"Na rohu ulice vrah o morálce káže...", "zakázali pravdu psát a zakázali zpívat..." zněly tajně protestsongy uprostřed komunistické totality po obsazení naší republiky vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968.
Dobu, v níž je dovoleno a vybízeno, aby ochránci života člověka od jeho početí až po poslední výdech na této zemi veřejně kázali o morálce; dobu, v niž se svobodně hledá a vyjadřuje pravda – a pravdou je ten, jenž říká: "Já jsem cesta, pravda a život." - pravdou je Ten, který ukazuje cestu k Trojjedinému Bohu; dobu, kdy se smí zpívat o ortelu, který nad naším českým národem chtěl tolikrát vyřknout satan...tuto dobu rádi nazýváme demokracií. ("Démos" – lid, "kratos" síla, vláda).
Není to vláda lidu ve smyslu vlády lůzy: vrahů, lhářů a cenzorů, kteří prosazují svou pokřivenou představu – či vědomě své přesvědčení – o svobodě, která hříchem zotročuje je samotné i ty, které ke hříchu svádějí. Není to ochlokracie, ale vláda těch, kteří jsou "démos" – lidé reprezentující hledání, vyjadřování a prosazování pravdy proti lži, pomluvám a zastírání pravdy či její perzekuci.
Je to "démos", který má sílu hledat, nacházet a prosazovat pravdu a především vybírat ty, kteří by je v této síle a s touto silou demokraticky zastupovali, své reprezentanty "poslance", "zastupitele".
Je dobře známo, že po období nazývaném "archaické", "stříbrné" a "zlaté" dochází v městských řeckých demokratických zřízeních i v pozdějším, nástupnickém v určitém slova smyslu politickém zřízení samotného "města těchto měst", v antickém Římě, k úpadku demokracie. Mohlo by se říci v období zdánlivého vrcholu toho, co se nejvíce lesklo jako zlato, i když latentně – ale s duchovní mocí, s morální silou ("kratos"), která tomu bránila – se jako temná niť táhnou skryté hrůzovlády hříchu i pod "archaickým" a "stříbrným" obdobím dějin těchto antických republik.
Poznávacím znamením nástupu ochlokracie v každé společnost je rozklad jejích vazeb na Stvořitele, v křesťanských státech krize osobního vztahu k našemu Spasiteli Ježíši Kristu a především krize ve vztahu k Církvi jako ke společenství hříšníků, přijímajících stále "kratos" – sílu ke konverzi: krize víry v působení Ducha Svatého, daného Ježíšem od Otce v "takovém" společenství.
Z toho pramení celkové zmatení a dezorientace v duchovním životě, v sociálních a rodinných vztazích...celková nejistota takto ze vztahu k Trojjedinému Bohu vykořeněného člověka, nejistota ze sebe a nad sebou samým.
Z toho vyplývá absence výchovy mládeže či podpora její duchovní a mravní zkázy, opovrhování manželstvím, celibátem, opěvování "Sodomy a Gomory", tedy chvalozpěvy na zkázu manželství, výsměch a dokonce již potlačování otcovství a mateřství. Nenávist ke svému či obecnému stáří: vzývání démona sebevraždy...
Otec Oldřich
O příčinách neštěstí, které na nás pokaždé jako odpověď na zločin, na hřích, dolehne, pronesl podnětná slova Svatý otec Benedikt XVI. při své promluvě v bývalém Westminsterském opatství v Londýně při apoštolské cestě do Velké Británie před několika lety.
KOMENTÁŘ
K NEDĚLNÍM TEXTŮM MŠE SVATÉ PODLE MYŠLENEK PAPEŽE BENEDIKTA
XVI.
Globální finanční krize nedávno ukázala neadekvátnost pragmatických krátkodobých řešení složitých sociálních a etických problémů. Panuje široká shoda, že k vážným obtížím, které nyní doléhají na miliony lidí na světě, přispěl nedostatečně pevný etický základ ekonomické činnosti. Stejně jako "každé ekonomické rozhodnutí má morální důsledky", tak také v oblasti politiky má etická dimenze politických rozhodnutí dalekosáhlé důsledky, které si žádná vláda nesmí dovolit ignorovat. Pozitivním příkladem toho je jeden z obzvláště význačných úspěchů Britského parlamentu, totiž zrušení obchodu s otroky. Kampaň, která vedla k tomuto legislativnímu přelomu, stavěla na pevných etických principech zakořeněných v přirozeném zákoně a stala se pro civilizaci přínosem, na jaký může být tento národ právem hrdý.
