Oktáv
Slavnosti Seslání Ducha Svatého vrcholí dnešní oslavou
Nejsvětější Trojice.
Každý
den oktávu je věnován rozjímání a přijímání tajemství
Ducha Svatého, svátostí i charismat. V každém, podle tradiční
liturgie, zaznívá celá Svatodušní sekvence. Před ní po verši
se zpěvem aleluja; zpravidla vkleče, následuje vzývání Ducha
Svatého.
Pro
ty, kdo byli o Letnicích pokřtěni, je celý oktáv týdnem
mystagogie spojené s postem a rozjímáním o přijatých tajemstvích
Církve.
Prastaré
svátky pohanských mysterií, kvatembrové dny, které slavíme ve
středu, pátek a sobotu, jsou naplněny ve svém očekávání:
ti,kdo je slaví, otevírají své duše pro mocné působení Ducha
Otce a Syna, Ducha vzkříšení.
Sobotní
kvatembrová mešní slavnost při níž se čte sedmero čtení
uzavírá velikonoční dobu.
Slavnost Nejsvětější Trojice
ROZJÍMÁNÍ
NAD LITURGICKÝMI MEŠNÍMI TEXTY V MISÁLU PAVLA VI.:
První
čtení z knihy Přísloví bývá citováno církevními Otci při
rozjímáních o tajemství vtělení, sestoupení Ducha Svatého v
Božím Synu Ježíši Kristu, v Boží moudrosti, již přijala
Bohorodička Panna Maria, její trůn.
Toto praví Boží Moudrost:
"Hospodin mě vlastnil na počátku svých plánů, odpradávna před svými skutky.
Od věčnosti jsem utvořena, od začátku, dříve než povstala země. Než byly propasti, jsem se narodila, než byly prameny, bohaté vodou, dříve než byly zaklíněny hory, před pahorky jsem se narodila, dříve než učinil zemi a shromáždění vod, první hroudy země.
Byla jsem tam, když rozpínal nebesa, když nad propastí vyměřoval obzor, když na výsostech upevňoval oblaka, když dával sílu pramenům oceánu, když určoval moři jeho meze, aby vody nepřekročily jeho břehy, když upevňoval základy země, tu jsem u něho přebývala jak nejmilejší dítě, den co den jsem byla jeho potěšením, před ním jsem si v každou dobu hrála, hrála jsem si na okruhu jeho země, rozkoší mi bylo stýkat se s lidmi."
Žalmista vyzpívává chvalozpěv na člověka, jemuž v Adamovi při stvoření dal Trojjediný Bůh výsadní postavení v posvátné hierarchii neviditelných i viditelných bytostí.
Když se zahledím na tvá nebesa, dílo tvých prstů, na měsíc, na hvězdy, které jsi stvořil: Co je člověk, že na něho myslíš, co je smrtelník, že se o něho staráš?
Učinils ho jen o málo menším, než jsou andělé, ověnčils ho ctí a slávou, dals mu vládnout nad dílem svých rukou, položils mu k nohám všechno:
Ovce i veškerý dobytek, k tomu i polní zvířata, ptáky na nebi a ryby v moři, vše, co se hemží na stezkách moří.
Slovo o vykoupení, jak jej slyšíme v listu svatého apoštola Pavla Římanům, již navazuje jak na chvalozpěv žalmu „Hospodine, náš Pane“, tak na tragédii hříchu Adama, kterým první prarodiče uvrhli lidstvo do pýchy vůči Bohu i vůči bližním. Ztratili spravedlnost, ztratili schopnost naslouchat a jednat podle hlasu Ducha Božího, ztratili pokoj s Bohem, ráj.
Bratři!
Jestliže jsme ospravedlněni na základě víry, žijeme v pokoji s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista. Skrze něho totiž máme vírou přístup k této milosti a pevně v ní stojíme. Naše chlouba je také v tom, že máme naději dosáhnout slávy u Boha.
