Zhýralost
1558, Pieter Bruegel Starší
Některým lidem, kteří si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, řekl Ježíš toto podobenství: "Dva lidé šli do chrámu, aby se modlili, jeden byl farizeus a druhý celník.
Podobenství o farizeovi a publikánovi, vyprávěné Ježíšem a podané evangelistou svatým Lukášem, vztahuje ve své promluvě na závěr synodu pro Blízký východ Svatý otec Benedikt XVI. na tajemství jednoty mezi jednotlivými tradicemi Církve – jednotlivými rity.
„Také
bychom mohli být pokoušeni jako farizeus a připomínat Bohu naše
zásluhy, třeba s myšlenkou na úsilí uplynulých dní. Aby však
modlitba mohla vystoupit k nebi, musí vyjít ze srdce pokorného a
chudého. „A proto také my na závěr této církevní události
chceme především vzdávat díky Bohu nikoli za naše zásluhy, ale
za dar, který nám poskytnul On. Uznáváme, že jsme nepatrní a
potřebujeme spásu a milosrdenství; uznáváme, že všechno
pochází od Něho a že pouze s jeho Milostí se uskuteční to, co
nám sdělil Duch svatý. Jenom tak se budeme moci „vrátit
domů“
opravdu obohaceni, ospravedlněni a schopni kráčet po stezkách
Páně.“
A
proto „návrat
domů“
– metanoia, změna smýšlení, začíná vyznáním vlastní
slabosti. V liturgii západní mše svaté dokonce, aby otevření
srdce více zasáhlo celý hmotný rozměr člověka, také konáme
vnější gesto: třikrát klademe pravou ruku na srdce. A
v tradičním, gregoriánském ritu dokonce - „orientálně“
- třikrát opakujeme: „mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa“.
„První
čtení a responsoriální žalm kladou důraz na téma modlitby,
přičemž podtrhávají, že má u Božího srdce tím větší moc,
čím více je ten, kdo se modlí, ve stavu nouze a zkroušenosti.
„Modlitba
chudého proniká oblaka,“ tvrdí Sirachovec;
a žalmista dodává: „Blízko
je Hospodin těm, kdo mají zkroušené srdce, na duchu zlomené
zachraňuje“.
Při
mši svaté zaměřuje Církev naši pozornost především na Osobu
Ježíše Krista, jenž se v Duchu svatém znovu – nekrvavě –
obětuje Bohu Otci. Neodtrhává náš pohled od světa. Naše
myšlenky, které bychom mohli na první podnět považovat za
rušivé, mají umocnit náš vztah lásky, oddanosti našemu Pánu a
Spasiteli. Takto, můžeme říci v hloubce vztahu
k Trojjedinému Bohu: myslíme na mnohé naše bratry a sestry,
„kteří se ocitli v obtížných situacích, někdy velmi tíživých
jednak v materiální nouzi, jednak kvůli malomyslnosti a situaci
napětí, někdy strachu.
Boží
slovo nám dnes nabízí světlo útěšné naděje tam, kde
prezentuje personifikovanou modlitbu, která „se
nevzdálí, dokud Nejvyšší nezakročí, nerozsoudí spravedlivé a
neobnoví právo“,
říká dnešní čtení. Také toto pouto mezi modlitbou a
spravedlností nám umožňuje se zamyslet nad mnoha situacemi ve
světě… Volání chudého a utlačeného nachází bezprostřední
ozvěnu u Boha, který zasahuje, aby dal východisko, aby opět
ustanovil budoucnost svobody, horizont naděje.“
Nejprve,
aby náš pohled na trpící a především naše modlitba za ně
měla intenzitu našeho přátelství s Ježíšem, intenzitu
lásky, je třeba položit ruku na vlastní srdce a říci to, co je
otevře pro působení a „vyslání“ Jeho posilující útěchy
trpícím.
„Důvěru
v blízkého Boha, který osvobozuje svoje přátele, dosvědčuje
apoštol Pavel v dnešní epištole, vzaté z druhého
listu Timoteovi. Pavel, který již vyhlíží blížící se konec
pozemského života, podává bilanci: „Dobrý
boj jsem bojoval, svůj běh jsem skončil, víru jsem uchoval“.
