Exorcista Filip
Svatý
Filip – Hlasatel evangelia
Po
nadcházející šesté velikonoční
neděli, páté po Velké noci, následuje ve čtvrtek slavnost
Nanebevstoupení Ježíše Krista, přemožitele smrti, který se
ukazoval svým nejbližším od chvíle, kdy deset dní po „
velikonoční vigilii“ sestoupil na apoštoly a učedníky slíbený
Svatý Duch. V této chvíli se jediná inkarnace Ježíše
Krista z Panny v Nazaretě začíná opět viditelně a
slyšitelně projevovat již v modlitbě, slovech zvěstování,
gestech těla a ohnivých jazycích Ducha nad jejich hlavami:
v tělech a duších přátel Ježíšových. Ty On vyučoval,
vychovával a očišťoval jejich duše, aby nyní mohla jejich těla
„předzvědět“ slávu budoucího přijetí do nebes a oslavení.
První
– tříleté
- období Ježíšova vyučování učedníků v Tradici Ducha
svatého přijímá jako svůj úkol, své poslání být „alter
Christus“ svatý jáhen Filip.
V dnešním
prvním čtení
ze Skutků apoštolů slyšíme vyprávění o takovémto jeho
působení v Samařsku, na území, kde předtím Ježíš
vícekrát procházel a „prokazoval dobrodiní“, avšak, kde také
On sám zažívat setkání s démony – cizoložství, nevěry
odmítající přijmout Spasitele… .
Svatý
otec Benedikt XVI. se zastavuje ve svém komentáři
textů této neděle u jedné z prvních vět úryvku: „Celé
město se z toho převelice radovalo.“
„Tento
výraz,“ řekl
při kněžském svěcení dvaceti devíti jáhnů o šesté neděli
velikonoční před několika lety papež Benedikt XVI., „nesděluje
žádnou myšlenku, žádný teologický pojem, ale poukazuje na
jednu okolnost, na jistou změnu v životě lidí. V jednom
konkrétním samařském městě během prvního násilného
pronásledování církve v Jeruzalémě dochází k něčemu, co
způsobilo „převelikou
radost“.
Co
se to stalo? Svatopisec vypráví, že kvůli útěku před
pronásledováním, jež se strhlo v Jeruzalémě proti těm, kteří
se obrátili na křesťanství, všichni učedníci kromě apoštolů
opustili svaté město a rozešli se do okolí. Z této bolestné
události vzešel tajemně a prozřetelnostně nový podnět k šíření
evangelia. Mezi těmi, kteří odešli, byl totiž také Filip, jeden
ze sedmi jáhnů tohoto společenství, jáhnů jako vy, drazí
svěcenci, třebaže za okolností, které byly zcela odlišné,
protože k nim došlo v neopakovatelném období rodící se církve,
kdy byli Duchem svatým apoštolé a jáhni obdarováni mimořádnou
mocí jak při hlásání slova, tak při uzdravování. Stalo se
tedy, že obyvatelé samařské lokality, o které se mluví v této
kapitole Skutků apoštolských, jednomyslně přijali Filipovo
zvěstování a ten, díky přilnutí k evangeliu, mohl uzdravit
mnohé nemocné. V onom Samařském městě se uprostřed populace
tradičně pohrdané a Židy téměř exkomunikované rozezněla
zvěst Krista, který otevřel k radosti srdce těch, kteří jej s
důvěrou přijali. Proto tedy - jak zdůrazňuje svatý Lukáš -
zavládla v onom městě „převeliká
radost“.
Radost,
kterou má uzdravený od tělesných
neduhů, radost, kterou již vnímá jako předstupeň nebeské
blaženosti, plného uzdravení, jímž je vykoupení duše a spasení
těla ten, kdo byl osvobozen od démonů či jáhenskou modlitbou
exorcismu zbaven moci satana.
