Theoreia
Boží konspirace
Poté,
co Ježíš poučoval své apoštoly, které vyslali, svých Dvanáct,
aby mu modlitbou za osvobození, exorcismy a uzdravováním
připravili cestu, aby mohl přijít k uzdraveným v iniciačních
svátostech Církve, vypravuje bývalý celník svatý Matouš
v evangeliu Ježíše Krista o Předchůdci Páně, Janu
Křtiteli, který už může ve vězení tušit konec svého mladého
pozemského života, prorocké „paredothé“ – byl vydán na
pospas Herodovu katu, aby po novozákonním proroctví u Jordánu o
Beránku Božím Ježíšovi, ukázal i na vrchol Nového zákona ve
velikonočních dějinách spásy: na jeho zástupní obětní smrt
na kříži za spásu lidstva.
Svatý
Jan, v předtuše tohoto „ezechielovského“ novozákonního
proroctví, posílá z vězení dotaz Ježíšovi
prostřednictvím učedníků.
Svědectví
učedníků, tradice slov samotného Ježíše o uzdravených,
osvobozených od démonů, jsou rezonancí chvalozpěvu těch, kdo na
vlastním těle a zvláště ve své duši poznali radost příchodu
Mesiáše a Jeho království. Ježíš přichází jako pravý král
pokoje, míru, jako pravý Šalomoun. O Ježíšovi takto prorokuje
svatý Zachariáš: o Květné neděli, o Spasiteli - Mesiáši, o
přemožiteli všech válek a konfliktů odpuštěním nabídnutým
všem na kříži a darovaným těm, kdo vstoupili do Jeho království
znovuzrozeni z vody a z Ducha svatého, do království,
které se rozšíří po celém světě.
Toto praví Hospodin:
"Hlasitě zajásej, siónská dcero, zaplesej, dcero jeruzalémská,
hle, tvůj král k tobě přichází,
je spravedlivý a přináší spásu, je pokorný a jede na oslu,
na oslátku, osličím mláděti. Zničí válečné vozy z Efraima, válečné oře z Jeruzaléma,
zlomen bude bitevní luk. Národům ohlásí pokoj,
bude vládnout od moře k moři,
od řeky Eufratu až do končin země."
Sláva
Božího království, o níž zpívá žalmista, se projevuje oporou
pro ty, kdo jsou sklíčení. Pomáhá člověku, uzdravuje jeho
nesmrtelnou duši. Proto je tato naplňována radostí, jásá
v Duchu svatém a může šťastná zpívat svému králi:
Budu velebit tvé jméno, můj Bože, králi
Budu tě oslavovat, můj Bože, králi, budu velebit tvé jméno po všechny věky. Každý den tě budu velebit a chválit tvé jméno po všechny věky.
Milosrdný a milostivý je Hospodin, shovívavý a plný lásky. Dobrotivý je Hospodin ke všem a soucit má se všemi svými tvory.
Ať tě chválí, Hospodine, všechna tvá díla a tvoji zbožní ať tě velebí! Ať vypravují o slávě tvého království, ať mluví o tvé síle.
Věrný je Hospodin ve všech svých slibech a svatý ve všech svých činech. Hospodin podpírá všechny, kdo klesají, a pozvedá všechny sklíčené.
Svatý apoštol Pavel v dnešním úryvku listu Římanům podává krátkou adhortativní katechezi o působení Ducha Ježíšova. Pohled na Ježíše, který „zajásal v Duchu svatém“, jak uslyšíme v dnešním evangeliu, Apoštol hermeneuticky převádí na život pokřtěného, znovuzrozeného, jenž – pln víry v obětní smrt a vzkříšení Ježíše Krista – důvěrně zná tento „jásot v Duchu svatém“ ze křtů dospělých a z vrcholu doxologie, kterou je svatodušní slavení mše svaté.
Budu velebit tvé jméno, můj Bože, králi
Budu tě oslavovat, můj Bože, králi, budu velebit tvé jméno po všechny věky. Každý den tě budu velebit a chválit tvé jméno po všechny věky.
