zoe - lék nesmrtelnosti
v Nejsvětější eucharistii
Užívání
přirozenosti vede ke smrti, přijímání milosti k životu.
Život podle přirozenosti – bios – vede do hrobu, který je
podle proroctví svatého Ezechiela příslibem naděje: hrobu
svatého Josefa z Arimatie, z něhož náš Pán vstal
vzkříšený. Proměnil biologické zákony, jak si je můžeme
definovat, aniž bychom vnímali věčný život.
Toto
praví Hospodin Bůh:
"Hle, já
otevřu vaše hroby, vyvedu vás z nich, můj lide, a přivedu vás
do izraelské země. Tu poznáte, že já jsem Hospodin, až otevřu
vaše hroby a vyvedu vás ven, můj lide! Vdechnu vám svého ducha a
ožijete, usídlím vás ve vaší zemi, a tak poznáte, že já,
Hospodin, jsem to řekl a vykonal" - praví Hospodin.
Hlubiny, z nichž volá žalmista – podle tradice svatý David – jsou temnoty hrobu: sám Ježíš nás prorocky učí pokračovat v modlitbě ve spojení s Ním, když se předtím na kříži za sebe jako člověk a pro nás, pro vykoupení lidstva, modlil: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?“
U
Hospodina je slitování, hojné je u něho vykoupení. Z hlubin
volám k tobě, Hospodine, Pane, vyslyš můj hlas! 'Tvůj sluch ať
je nakloněn k mé snažné prosbě!
Budeš-li
uchovávat v paměti viny, Hospodine, Pane, kdo obstojí? Ale u tebe
je odpuštění, abychom ti mohli v úctě sloužit.
Doufám
v Hospodina, duše má doufá v jeho slovo, má duše čeká na Pána
více než stráže na svítání.
Více než stráže
na svítání ať čeká Izrael na Hospodina, neboť u Hospodina je
slitování, hojné je u něho vykoupení. On vykoupí Izraele ze
všech jeho provinění.
Život
podle těla vede k biologické smrti, život toho, jenž jako
hříšná Samaritánka touží po živé vodě svatého křtu a po
pokrmu, jímž je tělo Páně, a po očištění od dědičné viny
jako implicitně touží slepec od narození z evangelia minulé
neděle; takový život vede ke vzkříšení: činí z nás
totiž chrámy Ducha svatého, Ducha Ježíšova vzkříšení. Svatý
Pavel v listu do Říma píše o tomto napětí mezi bios,
hříchem, a zoé – milostí:
Bratři!
Ti,
kdo žijí svému tělu, nemohou se líbit Bohu. Ale vy žijete ne
podle těla, nýbrž podle Ducha, jestliže skutečně ve vás
přebývá Duch Boží.
Kdo totiž nemá
Kristova Ducha, ten není jeho. Je-li však ve vás Kristus, tělo je
podrobeno smrti kvůli hříchu, ale duch je (plný) života, protože
je ospravedlněn. A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých
vzkřísil Ježíše, pak ten, který vzkřísil z mrtvých Krista
Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelné tělo svým Duchem,
který sídlí ve vás.
Dnešní
evangelium, komentuje popis vzkříšení Lazara Svatý otec Benedikt
XVI., se věnuje velkému a zásadnímu tématu: co je to život? -
co je to smrt? - jak žít? - jak zemřít? Svatý Jan - aby nám
umožnil lépe pochopit tajemství života i Ježíšovu odpověď¨-
používá k označení této jedinečné skutečnosti dvě různá
slova, aby naznačil dvě odlišné dimenze reality života:
slovo bios a
slovo zoe. Bios
- jak lze snadno pochopit - znamená tento velký biokosmos - tuto
biosféru - která sahá od prvotních buněk až po složitější,
rozvinuté organismy - tedy onen velký strom života, ve kterém se
celá tato bio skutečnost
rozvinula. K tomuto stromu života patří člověk. Je součástí
tohoto kosmu života, který začíná zázrakem živoucího centra,
které vzniká z mrtvé hmoty a které tuto skutečnost organizuje a
nazývá se organismus.
Avšak člověk, přestože je součástí tohoto velkého biokosmu, jej transcenduje do oné skutečnosti, kterou Jan nazývá zoé. Člověk je určitě ustavičně člověkem s celou svou důstojností, byť by byl v kómatu nebo embryem. Žije-li však jenom biologicky nejsou realizovány a rozvinuty všechny potence jeho bytí, které otevírají nové dimenze. Člověk je bytí, které poznává. Zvířata zajisté také poznávají, ale jenom věci, které jsou zajímavé pro jejich biologický život. Lidské poznání sahá dále, člověk chce poznat všechno, celou skutečnost, realitu v jejím celku, chce vědět, co je to bytí a svět. Žízní po poznání nekonečna, chce dosáhnout zdroje života, chce pít z pramene života, nalézt samotný život. Dotkli jsme se druhé dimenze: člověk není jenom bytím, které poznává, ale žije také ze vztahu přátelství a lásky. Vedle dimenze poznání, pravdy a bytí existuje - a je od ní neoddělitelná - také dimenze vztahu, lásky. A tady je zdroj života, po němž se žízní, aby byl život v hojnosti.