Základní otázka v této věci tedy zní: kde hledat etický základ politických rozhodnutí? Podle katolické tradice jsou objektivní normy vedoucí ke správnému jednání přístupné rozumu nezávisle na obsahu zjevení. V tomto duchu není úlohou náboženství v politické debatě poskytovat normy, jako by nebyly nevěřícím známy - a ještě méně navrhovat konkrétní politická řešení, což by rovněž bylo mimo kompetenci náboženství - ale spíš pomáhat očišťovat a osvětlovat rozum v úsilí o objevování principů. Tato "korektivní" úloha náboženství ve vztahu k rozumu není nicméně vždy vítána, zčásti i kvůli deformovaným formám náboženství, jako je sektářství a fundamentalismus, které samy mohou být vnímány jako původci vážných sociálních problémů.
A
naopak, tyto deformace náboženství vznikají právě tehdy, když
se nevěnuje dostatečná pozornost očišťující a strukturující
roli rozumu uvnitř náboženství. Je to obousměrný proces. Bez
korektur poskytovaných náboženstvím může totiž také rozum
padnout za oběť deformacím, jak se stává, když jej manipuluje
ideologie nebo je aplikován pouze částečně, což pak znemožňuje
brát plně v úvahu důstojnost lidské osoby. Takové špatné
zacházení s rozumem konec konců umožnilo, aby vznikl obchod s
otroky a mnoha další sociální zla, v neposlední řadě pak
totalitní ideologie 20. století. Proto bych chtěl naznačit, že
svět rozumu a svět víry - svět sekulární racionality a svět
náboženské víry - se navzájem potřebují a neměly by se obávat
vstoupit do hlubokého a vytrvalého dialogu pro dobro naší
civilizace.
Jinými slovy, náboženství není problém, který
by měli řešit zákonodárci, ale faktor, který významně
přispívá k veřejné diskusi. V tomto kontextu musím vyjádřit
své znepokojení nad postupující marginalizací náboženství,
zejména křesťanství, k níž dochází v některých kruzích,
dokonce i v národech kladoucích velký důraz na toleranci. Někteří
jsou toho názoru, že má být hlas náboženství umlčen nebo
přinejmenším vykázán do čistě soukromé sféry. Jiní tvrdí,
že by se mělo upustit od veřejné oslavy svátků, jako jsou
Vánoce, se sporným přesvědčením, že by snad mohly nějak
urážet stoupence jiného či žádného náboženství. A jsou tu
ještě další, kteří tvrdí - paradoxně s cílem odstranit
diskriminaci - že by křesťané ve veřejných funkcích měli v
některých případech jednat proti svému svědomí. Jsou to
varovná znamení, která upozorňují na neschopnost nejen ctít
práva věřících na svobodu svědomí a svobodu vyznání, ale
také přiznat legitimní postavení náboženství ve veřejném
prostoru. Chtěl bych vás tedy všechny vybídnout, aby každý z
vás ve vlastní sféře vlivu hledal cesty k posílení a povzbuzení
dialogu mezi vírou a rozumem na všech úrovních života národa.
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Dvacátá neděle po seslání Ducha Svatého
Perikopa z Epištoly Apoštola do Efezu vybízí k odvracení se – stálému, protože jsme často pokoušeni a často klesáme – od životního stylu, který v sobě nese smrt a vede ke smrti duše a ke ztrátě oblažujícího života v Boží přítomnosti nyní i po smrti:
Svatý Pavel píše, že máme "dobře rozlišovat, co se líbí Pánu". Je třeba rozlišovat temné myšlenky, slova a skutky od těch, které uchovávají v duši pokřtěného světlo Ducha Svatého.
Nesmíme se ani účastnit, nesmíme mít ani "pasivní" podíl na "neplodných skutcích tmy".
Zvláště má Apoštol patrně na mysli pohanské orgie, zvrácená mysteria, jejich opojnost, lákající i nově pokřtěné či ve víře slábnoucí katolické křesťany v Efezu.
Proti nim staví mysterium pravé, vedoucí ke světlu, mysterium křestní noci a křestního povstání, lepe řečeno vyvedení z temnoty, které se katechumen těsně před sestoupením do křestního pramene či křestní pisciny odřekl: "Probuď se, spáči, a osvítí tě Kristus!" - čteme slova svatého Pavla jako ozvěnu křestní liturgie.
