Duch svatý se po svatém přijímání
modlí v srdci slovanského misionáře
„Nastal
den Letnic a všichni byli společně
pohromadě.“¨
Společně
jsou patrně již v den Letnic roku 863 po početí a
zmrtvýchvstání Ježíše Krista pohromadě svatí Sedmipočetníci,
svatý Cyril se svou misijní družinou s králem Rostislavem,
rovněž svatého života, a se svým novým stádcem: moravskými,
později i nitranskými, vislanskými, panonskými Slovany, s českými
kmeny. Ač se nemuseli zástupci rodů a kmenů sejít k jejich
uvítání, přesto tato událost rozvíjí onu letniční
z jeruzalémského večeřadla - řecko-slovanští misionáři,
pocházející z různých míst evropské části Byzantské
říše spolu se Slovany v centru Evropy slaví po vyhnání
franckých misionářů první společné Letnice.
Příchod
na slavnost Letnic je pozváním, jak říká Svatý otec Benedikt
XVI., „vyznat
naši víru v přítomnost a v působení Ducha svatého, a prosit o
jeho vylití na nás, na církev a na celý svět. Osvojme si tedy se
zvláštní intenzitou prosbu samotné Církve: Veni, Sancte
Spiritus! Tak jednoduchá a přímá, ale zároveň tak
mimořádně hluboká prosba vytryskla v první řadě ze srdce
Kristova. Duch je totiž darem, který Ježíš vyprosil a neustále
vyprošuje na Otci pro své přátele; první a hlavní dar, který
nám vymohl svým Zmrtvýchvstáním a Nanebevstoupením.
(Z
homilie Svatého otce Benedikta XVI. při
mši svaté v bazilice svatého Petra 23. května AD 2010)
Životopisci
v tzv. moravskopanonských legendách popisují několik
proseb, které „vytryskly“ ze srdce mladičkého
Konstantina-Cyrila a Michaela-Metoděje: Duch svatý, Duch Ježíše,
jehož ve křtu přijali a s nímž se v tajemstvích Církve“
často na této zemi setkávali. Dar takové modlitby jim byl, již
před věky připraven, ve chvíli, kdy náš Pán shromáždil své
adepty na biskupy-misionáře ve večeřadle k poslední hostině
na této zemi a k první v jeho Duchu.
„O
této Kristově
prosbě hovoří dnešní úryvek evangelia, jehož kontextem je
Poslední večeře. Pán Ježíš řekl svým učedníkům: „Jestliže
mne milujete, budete zachovávat má přikázání. A já budu prosit
Otce, a dá vám jiného Přímluvce, aby s vámi zůstal
navždy“. Zde
se odhaluje modlící se Ježíšovo srdce, jeho synovské a bratrské
srdce. Tato modlitba dosahuje svého vrcholu a svého naplnění na
kříži, kde se Kristova prosba zcela ztotožňuje s jeho naprostým
sebedarováním. Tak se jeho modlitba stává pečetí jeho úplného
darování z lásky k Otci a k lidstvu. Prosba a darování Ducha se
setkávají, prostupují a stávají se jedinou skutečností. „
A já budu
prosit Otce, a dá vám jiného Přímluvce, aby s vámi zůstal
navždy.“ Ježíšova
modlitba při Poslední večeři a na kříži je skutečně
modlitbou, jež trvá i v nebi, kde Kristus sedí po pravici Otce.
Ježíš totiž stále žije svoje kněžství a přimlouvá se za
Boží lid a lidstvo, modlí se tudíž za nás všechny a prosí
Otce o dar Ducha svatého.“
Papež
Benedikt XVI. nám tímto otevírá poznání, dává odpověď
na otázku, proč Ježíš Kristus dává ze svého Ducha nejprve
biskupům a jejich prostřednictvím kněžím, aby odpouštěli
hříchy, proč tak činí v posvátném čtyřicetidení mezi
svým zmrtvýchvstání, a nanebevstoupením a proč na ně „dechl
a řekl, „Přijměte
Ducha svatého!“
„Vyprávění
o Letnicích v knize Skutků apoštolů, jak jsme jej slyšeli v
prvním čtení, prezentuje „novou éru“ Božího díla,
zahájeného zmrtvýchvstáním Krista, díla, které s sebou strhává
člověka, dějiny i kosmos. Z Božího Syna, zabitého, vzkříšeného
a vystoupivšího k Otci nyní na lidstvo s nevýslovnou energií
sestupuje božský dech, Duch svatý.“
Můžeme
předpokládat, že svatí Cyril a Metoděj byli spolu se svými
žáky, byzantskými občany, spíše nositeli „svatopavelské,
pohanokřesťanské tradice“. Nesli v sobě jeho poselství
jak jejich vlastní soluňské obci, tak i dalších egejských
přímořských obcí, a později i celého Balkánského
poloostrova, které podobně jako ona korintská svědčily o mocném
působení Svatého Ducha seslaného od Otce skrze Syna.
Svatý
Apoštol národů
jim tedy byl i v „mnohotvárném“ vyjádření Boží milosti při
bohoslužbách v církevních obcích Evropy příkladem a
misionářem-přímluvcem.