Mohli bychom říci, že celá věda je jedním velkým zápasem o život, zejména medicína je velkým zápasem o život. A v posledku je to snaha nalézt lék proti smrti. Můžeme tento lék nesmrtelnosti nalézt? Právě to je otázka dnešního evangelia. Představme si, že by medicína dokázala najít lék proti smrti, lék nesmrtelnosti. Byl by to lék pro biosféru, která je jistě užitečná pro náš duchovní a lidský život, ale sám o sobě by to byl lék biosféry. Představme si, co by se stalo s biologicky nesmrtelným životem člověka: svět by zestárnul, byl by plný starých. Člověk by tak nedával prostor mladým, mládeži a novosti života a proto by tento typ nesmrtelnosti nebyl čerpáním z pramene života, po kterém všichni toužíme. Nemůžeme tedy doufat v nekonečné prodloužení biologického života, ale přesto toužíme pít z pramene samotného života, abychom měli život nekonečný sám v sobě. O tom k nám dnes mluví Pán v evangeliu, když říká: „Já jsem vzkříšení a život. Kdo věří ve mne, i když umřel, bude žít a žádný, kdo žije a věří ve mne, neumře na věky“. Pít z pramene života znamená vejít do společenství s nekonečnou láskou a být ve společenství s touto láskou, která je zdrojem života. Znamená to, že jsme v kontaktu, ba ve společenství s životem samým a již jsme překročili práh smrti, protože žijeme za životem.
Církevní otcové nazývali Eucharistii lékem nesmrtelnosti. A tak tomu je, protože v Eucharistii vstupujeme do kontaktu, ba do společenství se vzkříšeným tělem Krista, vstupujeme do prostoru již vzkříšeného života, života věčného. Jsme ve společenství s tímto tělem, které je oživováno nesmrtelným životem a tak jsme již navždy v prostoru samotného života. Toto evangelium je tedy také hlubokým výkladem eucharistie a vybízí nás skutečně žít v eucharistii, abychom tak byli proměněni v lásku, ve společenství lásky. Toto je pravý život. Pán v Janově evangeliu říká: „Přišel jsem, aby měli život v hojnosti“. Život v hojnosti neznamená, jak se někteří domnívají, spotřebovat všechno, mít všechno, moci dělat všechno, co chceme. V takovém případě bychom žili pro mrtvé věci, žili bychom pro smrt. Život v hojnosti znamená být ve společenství s pravým životem, s nekonečnou láskou. Takto skutečně vstoupíme do hojnosti života a staneme se nositeli života také pro druhé.
Byl
jeden nemocný, Lazar z Betánie, vesnice, kde bydlela Marie a její
sestra Marta. To byla ta Marie, která pomazala Pána olejem a utřela
mu nohy svými vlasy. Ten nemocný byl její bratr Lazar. Sestry tedy
poslaly k Ježíšovi se vzkazem: "Pane, ten, kterého miluješ,
je nemocný." Když to Ježíš uslyšel, řekl: "To není
nemoc k smrti, ale k slávě Boží, aby jí byl oslaven Boží
Syn."
Ježíš měl rád Martu a
její sestru i Lazara. Když tedy uslyšel, že je nemocný, zůstal
ještě dva dni v místě, kde byl. Potom teprve řekl svým
učedníkům: "Pojďme znovu do Judska! "
Učedníci
mu odpověděli: "Mistře, nedávno tě chtěli židé
ukamenovat - a zas tam jdeš?"
Ježíš
na to řekl: "Nemá den dvanáct hodin? Kdo chodí ve dne,
neklopýtne, protože vidí ve světle tohoto světa. Kdo však chodí
v noci, klopýtne, protože v něm není světlo."
Po
těch slovech ještě dodal: "Náš přítel Lazar spí, ale jdu
tam, abych ho probudil."
Učedníci
mu řekli: "Pane, jestliže spí, uzdraví se." Ježíš
však mluvil o jeho smrti, ale oni mysleli, že mluví o skutečném
usnutí.
Ježíš jim tedy řekl
otevřeně: "Lazar umřel. A jsem rád, že jsem tam nebyl,
kvůli vám, abyste uvěřili. Ale pojďme k němu!"
Tomáš
- řečený Blíženec - vyzval ostatní učedníky: "Pojďme i
my, ať zemřeme s ním!"
