3.
NEDĚLE PO EPIFANII JEŽÍŠE KRISTA
Epifanie
Ježíše Krista apoštolům
Svatý
Matouš začíná v dnešním úryvku evangelia líčit počátek
veřejného poslání našeho Spasitele Ježíše Krista. Tak je
hlásáno Božího království. Ježíš Kristus uzdravuje nemocné a
při tom svým slovem přivádí k poznání, že On je Boží Syn,
že přišel uzdravit nejtěžší nemoc: hřích, a tak přinést
Boží, Nebeské království. Ježíš tím potvrzuje, že se Jeho
Království přiblížilo, přišlo mezi nás a chce vstoupit i do
lidských srdcí, jak zaznívá při prvním vyučování na Hoře
blahoslavenství. Boží moudrost, Ježíš začíná kázat v
Galileji, kraji, kde vyrostl, v „periferním“ regionu ve srovnání
s centrem židovského národa, kterým bylo Judsko a Jeruzalém.
Prorok
Izajáš předpovídá, že izraelská zpohanštělá Galilea, území,
které si nárokovaly dříve kmeny synů Jakuba-Izraele Zabulon a
Neftali, v mesiánské době uvidí Boží slávu; „doxa tou Theou“
se rozzáří na svatbě v Káni Galilejské, v nazaretské
synagoze,...její světlo, nestvořené světlo, začne zalévat duše
obou dvojic bratří, kteří jako první na počátku Ježíšova
veřejného působení uslyší: "Pojď za mnou!".
Jejich prostřednictvím lid ponořený do temnoty, spatří
veliké světlo, světlo Mesiáše, Ježíše z Nazareta, začne i je
prozařovat světlo jeho Evangelia:
V první době ponížil Hospodin zemi Zabulon a zemi Neftali, v poslední době však oslaví Mořskou cestu, kraj za Jordánem, Galileu pohanů.
Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist.
Neboť jařmo, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů.
Král
lidu, který chodil ve tmě, jak prorokoval svatý Izajáš, David,
věří jako pomazaný - mesiáš, že uvidí blaho od Hospodina v
zemi živých! Jeho víra se naplnila, jak dosvědčuje i svatý Petr
v Letničním kázání o Bílé sobotě, při sestoupení
Ježíše Božího Syna do lůna Abrahámova.
V té
chvíli plně uviděl světlo, o němž dnes zpívá - Hospodin je
mé světlo a má spása: Uviděl Světlo světa, svého
Spasitele.
Hospodin
je mé světlo a má spása, koho bych se bál? Hospodin je záštita
mého života, před kým bych se třásl?
Jedno
od Hospodina žádám a po tom toužím: abych směl přebývat v
Hospodinově domě po všechny dny svého života, abych požíval
Hospodinovy něhy a patřil na jeho chrám.
Věřím,
že uvidím blaho od Hospodina v zemi živých! Důvěřuj v
Hospodina, bud' silný, ať se vzmuží tvé srdce, doufej v
Hospodina!
Slovo
o světle, je slovo o evangeliu. Ježíš, Světlo světa přináší
Boží království těm, kdo se obrátí ke světlu. Termín
„evangelium“ užívali v Ježíšově době římští císařové
k označení svých vlastních deklarací. Ty byly bez ohledu na
jejich obsah nazývány „dobrými zprávami“, zvěstmi spásy,
protože císař byl považován za pána světa a každý jeho edikt
za nositele dobra. Použití tohoto slova k označení Ježíšova
kázání v sobě proto obsahovalo silně kritický důraz, jakoby se
řeklo: Bůh, nikoli císař, je Pánem světa, a pravé evangelium
je Ježíšovo.
Podobně
mohou do stranictví v samotném hlásání evangelia Ježíšova
upadnout v Církvi ti, kdo by sebe stavěli nad Ježíše.
Svatý
Apoštol varuje v prvním listu Korinťanům:
Napomínám
vás, bratři, jménem našeho Pána Ježíše Krista:
Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi roztržky. Stejně usuzujte a stejně smýšlejte.