Filip přišel do hlavního samařského města a hlásal tam Krista. Všichni lidé dávali pozor na to, co Filip mluví, protože slyšeli a viděli, že dělá zázraky. Z mnoha posedlých totiž vycházeli nečistí duchové s velkým křikem. Také bylo uzdraveno mnoho ochrnulých a chromých. Celé město se z toho převelice radovalo. Když se apoštolové v Jeruzalémě dověděli, že Samařsko přijalo Boží slovo, poslali k nim Petra a Jana. Ti tam přišli a modlili se za ně, aby dostali Ducha svatého. Do té doby totiž na nikoho z nich nesestoupil, byli jen pokřtěni ve jménu Pána Ježíše. Vložili tedy na ně ruce, a oni přijali Ducha svatého.
Svatí
apoštolové Petr a Jan v Samaří
Přijetí
Ducha svatého do uzdravených duší, osvobozených od démonů není
určeno jen pro Samařské. Takto jásat májí, jak zpívá podle
Tradice svatý David, všechny země: evangelium má být hlásáno
„až
na konec světa“!
Jásejte Bohu, všechny země!
Jásejte Bohu, všechny země, opěvujte slávu jeho jména, vzdejte mu velkolepou chválu! Řekněte Bohu: "Jak úžasná jsou tvá díla!
Ať se ti koří celá země, ať ti zpívá, nechť opěvuje tvé jméno." Pojďte a pozorujte Boží skutky: podivuhodně jednal s lidmi!
Moře proměnil v souš; suchou nohou přešli řeku, proto se radujme v Bohu! Vládne svou mocí navěky.
Pojďte, slyšte, všichni bohabojní, chci vyprávět, co prokázal Bůh mé duši. Bůh bud' veleben, že neodmítl mou prosbu, že mi neodňal svou lásku.
Jásejte Bohu, všechny země!
Jásejte Bohu, všechny země, opěvujte slávu jeho jména, vzdejte mu velkolepou chválu! Řekněte Bohu: "Jak úžasná jsou tvá díla!
Ať se ti koří celá země, ať ti zpívá, nechť opěvuje tvé jméno." Pojďte a pozorujte Boží skutky: podivuhodně jednal s lidmi!
Moře proměnil v souš; suchou nohou přešli řeku, proto se radujme v Bohu! Vládne svou mocí navěky.
Pojďte, slyšte, všichni bohabojní, chci vyprávět, co prokázal Bůh mé duši. Bůh bud' veleben, že neodmítl mou prosbu, že mi neodňal svou lásku.
Touhu
přijmout
své životní poslání a
nést
evangelium všem, aby všichni zakusili radost Kristovu a tato
radost, aby dospěla do každého města, nese ve své očištěné
duši a umyt na svém těle Ježíšovýma rukama o Zeleném čtvrtku
svatý apoštol Petr.
„Co
může
být krásnějšího?“ ptá se papež Benedikt XVI. kandidátů
kněžství: „Co většího a úchvatnějšího než spolupracovat
při šíření Slova života ve světě, než rozdávat živou vodu
Ducha svatého? Zvěstovat a dosvědčovat radost: to je ústřední
jádro vašeho poslání, drazí jáhni, kteří se zanedlouho
stanete kněžími. Apoštol Pavel říká služebníkům evangelia
„služebníci
radosti“.
Korintským křesťanům ve svém druhém
listě píše:
„Ne
že bychom u vás chtěli panovačně rozhodovat ve věcech víry,
ale jen bychom rádi přispěli k vaší radosti“.
To je programové prohlášení pro každého kněze. Abyste byli
spolupracovníky radosti druhých ve světě často smutném a
negativním, je zapotřebí, aby ve vás hořel oheň evangelia, aby
ve vás přebývala radost Pánova. Pouze tak budete moci být posli
a nositeli této radosti a rozdávat ji všem, zejména těm, kteří
jsou smutní a malomyslní.
