Ježíš
řekl svým učedníkům:
"Neboj se, malé stádce! Váš Otec rozhodl, že vám dá království.
Prodejte svůj majetek a rozdejte na dobré skutky. Opatřte si měšce, které nezpuchřejí, poklad v nebi, kterého neubývá, kam se k němu zloděj nedostane a kde ho mol nerozežere. Vždyť kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce.
Mějte bedra přepásaná a vaše lampy ať hoří, abyste se podobali lidem, kteří čekají na svého pána, až se vrátí ze svatby, aby mu hned otevřeli, když přijde a zatluče. Blahoslavení služebníci, které pán při svém příchodu najde, jak bdí. Amen, pravím vám: Přepáše se, pozve je ke stolu, bude chodit od jednoho k druhému a obsluhovat je. A když přijde po půlnoci nebo při rozednění a nalezne je tak, jsou blahoslavení.
Uvažte tohle: Kdyby hospodář věděl, v kterou hodinu přijde zloděj, nenechal by ho prokopat se do domu. I vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete.
Petr se ho zeptal: "Pane, říkáš toto podobenství jenom nám, nebo všem?"
Pán řekl: "Kdo je tedy ten věrný a rozvážný správce, kterého pán ustanoví nad svým služebnictvem, aby jim dával včas příděl jídla? Blaze tomu služebníku, kterého pán při svém příchodu najde, že to dělá! Opravdu, říkám vám: Ustanoví ho nad celým svým majetkem. Kdyby si však onen služebník pomyslil: 'Můj pán hned tak nepřijde', a začne tlouci čeledíny a děvečky, jíst, pít a opíjet se, přijde pán toho služebníka v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší, ztrestá ho a odsoudí ho ke stejnému údělu s nevěřícími.
Služebník, který zná vůli svého pána, a přece nic podle jeho vůle nepřipraví a nezařídí, dostane mnoho ran. Ten však, kdo ji nezná, a udělá to, co zasluhuje bití, dostane jich méně. Kdo mnoho dostal, od toho se mnoho očekává, a komu se mnoho svěřilo, od toho se bude víc žádat."
"Neboj se, malé stádce! Váš Otec rozhodl, že vám dá království.
Prodejte svůj majetek a rozdejte na dobré skutky. Opatřte si měšce, které nezpuchřejí, poklad v nebi, kterého neubývá, kam se k němu zloděj nedostane a kde ho mol nerozežere. Vždyť kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce.
Mějte bedra přepásaná a vaše lampy ať hoří, abyste se podobali lidem, kteří čekají na svého pána, až se vrátí ze svatby, aby mu hned otevřeli, když přijde a zatluče. Blahoslavení služebníci, které pán při svém příchodu najde, jak bdí. Amen, pravím vám: Přepáše se, pozve je ke stolu, bude chodit od jednoho k druhému a obsluhovat je. A když přijde po půlnoci nebo při rozednění a nalezne je tak, jsou blahoslavení.
Uvažte tohle: Kdyby hospodář věděl, v kterou hodinu přijde zloděj, nenechal by ho prokopat se do domu. I vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete.
Petr se ho zeptal: "Pane, říkáš toto podobenství jenom nám, nebo všem?"
Pán řekl: "Kdo je tedy ten věrný a rozvážný správce, kterého pán ustanoví nad svým služebnictvem, aby jim dával včas příděl jídla? Blaze tomu služebníku, kterého pán při svém příchodu najde, že to dělá! Opravdu, říkám vám: Ustanoví ho nad celým svým majetkem. Kdyby si však onen služebník pomyslil: 'Můj pán hned tak nepřijde', a začne tlouci čeledíny a děvečky, jíst, pít a opíjet se, přijde pán toho služebníka v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší, ztrestá ho a odsoudí ho ke stejnému údělu s nevěřícími.
Služebník, který zná vůli svého pána, a přece nic podle jeho vůle nepřipraví a nezařídí, dostane mnoho ran. Ten však, kdo ji nezná, a udělá to, co zasluhuje bití, dostane jich méně. Kdo mnoho dostal, od toho se mnoho očekává, a komu se mnoho svěřilo, od toho se bude víc žádat."
