Králi
věků, Bohu nepomíjejícímu, neviditelnému, jedinému bud čest a
sláva na věčné věky.
Tento
chvalozpěv vytryskl ze srdce svatého hříšníka, konvertity
z judaismu svatého Pavla ve chvíli, kdy psal svému učedníkovi
Timotejovi. Jeho srdce bylo – a je – naplněno radostí
nad bytím, essencí, jediného a neviditelného Boha. Takový jásot
může vycházet jen z duše, která vidí. Duchovním pohledem.
Vnímá existenci této essence, bytí Osoby, která nás stvořila,
udržuje při životě a vede k věčnému životu. Vnímá
existenci Vtěleného Slova, Osoby Božího Syna.
Svatý
otec Benedikt XVI. v jedné ze svých katechezí o duchovních
osobnostech Církve přiblížil toto tajemství duchovního vnímání
a dokonce i vidění, které nahlíží na pravou realitu, když
popisoval život a setkání s Bohem v Ježíši Kristu
svaté Juliány z Lutychu.
V době
jejího narození na sklonku dvanáctého století, se zvláště
belgický Lutych podobal jeruzalémskému večeřadlu při Poslední
večeři, kdy Miláček Páně kontemploval svého Spasitele
v Nejsvětější svátosti. Žila tu společenství modlitby
zcela podle pozdějších slov P. Angela Silesia:
„U
nohou Marii, na prsou vidím Jana,
oba
nic nečiní, jen požívají Pána.“
Právě
v této době se šířila reakce na nauku Berengara z Tours,
která znesvěcovala největší poklad Církve – přítomnost
Ježíše v Nejsvětější svátosti a tím i srdce těch, kdo
by ji mohli poznávat.
Reakce
„proroků“ – „vidoucích“ byla příznačná pro světce
Církve. V době, kdy Bůh povolal svatou Juliánu, se zvláště
v Lutychu scházela společenství křesťanských žen, které
se pod vedením horlivého kněze věnovaly adoraci Ježíše
v Nejsvětější eucharistii, charitě a přistupovali často
ke svatému přijímání.
V augustiniánském
klášteře na hoře Cornillon, kam později svatá Juliána
vstoupila, jí náš Pán poslal představenou, která její cestu ke
spočinutí v kontemplaci Ježíše podporovala. Tutéž podporu
získávala četbou – protože ovládala latinu – církevních
Otců, svatého Augustina, Bernarda a současných plamenných
obránců katolické víry v Nejsvětější svátost.
V mystických
chvílích zvláště vnímala Ježíšova slova: „Hle, já jsem s
vámi po všechny dny až do konce světa“.
V
sedmnácti letech měla první vidění, které se později, když
konala eucharistickou adoraci, několikrát opakovalo. Vidění
představovalo měsíc v úplňku s temným proužkem, který jej
přetínal. Pán jí dal pochopit význam toho, co jí bylo ukázáno.
Měsíc symbolizoval život Církve na zemi, tmavý proužek
znázorňoval absenci liturgického svátku, o jehož ustanovení se
Juliána měla účinně zasadit. Svátku, při kterém by věřící
mohli adorovat eucharistii a posilovat tak svoji víru, činit
pokroky praktikováním ctností a odčiňovat urážky Nejsvětější
svátosti.
Dvacet
let o tomto vidění svatá Juliána mlčela, bylo tak plnou radostí
jejího srdce.
Až
po této době jí náš „Pán poslal – to již byla převorkou
svého kláštera - blahoslavenou poustevnici Evu a spolusestru
Isabelle.
To,
co zakusila Juliána z Cornillon, se v životě svatých opakuje
často. Aby bylo dosaženo potvrzení, zda inspirace pochází od
Boha, je vždycky zapotřebí ponořit se do modlitby, trpělivě
čekat, hledat přátelství a konfrontaci s jinými dobrými dušemi
a všechno podřídit úsudku církevních pastýřů. Právě biskup
z Lutychu, Roberto z Thourotte, po počátečním váhání přijal
návrh Juliány a jejích družek a poprvé ustanovil ve své diecézi
slavnost Božího Těla.
