Náman sestoupil k Jordánu a ponořil se do něho sedmkrát podle nařízení Božího muže Elizea a jeho tělo se obnovilo jako tělo malého dítěte a byl čistý.
Náman se vrátil k Božímu muži s celým svým doprovodem, stanul před ním a řekl: "Hle, už vím, že není Boha po celé zemi, jen v Izraeli. Nyní vezmi, prosím, dar od svého služebníka."
Elizeus odpověděl: "Jako že je živ Hospodin, jemuž sloužím: Nic nevezmu!"
Ačkoli na něj naléhal, aby vzal, odepřel. Náman pak řekl: "Když tedy opravdu nechceš, dovol mi vzít tolik prstě, kolik unese spřežení mezků, neboť tvůj služebník nebude už obětovat celopaly a žertvy jiným bohům, jen Hospodinu."
Na
cestě do Jeruzaléma procházel Ježíš mezi Samařskem a
Galilejí.
Když přicházel do jedné vesnice, šlo mu naproti deset malomocných. Zůstali stát opodál a volali: "Ježíši, Mistře, smiluj se nad námi!" Když je uviděl, řekl jim: "jděte a ukažte se kněžím." A jak odcházeli, byli očištěni.
Když jeden z nich zpozoroval, že je uzdraven, vrátil se, mocným hlasem velebil Boha, padl mu k nohám tváří až k zemi a děkoval mu. Byl to Samaritán.
Ježíš na to řekl: “Nebylo jich očištěno deset? Kde je těch devět? Nikdo z nich se nenašel, aby se vrátil a vzdal Bohu chválu, než tento cizinec?"
A jemu řekl: "Vstaň a jdi! Tvá víra tě zachránila."
Stejně jako překvapivý závěr prvního čtení dnešní neděle o uzdravení Naamana Syrského, podobně nečekaně zaznívá slovo našeho Pána a Spasitele Ježíše k jedinému z deseti uzdravených malomocných,k vděčnému cizinci, Samaritánovi. Ten pokleká před Božím Synem, klaní se Mu tváří až k zemi: vyznává Ježíšovo božství: ten jediný uslyší - "Vstaň a jdi! Tvá víra tě zachránila."
Když přicházel do jedné vesnice, šlo mu naproti deset malomocných. Zůstali stát opodál a volali: "Ježíši, Mistře, smiluj se nad námi!" Když je uviděl, řekl jim: "jděte a ukažte se kněžím." A jak odcházeli, byli očištěni.
Když jeden z nich zpozoroval, že je uzdraven, vrátil se, mocným hlasem velebil Boha, padl mu k nohám tváří až k zemi a děkoval mu. Byl to Samaritán.
Ježíš na to řekl: “Nebylo jich očištěno deset? Kde je těch devět? Nikdo z nich se nenašel, aby se vrátil a vzdal Bohu chválu, než tento cizinec?"
A jemu řekl: "Vstaň a jdi! Tvá víra tě zachránila."
Stejně jako překvapivý závěr prvního čtení dnešní neděle o uzdravení Naamana Syrského, podobně nečekaně zaznívá slovo našeho Pána a Spasitele Ježíše k jedinému z deseti uzdravených malomocných,k vděčnému cizinci, Samaritánovi. Ten pokleká před Božím Synem, klaní se Mu tváří až k zemi: vyznává Ježíšovo božství: ten jediný uslyší - "Vstaň a jdi! Tvá víra tě zachránila."
V prvním
čtení z Královské knihy popisující činy - znamení proroka
Eliáše a Elizea, odmítá prorocký žák Eliášův přijmout
jakýkoli dar od Naaman Syrského, jehož Bůh jeho prostřednictvím
uzdravil rovněž z malomocenství.
A odměna
prorokova za nezávislost milosti na majetku a penězích je vskutku
královská i prorocká – dnes pro společenství církve v Evropě:
"Když tedy opravdu nechceš," říká uzdravený
Naaman, "dovol mi vzít tolik prstě, kolik unese spřežení
mezků, neboť tvůj služebník nebude už obětovat celopaly a
žertvy jiným bohům, jen Hospodinu."
