Slyšeli jsme Slovo Boží
Přihodilo
se, že zajali sedm bratrů s jejich matkou. Král je dal mrskat biči
a volskými řemeny, aby je přinutil jíst zakázané vepřové
maso.
Jeden z nich, který se stal jejich mluvčím, řekl: "Co se nás ptáš a o čem se chceš od nás poučit? Jsme odhodláni spíše zemřít než překročit božské zákony otců."
Jeden z nich, který se stal jejich mluvčím, řekl: "Co se nás ptáš a o čem se chceš od nás poučit? Jsme odhodláni spíše zemřít než překročit božské zákony otců."
Hrdinná
mučednická smrt sedmi bratří z dob makabejského povstání
tehdy vyvoleného lidu ukazuje jak na sílu slova, které vede
k mučednické smrti, tak na sílu Slova – Logos – z nějž
již tehdy, jak dosvědčují katoličtí katecheté především
alexandrijské starověké církevní školy, čerpali sílu a
předobrazně ukazovali na blížící se obětní smrt Ježíše
Krista za naše hříchy – Božský zákon otců, pro nějž
makabejští umírali, se stal v Ježíši z Nazareta
Tórou, Logem, který odpovídá na skrytou otázku po smyslu jejich
utrpení velmi silně: Ježíš, Tóra vstane z mrtvých. Toto
implicitně dosvědčuje čtvrtý ze sedmera synů statečné matky,
obrazně všech Makabejských
Ten
krátce před smrtí řekl: "Je dobré být poslán na smrt od
lidí, když můžeme doufat od Boha, že znovu budeme od něho
vzkříšeni. Pro tebe však vzkříšení k životu nebude! "
Výklad
této historické a kosmické role Ježíše Krista, která se zračí
ve Starém zákoně, podal v postsynodání exhortaci Verbum
Domini Svatý otec Benedikt XVI.:
Patristická
a středověká tradice při kontemplaci této „kristologie Slova“
zavedla působivý výraz:
"Slovo
se zkrátilo" - církevní otcové ve svých řeckých a
latinských překladech Starého zákona, nalezli slovo proroka
Izaiáše, které citoval také apoštol Pavel, aby ukázal, jak byly
nové Boží cesty již předpovězeny Starým zákonem. Čteme tam:
„Pán dokonale a rychle provede na zemi to, co řekl“.
„Logos, věčné Slovo se stalo maličkým – tak malým, aby se
vešlo do jeslí. Stalo se dítětem, aby se Slovo stalo pro nás
pochopitelným. - Nyní je Slovo nejen slyšitelné, nejenom že
má hlas.
Nyní má Slovo tvář, kterou můžeme vidět: Ježíš Nazaretský.
Sledujeme-li
vyprávění evangelií, zaznamenáme, že se Ježíšovo lidství v
celé své jedinečnosti ukazuje právě ve vztahu k Božímu Slovu.
Ježíš ve svém dokonalém lidství totiž okamžik za okamžikem
uskutečňuje Otcovu vůli, zná Otce a zachovává jeho slovo;
vypráví nám o Otci;
„vždyť slova, která jsi dal mně, dal jsem jim“.
Ježíš tedy ukazuje, že je božským Logem,
který se nám dává, ale také novým Adamem, pravým člověkem,
který ustavičně plní nikoli svou, ale Otcovu vůli. On „pak
prospíval moudrostí, věkem a oblibou u Boha i u lidí“.
Dokonale naslouchá, uskutečňuje v sobě a sděluje nám božské
Slovo.
Ježíšovo
poslání dochází svého naplnění ve Velikonočním tajemství:
tady stojíme před „Slovem kříže“. Slovo oněmělo, stalo se
mrtvolným mlčením, poněvadž bylo „vysloveno“ až k mlčení,
a neponechalo si nic z toho, co mělo sdělit. Církevní otcové při
kontemplaci tohoto tajemství kladou do úst Matky Boží působivý
výraz: „Otcovo Slovo, které stvořilo každého tvora, jenž
mluví, nemá slov; bez života jsou vyhaslé oči toho, který
slovem i znamením uvádí do pohybu vše, co žije“. Tady
je nám vskutku sdělena „největší“ láska, která dává
život za své přátele.