O
trestu za nevěrnost hovoří náš Spasitel Ježíš poté, co
představil požitkářského boháče, jemuž se hodně urodilo. Ten
se těší na výstavbu nových stodol, na jídlo, pití, užívání
si života. Není však pánem svého vlastnictví. Již první noc,
poté, co nechal strhnout malé, nedostatečné stodoly, může
přijít Pán jeho majetku.
Na
toto varování na Velké cestě Ježíšově navazuje dnešní slovo
z evangelia. Věrný služebník i správce je ten, kdo si dokáže
uchovat odstup od materiálních hodnot. Jejich trvanlivost je ve
vztahu k věčnosti iluzorní. Křesťan si má konat proto svoje
povinnosti na této zemi se stálým zaměřením ke své pravé
vlasti, která je v nebesích. Věřící v ni si zachovává
realistický pohled na okolní svět. Vnímá - postaven do jeho
centra jako světlo v temnotách - již jeho přítomný duchovní
rozměr, který je koncentrován v Církvi.
Věřící zůstává bdělým a bedlivým, aby byl připraven
přijmout Ježíše, až se vrátí ve slávě.
Prostřednictvím
příkladů, vzatých z každodenního života, Pán povzbuzuje své
učedníky, aby žili s touto vnitřní dispozicí jako oni
služebníci z podobenství, kteří čekají na návrat svého pána.
„Blahoslavení
služebníci - říká - které pán při svém příchodu najde, jak
bdí“.
Musíme proto bdít v modlitbě a konání dobra, uvedl Svatý otec
Benedikt XVI. v jedné ze svých promluv při Pozdravení andělském.
Na
zemi jsme všichni přechodně. Dnešní druhé čtení liturgie mše
vzaté z listu Židům nám představuje Abraháma - oděného jako
poutníka, jako nomáda, který žije ve stanu a přebývá v cizím
kraji. Vede ho víra. „Protože Abrahám uvěřil, -
zaznamenává svatopisec - uposlechl Boží výzvy, aby se
vystěhoval do země, kterou měl dostat v dědičné držení,
vystěhoval se, ačkoli nevěděl, kam jde. Jeho pravým cílem
totiž bylo „město s pevnými základy, které sám Bůh
vystaví a založí“. Město, na něž se tu naráží, není z
tohoto světa, ale je to ráj. Dobře si toho bylo vědomo prvotní
křesťanské společenství, které se na zemi považovalo za
„cizince“ a své zárodky sídlící v městech nazývalo
„farnosti“, což znamená právě kolonie cizinců (z řeckého
paroikoi), jak připomíná ve svém prvním listu papež
Petr. Tímto výrazem vyjádřili první křesťané nejdůležitější
charakteristiku Církve, kterou je právě zaměření k nebi.
Dnešní
liturgie Slova, pokračuje papež Benedikt XVI. ve své promluvě,
nás proto zve k zamyšlení o „životě budoucího věku“, jak
říkáme, když recitací Kréda vyznáváme svou víru. Výzva k
tomu, abychom prožili svou existenci moudře a prozíravě, abychom
pozorně uvažovali o našem údělu, tedy o oněch skutečnostech,
které nazýváme poslední: smrt, Poslední soud, věčnost, peklo a
ráj. A právě tak žili svou odpovědnost za svět a budovali svět
lepší. Naplnili poslání rozvážných správců svého
„vlastnictví“, které je darem „naší pravé vlasti v
nebesích“:
Pán
řekl: "Kdo je tedy ten věrný a rozvážný správce, kterého
pán ustanoví nad svým služebnictvem, aby jim dával včas příděl
jídla? Blaze tomu služebníku, kterého pán při svém příchodu
najde, že to dělá! Opravdu, říkám vám: Ustanoví ho nad celým
svým majetkem. Kdyby si však onen služebník pomyslil: 'Můj pán
hned tak nepřijde', a začne tlouci čeledíny a děvečky, jíst,
pít a opíjet se, přijde pán toho služebníka v den, kdy to
nečeká, a v hodinu, kterou netuší, ztrestá ho a odsoudí ho ke
stejnému údělu s nevěřícími.
