Epifanie
Tóry – Mesiáše, Božího Syna
Svatý
otec Benedikt XVI. ve své knize Ježíš Nazaretský odhaluje
tajemství Mojžíšského zákona – Tóry. Jí je sám Ježíš
Kristus. Kdo v Něm pozná Tóru, pozná tajemství Božího vtělení
a současně pochopí, že Ježíš Kristus nepřišel Zákon, svůj
život na této zemi, svou oběť smrtí na kříži zrušit, ale
naplnit.
A
naopak: ten, kdo dosud Ježíše nepoznal, má šanci – veden
Duchem svatým – poznat v Tóře Ježíše, Božího Syna, jeho
Vtělení. Chvalozpěv na Tóru, v níž poznává svatopisec
budoucího Mesiáše zaznívá prorocky ve 118. žalmu.
V
něm žalmista dosvědčuje, jak uvedl před lety ve své katechezi
Svatý otec Benedikt XVI., jeho ústřední téma a tím je spojení
– Unio Hypostatica Slova – Logu – Moudrosti se Zákonem.
V
žalmu zaznívá velkolepý chvalozpěv na Pánovu Tóru,
totiž na Jeho Zákon, což je výraz, který je třeba chápat v
jeho širším a plném významu jako ponaučení, nauku, životní
ukazatel. Tóra je
zjevením, Slovem Božím, které interpeluje člověka a vyvolává
důvěřivou odpověď poslušnosti a velkorysé lásky. Tento Žalm
je prostoupen láskou k Božímu Slovu a oslavuje jeho krásu,
spásnou moc a jeho schopnost obdarovávat radostí a životem. Boží
Zákon totiž není tíživé břemeno, nýbrž dar milosti, která
osvobozuje a obšťastňuje. „Z
Tvých příkazů se budu těšit, nezapomenu na Tvá slova“ a
dále: „Voď
mě po stezce svých předpisů, neboť v ní mám zalíbení“;
a ještě: „Jak
miluji Tvůj zákon Hospodine! Po celý den o něm rozjímám“.
Zákon Páně, jeho Slovo je středem žalmistova života. V něm
nachází útěchu, rozjímá o něm a uchovává jej v srdci: „Ve
svém srdci uchovávám Tvůj výrok, abych se neprohřešil proti
Tobě“ - to je
ono závěrečné slovo v dnešním úryvku evangelia, jak jej zapsal
svatý Matouš: "Ano, ano";
a láskyplné zavázání se k zákonu svatosti: "Ne,
ne!" k pokušení hřešit.
O.
Vladimír Mikulica