Ale nejen to! Chlubíme se i souženími. Víme přece, že soužení plodí vytrvalost. Vytrvalost plodí osvědčenost, osvědčenost plodí naději. Naděje však neklame, protože Boží láska je nám vylita do srdce skrze Ducha svatého, který nám byl dán.
Při dešní slavnosti Nejsvětější Trojice slylšíme úryvek z Ježíšovy Řeči na rozloučenou v evangeliu podle sepsání svatého Jana – náš Pán a Spasitel Ježíš odhaluje působení Ducha Svatého, který uvádí do tajemství lásky, jíž pojí Ježíše, Syna Božího s Otcem.
Ježíš
řekl svým učedníkům:
"Měl
bych vám ještě mnoho jiného říci, ale teď byste to nemohli
snést. Ale až přijde on, Duch pravdy, uvede vás do celé pravdy.
On totiž nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit to, co uslyší,
a oznámí vám, co má přijít. On mě oslaví, protože z mého
vezme a vám to oznámí. Všechno, co má Otec, je moje; proto jsem
řekl, že z mého vezme a vám to oznámí."
LITURGICKÁ
MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
V
Epištole z
Listu Římanům nám Církev – Duch Svatý v Jím inspirovaném
textu - předkládá slova nesmírného úžasu, jak se derou z hrudi
Apoštola národů. Nedostupnost nejsvětějších Božích
vlastností je důsledkem nejvyšší a nekonečné dokonalosti a
plnosti Božího bytí: Mysterium Trinitatis Dei, Patris et Filii et
Spiritus Sancti.
Chvalozpěv,
který následuje po prvním čtení, navazuje na trojí chvála
svatého proroka Daniela:
"Veleben
buď, Pane, jenž shlížíš do propasti a trůníš nad Cheruby,
veleben buď, Pane na nebeské obloze a chvályhodný navěky,
Veleben buď Pane, Bože našich otců, a hodný chvály navěky.
Aleluja."
Tajemství
Nejsvětější Trojice nám osobně zjevuje náš Spasitel Ježíš,
Boží Syn, v Evangeliu.
V tajemství znovuzrození z vody a z Ducha Svatého, v první
iniciační svátosti, zaslibuje svou trvalou přítomnost mocí
Ducha Svatého mezi námi: nastoupení cesty, jíž je Ježíš, k
Otci.
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA
XVI.
Na
závěr Oktávu slavnosti Seslání Ducha svatého vrcholí oslava
Jeho působení „doxou“, chválou Nejsvětější Trojice. Je to
On, Třetí Boží osoba, jenž jako „nexus amoris Patris et
Filii“, pouto lásky Otce a Syna v Tajemství Nejsvětěšjí
Trojice, je zároveň jejím Mystagogem apriorně tohoto
Nejsvětějšího mysteria. Následně – jako samo označení
tajemství Kristova těla a krve – „Nejsvětější“ – uvádí
do oslavy zvláště ve východních liturgiích Církve díla
Nejsvětější Trojice, jímž je mše svatá se svým centrem:
přítomností Ježíše Krista umučeného a zmrtvýchvstalého.
Toto
Symbolon víry, jak uvádí ve své knize o Ježíši Nazaretském,
našem Pánu a Vykupiteli, Svatý otec Benedikt XVI., je spolu s
ustanovením kánonu knih Písma svatého a apoštolskou Tradicí
ovocem Ježíšovy modlitby, jak ji zaznamenal ve svém sepsání
evangelia našeho Spasitele svatý Evangelista – Orličník.
Nejprve je ovšem toto Symbolon ve své nejkratší formě dochováno
v nejstarších zápisech vyznání víry: „Věřím v Otce, věřím
v Syna, věřím v Církev, v katolickou Církev, v Ducha svatého.
Obě
Ježíšovy katecheze o Duchu svatém, zapsané v témže evangeliu i
„chronologicky“ na tento závěrečný Ježíšův chvalozěv v
modlitbě připravují. Jsou svatodušnou předehrou k realizaci a
naplnění starozákonního – ale ve svých archetypálních,
ahistorických kořenech – svátku smíření (– Jom
ha-kippurím).
