Když
se Ježíš o samotě modlil a byli s ním jeho učedníci, otázal
se jich: "Za koho mě lidé pokládají?"
Odpověděli:
"Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše a jiní myslí, že vstal
jeden z dávných proroků."
Zeptal
se jich: "A za koho mě pokládáte vy?" Petr odpověděl:
"Za Božího Mesiáše!" On jim však důrazně přikázal,
aby to nikomu neříkali, a dodal, že Syn člověka bude muset mnoho
trpět, že bude zavržen od starších, velekněží a učitelů
Zákona, že bude zabit a třetího dne že bude vzkříšen.
Všem
pak řekl: "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, den co den
ber na sebe svůj kříž a následuj mě. Neboť kdo by chtěl svůj
život zachránit, ztratí ho, ale kdo svůj život pro mě ztratí,
zachrání si ho."
Poté,
co svatý evangelista Lukáš představí našeho Spasitele Ježíše
při odpuštění hříchů kající hříšnici v domě Šimona
Farizea, nastává chvíle, kdy se Ježíš zeptá těch, kdo
viděli, že odpouští hříchy, že jedná na místě Božím: "Za
koho mě lidé pokládají?" Tato
událost je významným momentem Ježíšovy Velké cesty, protože
vzápětí na referenci o tápavých odpovědích lidu se náš Pán
obrací se stejnou otázku na své učedníky, svědky zmrtvýchvstání
mladíka z Naimu, svědky odpuštění hříchů kající hříšnici,
svědky zázračného rozmnožení chlebů: "A
za koho mě pokládáte vy?"
Papež
Petr odpovídá jménem Dvanácti. Vyznává víru. Jeho slova se
zásadně liší od výpovědí veřejného mínění:
„Ty jsi Boží Mesiáš.“
Kde
se rodí tento úkon víry? Ptá se Svatý otec Benedikt XVI.
Podíváme-li se na začátek evangelního úryvku, zjišťujeme, že
Petrovo vyznání navazuje na chvíli, kdy se on společně modlil s
Ježíšem a ostatními apoštoly: „Když
se Ježíš jednou o samotě modlil a byli s ním jeho učedníci,
otázal se jich,“
říká svatý Lukáš.
Učedníci
tedy byli vtaženi do tajemství jedinečného přebývání, do
niterné blízkosti Ježíše, Otce a Ducha svatého, do rozmluvy
Ježíše s Otcem. Tato chvíle je pro učedníky zvláštním darem
vidět to, co není schopno „veřejné mínění tehdejšího lidu,
který tápe: ´Je Ježíš z Nazareta Eliáš, ten Prorok, oživlý
Jan Křtitel?´ Budoucí papež a biskupové a kněží vidí svého
Mistra v jeho niterném vztahu Syna k Otci v Duchu svatém. A podílu
na Duchu svatém se jim již v tomto okamžiku dostává: Z
„přebývání
s Ním“,
z „bytí
spolu s Ním“ v
modlitbě přijímají poznání, které přesahuje nejasné domněnky
lidí. On, Duch svatý jim dává poznávat skutečnost jednoty osoby
Ježíše – člověka a Boha.
Na
tomto místě budoucí pastýři Církve dostávají „základní
kurz“ pro svůj osobní život s Bohem, svůj křestní život v
síle Ducha svatého, kdy poznávají bez omezení a zastínění
intelektu, který bývá často veřejným míněním oslaben či
zatemněn: poznávají Ježíše jako Syna Božího.
Současně
jsou připravováni na službu lásky bližním, kdy budou pravdivě
popisovat vztah Nejsvětější Trojice k Církvi, jež se o
Letnicích zrodí a následně vztah Ježíše k nim, rozdavatelům
podílu na mysteriích Církve, v nichž se pak každý, kdo se dá
pokřtít, kdo přijme osobně Ježíše jako Spasitele a bude Jej i
v ostatních všedních dnech po křtu věrně přijímat v
Nejsvětější svátosti oltářní, bude více a více bezpečně
orientovat v duchovním dění a zápasech probíhajících rovněž
ve všedních dnech pozemského života. Bude se v nich snadno
rozhodovat pro věčnou spásu a – neovlivněn plytkostí mnohých
povrchních „veřejných“ názorů a roucho pravdy si marně
uzurpujících hypotéz - bude striktně odmítat vše, co vlivem
intelektuálních zmatků vede k věčnému zavržení.
Zároveň
dobrý Bůh, který plně projevil svou dobrotu, když se naplnil čas
a kdy poslal svého Syna, narozeného z ženy, z panny, dává plnost
svého Svatého Ducha, takže nyní v předjímání, od Letnic v
síle mysterií, svátostí Církve, mohou jak služebníci,
biskupové a kněží, tak ti, kterým svátosti zprostředkovávají,
přijímat ve svatém přijímání zvláštní posily a útěchy
Ducha svatého: být s Ježíšem na onom místě společné modlitby
již nikoli jen jako učedníci, ale jako Jeho přátelé, přátelé
Boha.