Obojí
nás vede k zamyšlení o uzdravení nesmrtelné lidské duše. Svatý
otec Benedikt XVI. rovněž rozlišuje v dnešním evangeliu dva
stupně uzdravení: ... jeden, ten povrchnější se týká těla;
druhý, hlubší se dotýká lidského nitra, které Písmo svaté
nazývá "srdcem" a odkud se šíří do celé jeho
existence. Kompletním a radikálním uzdravením je "spása".
Běžná mluva sama, která rozlišuje "zdraví" a "spásu",
nám pomáhá chápat, že spása je mnohem víc než zdraví: je
totiž novým, plným a definitivním životem. Kromě toho Ježíš
pronáší tady, jakož i při jiných příležitostech, slova: "Tvá
víra tě zachránila". Je to víra, která zachraňuje
člověka, když ho obnovuje v jeho hlubokém vztahu k Bohu, k sobě
i druhým. A víra se vyjadřuje vděčností. Kdo jako onen
Samaritán umí děkovat, dokazuje, že nepovažuje všechno za
samozřejmost, ale za dar, který, ačkoli přichází
prostřednictvím lidí či přírody, pochází nakonec od Boha.
Víra tedy obnáší otevření se člověka k milosti Pána; uznání,
že všechno je dar, všechno je milost. Jaký poklad se skrývá v
jediném slůvku: "díky"!
Uzdravení
Naamana Syrského i desátého, “posledního“malomocného, totiž
opovrhovaného Samaritána, je přípravou na plné uzdravení duše
ve svátosti znovuzrození. Jí začíná ono „díky“ pronášené
uzdravenými od malomocenství hříchu Adama i hříchů osobních.
Jí začíná „dík“ eucharistický - „eucharistizein“
díkůčinění , jímž je nekrvavé zpřítomnění kalvarské
oběti Ježíšovy. Tento dík má zaznít s pokleknutím a padnutím
na tvář před Božím Synem Ježíšem v Nejsvětější svátosti.
Má být pravdivě vyřčený, a proto musí vycházet z ticha, v
němž slyšíme Jeho hlas: Jeho ubezpečení pro slavení mše
svaté: „Tvá víra tě zachránila."
Dnešní
slovo Ježíšovo k malomocnému Samaritánovi je slovem Ježíšovým
ke každému věřícímu, který chce hodně přistoupit ke slavení
mešní oběti, je slovem vybízejícím k reformě reformy liturgie,
jak ji započal papež Benedikt XVI. K mešní víře, která duši
každého z malomocenství uzdraveného Samaritána aktuálně
zachraňuje, proměňuje a posiluje. Semeništěm konfliktu v
bohoslužebném konfliktu jsou ti, kdo Ježíše jako Božího Syna
nevyznávají a neklanějí se Mu.
Reforma
liturgické reformy nastane, i kdyby se při tom mělo skřípět
zuby, protože na ní záleží budoucnost Církve – říká
kardinál Robert Sarah, prefekt Kongregace pro bohoslužbu a
svátosti. Podle jeho přesvědčení je dnes liturgie nemocná,
neuvádí člověka do Božího tajemství, byla připravena o
posvátný charakter. Ochuzován je tím především lid Boží,
obyčejní lidé, kterým se bere možnost vstupovat do společenství
s Bohem. Je naléhavě potřebné vrátit liturgii její krásu a
posvátnost, objevit její Božský původ – zdůrazňuje šéf
vatikánské kongregace.
Kardinál
Sarah rozvádí obšírně tyto úvahy v knižním rozhovoru, který
před třemi lety vyšel ve Francii a je překládán do dalších
jazyků. Kniha nese titul „La Force du silence", tedy "Síla
ticha". Právě na tento aspekt liturgie se africký kardinál
zaměřuje nejvíce, vycházeje z trefné diagnózy kardinála
Danneelse, který už před mnoha lety konstatoval, že západní
liturgie se stala „příliš upovídaná“. Kardinál Sarah proto
poukazuje na význam tiché adorace v liturgii v rámci eucharistické
modlitby. Nezůstává však pouze při tom.