Podobně
jako Homiletik Listu Židům poukazuje na naplnění starozákonního
velekněžství v oběti Ježíše Krista, Otcova Velekněze v Jeho
kalvarské oběti, tak „Liturgik“ a liturg starozákonní
slavnosti smíření či pohanští kněží smírných obřadů jsou
pouhým předobrazem skutečnosti, která nastává: Ježíš, Boží
Syn, poté, co při Poslední večeři proměnil chléb ve své tělo
a víno ve svou krev ukazuje a uskutečňuje tuto proměnu na svém
těle. Slavnost smíření se poprvé stává realitou Boží
ekonomie, jíž Pomazaný pomazáním od Svatého nabízí záchranu
celému lidstvu, aby mnozí byli spaseni.
Po
obou mystagogických katechezích o Duchu svatém a v Duchu svatém
začíná - spíše než Velekněžská modlitba, jak ji vzhldem ke
své víře postrádající autenticitu katolického symbola
vyznávajícího transubstanciaci, nazval v XVI. století stoupenec
bludného učení P. Martina Luthera David Chytreus - obětní, mešní
modlitba, jíž se začíná uskutečňovat obět Ježíše Krista za
naše hříchy na kříži. Pro uskutečnění, realizaci ritu oběti
a smíření odkazuje tato Ježíšova modlitba na Jeho modlitbu při
mši svaté, kdy se opět znovu zpřítomňuje nekrvavým způsobem
Kalvarská oběť a On obětuje v osobě kněze, který již není
knězem ani starozákonním, ani pohanským, ale na Ježíšově
velekněžství závislým knězem katolické Církve.
Na
tento kněžský charakter Ježíšovy mešní modlitby při Poslední
večeři odkazuje svatý Cyril Jeruzalemský a svatý Rupert z Deutz
přímo píše: „Haec ponifex summus propitiator ipse et
propitiatorum, sacedos et sacrificium pro nobis oravit.“ Tak nazývá
samého Ježíše veleknězem, dávájícím smíření s Bohem a
nabízejícím se jako obětní dar na oltáři kříže. To je
podstatou Ježíšovy mešní modlitby a jejím základem pro ritus
mše svaté.
Proto
také náš Velekněz i Oběť Ježíš říká, jak čteme v
evangelním úryvku o letošní slavnosti Nejsvětější Trojice:
"Měl
bych vám ještě mnoho jiného říci, ale teď byste to nemohli
snést.“ - Nemůže
snést Jeho slova ten, kdo podobně jako ono množství, které
opustilo posledních zbylých Dvanáct, nazve řeč o Oběti tvrdou.
Tak ji nazývají všichni, kdo popírají Jeho transubstanciaci,
zpřítomnění Jeho oběti, implicitně působení Jeho Ducha a Jeho
přítomnost po Boží pravici.
Ježíš
podmiňuje poznání a především rituální uskutečnění Jeho
slov mešní modlitby přijetím osoby Mystagoga – Toho, jenž
uvádí do plné pravdy. V tomto případě po výtce nestačí ani
konfirmace, ani osobní prožitek naplnění Duchem svatým, ale
svátost křtu s pomazáním svatým křižmem a – jak je zvláště
podle praxe východních katolických církví zřetelné – časná
svátost biřmování, přijetí pečeti daru Ducha svatého.