Dále Apoštol vyzývá, abychom při hodnocení mysteria i životního stylu z něj vycházejícího používali rozum, abychom "se nechovali nerozumně"..."neopíjeli se vínem", nenechávali se strhnout k výstřednostem. Vybízí, abychom naopak hledali, co je vůlí Ježíšovou, abychom "byli plni Ducha". Tak Efezské i nás připravuje na slavný příchod Ježíše Krista.
Druhé "sémeion", druhé zázračné znamení, po proměně vody ve vína, vykonal náš Přítel a Pán Ježíš také v Káni Galilejské: uzdravil v Kafarnau umírajícího syna úředníka sloužícího místnímu králi Herodovi Antipovi.
Stejně jako žasne nevěřícně správce svatby při proměně vody ve víno na svatbě v Káni Galilejské, stejně tak i královský úředník nevěří, má pochyby ve víře ohledně dvou věcí:
Může Ježíš v Káni uzdravit "na dálku" jeho syna, který umírá v třicet kilometrů vzdáleném Kafarnau? - a druhá pochybnost: Žádá Ježíše, aby přišel "dříve, než jeho syn umře." - Nevěří v Ježíšovu moc zmrtvýchvstání a schopnosti vzkřísit i ostatní.
Poté slyší dvojí slovo o životě svého syna: jedno od Ježíše "v jednu hodinu odpoledne" a druhé slovo o znamení – sémeion, které vede k vyznání víry v Ježíše – Božího Syna: "uvěřil on – královský úředník i všichni v jeho domě", když večer onoho dne – to je druhého dne – slyší od svých služebníků stejně jako správce svatby od těch, kdo roznášeli vodu proměněnou ve víno: "Tvůj syn je živ!"
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ v cyklu B:
XXVIII. neděle
Ve čtení z knihy Moudrosti čteme o pravém bohatství, po němž se prozíravý a především milující člověk shání: Miluje moudrost, implicitně miluje Ducha Svatého, hledá a nachází tak cestu k poznání vtělené Otcovy Moudrosti: Ježíše Krista.
Modlil jsem se, a byl mi dán rozum, prosil jsem, a ducha moudrosti v úděl jsem přijal. Jí jsem dal přednost před žezly a trůny a bohatství ve srovnání s ní jsem pokládal za nic. Nesrovnával jsem s ní neocenitelný drahý kámen, protože všechno zlato je vzhledem k ní jen troška písku a za bláto lze počítat vedle ní stříbro. Miloval jsem ji nad zdraví a krásu, chtěl jsem ji mít raději než denní světlo, poněvadž nehasne její záře.
Spolu s ní se mi dostalo všeho dobra a skrze ni nespočetného bohatství.
Svatý
žalmista vyzpívává touhu po naplnění života, a smyslem života
je "moudrost srdce". Tu si od Trojjediného Boha vyprošoval
Šalomoun při vidění v Gabaonu, o ni jako o celoživotní
požehnání v plném slova smyslu, o život pozemský a posmrtný,
prosil jeho otec svatý David.
Nasyť
nás, Pane, svou slitovností, abychom se radovali.
Nauč
nás počítat naše dny, ať dojdeme k moudrosti srdce. Obrať se,
Hospodine, jak dlouho ještě budeš čekat? Slituj se nad svými
služebníky!
Nasyť nás brzy svou slitovností, ať
jásáme a radujeme se po celý život! Potěš nás za dny, kdy jsi
nás soužil, za léta, kdy jsme zakoušeli zlé.
Nechť
se ukáže tvým služebníkům tvoje dílo, tvá sláva jejich
synům. Ať je nad námi dobrotivost Pána, našeho Boha, dej zdar
práci našich rukou, dej zdar práci našich rukou!
Ve
čtení
z listu Židům slyšíme, že Boží slovo, Boží moudrost, má v
sobě moc, sílu, která změkčuje srdce, dobývá nitra těch, kdo
jsou zatrpklí, lhostejní a nenávistní vůči Bohu a bližním. A
jednou z cest nenávisti je: "Nenávidí Církev a bližní,
protože milují peníze".
Duch svým mečem v nitru člověka rozetíná dobro od zla: odhaluje hřích, vede milostí.