Bolestná
zrada povolání proradného služebníka, který by zneužíval
„svého vlastnictví“ uzavírá cestu do vlastnictví, které pro
nás náš Pán připravil v nebi jako odměnu za věrnost v malém.
Ve
velkém můžeme drtivou pravdivost těchto Ježíšových slov
uvidět ve „velkém hospodářství“, jímž je farnost, obec a
další správní celky tohoto světa – ale i Církev - již právem
nazýváme „vlastí“.
Pravé
vlastenectví tedy vychází z pohledu na věčnou vlast a má
křesťanskou povinnost ji přenášet do „pozemských vlastí“,
šířit od oné nejmenší buňky, jíž je duchovní a přirozená
rodina, farnost a obec do celého národa a do mezinárodních
vztahů.
Proto
nepřekvapí, že světci v dobách útoků na pozemskou vlast ji
dokázali, jako svatý Mikuláš z Flüe s růžencem v jedné ruce
a s mečem, v jeho případě vlajkou švýcarského Spříseženectva,
ji statečně bránit s ochotou nasadit svůj život. V době invaze
muslimů se tak postavil svatý Jan Kapistránský a mnozí další,
kteří dokonce strhli k obraně vlasti svým příkladem v první
linii, kde často vedli ozbrojené křesťany, aniž by měli v ruce
pozemskou zbraň.
Dnes
prozatím stojí v první linii obrany vlasti ti, kdo statečně
odsoudí zvaní nepřítele do vlastní domácnosti.
Celou
tragédii této první bitvy o vlast, jež je v nebesích, vystihuje
rovněž tragický příběh kněze – mučedníka pro Církev,
který byl před několika lety umučen v kostele svatého Štěpána
u Rouenu ve Francii.: On sám přispěl muslimům na stavbu mešity.
A nadto jeho představený, který připravil pohřeb tohoto učedníka
v rouenské katedrále, pozval na pohřební mši svatou asi dvě
stě muslimů, kteří se při obřadu k Ježíši Kristu a Jeho
Slovu otočili provokativně zády a když byli vyzvání, aby z
posvátného místa křesťanů pronesli svá slova, byla to řeč o
rozdělení mezi křesťany a muslimy. Řeč nenávisti na místě
znesvěcené křesťanské lásky.
V
bezprostřední reakci na tuto událost ukázal Otec Georg Rutler z
USA ve svém kázání na příčinu této nenávisti muslimů v
Evropě:
"Uplynulý
pondelok Európu šokovala správa o podrezaní katolíckeho kňaza v
kostole v blízkosti mesta Rouen, v rámci očividnej “rituálnej
obety”. Hrdlorez totiž na ukončenie znesvätenia podľa svedkov
predniesol nad oltárom svoju “modlitbu” v arabčine.
Ako
odpoveď na tento útok pápež František vyjadril svoju “bolesť
a zhrozenie z tohto absurdného násilia a odsúdenie akejkoľvek
formy nenávisti ako aj modlitbu za dotknutých”. Zároveň
prisľúbil, že sa bude modliť, aby Boh “všetkým vnukol
myšlienky zmierenia a bratstva.”
Medzitým
rouenský arcibiskup Dominique Lebrun povedal: “Katolícka Cirkev
nesmie pozdvihnúť žiadnu zbraň okrem modlitby a bratstva ľudí
dobrej vôle.” Poprosil ľudí vo svojej diecéze, aby sa nedali
stiahnuť do násilia, ale miesto toho, aby sa stali “apoštolmi
civilizácie lásky.”