Sami
hlasatelé evangelia, biskupové a kněží,
se ovšem musejí nechat chránit před útoky satana, které často
nastávají po hlásání evangelia v síle Ducha svatého. To
ostatně prožil sám Kníže apoštolů včele svých Jedenácti,
když jej a je pomlouvali hned po seslání Ducha: ˇJsou opilí!´ -
Oni však byli pokřtěni Duchem svatým!
Takto
– jako učedníci
Ježíše během tří let učednického katechumenátu – a předtím
než by sami vyšli ostatním Samařským a okolním kmenům hlásat
evangelium – jsou Samařané, kteří přijali od svatého Filipa
slovo o zmrtvýchvstání Ježíše Krista, o Jeho obětní smrti za
naše hříchy a rovněž výzvu, aby ve svátosti křtu svému
Spasiteli Ježíši úplně zasvětili svůj život, odřekli se
satana, nechali se exorcismy a modlitbami za osvobození připraveni
k přijetí Ducha svatého.
Za
tuto přípravu
mají Samařané projevovat úctu. Posvátnou bázeň by ovšem měli
mít i služebníci těchto duchovních darů, aby zůstali pokornými
a aby skrze ně mohl i nadále v jejich službě osvobozování
a exorcismů Duch působit, osvobozovat, naplňovat životní a
věčnou radostí.
Proto
říká
budoucím kněžím papež Benedikt XVI.:
„…ještě
jeden postřeh ke druhému čtení, jež je z prvního listu
Petrova, u jehož hrobu se nacházíme a jehož přímluvě bych vás
chtěl zvláštním způsobem svěřit. Beru si za svá a ze srdce
vám předávám tato jeho slova: „Mějte
v srdci posvátnou úctu ke Kristu jako k Pánu a buďte stále
připraveni obhájit se před každým, kdo se vás ptá po důvodech
vaší naděje“.
Mějte v srdci posvátnou úctu: tj. pěstujte osobní vztah lásky k
Němu, lásky první a největší, jediné a všeobjímající, v
níž žijí, očišťují se, osvěcují a posvěcují se všechny
ostatní vztahy. „Vaše
naděje“
se pojí k této „posvátné
úctě“,
k této lásce Krista, který skrze Ducha, jak jsme řekli, přebývá
ve vás. Naší nadějí, vaší nadějí je Bůh v Ježíši a v
Duchu. Nadějí, která se ode dneška ve vás stává „kněžskou
nadějí“, nadějí Ježíše, Dobrého Pastýře, který přebývá
ve vás a utváří vaše touhy podle svého božského Srdce, nadějí
života a odpuštění lidem, kteří budou svěřeni vaší
pastorační péči, nadějí svatosti a apoštolské plodnosti pro
vás i pro celou církev, nadějí otevřenosti víře a setkání s
Bohem pro ty, kteří vás potkají při svém hledání pravdy,
nadějí pokoje a útěchy pro trpící a životem zraněné.
Milovaní!
–
píše svatý Petr ve své druhé epištole -
Mějte v srdci posvátnou úctu ke Kristu jako k Pánu a buďte stále připraveni obhájit se před každým, kdo se vás ptá po důvodech vaší naděje, ale ovšem s jemností a skromností. Musíte však mít přitom sami dobré svědomí! Pak se budou muset zastydět za své špatné řeči ti, kdo pomlouvají vaše dobré křesťanské chování. Je přece lépe, abyste snášeli utrpení - chce-li to tak Bůh - za to, že jednáte dobře, než za to, že jste udělali něco špatného. Vždyť i Kristus vytrpěl jednou smrt za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás smířil s Bohem. Byl sice usmrcen podle těla, ale podle ducha dostal nový život.
