Hluboko v duchovní tradici starozákonního Izraele a v očekávání všech „pomazaných“, proroků, králů a kněží Staré smlouvy, „mesiášů“, zapsal Duch svatý touhu patřit Původci pomazání, Třetí božské osobě a současně očekávat božským, dokonalým způsobem, tímto Duchem naplněného vysvoboditele všech vysvoboditelů, dávajícího zcela nově svobodu, již dosavadní mesiáši nedokázali dát a pouze na ni ve svých proroctvích, slovech a činech ukazovali, na plné osvobození od satana a od následků zkázy, kterou způsobil v duši Adama a celého jeho potomstva.
Starozákonní
kněžství – čteme ve Skutcích apoštolů, že se i mnoho těchto
kněží přidalo k apoštolům a učedníkům – nalezlo, alespoň
zčásti, ale reálně úplně, své naplnění v podílu na kněžství
očekávaného Pastýře Izraele.
Ježíšova
slova vyznání a přiznání se k stvořitelskému a vykupitelskému
dílu Otcovu v dějinách světa a vyvoleného lidu:
„Já jsem dobrý pastýř“
odkazují
současně na první sémeion, znamení, které náš Pán vykonal na
svatbě v Káni Galilejské. Týž evangelista svědčí v
souvislosti s proměnou 'pozemského vína' o změně ve víno
nejlepší, a to zvláštním způsobem nejkvalitnější. Při
zachování vnějšího vzhledu vína – svou podstatou proměněné
v jinou, neskonale lepší kvalitu, používá pro ni rovněž
označení 'kalos'. Ano, poukazuje na prvotní Boží, Otcovo, dílo
stvoření, jež On koná v jednotě Nejsvětější Trojice se Synem
a Duchem, ale současně toto označení dobroty – kalos –
'kvalitativně tuto dosavadní kvalitu' klade na vyšší, pro nás
zpočátku nedohlédnutelný stupeň.
Proto
je dnešní evangelium o Dobrém pastýři Ježíši Kristu, i
samotná neděle nazývaná podle úryvku evangelia nedělí 'Dobrého
pastýře', zařazena do doby velikonoční:
Před
týdnem jsme četli úryvek z evangelia, jak je zapsal Miláček
Páně, svatý Jan, o zázračném rybolovu, nyní daru vzkříšeného
Pána. O papežské snídani, jejímž vyvrcholením je udělení
papežského primátu mezi apoštoly a v celé Církvi svatému
Petrovi. - Podobně jako došlo před Ježíšovým zmrtvýchvstáním
k zázračnému rybolovu, jak jej popisuje svatý Lukáš, jehož
výsledkem je kajícnost a úžas víry i přilnutí k našemu Pánu
budoucího papeže Petra, tak obdobně před vzkříšením Pastýře
Izraele a Otcova Syna, Mesiáše, dochází k přislíbení
papežského primátu...
A
tento způsob „ekonomie Boží spásy pro lidstvo" má svou
paralelu pro ty, kdo jsou z
jiného ovčince
a které náš Vykupitel přichází rovněž osvobodit, nabídnout
záchranu z moci satana každému z pohanů, z onoho velikého
zástupu, který by nikdo nespočítal, ze všech národů, kmenů,
plemen a jazyků; ti stáli před trůnem a před Beránkem, odění
bílým rouchem, s palmami v rukou,
z
nového Izraele, jejž jako nový vyvolený lid Nové a věčné
smlouvy vede Pastýř, Syn Toho, jejž všechny národy, kmeny,
plemena a jazyky nazývají „Kalos“.
Tato
paralela se v jednotlivých civilizacích a kulturách rituálně a
liturgicky projevuje. Bůh – implicitně jako Trojjediný – je v
nejvyšším, 'stále reformovaném' kultu uctíván a Jemu se pohané
snaží více a více zasvěcovat. Mimoto i na rovině výchovy a
vzdělání, vycházející plně z ritu a liturgie, se rozvíjí
ideální pohled na člověka naplňovaného Duchem Nejsvětější
Trojice, Duchem 'tou Kalou', ´nejvyššího Dobrého´: ideál
'kalos kai agathos', v němž zaznívá soulad pravé víry a z ní
opět organicky vyplývajcí morálky, jednání podle Ducha Božího.
Proto
Ježíš říká: „Můj
Otec, který mi ovce dal, je větší než všichni“!
A
proto takto mezi ovcemi vybírá a v úryvku minulé neděle
ustanovuje „většího“
nad všechny jeho beránky, který má celé stádo všech ovčinců
pást:
Když
posnídali, zeptal se Ježíš Šimona Petra: "Šimone, synu
Janův, miluješ mě více než tito?"
Odpověděl mu: "Ano, Pane, ty víš, že tě miluji." Ježíš mu řekl: "Pas mé beránky."
