Do
služeb Církve jsem se dal, jak to bylo ve shodě s Božím darem,
který mi Bůh svěřil, abych vám plně oznámil Boží slovo,
totiž to tajemné rozhodnutí, které bylo skryté od věků a od
pokolení, ale které teď bylo odhaleno jeho věřícím: těm Bůh
chtěl oznámit, jaké bohatství božské slávy je pro pohany v
tomto tajemném rozhodnuti, že Kristus je ve vás, naděje na věčnou
spásu.
Těmito
slovy svatý Pavel spolu s vyznáním víry v Ježíše
Krista, v naději spásy pro všechny, kdo v jeho smrt a
zmrtvýchvstání uvěří, ukazuje perspektivu záchrany nabídnutou všem – i pohanům. Zároveň odkrývá tajemství, jímž je
skrytý život Ježíšův v duši vytržené z moci satana
a proto naplněné jasem svatého Ducha: Ježíšovo přebývání
v těch, kdo jsou nazýváni „christoforoi kai pneumatoforoi“
– křesťany, nositele křtu, tajemství Nejsvětější Trojice.
Dobu
dovolených a prázdnin nazývá Svatý otec Benedikt XVI.
„vhodnou chvílí, abychom dali první místo tomu, co je skutečně
důležitější v životě, totiž naslouchání slovu Pána.“ A
poukazuje na cestu k objevení této skrytosti Ježíšovy
v nás, o níž svědčí Apoštol, zamyšlením nad úryvkem
evangelia této neděle.
„Marta a Marie jsou dvě sestry: mají také bratra Lazara, který se však při této příležitosti neobjeví. Ježíš prochází jejich vesnicí a, jak říká text, „Marta ho přijala do domu“. Tato podrobnost dává na vědomí, že Marta je starší z obou sester a že spravuje dům. Vždyť když se Ježíš v domě posadil, Maria si sedne k jeho nohám a naslouchá mu. Zatím co Marta je v plném shonu, aby stačila udělat vše pro tak výjimečného hosta. Zdá se nám, že přihlížíme scéně: jedna sestra se honí sem a tam, plně zaneprázdněná a druhá je uchvácena přítomností Mistra a jeho slovy. Po chvíli to Marta už nevydrží a neodolá, aby neprotestovala, ba cítí, že má právo kritizovat Ježíše: „Pane, nezáleží ti, že má sestra mě nechala obsluhovat samotnou? Řekni jí, přece, ať mi pomůže“. Marta by chtěla dokonce poučovat Mistra. Avšak Ježíš s velkým klidem odpovídá: „Marto, Marto - a toto opakování vyjadřuje cit, jak ji má rád - děláš si starosti a znepokojuješ se pro mnoho věcí. Ano, jen jedno je třeba. Marie si vybrala nejlepší úděl a ten jí nikdo nevezme“.
Lásku k neklidnému člověku, který pro Církev koná mnoho aktivit,
ale přitom Ježíšovi nenaslouchá, přibližuje jedna epizoda
s života svaté Matky Terezy.
„Kolik času, Otče, věnujete denně adoraci?“ ptá se svatá nositelka ceny svatosti jednoho kněze podobného Martě na cestě svatosti.
„Kolik času, Otče, věnujete denně adoraci?“ ptá se svatá nositelka ceny svatosti jednoho kněze podobného Martě na cestě svatosti.
„Nemám
čas, Matko, mám tolik povinností a práce…“
„Ale,
Otče, pak byste měl hodinu denně adorovat Ježíše v Nejsvětější
svátosti.“
„Matko,
to opravdu nejde…“
„Pokud
tomu tak je, pak byste měl, Otče, věnovat adoraci dvě hodiny
denně!“
„Naprosto
nemožné!!“
„Pak
tedy tři hodiny, Otče…“
Slova Ježíše Krista v evangeliu o Marii a Martě z Betánie
„jsou naprosto jasná: žádné pohrdání činným životem, jakož
i velkodušným pohostinstvím; avšak jasně připomíná fakt, že
jediná věc opravdu nutná je něco jiného: naslouchat slovu Pána;
a Pán je v té chvíli právě tam, přítomný v Ježíšově
osobě! Všechno ostatní pomine a bude nám vzato, ale Boží slovo
je věčné a dává smysl dennímu zaměstnání i shonu.
Drazí
přátelé, jak jsem řekl, tato stránka evangelia ladí s časem
prázdnin, protože připomíná fakt, že lidská osoba musí sice
pracovat, nasazovat se v domácích pracích i v povolání, ale
především má zapotřebí Boha, který je vnitřním světlem
Lásky a Pravdy. Bez lásky i ty nejdůležitější činnosti
ztrácejí na hodnotě a nepřinášejí radost. Bez hlubokého
smyslu všechno naše shánění a podnikání se redukuje na
neplodný a rozháraný aktivismus. A kdo nám dá lásku a pravdu,
ne-li Ježíš Kristus? Naučme
se tedy, bratři, pomáhat jedni druhým spolupracovat, ale především
společně zvolit lepší část, lepší úděl, který je a vždy
bude naše největší dobro.“
(Z promluvy Svatého otce Benedikta XVI. před modlitbou Anděl Páně v Castel Gandolfu 18. 7. AD 2010; zdroj: www.radiovaticana.cz)
O.
Vladimír
MODLITBA
Od
hluboce věřícího pohana
– římského
okupantského důstojníka –
Tvůj
přítel svatý Lukáš,
Ježíši,
Slovo, Logos,
který
chceš být slyšen v našich vlastních srdcích,
přenáší
naši pozornost do židovského domku v Betánii,
kde
Tě očekává budoucí aktivita Tvé Církve ztělesněná
přičinlivou Martou
i
klečící kontemplace a adorace reprezentovaná Marií, její
sestrou.
Děkujeme
Ti za slova setníkova, jimiž vyznává,
že
si nezaslouží, abys přišel do jeho pohanského domu,
za
jeho víru, kterou tolik vyzdvihuješ,
za
víru, kterou z daru Tvé Božské štědrosti přijal svatý
apoštol Pavel,
když
poznal, že bohatství Tvé božské slávy,
jež
jsi mocí Ducha vložil do jeho srdce,
má
předávat pohanům,
zvát
je do domu dosud především židokřesťanské Církve:
děkujeme
Ti rovněž za slova Svatého otce Benedikta XVI.,
jimiž nám ukazuje pravou hodnotu činného života Tvé Církve
jimiž nám ukazuje pravou hodnotu činného života Tvé Církve
v naslouchání
slovům Tebe Slova, na kolenou při adoraci,
a
zároveň z této adorace krve před svatým přijímáním.
Toto
činí již svatá Marta, činorodá služebnice Církve,
která
na místě hluboce věřícího pohanského konvertity doplňuje,
co
zbývá k utrpení Tvého kříže vykonat na této zemi na její
cestě k Tobě:
slovy,
jimiž se ztotožňuje
– bolestným
způsobem, golgotskou nečinností,
kdy
Tvé ruce i nohy jsou přibity k adoraci Otce v moci Ducha
svatého,
v níž
lidskému umíráš –
se
setníkovými:
„ale
řekni jen slovo, Ty Slovo -
Logos,
a
má duše bude uzdravena.
Amen.