Jak přijmout nový život v síle Ducha Ježíšova? V Církvi! Odpovídá implicitně Svatý otec Benedikt XVI. v komentáři k dnešnímu úryvku z evangelia podle sepsání svatého Jana popisuje při kněžském svěcení názorně křestní a biřmovací život církve v Samaří:
Mějte v srdci posvátnou úctu ke Kristu jako k Pánu a buďte stále připraveni obhájit se před každým, kdo se vás ptá po důvodech vaší naděje, ale ovšem s jemností a skromností. Musíte však mít přitom sami dobré svědomí! Pak se budou muset zastydět za své špatné řeči ti, kdo pomlouvají vaše dobré křesťanské chování. Je přece lépe, abyste snášeli utrpení - chce-li to tak Bůh - za to, že jednáte dobře, než za to, že jste udělali něco špatného. Vždyť i Kristus vytrpěl jednou smrt za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás smířil s Bohem. Byl sice usmrcen podle těla, ale podle ducha dostal nový život.
Jak přijmout nový život v síle Ducha Ježíšova? V Církvi! Odpovídá implicitně Svatý otec Benedikt XVI. v komentáři k dnešnímu úryvku z evangelia podle sepsání svatého Jana popisuje při kněžském svěcení názorně křestní a biřmovací život církve v Samaří:
„První
čtení
hovoří o modlitebním shromáždění, jež se sešlo v samařském
městě, které evangelizoval jáhen Filip. Předsedají mu apoštolé
Petr a Jan, dva „sloupy“
Církve, kteří přišli z Jeruzaléma navštívit toto nové
společenství a utvrdit je ve víře. Díky vkládání jejich rukou
Duch svatý sestoupil na pokřtěné. V této epizodě můžeme vidět
první doklad o obřadu „biřmování“, druhé svátosti
křesťanské iniciace. Také pro nás, zde shromážděné, je však
zmínka o obřadním gestu vkládání rukou více než významná.
Jde totiž o ústřední gesto i v obřadu svěcení, jehož
prostřednictvím kandidátům za chvíli udělím kněžskou
důstojnost. Je to znamení neoddělitelné od modlitby, jejímž
mlčenlivým prodloužením je. Bez pronesení jediného slova
světící biskup a po něm i další kněží kladou své ruce na
hlavu svěcenců jako výraz vzývání Boha, aby na ně vylil svého
Ducha, proměnil je a učinil je účastnými Kristova kněžství.
Jde o několik sekund, kratičký okamžik, ale nabitý mimořádnou
duchovní intenzitou.
Drazí
svěcenci,
v budoucnu se budete muset stále vracet k tomuto momentu, k tomuto
gestu, na němž není nic magického, ale přesto je naplněno
tajemstvím, protože tady je počátek vašeho nového poslání. V
této mlčenlivé modlitbě dochází k setkání mezi dvěma
svobodami: svobodou Boha, působící skrze Ducha svatého, a
svobodou člověka. Vkládání rukou názorně vyjadřuje specifický
způsob tohoto setkání: církev, zosobněná biskupem, jenž ve
stoje se vztaženýma rukama prosí Ducha svatého o vysvěcení
kandidáta; jáhen, jenž na kolenou přijímá vložení rukou a
svěřuje se tomuto zprostředkování. Důležitý je celek těchto
gest, ale nekonečně důležitější je duchovní, neviditelný
pohyb, který je tak vyjádřen; pohyb, jenž je výmluvně evokován
posvátným mlčením, které zahrnuje všechno, uvnitř i navenek.