Podruhé se ho zeptal: "Šimone, synu Janův, miluješ mě?" Odpověděl mu: "Ano; Pane, ty víš, že té miluji."
Ježíš mu řekl: "Pas moje ovce."
Zeptal se ho potřetí: "Šimone, synu Janův, miluješ mé?”
Petr se zarmoutil, že se ho potřetí zeptal: "Miluješ mě?", a odpověděl mu: "Pane, ty víš všechno - ty víš, že tě miluji.
Odpověděl mu: "Ano, Pane, ty víš, že tě miluji." Ježíš mu řekl: "Pas mé beránky."
Podruhé se ho zeptal: "Šimone, synu Janův, miluješ mě?" Odpověděl mu: "Ano; Pane, ty víš, že té miluji."
Ježíš mu řekl: "Pas moje ovce."
Zeptal se ho potřetí: "Šimone, synu Janův, miluješ mé?”
Petr se zarmoutil, že se ho potřetí zeptal: "Miluješ mě?", a odpověděl mu: "Pane, ty víš všechno - ty víš, že tě miluji.
Na
tuto scénu, na tato slova ustanovující ´Vyššího´ ve
smyslu více milujícího
mezi beránky a ovcemi, navazují anachronicky, avšak plně podle
kairos, podle času naší záchrany, Ježíšova slova o sobě jako
Pastýři. Předává v charismatické instituci Primátu vše, co
již je obsahem Tradice, protože na Zelený čtvrtek se náš Pán
za nás, své učedníky ze všech ovčinců vydal na smrt, aby své
beránky a ovečky očistil opět ke sněhobílé čistotě duší,
na Velký pátek se jako Beránek bez poskvrny obětoval na dřevě
golgatského kříže, na Bílou sobotu sestoupil k ovčincům všech
uvězněných mocí satana, nyní ke své trpící Církvi, o neděli
Vzkříšení se ukázal na novém Táboru a vybídl, aby jeho
apoštolům a učedníkům všichni lidé uvěřili. - “Já
jsem dobrý Pastýř!“
O.
Michael
4.
neděle velikonoční
K ovcím z jiného ovčince se obracejí prvoapoštolové svatý Pavel a Barnbáš, jač čteme ve Skutcích apoštolů, poté, co je vlastní - židé ze synagog – nepřijali.
Pavel
a Barnabáš šli z Perge a dostali se do Antiochie v Pisídii.
Tam šli v sobotu do synagógy a posadili se. Přišlo za nimi hodně židů a pohanů, kteří ctili Boha. Pavel a Barnabáš s nimi rozmlouvali a povzbuzovali je, aby zůstali věrni Boží milosti.
Následující sobotu se sešlo takřka celé město, aby si poslechlo Boží slovo. Když však židé viděli takové množství, naplnilo je to žárlivostí, odporovali Pavlovi, když mluvil, a vedli rouhavé řeči.
Tu Pavel i Barnabáš jim řekli otevřeně: "Vám nejprve se mělo hlásat Boží slovo. Ale proto, že ho od sebe odmítáte a nepokládáte se za hodné věčného života, obracíme se k pohanům. Neboť tak nám to nařídil Pán: 'Určil jsem tě za světlo pohanům, abys byl spásou až na konec země.' " Když to uslyšeli pohané, radovali se a velebili slovo Páně. A přijali víru všichni, kdo byli určeni k věčnému životu. Tak se slovo Páně šířilo po celé té krajině.
Židé však poštvali zbožné ženy z vyšších vrstev a přední muže města, vyvolali proti Pavlovi a Barnabášovi pronásledování a vyhnali je ze svého území. Oni si na svědectví proti nim setřásli prach z nohou a odešli do Ikónia. Učedníci však byli plní radosti a Ducha svatého.
Tam šli v sobotu do synagógy a posadili se. Přišlo za nimi hodně židů a pohanů, kteří ctili Boha. Pavel a Barnabáš s nimi rozmlouvali a povzbuzovali je, aby zůstali věrni Boží milosti.
Následující sobotu se sešlo takřka celé město, aby si poslechlo Boží slovo. Když však židé viděli takové množství, naplnilo je to žárlivostí, odporovali Pavlovi, když mluvil, a vedli rouhavé řeči.
Tu Pavel i Barnabáš jim řekli otevřeně: "Vám nejprve se mělo hlásat Boží slovo. Ale proto, že ho od sebe odmítáte a nepokládáte se za hodné věčného života, obracíme se k pohanům. Neboť tak nám to nařídil Pán: 'Určil jsem tě za světlo pohanům, abys byl spásou až na konec země.' " Když to uslyšeli pohané, radovali se a velebili slovo Páně. A přijali víru všichni, kdo byli určeni k věčnému životu. Tak se slovo Páně šířilo po celé té krajině.