Pak
teprve platí v plné míře Ježíšova slova: „Ale
až přijde on, Duch pravdy, uvede vás do celé pravdy.“
Ježíš
jako Velekněz, stavitel mostu v Duchu svatém mezi Otcem a lidstvem,
které v Adamovi život Božích dětí hříchem a hříchy
ztratilo, ve své obětní modlitbě dává plně zaznívat
chvalozpěvu na „majetek“ Ducha svatého, který je jako podíl
Otce a Syna nabízen každému člověku: „On
totiž nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit to, co uslyší, a
oznámí vám, co má přijít.“
Podvědomě
by se mohla nabízet myšlenka odpovědi na eschatologickou otázku
Dne Ježíše Krista, avšak první, co Duch svatý oznámí, zní
při slavnosti Jeho seslání: „Ježíš
je Pán“
- jen v Něm může toto smrtelník říci; „Ježíš
z mrtvých vstal“,
„Mesiáš
přišel v těle“: oslava
Velekkněze a velekněžství našeho Pána, ale současně i oslava
Oběti. I toto vnuká – podle apoštolské Tradice Duch církevním
obcím: „Toto
je moje tělo!...To konejte na mou památku!“ -
slova, jimiž Duch oznamuje to, co vzal od zmrtvýchvstalého Ježíše
Krista a ústy Jeho kněží nyní oznámil. - „On
mě oslaví, protože z mého vezme a vám to oznámí.“
Oslavou
pak je slavnost mše svaté.
Tato
víra, jak píše papež Benedikt XVI. ve své knize o Veleknězi
Ježíši z Nazareta, je v jádru „neviditelná“. Ale proto, že
učedníci se váží na jediného Pána Ježíše, stává se víra
„masem“ a spojuje jednotlivce v jedno skutečné „tělo“.
Inkarnace Logu pokračuje až k plnosti Kristovy osobnosti, jak píše
Efezanům Apoštol.
Veleknězem
se v Tradici nazývá i papež, nástupce Knížete apoštolů v
apoštolské posloupnosti. Není Ježíšem Kristem, je jeho Vikářem
na zemi. Toto rozlišení přináší klid v dobách, kdy „doxu“
- svatodušní světlo papežství zastiňují naukové či morální
lapsus osoby papeže. Naukové nezasahují díky daru papežství,
vyjádřeném na I. Vatikánském koncilu termínem „neomylnost“
Magisterium Církve, avšak působí stejné pohoršení jako morální
škody a bývají jejich příčinou. Jedním z příkladů – snad
méně škodlivých než jiné -
bylo
učení, soukromý názor, papeže Jana XXII., jak se jej snažila
předefinovat pařížská Sorbonna v prosinci roku 1331 o visio
beatifica , o stavu světců a duší v očistci vzhledem k podílu
na „ovoci, užitku“ výkupné oběti Ježíše Krista Velekněze.
Názor,
který zdaleka nebylo možno nazvat článkem víry, vyjádřil Jakub
d ´Euse, budoucí portský biskup a od 72 let papež Jan XXII. již
ve svém pojednání, které napsal v mládí. Zvláště za jeho
pontifikátu, především po kázání, jež měl o svátku všech
svatých v Avignonu roku 1331, došlo k takovému rozbroji v Církvi,
že se zdálo, že vše je naprosto nepodstatné a že budoucnost
Církve závisí jen na vyřešení otázky, kdy svatí uvidí Boha
tváří v tvář. Papež byl pro své pochybné názory veřejně
kardinály, biskupy, vzdělanci, příbuznými i prostým lidem tvrdě
odsuzován. Měl ovšem tolik pokory, že svolal dvakrát
kardinálskou konsistoř a prosil, aby mu řekli své mínění, že
je ochoten se nechat upozornit na případný blud i dítětem či
nějakou ženou...Nakonec i na smrtelné posteli si vzpomněl na
tento jím propagovaný naukový lapsus, odvolal před přítomnými
kardinály tento svůj nesprávný soukromý názor, jejž nikdy
neprohlašoval za článek víry. Jeden z jeho nástupců pak podal
jasné vyznání víry v této otázce, aniž by snižoval osobu
svého předchůdce, tím spíše papežství samotné.
Proto
cituje Svatý otec Benedikt XVI. ve své apoštolské exhortaci
Verbum Dei posvátnou tradici Církve, o jejímž trinitárním
charakteru zaznívají o dnešní slavnosti Ježíšova slova:
„Všechno,
co má Otec, je moje; proto jsem řekl, že z mého vezme a vám to
oznámí."