Tento
pohled na vyhaslé oči Ježíše Krista po jeho smrtelné agonii na
Golgotě, je pohledem do očí, které předznamenávají ‚na
chvíli prázdné‘ oči sedmera makabejských mučedníků:
očekávají – v Tóře, v Logu, v Božím slově -
své zmrtvýchvstání.
„V
tomto velkém tajemství se Ježíš ukazuje jako Slovo
Nové a Věčné smlouvy: svoboda Boha a svoboda člověka se
definitivně potkaly v jeho ukřižovaném těle, nerozlučné
smlouvě platné navěky. Ježíš sám při Poslední večeři, když
ustanovil Nejsvětější eucharistii, mluvil o „nové a věčné smlouvě“
uzavřené prolitím jeho krve a ukázal se jako pravý obětovaný
Beránek, ve kterém se uskutečňuje definitivní vysvobození z
otroctví.
V
zářivém tajemství zmrtvýchvstání se toto mlčení Slova jeví
ve svém opravdovém a definitivním významu. Ježíš Kristus,
vtělené, ukřižované a vzkříšené Boží Slovo, je Pánem
všech věcí; je vítězem, Pantokratorem,
a
všechny věci jsou tak sjednoceny v Něm. Ježíš Kristus je tedy
„světlem světa“,
světlem, které „září
v temnotách“ a
které "temnoty
nepohltily".
Tady chápeme plný význam žalmu
119: „Svítilnou
mým nohám je tvé slovo a světlem mé stezce“.
Tímto definitivním světlem na naší cestě je Slovo, které
vstává z mrtvých. Křesťané si již od počátku uvědomovali,
že Slovo Boží je přítomno v Ježíši Kristu jako Osoba. Boží
Slovo je pravé světlo, které člověk potřebuje. Ano, ve
vzkříšení Boží Syn vzešel jako Světlo světa. Nyní životem
s Ním a skrze Něho, můžeme žít ve světle.“
Protipólem
sedmera židů spolu s jejich statečnou matkou je ta strana
židovstva, která Ježíše jako ‚zmrtvýchvstalou Tóru‘
nepřijímá. Nevěří vůbec v pravé zázraky, nevěří ve
zmrtvýchvstání. Nemohou pochopit Svatá Písma ani Tradici, jíž
by měli být nositeli. Ve své prázdnotě pojetí nebe stahují na
zem, jsou mimo jiné předchůdci těch, kdo chtěli v poslední
době budovat ‚nebe na zemi‘ včetně hrozných následků této
nauky pro tělo i věčnou spásu duše člověka.
K
Ježíšovi přistoupilo několik saduceů, kteří tvrdí, že není
vzkříšení, a otázali se ho: "Mistře, Mojžíš pro nás
ustanovil: 'Zemře-li někomu bratr, který měl manželku, ale byl
bezdětný, ať si tu manželku vezme jeho bratr a zplodí svému
bratru potomka. Bylo tedy sedm bratrů. První se oženil a zemřel
bezdětný. Ženu si vzal druhý a třetí a stejně tak všech sedm,
nezanechali však děti a zemřeli. Nakonec zemřela i ta
žena.
Kterému z nich bude tedy ta žena náležet při vzkříšení? Vždyť ji mělo za manželku všech sedm!"
Kterému z nich bude tedy ta žena náležet při vzkříšení? Vždyť ji mělo za manželku všech sedm!"
Jak
uboze vyznívá jejich otázka při pohledu na makabejskou matku
s jejími sedmi statečnými syny, na sedm bratří, na příběh,
který právě jim, nedlouho po prohraných makabejských válkách,
měl dodávat víru v toho, jemuž se nyní posmívají!
Ježíš
jim řekl: "Lidé tohoto světa se žení a vdávají. Ale ti,
kdo budou uznáni za hodné dosáhnout onoho světa a vzkříšení z
mrtvých, nebudou se ženit ani vdávat. Už přece nemohou zemřít,
jsou totiž rovní andělům a jsou syny Božími, neboť mají účast
na vzkříšení.
A že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš ve vyprávění o hořícím keři, když nazývá Pána 'Bohem Abrahámovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým'. On přece není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí pro něho."