Tento
tajemný trojiční
„pohyb“, který přivádí Ducha svatého a Syna, aby přebývali
v učednících, nacházíme také v evangelní perikopě. Tady sám
Ježíš slibuje, že bude prosit Otce, aby jim poslal svého Ducha,
jehož definuje jako „jiného
Utěšitele“
(Parakléta), řecký termín, jehož latinským ekvivalentem je
„Ad-vocatus“,
Obhájce. První Utěšitel je totiž vtělený Syn, jenž přišel
bránit člověka před tím, který je především žalobcem, tedy
satanem. Kristus se po dovršení svého poslání vrací k Otci, a
Ten posílá Ducha jako Obhájce a Utěšitele, aby zůstal navždy s
věřícími a přebýval v nich. Takto se mezi Bohem Otcem a
učedníky prostřednictvím Syna a Ducha svatého ustavuje niterný
vztah reciprocity: „Já
jsem ve svém Otci a vy ve mně jako já ve vás“,
říká Ježíš. To všechno však závisí na podmínce, kterou
Kristus klade na počátku: „Jestliže
mne milujete“,
a kterou opakuje na závěr:
„Kdo mě miluje, toho bude milovat můj Otec a také já ho budu
milovat a dám se mu poznat“.
Bez lásky k Ježíši, která se uskutečňuje zachováváním jeho
přikázání, se člověk vylučuje z trojičního pohybu a začíná
se zamykat sám do sebe, ztrácí schopnost přijímat a sdílet
Boha.
„Jestliže
mne milujete“.
Drazí přátelé,
tato slova pronesl Ježíš během Poslední Večeře ve chvíli, kdy
ustanovoval zároveň eucharistii a kněžství. Přestože jsou
určena apoštolům, směřují v určitém smyslu ke všem jejich
nástupcům a kněžím, kteří jsou nejtěsnějšími
spolupracovníky nástupců apoštolů. My je dnes znovu slyšíme
jako pozvání ke stále důslednějšímu životu našeho povolání
v Církvi: vy, drazí svěcenci, je slyšíte s výjimečným
dojetím, protože právě dnes vás Kristus činí účastnými
svého kněžství. Přijměte je s vírou a láskou! Nechte si je
vtisknout do svého srdce, nechte je, aby vás doprovázela po cestě
celého vašeho života. Nezapomeňte je, neztraťte je cestou!
Opakovaně je čtěte, často nad nimi meditujte a především se
nad nimi modlete. Tak zůstanete věrní lásce Krista a se stále
větší radostí bude zaznamenávat, jak toto jeho božské Slovo
„postupuje“
s vámi a „roste“
ve vás.
Ježíš řekl svým učedníkům: "Jestliže mě milujete, budete zachovávat má přikázání. A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Pomocníka, aby s vámi zůstal navždy: Ducha pravdy. Svět ho nemůže přijmout, protože ho nevidí a nezná. Vy ho znáte, neboť přebývá u vás a bude ve vás. Nenechám vás sirotky. Zase k vám přijdu. Ještě krátký čas, a svět mě už neuvidí, ale vy mě zas uvidíte; protože já jsem živ a také vy budete živi. V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci a vy ve mně jako já ve vás. Kdo má moje přikázání a je zachovává, ten mě miluje, a kdo mě miluje, toho bude milovat můj Otec, a také já ho budu milovat a dám se mu poznat."
O.
Vladimir Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Povolals
dobré pastýře,
kněze
a biskupy,
jejichž
ruce se dotýkají
na
Tvou památku
–
Ježíši,
dobrý Pastýři
–
chleba
a kalicha s vínem,
aby
tyto dary Tvůj
Duch
proměnil
ve Svaté svatých.
Tři
roky jsi je vyučoval,
třetího
očistil a osvítil Duchem,
aby
jako jáhen Filip šli
a
osvobozovali hříchem
a neřestí spoutané duše.
Procházeli
s nimi Vaši společnou
tříletou cestu
z Kafarnaum
a Nazareta – přes
Samaří –
do
Jeruzaléma v Judsku:
ke
křestnímu
prameni,
v němž
spolu s Tebou na Golgotě zemřou sobě – hříchu
a
vyjdou z něj
jako z jeskyně svatého Josefa z Arimatie
do
večeřadla
v den Seslání Tvého Ducha:
v něm
je Ty ve svých služebnících v bílém, čistém šatu
-
v biskupech a kněžích
-
obmyješ
vodou a Duchem svatým
Amen.