Tajemství
povolání ke kněžství
Ježíš řekl: "Amen, amen, pravím vám: Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale vniká tam jinudy, to je zloděj a lupič. Kdo však vchází dveřmi, je pastýř ovcí. Vrátný mu otevře a ovce slyší jeho hlas. Volá své ovce jménem a vyvádí je. Když všechny své ovce vyvede, jde před nimi a ovce ho následují, protože znají jeho hlas. Za cizím však nikdy nepůjdou, ale utečou od něho, protože hlas cizích neznají." Ježíš jim pověděl toto podobenství, ale oni nepochopili, co jim tím chce říci. Ježíš proto řekl znovu: "Amen, amen, pravím vám: Já jsem dveře k ovcím. Všichni, kdo přišli přede mnou, jsou zloději a lupiči, ale ovce je neuposlechly. Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mě, bude zachráněn; bude moci vcházet i vycházet a najde pastvu. Zloděj přichází, jen aby kradl, zabíjel a působil zkázu. Já jsem přišel, aby měly život a měly ho v hojnosti."
Liturgie čtvrté neděle velikonoční, řekl v homilii před několika roky Svatý otec Benedikt XVI., nám podává jeden z nejkrásnějších obrazů prvních staletí Církve znázorňujícího Pána Ježíše jako Dobrého Pastýře. Evangelium svatého Jana v desáté kapitole líčí zvláštní rysy vztahu mezi Kristem Pastýřem a jeho stádcem, vztahu natolik těsného, že ovce z jeho ruky nikdo nemůže vytrhnout. Jsou s Ním totiž sjednoceny poutem lásky a vzájemného poznání, které jim zaručuje nezměrný dar života věčného. Postoj ovcí k Dobrému Pastýři je evangelistou prezentován současně dvěma specifickými slovy: slyšet a následovat. Tyto výrazy vyjadřují základní charakteristiky těch, kdo jsou Pánovými učedníky. Nejprve je to naslouchání Jeho Slovu, ze kterého se rodí a kterým se sytí víra. Jedině ten, kdo je pozorný vůči hlasu Páně, je s to vyhodnotit ve svém svědomí správná rozhodnutí, aby jednal podle Boha. Ze slyšení pak plyne následování Ježíše: jednání učedníků následuje, je-li v nitru slyšeno a přijímáno Mistrovo učení, aby bylo denně žito.
Exkluzivním
povoláním žít učení
svého Mistra je učednictví, jímž je podíl na jeho kněžství,
svátostném kněžství, které si připomínáme o této neděli
Dobrého pastýře. Ti, kdo jej každodenně slyší a následují ve
svátostné formě a zasvěcení svého života jsou katoličtí
kněží; ti, kdo nejsou nositeli svého kněžství, své vůle, své
osobní cesty setkání s Bohem a „stavění mostu“ mezi
Bohem a člověkem, ale Ježíšova kněžství, s nímž jsou
svátostně spojeni, a tak mohou Jeho prostřednictvím Bohu
naslouchat a cestou, kterou je Ježíš, Jej následovat.
Úžas
nad existencí Boha, Trojjediného Boha, který je inspirací ke
„slyšení a následování“, ke vstoupení do Božího
království přijetím
obětní smrti Ježíše Krista za naše hříchy, vstup do Církve,
do níž vede jen jedna cesta, jen jeden vstup, dveře, o němž
prohlašuje dnes v úryvku evangelia Ježíš, že je jím on
sám, ukázal papež Benedikt XVI. přede dvěma lety v promluvě
k seminaristům milánské arcidiecéze na vztahu ke kněžství
jednoho ze svých předchůdců:
Kněžství:
jak drahocenný dar! Vy, drazí seminaristé, kteří se připravujete
na jeho přijetí, učte se již nyní jej okoušet a závazně
prožívat drahocenný čas trávený v semináři. Arcibiskup
Montini během svěcení v roce 1958 právě v tomto dómu řekl:
„Začíná kněžský život: báseň, drama, nové tajemství…
zdroj ustavičné meditace...stálý předmět objevování a úžasu;
kněžství je vždycky novostí a krásou pro toho, kdo o něm
přemýšlí s láskou...je uznáním Božího díla v nás“.
Ježíšovo
vyjádření
podstaty jeho poslání, i jeho osoby a přirozenosti:
„Já jsem dveře k ovcím“, odhaluje
tajemství plného vstoupení Božího díla do naší duše a do
naší tělesnosti. Odhaluje i tajemství Ježíšovy osoby vzhledem
k osobě jeho kněží, spojnici Ducha svatého, jímž je
kněžské svěcení, mysterion charaktéru, jímž se muž –
věřící katolický křesťan – stává v témže Duchu
vstupem, Ježíšovou branou ke spojení s Trojjediným Bohem ve
svátostech a svátostinách Církve, v jejím Magisteriu, učení
a morálce. O podmínkách této kněžské cesty řekl Svatý otec
milánským seminaristům:
Pokud
se Kristus za účelem
vytváření Církve svěřuje do rukou kněze, musí se také kněz
bezvýhradně svěřit Jemu: láska k Pánu Ježíši je duší a
důvodem služebného kněžství, stejně jako jeho podmínkou,
protože On svěřil Petrovi poslání pást jeho stádce: „Šimone,
miluješ mne více než ti zde?... Pas mé beránky“.