Pro
každého z nás, drazí bratři v biskupské službě, je to
následováníhodný vzor. Kéž nám božská Dobrota dá, abychom
došli k podobnému zúčtování! „Pán
„ pokračuje svatý Pavel „ stál při mně a dal mi sílu, abych
plně hlásal evangelium a aby ho slyšeli lidé ze všech národů“.
Tato
slova nejsou pronesena s pýchou. Ač by svatý Pavel, kdyby žil
podle těla, mohl o svých úspěších, i na úkor svých neúspěchů,
vyprávět! Nenechá se svést satanem, učí jinak o zásluze před
Bohem, než slyšíme slova obdobného horlivce – ovšem pro Zákon,
nikoli pro Ježíše Krista – farizea:
Farizeus
se postavil a modlil se v duchu takto: 'Bože, děkuji ti, že nejsem
jako ostatní lidé: lupiči, podvodníci, cizoložníci nebo i jako
tamhleten celník. Postím se dvakrát za týden, odvádím desátky
ze všech svých příjmů.'
„Jak
nám připomněl dnešní úryvek z evangelia, máme zapotřebí
pokory, abychom uznali svá omezení, svá pochybení a opomenutí,
abychom mohli opravdu tvořit „jedno
srdce a jednu duši“.
Co
vytvářelo onu tajemnou jednotu církevní obce jeruzalémské a
dalších církevních pospolitostí, jak dosvědčují Skutky
apoštolské a celá historie Církve až dodneška? - Oběť mše
svaté, na jejímž počátku je postoj pokory ukazující na sebe a
své chyby:
Celník
však zůstal stát vzadu a neodvažoval se ani pozdvihnout oči k
nebi, ale bil se v prsa a říkal: 'Bože, bud' milostiv mně
hříšnému.'
"Církev
existuje právě proto, aby hlásala evangelium, tj. aby kázala a
učila, aby působila jako kanál, jímž proudí dar milosti, aby
smiřovala hříšníky s Bohem, aby ustavičně prodlužovala a
zvěčňovala Kristovu oběť ve mši svaté, v památce jeho smrti a
slavného zmrtvýchvstání… je církev přítomna a jedná, aby
přijala každého člověka a nabídla mu v Kristu plnost života.
Jak napsal italsko-německý teolog Romano Guardini: „Realita
‚církve‘ v sobě zahrnuje celou plnost křesťanské existence,
která se odvíjí v dějinách, neboť objímá plnost lidství, jež
existuje ve vztahu k Bohu“.
(Z
homilie Svatého otce Benedikta XVI. na závěr synody pro Blízký
východ, bazilika svatého Petra
a
z jeho promluvy při Pozdravení andělském, nám. sv. Petra
24. 10. AD 2010.;
zdroj: www.radiovatiana.cz
Evangelium
nuntiandi,
14
P.
Romano Guardini, Formazione
liturgica,
Brescia 2008, p. 106-107)
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
Jediný
Spravedlivý,
jsi
dárcem ospravedlnění,
Ježíši,
kladoucí ruku na své Nejsvětější srdce,
na
chrám svého těla, kterés nechal umučit pro naše viny,
proniknout
ostnem smrti pro naše hříchy.
Od
Letnic vedeš svou Církev,
aby
si na počátku nejintenzivnějšího pohledu na Tebe a Tvé
probodené srdce,
při
každé mši svaté,
kladla
ruku na své „srdce“,
jímž
jsou trpící, nemocní, opuštění a umírající, a především
vzdálení od Tebe,
hříšníci;
tím,
že každý, kdo začíná slavit mešní oběť,
položí
třikrát ruku na své vlastní srdce.
Má
se po svatém přijímání Tvého těla a Tvé krve stát opět Tvým
srdcem:
tak
prorocky pokládá ruku na Tvé srdce, jemuž chce patřit:
Tvé
lásce.
Děkujeme
Ti za slova Svatého otce Benedikta XVI., jimiž na synodu pro Blízký
východ
ukázal uprostřed bouří arabského podzimu
na
zimu doutnajícího válečného konfliktu,
jenž
se zrodí ze srdce každého člověka,
pokud ovšem od Tebe
– a to se týká i slavnosti Svaté eucharistie -
neodejde jako celník.
– a to se týká i slavnosti Svaté eucharistie -
neodejde jako celník.
Celník
se vrátil domů ospravedlněn,
ne
však farizeus.
Neboť
každý, kdo se povyšuje,
bude
ponížen,
a
kdo se ponižuje,
bude
povýšen."
Amen.