Lidé z Chloina domu mi totiž o vás oznámili, moji bratři, že se mezi sebou hádáte. Mluvím o tom, že každý z vás říká něco jiného : "Já držím s Pavlem!", "já zase s Apollem!", "a já s Petrem!", "já s Kristem!"
Je Kristus rozdělen? Copak byl za vás ukřižován Pavel? Nebo jste byli ve jménu Pavlově pokřtěni?
Neposlal mě totiž Kristus křtít, ale kázat radostnou zvěst, a to ne nějakou slovní moudrostí, aby Kristův kříž nebyl zbaven působivosti.
Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi roztržky. Stejně usuzujte a stejně smýšlejte.
Lidé z Chloina domu mi totiž o vás oznámili, moji bratři, že se mezi sebou hádáte. Mluvím o tom, že každý z vás říká něco jiného : "Já držím s Pavlem!", "já zase s Apollem!", "a já s Petrem!", "já s Kristem!"
Je Kristus rozdělen? Copak byl za vás ukřižován Pavel? Nebo jste byli ve jménu Pavlově pokřtěni?
Neposlal mě totiž Kristus křtít, ale kázat radostnou zvěst, a to ne nějakou slovní moudrostí, aby Kristův kříž nebyl zbaven působivosti.
„Dobrou
zprávu“, kterou hlásá Ježíš, On sám shrnuje slov:
„Království Boží„ nebo
království nebeské „se
přiblížilo“. Co
znamená tento výraz? Nevztahuje se na pozemské království
vymezené v prostoru a čase, ale oznamuje, že Bůh je tím, kdo
kraluje, že Bůh je Pánem a jeho vláda je přítomnou, aktuální
a právě se začíná plně uskutečňovat.. Novostí poselství
našeho Spasitele je tedy to, že v
Něm
přichází
Bůh, kraluje nyní uprostřed nás.To na počátku Ježíšovy
veřejné činnosti dokazují zázraky a uzdravení, která koná.
Bůh kraluje ve světě prostřednictvím svého Syna, jenž se stal
člověkem, a silou Ducha svatého, jenž je nazván „prstem
Božím“. Kam
přijde Ježíš, tam Duch svatý uděluje život a lidé jsou
uzdraveni z nemocí těla i ducha. Panování Boha se tedy zjevuje v
celkovém uzdravení člověka. Ježíš tak zjevuje pravou tvář
Boha, blízkého Boha, plného milosrdenství vůči každé lidské
bytosti; Boha, který nás obdarovává životem v hojnosti, svým
vlastním životem. Království Boží je tedy životem, který se
osvědčuje ve smrti: aby se tak stalo, musí zazářit světlo
Ježíšovy pravdy v mezi lidmi oddanými lži, vstoupit do temnoty
našich hříchů, světlem pravdy, nevědomostí zotročeného
člověka osvobodit poznáním evangelia.
Proto
svatý Matouš v dnešním úryvku nedělního evangelia představuje
svatého Jana Křtitele jako předchůdce apoštolů – křitelů a
především v něm ukazuje prorockého předoznamovatele smrti a
zmrtvýchvstání našeho Vykupitele z moci každé Herodiady, Salome
a Heroda – i satana samotného.
Když Ježíš uslyšel, že byl Jan Křtitel uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret, šel a usadil se v Kafarnau při moři v území Zabulonově a Neftalimově, aby se naplnilo, co bylo řečeno ústy proroka Izaiáše:
'Země Zabulonova a země Neftalimova, u moře, za Jordánem, Galilea pohanská, lid, který žil v temnotě, uviděl veliké světlo; světlo vzešlo těm, kdo sídlili v krajině stínu smrti.'
Srovn.:
Svatý otec Benedikt XVI. před Angelus Domini, nám. svatého Petra
27. 1. AD MMVIII
http://radiovaticana.cz/clanek.php4“id=9005)
O.
Vladimí Mikulcar