Druhý
vatikánský koncil připomněl,
že Kristus „jedná skrze své služebníky, a tak zůstává
vždycky původcem a pramenem jednoty jejich života. Kněží tedy
dosáhnou jednoty svého života, když se spojí s Kristem tím, že
budou uznávat Otcovu vůli a obětovat se pro stádce sobě svěřené.
Budou-li žít jako on, dobrý Pastýř, najdou přímo v
uskutečňování pastýřské lásky pouto kněžské dokonalosti,
které stmelí v jednotu jejich život i činnost“. Neexistuje
protiklad mezi osobním dobrem kněze a jeho posláním. Pastorační
láska je dokonce jednotícím prvkem života, který začíná stále
důvěrnějším vztahem ke Kristu v modlitbě, aby bylo žito
naprosté darování sebe samých stádci, aby Boží lid rostl ve
společenství s Bohem a byl výrazem společenství Nejsvětější
Trojice. Každá naše činnost má totiž za účel přivádět
věřící ke sjednocení s Pánem a prospívat růstu církevního
společenství ke spáse světa.
Spojení
s Ježíšem ve svátosti kněžství
znamená naprosté sjednocení se s Ním, nakolik to je na této
zemi možné. Celibát i v době před příchodem Ježíše
Krista byl jako spirituální zasvěcení znamením této dosažitelné
lidské mety, vyjadřující lásku a také úžas vůči Božímu
dílu ve světě.
Zářivé
znamení této pastorační lásky a nerozděleného srdce je kněžský
celibát a zasvěcené panenství. V hymnu svatého Ambrože jsme
zpívali: „Rodí-li se v tobě Syn Boží, uchovej život v
nevinnosti“. „Přijmout Krista – Christum suscipere“ je
často se opakující motiv kázání svatého milánského biskupa:
„Kdo přijímá Krista uvnitř svého domu – říká – je
napájen radostí největší.“ Pán Ježíš jej mocně přitahoval
a byl hlavním argumentem jeho reflexe a kázání, ale především
výrazem živé a důvěrné lásky. Láska ke Kristu se týká
bezpochyby všech křesťanů, ale získává jedinečný význam pro
celibátního kněze a pro toho, kdo odpověděl na povolání k
zasvěcenému životu: pouze a vždycky v Kristu se nachází pramen
a vzor denně obnovovaného přitakání Boží vůli. „Jakými
pouty byl Kristus svázán?“ – ptával se svatý Ambrož, který
s nebývalou silou hlásal a pěstoval panenství v Církvi a zároveň
prosazoval důstojnost ženy. Odpovídal: „Nikoli provazy, ale
pouty lásky a citem duše“. A ve známém kázání o panenství
napsal: „Kristus je pro nás vším: toužíš-li zahojit své
rány, on je lékařem; jsi-li soužen horečnou žízní, on je
pramenem; tísní-li tě vina, on je spravedlností; potřebuješ-li
pomoc, on je mocí; bojíš-li se smrti, on je životem; toužíš-li
po ráji, on je cestou; utíkáš-li před temnotami, on je světlem;
hledáš-li potravu, on je pokrmem“.
Vůle
po uzavření manželství patří k podstatě lidské
přirozenosti. Následovat Ježíše Krista v kněžství a
v celibátu, znamená dvojí zvláštní spojení s Ním:
ve zřeknutí se své vůle ohledně této „podstaty“ a přijetí
zvláštního podílu na jeho božské přirozenosti, což obojí se
rovněž zvláštním způsobem „vpisuje, vrývá (charattei)“ do
lidské přirozenosti katolického kněze. Pak se ukazuje pro
rozjímání o kněžství rovněž jako zcela podstatné učení o
jednotě lidské a božské vůle Ježíše Krista, jak se projevila
na samotném počátku, předzvěsti jeho smrtelného zápasu
v Getsemanské zahradě: předehře povolání ke kněžství.
Toto
tajemství Olivetské hory předkládá
současně s přehledem rozvíjení tohoto zápasu ve
vyjádřeních prvních koncilních formulací o povolání Ježíše
Krista Velekněze papež Benedikt XVI.:
Čím
je „moje“ vůle v protikladu k „tvé“ vůli? Kdo je
v tom protikladu obsažen? Otec a Syn? Anebo člověk Ježíš a
Bůh, trojjediný Bůh? Nikde jinde v Písmu svatém nenahlížíme
tak hluboko do tajemství Ježíšova nitra jako na Olivetské hoře.
Není náhoda, že zápas staré Církve v porozumění postavě
Ježíše Krista nabyl konečné podoby ve vírou proniknutých
úvahách o modlitbě z Olivové hory.