A že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš ve vyprávění o hořícím keři, když nazývá Pána 'Bohem Abrahámovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým'. On přece není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí pro něho."
Papež
Benedikt XVI. ve své exhortaci ukazuje na spojení božského a
lidského, kterého se saduceům ani v intelektuálním
pochopení ani v srdci uzavřenému před paprsky Ducha Božího
nedostávalo: mohli vidět hořící keř o několik let později o
Letnicích, mohli uvidět pokolení věrných Abrahámových dětí
v podloubí Šalamounově při modlitbách Církve, již o
Letnicích Ježíš s Otcem založil, mohli uvidět své vlastní
manželství…mohli spatřit v Ježíši Kristu vrchol a srdce
všeho, v co se ani neodvažovali v ponuré politické
situaci doufat.
„Došli
jsme takřka k srdci kristologie Slova a je třeba zdůraznit jednotu
božského plánu ve vtěleném Slovu. Proto nám Nový zákon
prezentuje velikonoční tajemství ve shodě s Písmem svatým jako
jeho důvěrné naplnění. Svatý Pavel v prvním
listě Korinťanům tvrdí,
že Ježíš Kristus zemřel „ve
shodě s Písmem“
za naše hříchy a vstal třetího dne „ve
shodě Písmem“
a klade tak smrt a vzkříšení Pána do souvislosti s dějinami
Staré smlouvy Boha a jeho lidu, ba dokonce nám dává pochopit, že
tyto dějiny tak dostávají svou logiku a svůj pravý význam. Ve
velikonočním tajemství se naplňují „slova Písma", tj. že
tato smrt, k níž došlo „ve
shodě s Písmem“,
je událostí, která v sobě nese logos,
určitou logiku: Kristova smrt dosvědčuje, že Boží Slovo se
stalo až do toho nejzazšího důsledku „tělem“, lidskými
„dějinami“. Také
Ježíšovo vzkříšení nastává „třetího
dne ve shodě s Písmem“.
Poněvadž podle židovského výkladu docházelo k rozkladu teprve
třetího dne, naplňuje se slovo Písma v Ježíšovi, který vstává
z mrtvých dříve, než nastane rozklad. Svatý Pavel, jenž věrně
předal učení apoštolů, tímto způsobem podtrhuje, že vítězství Ježíše Krista nad smrtí nastává tvůrčí mocí Božího Slova. Tato
božská moc skýtá naději a radost. Je to osvobozující obsah
velikonočního zjevení. O Velikonocích Bůh zjevuje sebe sama a
moc trojiční lásky, která ničí destruktivní síly zla a
smrti.
S odvoláním na tyto podstatné prvky naší víry můžeme kontemplovat hlubokou jednotu stvoření a nového stvoření i celé dějiny spásy v Ježíši Kristu. Obrazně řečeno, můžeme kosmos přirovnat ke „knize“ - jak říkával také Galileo – a považovat ho za „dílo Autora, který se vyjadřuje „symfonií“ stvoření. V určitém místě této symfonie se nachází to, čemu se muzikální mluvou říká „sólo“, téma svěřené jedinému nástroji nebo hlasu; a je tak důležité, že na něm závisí vyznění celého díla. Tímto „sólem“ je Ježíš. Syn člověka v sobě obsahuje zemi i nebe, stvoření i Stvořitele, tělo i Ducha. On je středem kosmu a dějin, protože v Něm se bez směšování spojují Autor a jeho dílo.“
S odvoláním na tyto podstatné prvky naší víry můžeme kontemplovat hlubokou jednotu stvoření a nového stvoření i celé dějiny spásy v Ježíši Kristu. Obrazně řečeno, můžeme kosmos přirovnat ke „knize“ - jak říkával také Galileo – a považovat ho za „dílo Autora, který se vyjadřuje „symfonií“ stvoření. V určitém místě této symfonie se nachází to, čemu se muzikální mluvou říká „sólo“, téma svěřené jedinému nástroji nebo hlasu; a je tak důležité, že na něm závisí vyznění celého díla. Tímto „sólem“ je Ježíš. Syn člověka v sobě obsahuje zemi i nebe, stvoření i Stvořitele, tělo i Ducha. On je středem kosmu a dějin, protože v Něm se bez směšování spojují Autor a jeho dílo.“
Ve
chvíli, kdy lektor přistoupí k ambonu, předstupuje spíše
před ty, kdo přijali novozákonní roli statečných makabejské
sedmice mučedníků spolu s jejich matkou; kdo přijímají a
za chvíli, po dočtení Božího slova, budou přijímat tajemství
zmrtvýchvstání.
