho síle cituje Ježíš
satanu slova Bible, která se z infikovaných satanem stávají Božím
slovem plným moci odpůrce spásy až do určené chvíle přinutit
k ústupu.
Tak
je nám částečně vysvětleno tajemství duchovního boje,
skrytého mezi Ježíšem a satanem, abychom více uvěřili v
Ježíšovo konečné vítězství nad hříchem, smrtí a ďáblem
při jeho smrti na kříži. A na základě této víry máme přijmout sílu
Ducha Svatého, postavit se do duchovního boje, úspěšného tím,
že rozlišujeme mezi vítězstvím Ježíšovým nad zlem v tomto
světě a nad pravostí našeho vítězství při našich střetnutích
se satanem a v pokušeních - v Ježíšově jménu.
Otec
Michael
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PAPEŽE BENEDIKTA XVI.
Drazí
bratři a sestry,
Dnes na Popeleční středu, jež je liturgickou bránou doby postní, nám jednotlivá čtení podávají v hrubých obrysech veškerou tvářnost postní doby. Církev se snaží nám ukázat, jak by měl být orientován náš duch a poskytuje nám božské směrnice, abychom s rozhodností a odvahou, osvíceni světlem velikonočního tajemství, postupovali na jedinečné duchovní cestě, kterou dnes začínáme.
Dnes na Popeleční středu, jež je liturgickou bránou doby postní, nám jednotlivá čtení podávají v hrubých obrysech veškerou tvářnost postní doby. Církev se snaží nám ukázat, jak by měl být orientován náš duch a poskytuje nám božské směrnice, abychom s rozhodností a odvahou, osvíceni světlem velikonočního tajemství, postupovali na jedinečné duchovní cestě, kterou dnes začínáme.
...
Drazí
bratři a sestry, chystáme se přijmout na čelo popelec na znamení
obrácení a pokání. Otevřme tedy srdce pro oživující působení
Božího Slova. Postní doba, vyznačující se častějším
nasloucháním tomuto Slovu, intenzivnější modlitbou, odříkavým,
ukázněným a kajícným životním stylem, ať je pobídkou k
obrácení a upřímné lásce k bratřím, zvláště k chudým a
potřebným. Ať nás provází apoštol Pavel, vede nás Maria,
bdělá a poslušná Panna a pokorná Služebnice Páně a mohli jsme
tak dojít v obnoveném duchu k radostnému slavení Velikonoc. Amen.
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V MISÁLU PAPEŽE PAVLA VI.:
1.
neděle postní
„Kněz vezme z tvé ruky koš a položí ho před oltář Hospodina“.
„Kněz vezme z tvé ruky koš a položí ho před oltář Hospodina“.
Čteme slova svatého
Mojžíše v knize Deuteronomium.
Do koše jsou vloženy
plody první sklizně z rostlin, keřů a stromů Zaslíbené země,
poté, co do ní Izraelité vstoupili, obdělali ji a sklidili první
úrodu.
Tyto plody
jsou výsledkem vítězného boje, překonání pokušení a obstání
ve zkouškách. Jen někteří dosáhli této pozemské úrody, která
je předobrazem letničních plodů Ducha Svatého při Jeho Seslání
na apoštoly a učedníky v Jeruzalémě padesátého dne po
zmrtvýchvstání Ježíše Krista.
„Vždyť každý, kdo bude vzývat jméno Páne, bude spasen,“ píše o cestě ke spáse svatý Pavel, poté, co vyznal, že Slovo máme ve svých ústech a ve svém srdci, je blízko nám: je v nás. Kdo přijal Slovo – Ježíše. On sám, který byl na poušti, v Arabě na duchovních cvičeních po svém křtu, poznal jistě na poušti i moc Božího slova, která se projevuje v jeho kázáních: potvrzuje je mocnými činy, divy a zázraky sám Duch.
Můžeme
vidět Apoštola, který by se neodvážil postavit na roveň
Ježíšovi, jenž na poušti vítězí „pouhým slovem“ nad
satanem a zároveň má odvahu v síle Ducha na místě Ježíšově
prorokovat. Vyzývat: Smiřte se s Bohem!,
jak jsme četli jeho slova na Popeleční středu.
Žádný,
kdo v něho věří, nebude zklamán.