-
Svatý Jan Zlatoústý tvrdí, že Písmo, „potřebuje zjevení
Ducha, abychom objevením pravého smyslu toho, co obsahuje, mohli
mít z něho užitek“[51] Také
svatý Jeroným je pevně přesvědčen, že „nemůžeme dojít k
porozumění Písma bez pomoci Ducha svatého, který jej
inspiroval“.[52] Svatý
Řehoř Veliký pak sugestivně zdůrazňuje působení téhož Ducha
při formaci a interpretaci Bible: „on sám stvořil slova
posvátných zákonů, on sám je vysvětluje[53].
Richard od Svatého Viktora připomíná, že je třeba „očí
holubice“, osvícených a poučených Duchem, aby byl posvátný
text pochopen.[54]
Chtěl bych znovu podtrhnout důležitost svědectví, které nacházíme, o vztahu mezi Duchem a Písmem v liturgických textech, kde je Slovo Boží hlásáno, slyšeno a vysvětlováno věřícím. To je případ starobylých modliteb, jimiž byl formou epiklesí vzýván Duch před tím, než bylo čteno: „Sešli Ducha svatého Utěšitele do našich duší a dej nám rozumět Písmu, které inspiroval; a uděl mi, abych je důstojně interpretoval k užitku věřících“. Nacházíme rovněž modlitby, které na závěr homilie znovu prosili Boha o dar Ducha pro věřící: „Bože Spasiteli... prosíme tě za tento lid: sešli na něj Ducha svatého, ať jej navštíví Pán Ježíš, mluví k myslím všech, vybaví srdce vírou a vede naše duše k tobě, Milosrdný Bože.“[55] Z toho všeho můžeme chápat, proč se nelze dobrat porozumění smyslu Slova, není-li přijímáno působení Přímluvce v Církvi a v srdci věřících.
Hl.
Rupert von Deutz, Joan., in PL 169764 B, confr. André Feiillet, Le
sacerdote du Christ et de ses mnistres d´apres la priere sacerdotale
du quatrrieme évangile données paralleles du Nouveau Testament,
Éditions de Paris 1972, p. 35
Apoštolská
exhortace Benedikta XVI. - art. 16 VERBUM
DEI, in: http://radiovaticana.cz/clanek.php4?id=13650
[51] In
Gen. h. 21, n.1.
[51] Ep. 120,
10.
[53] „Sanctorum
Testamentorum dicta, ipse creavit et ipse aperuit“, in Ez.. 1,I. H
7, n.17.
[54] „Oculi
ergo devotae animae sunt columbarum quia sensus eius per Spiritum
sanctum sunt illuminati et edocti, spiritualia sapientes... Nunc
quidem aperitur animae talis sensus, ut intellegat Scripturas“,
Richard od Svatého Viktora, PL CXCVI, 450 B a D.
[55] Sacramentum
Serapionis, in X. Funk, Didascalia et Constitutiones
apostolorum, Paderborn 1905, II, 158-160.
Boží
Slovo a Duch svatý
O.
Vladimír
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Bez
Tvého Ducha, bez Tvé moudrosti, bez Tebe,
Ježíši,
Logos Otce a Ducha svatého v Církvi,
nemůžeme
poznat základ křesťanství,
učení,
cesty,
jíž
jsi Ty sám.
Cesty
k blaženému patření.
Jen
On dává schopnost
pochopit Tvou modlitbu Zeleného čtvrtku,
smysl
ritu mše svaté Poslední večeře,
který
pokračuje na Golgotě,
v
lůně Abrahámově
a
v hrobu Tvého zmrtvýchvstání.
Jen
On dává porozumět daru kněžství,
které
je nejcennějším povoláním na této zemi,
protože
bezpečně vede k Tobě, do nebe,
když
s vírou přijímáme Tvé kněze a svaté přijímání
s
vírou, že jsi to sám Ty, Obětník a Oběť:
reálně
a plně v této chvíli
věříme
v Tebe, Ducha a Otce:
v
Nejsvětější Trojici.
Amen.