Milosrdný a milostivý je Hospodin, shovívavý a plný lásky. Dobrotivý je Hospodin ke všem a soucit má se všemi svými tvory.
Ať tě chválí, Hospodine, všechna tvá díla a tvoji zbožní ať tě velebí! Ať vypravují o slávě tvého království, ať mluví o tvé síle.
Věrný je Hospodin ve všech svých slibech a svatý ve všech svých činech. Hospodin podpírá všechny, kdo klesají, a pozvedá všechny sklíčené.
Svatý apoštol Pavel v dnešním úryvku listu Římanům podává krátkou adhortativní katechezi o působení Ducha Ježíšova. Pohled na Ježíše, který „zajásal v Duchu svatém“, jak uslyšíme v dnešním evangeliu, Apoštol hermeneuticky převádí na život pokřtěného, znovuzrozeného, jenž – pln víry v obětní smrt a vzkříšení Ježíše Krista – důvěrně zná tento „jásot v Duchu svatém“ ze křtů dospělých a z vrcholu doxologie, kterou je svatodušní slavení mše svaté.
Bratři!
Vy žijete ne podle těla, nýbrž podle Ducha, jestliže skutečně
ve vás přebývá Duch Boží. Kdo totiž nemá Kristova Ducha, ten
není jeho.
A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých vzkřísil Ježíše, pak ten, který vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelné tělo svým Duchem, který sídlí ve vás.
Nuže, bratři, nejsme vázáni povinnostmi k tělu, že bychom museli žít, jak chce tělo. Žijete-li totiž tak, jak chce tělo, musíte umřít; jestliže však s pomocí Ducha ničíte záludnosti těla, budete žít.
A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých vzkřísil Ježíše, pak ten, který vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelné tělo svým Duchem, který sídlí ve vás.
Nuže, bratři, nejsme vázáni povinnostmi k tělu, že bychom museli žít, jak chce tělo. Žijete-li totiž tak, jak chce tělo, musíte umřít; jestliže však s pomocí Ducha ničíte záludnosti těla, budete žít.
"Dnes nám Pán Ježíš v evangeliu podle svatého Matouše," komentuje Svatý otec Benedikt XVI. chvalozpěv Ježíšův a pozvání k podílu na obětním výkupném utrpení, „opakuje slova, která dobře známe, ale která nás vždy dojmou: „Pojďte ke mně, všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem, a naleznete pro své duše odpočinek. Vždyť mé jho netlačí a mé břemeno netíží.“
Náš
Spasitel nemluví již jen ke Dvanácti, jako v předchozích
třech nedělních úryvcích z evangelia, ale ke všem lidem,
sensu lato, k veškerému lidstvu a civilizacím, které byly,
jsou a budou.
Zaujímá
– pro svých Dvanáct, jež předtím vyučoval, a ke svatému Janu
Křtiteli a jeho učedníkům, jimž na pozadí apoštolátu Dvanácti
ukázal sebe jako Mesiáše a krále budoucího „aureae novissimae
aetatis“ – nyní místo jakoby v opačném gardu: na budoucí
Církvi, na ovoci Ducha svatého, které se prokázalo při
apoštolské misii Dvanácti, ukazuje sebe. Dává paradigma, které
bude platit teprve poté, až o Letnicích sešle svého Ducha od
Otce a umožní svým apoštolům a učedníkům, aby se nově, jako
apoštolové a misionáři, v Církvi narodili.
Doplňuje
a naplňuje tak předobrazné svatojanské proroctví o svém
„vydání“ tomuto světu, jejž měl a i nyní ještě mívá
v moci satan, „vydání – paradosis“, o němž nyní
prorokuje svatý Jan ve vězení. – Dokazuje svou mesianitu pro
Jana poukazem na Skutky apoštolské, na ono páté evangelium, jehož
Spiritus movens je Spiritus Koinonie Otce a Syna; sám Ježíš se
nyní stává před-vzorem, prorokem svého budoucího daru, jímž
dá apoštolům dozrát v Církvi, kterou jako dar Nejsvětější
Trojice zplodí pro spásu mnohých.