V
těchto dnech, v době, kdy jsou naši jáhnové svěceni na kněze,
kdy si kněží a biskupové namnoze připomínají výročí své
ordinace a konsekrace, jsme svatým Lukášem dnes povzbuzováni,
abychom viděli, jak řekl papež Benedikt XVI., první stupeň
života a poslání kněze: jeho povolání v modlitbě odhalovat
stále novou tvář svého Pána, a tak poznávat stále více plná
obsah kněžského poslání. - Jedině ten, kdo má niterný vztah k
Pánu, je Jím uchvácen a může Ho přinášet druhým, může být
poslán. Jde o „zůstávání
s Ním“,
což má vždycky doprovázet výkon kněžské služby; musí být
její ústřední součástí také a především v obtížných
chvílích, kdy se zdá, že „věci, jež je třeba udělat“ by
měly mít prioritu. Kdekoli jsme, cokoli děláme, vždycky musíme
zůstávat s Ním.
Po
vyznání budoucího papeže Ježíš oznamuje své umučení a
vzkříšení, a po tomto oznámení následuje poučení, týkající
se cesty učedníků, totiž následovat Jeho, Ukřižovaného, jít
cestou kříže. A potom - paradoxním vyjádřením - dodává, že
být učedníkem, znamená „ztratit sám sebe“ a tak má
plně sebe nalézt.
Ony
„věci, které je třeba udělat“ nemusejí být jen tíživé a
deptající přespřílišné starosti o hmotné zabezpečení Božího
lidu, „kamenného stánku Církve“ či osobní živobytí.
Mohou
to být skutečně závažné existenční a existenciální problémy
Církve a církevních společenství v současném světě. V době,
kdy se skloňuje slovo „exit“, medicínsky „exitus“, smrt s
prefixy různých států, můžeme vnímat smrtelnost systému,
který se hroutí, protože se zhroutil duchovní život mnohých
světských a duchovních vůdců společnosti a států.
Očekávání
kolapsu současné v mnohých farnostech, rodinách a obcích
zmírající křesťanské kultury, nás má vést v duchu
„instrukce“ ´Historia magistra vitae´k poučení z Božích
dějin v tomto světě, jen ty vedou ke spáse, protože je vede
Magister, Mistr Ježíš Syn Boží: vede k Bohu, jak dnes svatý
Lukáš dosvědčuje – nejprve vede své farnosti, rodiny a obce ke
společné modlitbě s Ním, modlitbě svatodušní, modlitbě, kdy
díky Ježíšovi poznáme Otce a to nám – pro statečný, bližní
milující postoj víry – stačí. Ač to zní v kontextu
zmírajících farností, rodin a obcí pro nevěřícího
neuvěřitelně, poznáváme po takové modlitbě lásku k Ježíšovi
jako lásku k Církvi, která ve svých členech, kteří opustili
farnost, manželku, manžela, děti i společný obecní život,
umírá.
Poznáme,
že toto společenství modlitby je první záchranou akcí, která
přivede zbloudilé farníky a manžele i občany nazpět, ke spáse,
ke svátostem.
Přivede
nazpět i ty, kdo zvnitřku či zvenku těchto společenství dosud
chtěli – pro svůj egoismus, lásku k sobě, lásku k penězům a
majetku, o což všechno z lásky Boží nyní začnou přicházet –
farnosti, rodiny a obce ničit.
Druhou
záchranou brzdou před „exitem“ do věčné záhuby je služba
biskupů a kněží, kteří – těm, kdo se nakonec dají očistit
až všemi pozemskými „exity“, nabídnou svátosti všem, kdo
poznali zhoubu hříšnosti.
Modleme
se za svaté biskupy a kněze, kteří ve všech dobách dějin
ukazují na „Magistra Vitae“, našeho Mistra a Pána Ježíše,
dárce věčného života.
O.
Vladimír
MODLITBA
Dříve
než zazní u Caesareje Filipovy
další
z vyznání budoucího papeže Petra,
dříve
než Jej spolu s dvěma apoštoly
vyvedeš
na Vysokou horu,
abyste
byli při modlitbě
vzdáleni
od davu zmítaného nejistotou a zmatkem,
žádáš,
Ježíši, Boží Mesiáši,
Petrovo
vyznání, které přesahuje zmatky veřejného mínění,
které
se dokáže proti němu postavit
s
jasným poznáním pravdy,
osvěcující
intelekt při modlitbě s Tebou
uprostřed budoucí Církve:
uprostřed budoucí Církve:
Poté
připravuješ na výstup na Horu -
prorokuješ
slovy o svém umučení a zmrtvýchvstání,
aby
nahoře mohl prorokovat Otcův a Tvůj Duch
o
slávě nebeské modlitby,
o přebývání v rozhovoru a tichu
o přebývání v rozhovoru a tichu
na
Hoře blažených,
do
níž vstupuje Tvou cestou ten,
kdo
jednoznačně hlasuje pro ego-exit:
zapře
sám sebe,
den
co den bere na sebe svůj kříž
a
následuje Tě.
Neboť
kdo by chtěl svůj život zachránit,
ztratí
ho,
ale
kdo svůj život pro Tebe ztratí,
zachrání
si ho."
Amen.