„Modlitba
svatého Pavla,“ uvádí
ve své katechezi Svatý otec Benedikt XVI., „vykazuje
obrovské bohatství forem, které přecházejí
od díkůvzdání k požehnání, od chval k prosbě a přímluvě,
od hymnu k prosebné modlitbě. Rozmanitost výrazů dokazuje, jak
modlitba zahrnuje a proniká všechny životní situace, jak ty
osobní, tak ty, které se týkají komunit, ke kterým se obrací.“
První
elementem, který se nám apoštol snaží dát pochopit, spočívá
v tom, že modlitba nesmí být nahlížena jako pouhý dobrý
skutek, který konáme my ve vztahu k Bohu, jako naše jednání. Je
především darem, plodem živé a oživující přítomnosti Otce a
Ježíše Krista v nás. V listu Římanům píše: „Právě
tak i Duch nám přichází na pomoc v naší slabosti. Vždyť ani
nevíme, oč se máme vlastně modlit. A tu sám Duch se za nás
přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit“.
Svatí
misionáři
na našem území mohli především při slavení mše svaté
poznávat stále Letnice, rození Církve díky kosmické události
v jeruzalémském večeřadle při Seslání Ducha: mohli si
zvláště v těchto chvílích uvědomovat - ve světle
pohnutých historických událostí - nezasloužený dar milosti,
charisma, které jim bylo pro obrácení Slovanů Trojjediným Bohem
věnováno.
Víme,
jak pravdivé je to, co apoštol říká,
že totiž nevíme, oč se máme modlit, chceme se modlit, ale Bůh
je daleko a nám se nedostává slov, jazyka, abychom s Bohem
mluvili, ba ani myšlenek. Můžeme se jenom otevřít, dát svůj
čas k dispozici Bohu a čekat, aby nám pomohl vstoupit do
opravdového dialogu. Apoštol říká, že právě tento nedostatek
slov, tato absence slov, ale zároveň touha vstoupit do kontaktu s
Bohem, je modlitbou, kterou Duch svatý nejenom chápe, ale nese ji a
tlumočí Bohu. Právě tato slabost se skrze Ducha stává pravou
modlitbou, pravým kontaktem s Bohem. Duch svatý je jako tlumočník,
který dává pochopit nám samotným i Bohu to, co chceme říci.
Takovýto
prostředek
- dvousečný meč: naši pokoru i průnik do našeho světa
provázený naším úžasem, že překonává a převyšuje „naše
kriteria“, volí Duch Ježíšův od Otce, aby naše duše i mysl
mohla dosáhnout potřebné - pro předání víry a její růst -
úrovně duchovního poznání.
V
modlitbě
zakoušíme více než v jiných dimenzích existence svoji slabost,
svoji nuznost, stvořenost svého bytí, poněvadž stojíme před
všemohoucím a transcendentním Bohem. A čím větší pokroky
činíme při naslouchání Bohu a dialogu s Ním, aby se modlitba
stala každodenním dechem naší duše, tím více vnímáme také
smysl svých omezení nejenom v konkrétních všedních situacích,
ale také ve svém vztahu k Pánu. Roste v nás pak potřeba svěřovat
se a důvěřovat Mu stále více; chápeme, že „nevíme,
oč se modlit“. A
Duch svatý přichází na pomoc naší neschopnosti, osvěcuje naši
mysl, rozehřívá naše srdce a řídí naše obrácení se k Bohu.
Pro svatého Pavla je modlitba především dílem Ducha svatého v
našem lidství, bere na sebe naši slabost a přetváří nás z
lidí připoutaných ke hmotným skutečnostem na lidi duchovní. V
prvním listě Korinťanům říká, „My
jsme však nepřijali ducha světa, ale Ducha, který vychází z
Boha. Tak můžeme poznat, co všecko nám Bůh dal darem. O tom také
mluvíme – ne ovšem slovy, kterým učí lidská moudrost, ale
tak, jak tomu učí Duch, takže nauku pocházející od Ducha také
vyjadřujeme řečí od něho vnuknutou“.
Svým přebýváním v naší lidské křehkosti, nás Duch svatý
mění, přimlouvá se za nás a uvádí nás do výšin Božích.
(Z
katecheze
při
generální audienci, na náměstí sv. Petra 20. června AD 2012;
zdroj: www.radiovaticana.cz)
O.
Vladimír
MODLITBA
Do
výšin,
kam
jsi vystoupil z Olivetské hory,
do
výšin věčné
blaženosti, nás zveš,
Ježíši,
odevzdávající svůj
poslední vzdech na kříži Otci
-
spolu s modlitbou nesenou Duchem svatým:
modlitbou
usmíření,
odpuštění,
těm,
kdo svými hříchy směřují do zavržení.
Podobně
jsi po svém zmrtvýchvstání
dechl
na své apoštoly, biskupy své rodící se Církve.
Ve tvých
slovech - Ty jsi Logos - a ve Tvém dechu - v Duchu svatém -
je
předáno
znamení kříže
při
„Ego te absolvo a peccatis tuis in nomine Patris et Filii et
Spiritus Sancti…
-
Neptáš se apoštolů,
zda chtějí Tvého Ducha přijmout
či
zda jej „in dispositione fidei“ přijali.
Zakládáš
nyní svátost, nikoli charisma.
Děkujeme
Ti za slova o daru modlitby v naší slabosti,
kterými
ve své katechezi o svatém Pavlovi ukazuje Svatý otec Benedikt XVI.
sílu
Tvého Ducha, jenž se modlí
v pokorných
a pokořovaných
srdcích slovanských misionářů
„vzdechy
nevyslovitelnými“
ve
chvíli po připomínce
a zpřítomnění Boží pokory,
Tvé
modlitby na kříži,
Tvých
slov,
při
nichž mocí Svatého Ducha proměňuješ:
po
svatém přijímání.
Amen.