Dříve
než byla slavnost Božího Těla rozšířena na celou Církev,
musela svatá Juliána projít mnohými očistnými zkouškami, které
jí připravil Ježíš, jejž milovala. Zakoušela je od mnohých
spoluřeholnic i od představených. Jako vyhnankyně spolu
s několika spolusestrami pobývala deset let v různých
cisterciáckých klášterech. Příkladem byla její pokora- Bez
kritiky či výčitek vůči svým pronásledovatelům dále šířila
úctu k Ježíši v Nejsvětější svátosti.
V
ustanovující bule, nazvané Transiturus
de hoc mundo (11.
srpna 1264) papež Urban diskrétně naráží také na mystické
zkušenosti Juliány, potvrzuje jejich autenticitu a píše: „Třebaže
eucharistie je důstojně slavena každý den, považujeme za
správné, aby se alespoň jednou za rok konala její slavnostnější
a důstojnější památka. Jiné věci, které si připomínáme,
totiž chápeme duchem a myslí, ale nedostává se nám jejich
reálné přítomnosti. Avšak v této svátostné připomínce
Krista, byť jinou formou, je Ježíš Kristus přítomen s námi
svojí podstatou. Dříve než vystoupil na nebesa, totiž řekl:
„Hle, já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa“.
Která
žena, když má deset stříbrných mincí a jednu z nich ztratí,
nerozsvítí svítilnu, nevymete dům a nehledá pečlivě, dokud ji
nenajde? A když ji najde, svolá své přítelkyně i sousedky a
řekne jim: 'Radujte se se mnou, protože jsem našla stříbrnou
minci, kterou jsem ztratila.'
V době,
kdy se začala hříchem intelektu jednotlivých teologů šířit
v Církvi nevěra v přítomnost Ježíše v Nejsvětější
eucharistii, povolává Duch svatý zvláštními zásahy zpět k víře
ve Svatého svatých.
Zvláštní
cestou mystické lásky vedl k víře, která očima víry vidí,
svatou Juliánu z Lutychu. Vede k nalezení vzácné drachmy,
jíž mnozí v Církvi i dnes ztratili.
Jakoby
opačnou cestou vedla jednoho z kněží, kteří v době
mystických vidění daných této světici, ztratili víru
v transubstanciaci: V pokušení nevěry putuje roku 1263
kněz Petr z Prahy k papeži Urbanovi IV., aby jej poprosil
o pomoc ve svých pochybnostech ohledně víry v přítomnost
Ježíše v Nejsvětější svátosti. Cestou slouží mši
svatou v italském Bolsenu, v kostele svaté Kristýny. Pán
se mu dává poznat. Při konsekračních slovech se Svatá Hostie
mění: chléb se v rukou kněze proměňuje v maso, které
krvácí. Krev kane na korporál. Z nedalekého Orvieta
přispěchá sám papež a spolu s knězem se klaní našemu
Pánu, jenž ukázal svou přítomnost podle přislíbení, jež dal
apoštolům. V témže místě a době další světec –
dominikán Tomáš Akvinský skládá oslavnou píseň ke slavnosti
Božího Těla, která se od prvního výročí tohoto zázraku jako
ovoce oběti poutní cesty onoho kněze a věrnosti v mystickém
životě svaté Juliany z Lutychu slaví, aby mnoho zbloudilých
nalezlo opět cestu do společného ovčince s Ježíšem, který
nás na této zemi doprovází jako dobrý Pastýř.
Do
Ježíšovy blízkosti přicházeli samí celníci a hříšníci,
aby ho slyšeli. Farizeové a učitelé Zákona mezi sebou reptali:
"Přijímá hříšníky a jí s nimi!"
