Epifanie
Nejsvětější Trojice
slovem a osvícením proroka
Prorok Izajáš je o této neděli předchůdcem Předchůdce Páně, vidoucím, který vidí prorockýma očima víry, co svatý Jan Křtitel uvidí osvícen vírou v Nejsvětější Trojici ve chvíli, kdy křtí Pána našeho života Ježíše v Jordánu. Vidí světlo, které sám v sobě nese: Ducha svatého.
Hospodin mi řekl: "Jsi mým služebníkem, Izraelem, proslavím
se tebou."
Avšak nyní praví Hospodin, který si ze
mě utvořil služebníka již v matčině lůně, abych zas k němu
přivedl Jakuba, abych mu shromáždil Izraele. Tak jsem ve cti u
Hospodina, protože Bůh můj je mou silou.
Řekl mi tedy: "Nestačí, že jsi mým služebníkem, abys
obnovil Jakubovy kmeny a zbytky Izraele přivedl nazpět. Proto tě
dám národům jako světlo, aby se spása má rozšířila až do
končin země."
Nová
píseň, již zazpíval svatý Izaiáš o trpícím Mesiáši, se
rozvíjí ve vyznání víry svatého Jana Křtitele o našem
Spasiteli: „Hle, Beránek Boží!“ To říká ten, který může
pro toto vyznání a pro ochotu Ježíše pokřtít, sám o sobě
slyšet předpověď v žalmu dnešní liturgie:
Hle, přicházím, Pane, splnit tvou vůli.
Pevně
jsem doufal v Hospodina, on se ke mně sklonil a vyslyšel mé
volání. Novou píseň vložil mi do úst, chvalozpěv našemu
Bohu.
V obětních darech si nelibuješ, zato jsi mi
otevřel uši. Celopaly a smírné oběti nežádáš, tehdy jsem
řekl: "Hle, přicházím.
Ve
svitku knihy je o mně psáno: Rád splním tvou vůli, můj Bože,
tvůj zákon je v mém nitru."
Spravedlnost jsem
zvěstoval ve velkém shromáždění, svým rtům jsem nebránil, ty
to víš, Hospodine!
Svatý
apoštol Pavla píše ve svém prvním listu Korinťanům o těch,
kdo jdou ve stopách svatého Jana Křtitele: křtí ve jméno Ježíš,
to je ve jménu Nejsvětější Trojice, protože byli posvěceni
Duchem svatým, jak připravil k očistě náš Pán při
Poslední večeři své následovníky, byli Duchem Ježíšovým
povoláni do stavu svatých, pokřtěných, naplněných Duchem
svatým a ubírajícím se Jeho cestami – a spolu s ostatními
vzývají jméno Ježíše – Pána, jak to učinil v prvním
kroku víry svatý Jan, když o Něm prohlásil, že je Božím
Beránkem, Obětníkem a Obětinou:
Pavel, z Boží vůle povolaný za apoštola Ježíše Krista; a
bratr Sosthenes členům církevní obce Boží v Korintě, kteří
byli posvěceni v Kristu Ježíši a povoláni do stavu svatých, a
také všem, kteří kdekoli vzývají jméno Pána Ježíše Krista,
Pána svého i našeho. Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a
od Pána Ježíše Krista.
Všechna evangelia – a v letošním cyklu perikop čteme slovo Miláčka Páně - začínají vyprávění o veřejném životě Ježíše líčením jeho křtu v řece Jordánu, který mu uděloval Jan. Svatý Lukáš vkládá vstup Křtitele na scénu do slavnostního historického rámce. Také kniha Svatého otce Benedikta XVI „Ježíš z Nazareta“ začíná Ježíšovým křtem v Jordánu. Tato událost měla ve své době nesmírný ohlas: vždyť je tu svědek – a prostřednictvím evangelia – nespočetné množství svědků Epifanie Nejsvětější Trojice! -
Na druhý den Jan viděl Ježíše, jak jde k němu, a řekl: "Hle,
beránek Boží, který snímá hříchy světa! To je ten, o kterém
jsem řekl: 'Po mně přijde ten, který má větší důstojnost,
neboť byl dříve než já.' Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem
přišel křtít vodou, aby byl zjeven izraelskému národu."
A Jan vydal svědectví: "Viděl jsem, jak Duch sestoupil jako
holubice z nebe a zůstal na něm. Ani já jsem ho neznal, ale ten,
který mě poslal křtít vodou, mi řekl: 'Na koho uvidíš
sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí
Duchem svatým.'
A já jsem to viděl a
dosvědčuji: To je Syn Boží."
.
srov.: http://radiovaticana.cz/clanek.php4?id=7972
O. Vladimír Mikulica
MODLITBA
Prorok – vidoucí
Izajáš jako Bileám, syn Beórův
zdálky Tě vidí,
Ježíši – Beránka Božího,
jenž na sebe vezme naše nepravosti.
Vidí pomazaného fótismatem -
vidí Jana Tebe křtít;
pak Tebou pokřtěného!
O svém pomazání svědčí Izajáš:
„Dotkl se mne řeřavý uhlík anděla
z oltáře na pahorku oběti
Mesiáše -
a na pahorku obětní hostiny siónské.“
Svědčí i o pomazání Křtitele,
a tak o Tobě, Ježíši,
Králi proroků i Králi mesiášů!
Amen.