Tato
událost je výchozím bodem v zamyšlení papeže Benedikta XVI. nad
prolnutím božské a lidské vůle
v postavě Ježíše Krista.
Nicejský
koncil (325) vyjasnil křesťanský
pojem Boha. Tři osoby – Otec, Syn a Duch svatý – jsou jedno,
v jedné Boží „podstatě“. O více než sto let později
se pokusil chalcedonský koncil (451) pojmově uchopit prolnutí
božství a lidství v Ježíši Kristu, a to formulací, že
v něm osoba Božího Syna „nesmíšeně a nerozděleně“
zahrnuje a nese obě přirozenosti – lidskou a božskou.
Tak
je zachována nekonečná
rozdílnost Boha a člověka, stvořitele a tvora: lidské bytí
zůstává lidským, božské zůstává božským. Ježíšovo
lidské bytí se nerozplývá v jeho božství, ani se tu
neredukuje. Je cele sebou samým, a přece je drženo božskou osobou
Logu. Výraz „jedna osoba“ zároveň vyjadřuje radikální
jednotu ve zrušené a překonané různosti přirozeností, jednotu,
do níž v Kristu Bůh vešel s člověkem. Tuto formuli –
dvě přirozenosti – jedna osoba – vytvořil papež Lev Veliký
s intuicí dalece přesahující dějinný okamžik a ihned se
mu dostalo nadšeného souhlasu koncilních otců.
Ale
byla to anticipace: konkrétní význam ještě
nebyl vyměřen. Co znamená „přirozenost“? Ale především, co
znamená „osoba“? Protože to ještě nebylo vyjasněné, říkali
mnozí biskupové po chalcedonském koncilu, že raději budou myslet
po způsobu rybářů než aristotelsky; formule zůstávala temná.
Proto je recepce Chalcedonu nanejvýš spletitá, probíhala za
nesmírných bojů. K jednotě se nakonec nedospělo: pouze
římská a byzantská církev přijala koncil a jeho formulaci
definitivně. Alexandrie (Egypt) zůstala raději u výrazu
„zbožštěná přirozenost“ (monofyzitismus); v Orientě
zůstala Sýrie skeptická vůči pojmu osoby v té míře,
v jaké se přece jen zdál být na újmu Ježíšova reálného
lidství (nestoriánství). Více než pojmy ovšem působily
odporující si typy zbožnosti – zatěžovaly rozdíly náboženským
cítěním a vyhrocovaly je až k neřešitelnosti.
Ekumenický
koncil v Chalcedonu zůstane
pro Církev všech dob závazným nasměrováním do tajemství
Ježíše Krista. Ovšemže je nutné si je nově osvojovat
v kontextu našeho myšlení, kde pojmy „přirozenost“ a
„osoba“ oproti minulosti už mají jiný význam. Toto úsilí o
nové osvojení musí jít ruku v ruce s ekumenickým
dialogem, který je nutno vést s předchalcedonskými církvemi,
abychom znovu nalezli ztracenou jednotu v samém centru
křesťanství – v přiznání se k Bohu, který se
v Ježíši Kristu stal člověkem.
On
přišel,
abychom měli prostřednictvím jeho svátostných služebníků,
jeho kněží
„život“ a
abychom jej měli ho
„v hojnosti."
(Z
promluvy Svatého otce Benedikta XVI. před
Regina caeli, Náměstí svatého Petra 15.5: AD 2011
kard.
Giuseppe Montini,
Homilie
při
svěcení 46 kněží,
21. června 1958;
Presbyterorum
Ordinis,
14
S.
Ambrosius, Expos.
Evangelii secundum Lucam,
V, 16;
S.
Ambrosius, De
virginitate, 13,77; 16,99;
z knihy
Joseph Ratzinger – Benedikt XVI., Ježíš Nazaretský, II. díl,
Barrister and Principal, o. s., Brno 2011, p. 104-105)
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
Zvláštním
způsobem
zavolal Tebe,
Ježíši
Kriste, Bůh
Otec,
abys
svou vůli
ukázal jako zcela sjednocenou s Jeho božskou
na
prahu velikonočních
událostí posledního – Svatého týdne
Tvého
pozemského života před
Tvým ukřižováním a zmrtvýchvstáním.
Zvláštním
způsobem
vyřkl Tebe, Logos,
který
jsi o Letnicích Duchem,
jenž
z Tebe a z Otce vychází,
shromáždil
definitivně
ovce do jednoho ovčince,
do
jednoho stádce, jemuž jsi Ty branou
a
do nějž
jsi branou:
tou
může
duše vstoupit díky Tvým kněžím
a
jej opustit, svedena satanem.
Děkujeme
Ti za slova Svatého otce Benedikta XVI.,
kterými
nám v promluvách i ve své knize o Tobě
odkrývá
trinitární tajemství kněžství
Tvých svátostných služebníků:
oni
jsou Tvou branou, dveřmi,
za
nimiž čeká
duši spása a tělo oslavení:
život
v hojnosti.
Amen.