Katechizmus
Katolíckej cirkvi upozorňuje, že legitímna obrana nie je len
právom, ale aj povinnosťou kresťana. Obzvlášť, ak zastáva
nejakú funkciu, ktorou nesie zodpovednosť za iných ľudí –
napr. otec rodiny, líder národa, a iné
Iný
kňaz Otec George Rutler z New Yorku však tvrdí, že takýto
pacifizmus je nielen nemorálny, ale je kresťanskou povinnosťou
chrániť seba a iných nevinných od násilných agresorov.
Pri
odvolávaní sa na Ježišove slová v evanjeliu u Matúša, ktorými
mnohí v tejto súvislosti argumentujú: “No ja vám hovorím:
Neodporujte zlému. Ak ťa niekto udrie po pravom líci, nadstav mu
aj druhé.”, Otec Georg hovorí, že to nie je inštrukcia k
pacifizmu, ako si mnohí európski kresťania myslia.
“Nastaviť
druhé líce je rada Krista, ktorú dal v prípade, keď je človek
morálne napádaný – ponižovaný. Je to o pokore, ktorá vyhráva
nad pýchou. Nemá to nič čo do činenia so sebaobranou,”,
povedal Otec Georg.
“Upúšťaním
od morálnej povinnosti chrániť mier tým, že nepoužijeme silu,
nie je nevinnosť. Je to naivita”. Poukazuje na samotný
Katechizmus Katolíckej cirkvi, ktorý usmerňuje katolíkov k
legitímnej sebaobrane, ktorá je súčasťou lásky k sebe samým a
svojim blížnym.
Paragraf
2263 KKC hovorí: “Oprávnená obrana osôb a spoločností nie je
výnimkou zo zákazu zabitia nevinného, ktoré je úmyselnou
vraždou.”
Ďalej
Otec Georg pokračuje: “Láska k sebe samému ostáva základným
princípom morálky. Preto je legitímne trvať na rešpekte voči
vlastnému právu na život. Ten, kto chráni svoj život, nie je
vinný z vraždy, aj keď je nútený agresora pri obrane zabiť.”
Prečo
sa od kresťanov vyžaduje chrániť iných nevinných od agresorov,
obzvlášť od katolíkov, ktorí majú zodpovednú pozíciu, ako
napríklad otec za svoju rodinu či líder národa, Katechizmus
vysvetľuje: “Legitímna obrana nemôže byť len právom ale je aj
vážnou povinnosťou pre toho, kto je zodpovedný za životy
iných. Obrana spoločného dobra vyžaduje zneškodnenie
nespravodlivého útočníka. Z toho dôvodu majú právoplatní
predstavitelia moci právo použiť zbrane, aby odrazili
útočníkov na občiansku spoločnosť, ktorá je zverená ich
zodpovednosti”.
Dále
kněz vysvětuje, že v uplynulých staletích to nikdo
nezpochybňoval tak jako dnes.
“Svätý
Ján Kapistránsky dokonca viedol spolu s kardinálom Juanom De
Carvajalom a Jánom Huňadym armádu proti Turkom v roku 1456 pri
Belehrade, čím zastavili ich ďalší postup.
Na
snímku svatý Ján Kapistránsky, který vedl armádu proti Turkům
V
roku 1601 svätý Vavrinec z Brindisi urobil to isté na ochranu
Maďarska. Františkáni zasa síce bez meča a zbraní tiež
vyliezli na kone a vybrali sa na bojisko nesúc kríže. Svojou
statočnosťou však inšpirovali dobrých vojenských generálov a
vojakov.
Toto
nie sú banálnosti. Ďalej, ak by nebolo Karola Martela v meste
Tours v roku 732 či Jána Sobieskeho pri bránach Viedne v roku 1683
a talianskych kresťanských mladíkov Andrea Doria a Dona Juana v
bitke pri Lepante v roku 1571, nejestvovali by sme tu dnes. Žiadne
západné národy, ako ich poznáme dnes, žiadne univerzity, žiadna
veda, žiadne ľudské práva – nič z toho by dnes neexistovalo”,
připomíná Otec Georg.
Tragédií
dnešni doby podle Otce Georga je, že Západ zaspal na vavřínech,
a ztratil kontakt se svými křesťanskými kořeny.