Jeho
reflexe nad krizí liturgie západní církve má široký historický
rámec. Připomíná zhoubnou desakralizaci křesťanství, kterou
před několika desetiletími provedli vlivní teologové a další
muži církve. Domnívali se totiž, že kvůli vtělení Božího
syna kategorie posvátna ztratila důvod k existenci. V důsledku
toho „byla shozena také zbožnost, včetně slova samotného.
Odstranili ji liturgici, kteří ji nazvali bigotností. Lid mezitím
musel snášet jejich liturgické experimenty, zatímco různé
spontánní formy zbožnosti a adorace byly odstraněny,“ vzpomíná
kardinál Sarah. Dopad těchto změn je velice závažný. „Cit pro
tajemství totiž vymizel následkem změn, neustálých úprav
zaváděných libovolným a individuálním způsobem, které nás
měly okouzlit světskou mentalitou, poznamenanou hříchem,
zesvětštěním, relativizací a odmítnutím Boha,“ říká
prefekt Kongregace pro liturgii a svátosti.
Ve svých
poukazech na nutnost liturgické obnovy, guinejský kardinál
nepolemizuje s učením koncilu. Právě naopak: „Přišel čas –
říká – abychom se učili od Koncilu, místo toho, abychom si jím
sloužili k hájení kreativity podle vlastního gusta.“ Podle jeho
mínění se mnoho postojů v současné liturgii zpronevěřuje
hlubokým záměrům Koncilu.
Ve své
knížce se kardinál Sarah opakovaně odvolává k záměrům
posledních papežů: Pavla VI., Jana Pavla II., Benedikta XVI. a
rovněž Františka, protože právě on mu svěřil úkol pokračovat
v reformním díle započatém papežem Benediktem. Kardinál Sarah
se odvolává na Františkovu autoritu zejména v pasážích, kde
popisuje situaci prostých lidí, kteří se stali obětí arogance
těch, kdo se považují za „osvícené“, a byli ochuzeni o
přístup k tajemství Boha. Připomíná také opakovaná napomenutí
současného papeže, který doporučuje kněžím, aby nevystupovali
„jako herci“. „Často mám pocit, že katolický kult se změnil
z adorace Boha na jakási vystoupení kněze a věřících,“ říká
kardinál Sarah.
V právě
vydané knize nepředstavuje hotový program reformy. Poukazuje
prozatím na některé prvky, které považuje za nejdůležitější.
Jedním z nich je návrat ticha do liturgie, která je „zvukovým
závojem“ vyjevujícím tajemství. Nelze jej kodifikovat, neboť
jde o duchovní postoj. Šéf vatikánské kongregace však mluví o
zákazu dodatečných promluv a komentářů během eucharistie.
Zvažuje možnost navrátit do jisté míry ticho do eucharistické
modlitby. Pranýřuje kněze a biskupy, kteří nezachovávají
mlčení a vážnost v sakristii a během procesí. Připomíná, že
soustředění přeje odpovídající výběr liturgických zpěvů a
zejména využívání gregoriánského chorálu, který vyrůstá z
monastického ztišení a ke ztišení vede. Jako prefekt kongregace
potvrzuje, že misál dovoluje sloužit liturgii ad Orientem, protože
jde o apoštolskou tradici. Doporučuje dokonce, aby se v každé
farnosti pravidelně sloužilo podle této orientace, a připomíná,
že tam, kde to není z praktických důvodů možné, má na oltáři
stát dobře viditelný kříž, který bude orientačním bodem pro
všechny. Dodává rovněž, že kněží, kteří slouží
eucharistii obráceni stejným směrem jako věřící, se chovají
jinak. „Jsou v menším pokušení vystupovat jako v divadelním
představení, jako herci,“ zdůrazňuje kardinál Sarah.
O.
Vladimír Mikulica