Ten,
kdo reprezentuje Církev a Ježíše Krista v lektorské službě
současně tyto mučedníky zosobňuje na místě Ježíše, který
ukazuje sám sebe jako potomka věřících v živého Boha,
v Boha Abrahámova, Izákova a Jákoba, v Boha živých:
jim nyní čte Boží slovo, zvěstuje Slovo, Logos Boží, Jej, Tóru
Nového zákona. Říká
tak, „… že
je důležité, aby Boží lid byl jasně vychováván a formován k
tomu, aby přistupoval k Písmu svatému v souvislosti s živou
tradicí Církve a rozpoznával v něm samotné Slovo Boží. Je
velice důležité, aby tento postoj z hlediska duchovního života u
věřících narůstal. Může tomu napomáhat připomínka analogie,
kterou rozvinuli církevní otcové mezi Božím Slovem, jež se
stalo „tělem“,
a Slovem, které se stalo „knihou“. Dei Verbum shrnuje
tuto antickou tradici, podle níž je „Synovo tělo Písmem, jež
nám bylo předáno“ - jak praví sv. Ambrož -
a prohlašuje: „Boží slova, vyjádřená lidskými jazyky, se
totiž připodobnila lidské mluvě, jako se kdysi Slovo věčného
Otce stalo podobným lidem, když na sebe vzalo slabé lidské
tělo.“ Takto
chápané Písmo svaté je nám prezentováno i přes mnohost svých
forem a obsahů jako jednotná realita, neboť „Bůh ve všech
slovech Písma svatého nevyslovuje nic jiného než jen jedno Slovo,
své jediné Slovo, v němž se sděluje naprosto celý,“ jak
zřetelně tvrdil už svatý Augustin: „Pamatujte, že během dějin
se v celém Písmu svatém rozvíjí jediná řeč Boha a jediné
Slovo zní v ústech všech svatopisců.“
V posledku tedy
působením Ducha svatého a pod vedením Magisteria předává
Církev všem generacím to, co bylo zjeveno v Ježíši Kristu.“
(Z
Apoštolské
exhortace Svatého otce Benedikta XVI.
Verbum Domini
- c. 12., 13., 18.; zdroj: www.radiovaticana.cz)
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
Ambonu
– ambo – spojení Starého a Nového zákona,
jímž
jsi Ty sám, Ježíši, Slovo, Logos a Tóro,
Zákone,
který vyšel od Otce, ze srdce, z lásky Ducha svatého,
stavíš
před oči saduceům,
těm,
kdo nevěří na zázraky, jež vedou k životu věčnému.
Děkujeme
Ti za slova Svatého otce Benedikta XVI. z jeho apoštolské
exhortace,
kterými
nám odkazuje na Tebe, nositele Starého zákona,
jenž
je spojen s Novým.
Ukazuje
jimi Tebe jako ambonu,
dvojjedinost
stojící v posvátném prostoru na epištolní straně oltáře -
ukazuje
nám její poslání, účel a smysl:
tajemství
Tvého zmrtvýchvstání,
jímž
slovo Nového a Starého zákona vrcholí
Lektor,
který předstupuje před Boží lid,
stojí
jako nositel služby „nižšího svěcení“ na předstupni
kněžské konsekrace:
stojí
před ambonou,
která
naznačuje Tebe,
předčítá
z otevřené knihy Zákona,
jímž
jsi Ty,
z knihy,
kterou sama ambona nese,
slova,
která mají otevírat srdce věřících,
aby
přinášeli s obětními dary sami sebe,
stávali
se novozákonní makabejskou obětí,
uviděl
zázrak, v nějž saduceové neuvěřili,
zázrak
proměny a přijali Tebe v Nejsvětější svátosti;
těmto
říká na závěr lektor slova,
jež
patří současně i jemu:
Slyšeli
jsme slovo Boží:
slyšeli
jsme Tebe, Ježíši, Bože živých.
Amen.