Židé však poštvali zbožné ženy z vyšších vrstev a přední muže města, vyvolali proti Pavlovi a Barnabášovi pronásledování a vyhnali je ze svého území. Oni si na svědectví proti nim setřásli prach z nohou a odešli do Ikónia. Učedníci však byli plní radosti a Ducha svatého.
V
žalmu Plesejte Hospodinu
všechny země opěvuje
žalmista Boží dobrotu - ´o Theos kalos estin´ - ´Bůh je
dobrý´: Jeho dobrota se projevila v Ježíši Kristu, když přemohl
zlo, satana, mocí Ducha, který z Otce i Syna vychází. Odtud, z
oběti, nabízí plné nasycení všech lidských tužeb po Ráji,
pastvu připravenou nám – svému stádci.
Plesejte
Hospodinu, všechny země, služte Hospodinu s radostí, vstupte před
něho s jásotem!
Uznejte,
že Hospodin je Bůh: on nás učinil, a my mu náležíme, jsme jeho
lid a stádce jeho pastvy.
Neboť
Hospodin je dobrý, jeho milosrdenství je věčné, po všechna
pokolení trvá jeho věrnost.
V knize Zjevení svatého apoštola Jana čteme o množství těch, kdo jsou stádcem Trojjediného Boha i z jiného a z jiných ovčinců: vzešli z apoštolského svědectví o zmrtvýchvstání Ježíše Krista, našeho Pána, od apoštolských Dvanácti, jsou jejich dvanáctinásobným tisícerým – nespočítetelně mnohým - zástupem učedníků, kteří v oběti Ježšově prošli tímto světem do nebe, kde nyní jsou svobodni od všech slz a utrpení.
Já,
Jan, viděl jsem veliký zástup, který by nikdo nespočítal, ze
všech národů, kmenů, plemen a jazyků; stáli před trůnem a
před Beránkem, odění bílým rouchem, s palmami v rukou.
A jeden ze starců mi řekl: "To jsou ti, kdo přicházejí z
velikého soužení; roucho si do běla vyprali v Beránkově krvi.
Proto jsou před Božím trůnem a ve dne v noci mu slouží v jeho
chrámě. A ten, který sedí na trůně, se k nim sníží a bude s
nimi bydlet. Už nikdy nebudou mít hlad ani žízeň, nebude už do
nich pražit slunce ani jakýkoli jiný žár, protože Beránek,
který je uprostřed před trůnem, bude je pást a vodit k pramenům
živé vody. Bůh sám jim setře každou slzu z očí."
Slova
našeho Vykupitele obsažená v krátkém úryvku evangelia podle o
této čtvrté neděli velikonoční jsou vzata z vyznání Ježíšova,
jak je zapsal svatý Jan v evangeliu a jsou přiznáním našeho Pána
– Mesiáše, Krista k tradičnímu označení věky očekávaného
potomka Davidova: Mesiáše – Božího Syna. A jsou vyznáním
Pomazaného Duchem svatým: 'Jsem Synem Otce, svého Otce, jenž je
na nebesích, Otce, jenž bude i vaším Otcem, když mne přijmete
jako pastýře svého života, poté, co uvěříte, že jsem „Kalos“
Poimén, Dobrý pastýř – ztělesněním, vtělením Boží
dobroty, s níž stvořil vše – „a
bylo to dobré“:
jsem plný milosrdenství a lásky''.
Ježíš
řekl:
"Moje
ovce slyší můj hlas; já je znám a ony jdou za mnou. Já jim
dávám věčný život. Nezahynou navěky a nikdo mi je nevyrve z
rukou.
Můj
Otec, který mi je dal, je větší než všichni a z Otcových rukou
je nemůže vyrvat nikdo. Já a Otec jedno jsme."
O.
Vladimír
MODLITBA
Jsi
pravý Pastýř Izraele,
Ježíši,
pečující o ovce ve všech ovčincích kosmu,
protože
jsi Syn člověka:
plný
Otcova svatodušního: „Viděl, že vše, co učinil bylo dobré!“
a
současně naplněný Jeho Duchem,
jak
mohou při Tvém křtu,
Kriste,
Mesiáši z Nazareta, vidět i slyšet
svědkové
Nejsvětější Trojice.
Dnes
ovšem svědčíš Ty,
v
síle Ducha vzkříšení,
o
svém Otci:
„Já
a Otec jedno jsme."
Dosvědčuješ
tak i obětní jednotu:
Při
Poslední večeři jsi odložil svůj šat,
abys
jej opět oblékl
-
jako Dobrý pastýř dáváš život za své ovce.
A
jako Nejvyšší kníže pastýřů, beránků,
dáváš
apoštolům naší doby své první místo na zemi
uprostřed
všech ovčinců,
protože
při své eucharistické svatbě
nabízíš
každému v Káně své katolické Církve
vlastní
Tělo a Krev,
nejcennější
pokrm a nápoj;
„Kalos“
- živobytí pro naše zmrtvýchvstání.
Amen.