Proto
je pochopitelné, že chvalozpěv Ježíšův, který následuje po
odpovědi učedníkům svatého Jana Křtitele, již mají vyřídit
ve vězení budoucímu novozákonnímu učedníkovi, předchází
před varováním těch, kteří mezi „mnohé“ patřit nemusí:
lehkomyslným dětem na ulici, které Ježíš kritizuje, aby ukázal,
jak mohou přijít o dar Církve, o spásu své duše.
A
současně z odpovědi našeho Pána Ježíše svatému Křtiteli
vychází skrytý chvalozpěv, pokračující Magnificat jeho matky a
Matky Boží Panny Marie v Ain Karím; chvalozpěv nikoli na
Nejsvětější Trojici, ale doxologie jí samotné, kdy Ježíš,
jak čteme u svatého Lukáše, po návratu sedmdesáti učedníků
„zajásal v Duchu svatém“
a On – Logos – Slovo, se ujal slova:
"Velebím tě,
Otče, Pane nebe a země, že když jsi tyto věci skryl před
moudrými a chytrými, odhalil jsi je maličkým; ano, Otče, tak se
ti zalíbilo.
Všechno je mi dáno od mého Otce. A nikdo nezná Syna, jenom Otec, ani Otce nezná nikdo, jenom Syn a ten, komu to chce Syn zjevit.
Všechno je mi dáno od mého Otce. A nikdo nezná Syna, jenom Otec, ani Otce nezná nikdo, jenom Syn a ten, komu to chce Syn zjevit.
Tento
chvalozpěv na Otce a Ducha, chvalozpěv Syna, pronesl Ježíš „před
zástupy“, tedy i před těmi,
které varoval, aby neztratili a nezatratili svou duši. Jako
poselství Janu Křtiteli je poslal i do vězení duší, které
nezačaly s pomocí Ducha, jak píše dnes Apoštol do Říma,
ničit záludnosti těla: do Korozain, Betsaidy a do Kafarnaum, jimž
může být v den soudu hůře než Týru, Sidónu, Sodomě a
Gomoře.
Tak
dnes Ježíš, Otec budoucího věku, hovoří k přítomným
zástupům a implicitně ukazuje svým Dvanácti, respektive podle
sepsání evangelia svatým Lukášem, Sedmdesáti reprezentujícím
apoštolát u každého národa ve světě, že jsou povolání na
stejném místě a ve stejném prostředí jako On – pod širým
nebem, ve vězení i v hříchu velkoměst – vyzpívat
doxologii Nejsvětější Trojice: předat spásu evangelia v její
plnosti.
"...Všechno je mi dáno od mého Otce. A nikdo nezná Syna, jenom Otec, ani Otce nezná nikdo, jenom Syn a ten, komu to chce Syn zjevit.
Pojďte ke mně všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem, a naleznete pro své duše odpočinek. Vždyť mé jho netlačí a mé břemeno netíží."
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Hovoříš
ke svým Dvanácti před zástupy,
Ježíši,
nesoucí v síle Ducha Otcova
jho,
které
netlačí
a
břemeno,
které
netíží.
Vyučuješ
svých Dvanáct slovem do vězení v Machairous;
v
podobenství o infantilnosti těch, kdo Tvého Předchůdce a Tebe
odmítnou;
hrozbou
městům Korozain, Betsaidě a Kafarnaum,
která
Tvou výzvu k obrácení nepřijala.
Tvé
kérygma vrcholí modlitbou,
doxologií
Nejsvětější Trojice:
Tvým
chvalozpěvem v Duchu svatém na Vaši obapolnou znalost,
jíž
je láska, pouto Ducha svatého
a
na Tvé poslání zjevit Otce mnohým,
obmytým
milostí, omilostněným.
Jen
ti jsou uváděni – již zde na zemi –
do
tajemství vdechnutého Duchem, Tebou a Otcem,
do
Boží konspirace,
již
přijímají v nejsvětější chvíli "inspirationis":
při
doxologii Nejsvětější Trojice
v
celé mši svaté.
Amen.