“Letargia
islamu do nedávnych čias zatienila hrozbu, ktorú v skutočnosti
predstavuje – najmä pre západnú civilizáciu, ktorá ignoruje
svoje vlastné morálne základy.
Otázka,
ktorá pred nami teraz stojí, je, či západná civilizácia
upustila až natoľko od svojich kresťanských základov, že už si
nielen ani nepripúšťa potrebu rázne brániť našu civilizáciu,
ale už ani nevie pomenovať hrozbu.
Kňaz
v Saint-Étienne-du Rouvray vo francúzskej Normandii nebol prvým,
ktorý umrel “na oltári” – a nebude ani posledným…”, říká
Otec Georg.
“Vo
svojom starom veku tento kňaz stelesnil civilizáciu podvedenú
generáciou, ktorej hymnou bola Lennonova pieseň Imagine -
kde sa spieva, že by bolo lepšie, ak by nebolo ani neba ani pekla,
nad nami len obloha a ľudia žijúci len pre dnešok. Keď však
prichádza tvrdá realita, nevedia nič, len nechať plyšových
medvedíkov a balóny na miestach masakier, ktoré ešte k tomu
nazývajú ako “nevysvetliteľné”.
Mnozí
již stále hlasitěji sice hovoří o německé kancléřce Angele
Merkelové, která se postavila do role vůdkyně Evropy a
rozhodovatelky v záležitostech evropských národů, ač nikým do
této funkce nepovolána. Avšak nezdůrazňují již tolik princip
vlastizrady v nikoli jen národním, ale unijním měřítku; že
popřela hranice Evropské unie, když dala příkaz úředníkům a
jejich prostřednictvím i celním a bezpečnostním složkám, aby
nechaly proudit dobyvatele přes „zrušené“ hranice vnitřně
zesláblé a zhroucené struktury Unie. Tím fakticky zrušila
Evropskou unii, protože stát bez hranic přestává existovat.
Právem nese a ponese za jeho destrukci zodpovědnost před vstupem
do věčné „unie“, věčné vlasti v nebesích:
Služebník, který zná vůli svého pána, a přece nic podle jeho vůle nepřipraví a nezařídí, dostane mnoho ran. Ten však, kdo ji nezná, a udělá to, co zasluhuje bití, dostane jich méně. Kdo mnoho dostal, od toho se mnoho očekává, a komu se mnoho svěřilo, od toho se bude víc žádat."
Škody,
které spáchá služebník, který jedná v oslabení svého poznání
dostane sice méně ran. Tyto rány jsou však pro něj bolestnější,
pokud jde o službu duchovní, pokud jde o službu v Církvi, jíž
se zpronevěřil. O to větší bolest, že dopadá jako rány na ty,
kdo jsou jao biskupové a kněží prostředníky nejjistější
záchrany před invazí. Před invazí démonů, kteří v
vlastizradě vedou.
¨Katechismus
katolické Církve 2265;
O.
Oldřich
MODLITBA
Přijdeš
nečekaně,
Ježíši,
služebníku věrně obsluhující při Poslední večeři.
Přijdeš
do naší pozemské vlasti
a
budeš soudit:
služebníci
nevěrní a líni
půjdou
na levici – do zavržení,
služebníci
dobří a věrní Tvé Církvi
na
pravici do naplnění blaženosti,
již
jako odměnu za svou obětavou službu
- i
mučednickou smrt pro Tebe -
prožívali
již ve své pozemské vlasti.
Mezi
ně patří i ti,
kdo
dostanou méně či více ran:
kdo
projdou očistcem
do
pravé vlasti v nebesích:
tam
zrádný služebník Jidáš,
jenž s Tebou dnes na Velké cestě
jde
do Jeruzaléma,
odmítal
vstoupit,
když
odešel od Poslední večeře,
aby Tě zradil,
a
tak podstatně ohrozil svůj vstup
do
nebe,
které
pro něj bylo původně připraveno;
do
vlasti
– její
zradou.
Amen.