Když
Ježíš přišel, shledal, že Lazar je už čtyři dny v hrobě.
Betánie byla blízko Jeruzaléma, jen asi patnáct honů od něho. K
Martě a Marii přišlo mnoho židů, aby je potěšili v žalu nad
bratrem.
Když Marta uslyšela, že
Ježíš přichází, chvátala mu naproti. Marie zůstala v domě.
Marta řekla Ježíšovi: "Pane, kdybys tu byl, můj bratr by
neumřel. Ale vím dobře i teď, že ať bys žádal Boha o cokoli,
Bůh ti to dá." Ježíš jí řekl: "Tvůj bratr
vstane."
Marta mu odpověděla:
"Vím, že vstane při vzkříšení v poslední den."
Ježíš jí řekl: "Já jsem vzkříšení a život. Kdo věří
ve mne, i kdyby umřel, bude žít, a žádný, kdo žije a věří
ve mne, neumře navěky. Věříš tomu?"
Odpověděla
mu: "Ano, Pane, věřím, že ty jsi Mesiáš, Syn Boží, který
má přijít na svět."
Po těch
slovech odešla, zavolala svou sestru Marii stranou a řekla jí:
"Mistr je tu a volá tě." Jak to Marie uslyšela, rychle
vstala a šla k němu. Ježíš totiž dosud nedošel do ves nice,
ale byl ještě na tom místě, kam mu Marta přišla naproti. Když
uviděli židé, kteří byli u Marie v domě a těšili ji, že
rychle vstala a vyšla, šli za ní; mysleli si, že jde k hrobu, aby
se tam vyplakala.
Jakmile Marie došla
tam, kde byl Ježíš, a uviděla ho, klesla mu k nohám a řekla mu:
"Pane, kdybys tu byl, můj bratr by neumřel."
Když
Ježíš viděl, jak pláče ona a jak pláčou i židé, kteří
přišli zároveň s ní, v duchu byl hluboce dojat, zachvěl se a
zeptal se: "Kam jste ho položili?"
Odpověděli
mu: "Pane, pojď se podívat! " Ježíš zaplakal. Židé
říkali: "Hle, jak ho miloval!" Ale někteří z nich
řekli: "Copak nemohl ten, který otevřel oči slepému, také
dokázat, aby on neumřel?"
Ježíš
byl znovu hluboce dojat a přišel ke hrobu. Byla to jeskyně a na ní
ležel kámen. Ježíš řekl: "Odstraňte ten
kámen!"
Sestra zemřelého Marta
mu namítla: "Pane, už zapáchá, vždyť je tam čtvrtý den."
Ježíš jí odpověděl: "Řekl jsem ti přece, že budeš-li
věřit, uvidíš slávu Boží." Odstranili tedy kámen. Ježíš
obrátil oči vzhůru a řekl: "Otče, děkuji ti, že jsi mě
vyslyšel. Já jsem ovšem věděl, že mě vždycky vyslyšíš. Ale
řekl jsem to kvůli zástupu, který stojí kolem mě, aby uvěřili,
že ty jsi mě poslal." Po těch slovech zavolal mocným hlasem:
"Lazare, pojď ven! " Mrtvý vyšel, ovázán na nohou i na
rukou pruhy plátna a s tváří omotanou šátkem. Ježíš jim
nařídil: "Rozvažte ho a nechte odejít!"
Mnoho
z těch židů, kteří přišli k Marii a uviděli, co Ježíš
vykonal, v něj uvěřilo.
http://radiovaticana.cz/clanek.php4?id=9196
O. Vladimír Mikulica
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
„Vyjdi z temnoty hrobu“,
tak volá dnes Tvá Církev,
Ježíši, prorokující vzkříšením Lazara
své blížící se utrpení, smrt a zmrtvýchvstání.
Lazar vyšel ze svého hrobu na Tvé slovo ještě ovázán na nohou i na rukou pruhy plátna.
Tys skutečně – vpravdě – vstal z mrtvých,
když jsi při svém zmrtvýchvstání překonal pouta látek a roušky,
jež svazovaly Tvé tělo:
překonal, proměnil jsi život podle těla
- Ty, nám ve všem podobný kromě hříchu –
bios v zoe: smrtelný život jsi oděl nesmrtelností,
aby ten, kdo je ve svátosti křtu ponořen do Tvé smrti,
očištěn od všech hříchů,
s Tebou nyní vstal k životu po každém hříchu.
Osvobozen od jeho plodu: od zákona smrti,
od spoutanosti plátny a rouškou pozemského, biologického života,
mohu na rozdíl od Lazara před Tvým zmrtvýchvstáním
v tuto chvíli přijmout Tvé tělo:
pokrm vzkříšení – zoe, věčný život.
Amen.