Pověděl jim tedy toto podobenství: "Kdo z vás, když má sto ovcí a jednu z nich ztratí, nenechá těch devětadevadesát v pustině a nepůjde za tou ztracenou, dokud ji nenajde? A když ji najde, s radostí si ji vloží na ramena. Až přijde domů, svolá své přátele i sousedy a řekne jim: 'Radujte se se mnou, protože jsem našel svou ztracenou ovci.'
Hledíme-li
v adoraci na proměněnou Hostii, potkáváme dar Boží lásky,
potkáváme Ježíšovo utrpení a kříž, jakož i Jeho
Zmrtvýchvstání. Právě skrze náš pohled v adoraci nás Pán
přitahuje k sobě, do nitra svého tajemství, aby proměnil nás,
jako proměňuje chléb a víno. Svatí v tomto eucharistickém
setkání vždycky nalézali sílu, útěchu a radost. Slovy
eucharistického hymnu Adoro
te devote opakujme
před Pánem, přítomným v Nejsvětější svátosti: „Rač mé
chabé víře větší sílu dát, více v Tebe doufat, víc tě
milovat!“
(Z katecheze Svatého otce Benedikta XVI., Náměstí. svatého. Petra 17. 11. AD 2010; zdroj: www.radiovaticana.cz)
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
Pohled
na Tebe při mši svaté vede k návratu každou bloudící duši,
Ježíši,
jenž mezi námi dlíš ve svatostánku
i
na korporálu kněze Petra
a
především v rukou všech,
jimž
jsi na základě svatodušní apoštolské posloupnosti dal moc
proměňovat.
Kněze
a biskupy vedeš cestou Tradice,
mystickou
cestou svaté Juliány
i
hledačskou cestou Tvého kněze Petra,
aby
při mší svaté od chvíle proměňování měli oči upřené na
Tebe,
od
něhož naše víra v proměňování pochází
a
který ji vedeš k vítězství.
Tak
jsi vedl kněze Petra k papeži,
tak
jsi vedl svatou Juliánu k arcijáhnovi,
jenž
se později tímto papežem stal.
Děkujeme
TI za katechezi Svatého otce Benedikta XVI. o eucharistickém jaru
Církve v třináctém století,
které
se dnes opět projevuje:
„Množství
lidí se zdržuje mlčky před svatostánkem,
aby
vedlo láskyplný rozhovor s Tebou.
Potěšující
je zjištění, že nemálo skupin mladých lidí
odhalilo
krásu modlitební adorace před Tebou v Nejsvětější svátostí.“
V ní
jsi přítomen Ty
jedinečným a nesrovnatelným způsobem.
Jsi
přítomen opravdu, skutečně a podstatně:
se
svým tělem a krví,
se
svou duší a se svým božstvím.
Svátostným
způsobem,
totiž pod eucharistickými způsobami chleba a vína,
jsi přítomen naprosto celý Ty, Kristus, Bůh a člověk“.
totiž pod eucharistickými způsobami chleba a vína,
jsi přítomen naprosto celý Ty, Kristus, Bůh a člověk“.
Shlížíš
k nám jako Slunce spravedlnosti a milosrdenství,
Slunce
hřejivých paprsků Ducha svatého,
které
naplňují a rozněcují duši k věčné lásce ty,
kdo
svůj pohled při mši svaté zaměří na Tebe v Nejsvětější
eucharistii
a
prožijí chvíli Tvé přítomnosti na pateně a v kalichu na
korporálu
až
do svatého přijímání
jako
jediný chvalozpěv vděčnosti;
dáváš
jim prožít ovoce děkování, eucharistie.
jejich
pozemský život se jako Měsíc ozářený svitem Slunce
začíná
proměňovat
a
prozařovat věřícího světlem Tvého Ducha
bez
„temného proužku nevěry a neúcty“.
Amen.