Boží
slovo je plné života a síly, ostřejší než každý dvojsečný
meč: proniká až k rozdělení duše a ducha, kloubů a morku, a
pronáší soud i nad nejvnitřnějšími lidskými myšlenkami a
hnutími. Není tvora, který by se před ním mohl ukrýt, před
jeho očima je všechno nahé a odkryté a jemu se budeme
zodpovídat.
V evangeliu podle sepsání svatého Marka slyšíme příběh o Ježíšovi a bohatém mladíkovi, který zachovával zákon, ale měl dosud tvrdé srdce. Nebyl schopen Ježíše a bližní milovat. Miloval více sebe a svou zbožnost a svůj majetek.
Když
se Ježíš vydával na cestu, přiběhl nějaký člověk, poklekl
před ním a ptal se ho: "Mistře dobrý, co musím dělat,
abych dostal věčný život?"
Ježíš
mu odpověděl: "Proč mě nazýváš dobrým? Nikdo není
dobrý, jenom jeden: Bůh. Znáš přikázání: 'Nezabiješ,
nezcizoložíš, nepokradeš, nevydáš křivé svědectví, nebudeš
podvádět, cti svého otce i matku!' "
On
mu na to řekl: "Mistře, to všechno jsem zachovával od svého
mládí."
Ježíš na něho pohleděl
s láskou a řekl mu: "Jedno ti schází: Jdi, prodej všechno,
co máš, a rozdej chudým, a budeš mít poklad v nebi. Pak přijď
a následuj mě! " On pro to slovo zesmutněl a odešel
zarmoucen, protože měl mnoho majetku.
Ježíš
se rozhlédl a řekl svým učedníkům: "Jak těžko vejdou do
Božího království ti, kdo mají bohatství!" Učedníci
užasli nad jeho slovy. Ježíš jim však znovu řekl: "Děti,
jak je těžké vejít do Božího království! Spíš projde
velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího
království."
Oni užasli ještě
víc a říkali si mezi sebou: "Kdo tedy může být spasen?"
Ježíš na ně pohleděl a řekl: "U lidí je to nemožné,
ale ne u Boha. Vždyť u Boha je možné všechno."
Tu
mu řekl Petr: "My jsme opustili všechno a šli jsme za
tebou." Ježíš odpověděl: “Amen, pravím vám: Nikdo
není, kdo by opustil dům, bratry nebo sestry, matku nebo otce,
děti nebo pole pro mě a pro evangelium, aby nedostal stokrát víc
nyní v tomto čase: domy, bratry a sestry, matky a děti i pole, a
to i přes pronásledování, a v budoucím věku život věčný."
(Z promluvy Svatého otce Benedikta XVI. při apoštolské cestě do Velké Británie na "Setkání se světem kultury". Westminster Hall, Londýn, 17. 9. AD MMX; http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=13358;
Svatý otec Benedikt XVI., Caritas in Veritate, 37)
Otec Vladimír Mikulica
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Varuješ před fiaskem,
Ježíši, Synu Věřitele,
jemuž všichni dlužíme:
Jeho anděl, který se vzepřel poslušnosti vůči Němu,
na sebe bere podobu anděla světla,
nás chce pro naše dluhy uvrhnout do vězení,
do duchovní temnice,
spolu s těmi, které milujeme -
vždyť královský dlužník z Tvého podobenství
měl být takto prodán – i se svou ženou a syny a se vším,
"co bylo jeho" – a to je především duše a tělo
a to, co - obojí - vlastní.
Stačila prosba dlužníka -
a Tvá spravedlnost se ukázala v šatu milosrdenství:
v šatu Tvého pozemského těla,
Ježíši, ozářený světlem táborské proměny.
K šatu Tvého milosrdenství, který na rozdíl od Tvého služebníka,
nepřijal svátost znovuzrození z vody a z Ducha Svatého,
či by ji v pokušení nebo ve zkoušce, v níž by neobstál, zapřel,
přikládáš výzbroj – zbraně svého a Otcova Ducha:
tak můžeme vždy každému, který nám dluží Tvou víru a milosrdnou lásku,
ze srdce odpustit
– a neskončit tak ve vězení,
kde je "pláč a skřípění zubů",
ve vězení těch, kdo vládu a sílu vládnout spravedlivě a milosrdně
jako "démos" nepřijali.
Amen.