V
evangeliu podle sepsání svatého Lukáše se zdůrazňuje, že
Ježíš se vrátil od Jordánu plný Ducha Svatého. Vychází
na poušť v síle Ducha Svatého. Evangelista nám představuje
všechny události, nyní zvláště duchovní boj, který podstoupí
Ježíš v síle oněch skrytých Letnic – od věků – v nitru
Nejsvětější Trojice, kde je Duch Svatý přede všemi věky
poutem lásky mezi Otcem a Synem. Odtud lze správně rozlišovat
mezi naplněním Duchem Svatým, které se týká Božího Syna a
člověka Ježíše, a mezi naplněním Duchem Svatým duše křesťana
ve chvíli svatého křtu.
SVATÁ LITURGIE V RITU ANTIQUIOR nás po předchozích epištolních třech kázáních svatého Pavla od neděle Devítníku převádí od představení duchovního boje a od výzvy statečně tento boj podstupovat k praktickému uvedení do něj:
Modlitbou – již v
křesťanském duchu víry v Nejsvětější Trojici – žalmu
„Invocabit“: Ti, kdo jsou pod ochranou Ježíšovy moci, moci
Jeho výkupné krve prolité za nás, jsou neporazitelní. Zpěv
žalmu se stává zpěvem vítězů ve jménu Ježíšově. Současně
vybízí žalmista – prorok vítězství Mesiáše Ježíše - ke
statečnému boji. Prorokuje o oslavení vítězů: to je oslavení,
které pokřtěným přináší účast na Ježíšově těle:
Církvi, na Tajemství nejsvětějším, na oslavení Jeho těla při
slavném vzkříšení, těch, kdo Jej přijali jako svého
Spasitele.
V
Epištole proto Apoštol vybízí: „Napomínáme
vás, aby nepřijímali Boží milost nadarmo!“
V
Evangeliu čteme o Duchu Božím, který Ježíše odvádí od místa
u Jordánu, kde byl pokřtěn Janem, člověkem, a kde se ukázalo
Jeho pomazání – že je Mesiáš, Kristus – slovem Otcovým a
projevem Ducha Svatého, na poušť. - Po křtu nás Ježíš vede na
poušť, nyní po Letnicích slovem svého Ducha v Církvi, aby nás
učil bojovat. Přijmout křestní zasvěcení. Ne tím, že Jej
budeme v duchovním boji napodobovat, ale že Jej přijmeme ve
svátosti do své duše, aby On mohl vítězně bojovat naším
prostřednictvím se satanem.
(Z promluvy Svatého otce Benedikta XVI. na Popeleční středu AD MMOX; zdroj: https://www.radiovaticana.cz/clanek.php"id=10884)
O. Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Ty
jsi brána, vstup do ovčince,
Ježíši, vystupující od křtu v řece Jordánu na Quaranténu,
Horu
pokušení:
není
horou zkoušky,
ale
skutečného pokušení od stále působícího satana.
celé
Tvé působení odkazuje na démonické síly,
které
je třeba přemoci,
dříve
než Tvůj a Otcův Duch navštíví a naplní duši člověka.
-
Před znovuzrozením se tyčí vysoká brána,
za
níž následuje úzká cesta
sebezáporu,
postu, odříkání se věcí,
které
milujeme více než Tebe;
cesta
almužen, kdy se „na sílu“ učíme milovat tím,
že
konáme dobré skutky ve spojení s Tebou
-
podle vedení Božího Ducha -
ať
vůči přátelům čii nepřátelům.
Jakou
odměnu bychom mohli mit v Tvém království,
kdybychom
milovali jen ty, kdo nás milují?
Byli
bychom sami - ve svém království,
vždyť
Ty nepřebýváš s tím,
kdo
se uzavřel tvému evangeliu.
A
nakonec následuje cesta modlitby:
vybízíš
nás, abychom vstoupili do komůrky své duše
a
rozmlouvali s Tebou, jako nyní:
úzká
cesta od brány se rozšiřuje ve chvíli svatého přijetí Tebe,
dává
na konci postního odříkání zakusit přátelství s Tebou
o
svaté noci smrti starého člověka při znovuzrození,
když
je duše nakonec osvícena Tvou přítomností.
Přesto
je smysl postní doby být od počátku spojen s Tebou,
jinak
bychom - podle falešných představ o Tobě i o sobě
pyšně
bojovali proti satanu a podlehli.
S
Tebou postem, almužnou v komůrce modlitby
vítězíme.
Amen.