ČTYŘICETIDENNÍ
POSTNÍ
OBNOVA
rozjímání
mešních textů
k
přípravě na obnovu křestního slibu o Velikonoční vigilii
sestavil
AD
MMXX
Tato
brožurka je určena pro vnitřní potřebu. Bez souhlasu autora ji
nelze zveřejňovat, ani uplatňovat žádnou její část mimo tento
kontext. Autor zpřístupnil celý text Čtyřicetidenní
postní obnovy
na www.chvilesbenediktem.cz.
SCHÉMA
KAŽDODENNÍ MODLITBY
Můžeme
začít písní (například Soudce všeho světa, Bože), nebo
ztišením, nebo desátkem posvátného růžence). Následuje
vyznání víry: nejlépe recitací „mešního“ symbola Nicejsko-
cařihradského:
Věřím
v jednoho Boha,
Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země,
všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista,
jednorozeného Syna Božího,
který se zrodil z Otce přede všemi věky:
Bůh z Boha, Světlo ze světla, pravý Bůh z pravého Boha,
zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem:
skrze něho všechno je stvořeno.
On pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe.
Skrze Ducha Svatého přijal tělo z Marie Panny
a stal se člověkem.
Byl za nás ukřižován, za dnů Poncia Piláta
byl umučen a pohřben.
Třetího dne vstal z mrtvých podle Písma.
Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce.
A znovu přijde, ve slávě, soudit živé i mrtvé
a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha Svatého, Pána a dárce života,
který z Otce i Syna vychází,
s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován
a mluvil ústy proroků.
Věřím v jednu, svatou, všeobecnou, apoštolskou církev.
Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů.
Očekávám vzkříšení mrtvých
a život budoucího věku.
Amen.
Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země,
všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista,
jednorozeného Syna Božího,
který se zrodil z Otce přede všemi věky:
Bůh z Boha, Světlo ze světla, pravý Bůh z pravého Boha,
zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem:
skrze něho všechno je stvořeno.
On pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe.
Skrze Ducha Svatého přijal tělo z Marie Panny
a stal se člověkem.
Byl za nás ukřižován, za dnů Poncia Piláta
byl umučen a pohřben.
Třetího dne vstal z mrtvých podle Písma.
Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce.
A znovu přijde, ve slávě, soudit živé i mrtvé
a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha Svatého, Pána a dárce života,
který z Otce i Syna vychází,
s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován
a mluvil ústy proroků.
Věřím v jednu, svatou, všeobecnou, apoštolskou církev.
Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů.
Očekávám vzkříšení mrtvých
a život budoucího věku.
Amen.
Po
vyznání víry je dobré se pokorně připravit na čtení Božího
slova a na rozjímání:
Je
vhodné osobní vyznání, že potřebujeme do naší hříšnosti
přijmout pomoc Ducha Ježíšova a Otcova. Můžeme je uvést
Litaniemi za pokoru. Ty se lze pomodlit buď celé nebo jejich část
či jen jednu z invokací v rozjímání každého dne:
Ježíši
tichý, srdce pokorného
přetvoř
naše srdce podle srdce svého!
Od
mé vlastní vůle – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být uznávaný – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být milovaný – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být oblíbený – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být vážený – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být chválen – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být středem pozornosti – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být žádán o radu – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy, aby se se mnou souhlasilo – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být chápán – vysvoboď mne, Pane!
Od
touhy být navštěvován – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před pokořením – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před opovržením – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před zastrašováním – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před pomluvami – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před zapomenutím – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před výsměchem – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před podezíráním – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před zraňujícím slovem – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před opuštěností – vysvoboď mne, Pane!
Od
strachu před odmítnutím – vysvoboď mne, Pane!
Abych
přál druhým, že jsou milováni více než já – dej, ať
toužím, Pane!
Abych
přál druhým, že jsou váženější než já – dej, ať toužím,
Pane!
Aby
ostatní v očích druhých rostli a já se zmenšoval – dej, ať
toužím, Pane!
Abych
přál ostatním, že jsou chváleni a já zapomenut – dej, ať
toužím, Pane!
Abych
přál ostatním, že jsou povyšováni a já opomíjen – dej, ať
toužím, Pane!
Abych
přál ostatním, že mají ve všem přednost – dej, ať toužím,
Pane!
Abych
přál ostatním, že jsou svatější než já, pokud jsem sám
svatý, nakolik to dokážu – dej, ať toužím, Pane!
Abych
se radoval z toho, že jsem neznámý a chudý – dej mi, Pane!
Abych
se radoval z přirozených nedokonalostí svého těla a ducha –
dej mi, Pane!
Abych
se radoval z toho, že na mne nikdo nemyslí – dej mi, Pane!
Abych
se radoval z nejpodřadnějších prací – dej mi, Pane!
Abych
se radoval, že mne nikdo nepotřebuje – dej mi, Pane!
Abych
se radoval z toho, že se mě nikdo neptá na můj názor – dej mi,
Pane!
Abych
se radoval z toho, že mě kladou na poslední místo – dej mi,
Pane!
Abych
se radoval z toho, že mně nikdo neprojevuje úctu – dej mi, Pane!
Abych
se radoval z toho, že mě kárají, ať spravedlivě či
nespravedlivě – dej mi, Pane!
Blahoslavení
pronásledovaní pro spravedlnost,
neboť
jejich je království nebeské.
Pak
si přečtěme úvod k rozjímání mešních textů, jejichž úryvky
jsou vypsány z Lekcionáře
jsou
každodenní přípravou na obnovu křestního slibu, který spolu s
nově pokřtěnými má obnovit každý katolický křesťan o
Velikonoční vigilii.
Po
osobním rozjímání textů můžeme – spolu s předsevzetím –
zakončit modlitbou svatého Ignáce z Loyoly:
Věčné
Slovo,
Jednorozený
Synu Boží,
nauč
nás pravé velkomyslnosti,
nauč
nás Tobě sloužit,
jak
toho právem zasluhuješ,
ať
dáváme, a nepočítáme,
ať
bojujeme, a nedbáme ran,
ať
pracujeme, a nehledáme odpočinek,
ať
se obětujeme, a nečekáme jinou odměnu
kromě
vědomí, že jsme splnili Tvou vůli.
Amen.
Rozjímání Božího slova je přednostně zaměřeno na osobu Ježíše Krista a nikoli na naši.
Proto je prvním stupněm rozjímání naše vyznání víry, zvláště v Ježíše – Mesiáše, Vykupitele, Spasitele, Pána, vtěleného Slova, Logos, Božího Syna, tak, jak vyplývá z předobrazu a jeho naplnění – nejčastěji ze slov samotného Ježíše, našeho Pána. Z toho důvodu jsou z úryvků mešního lekcionáře (Lekcionář II nebo Lekcionář I) vybrány věty, které takto na Ježíše a Jeho vykupitelské dílo odkazují. Pak teprve se ptejme, co znamenají Ježíšova (nebo prorokova slova) pro Církev, pro šíření Božího království mezi námi a pro svět.
Boží slovo vede k obrácení, usvědčuje z mého hříchu, posiluje, povzbuzuje k činu. Podrobněji se zamysleme nad tím, jak jsme dosud podle tohoto slova žili. Prosme o poznání, jak máme naplnit Ježíšovo slovo ve svém srdci, v prostředí, v němž žijeme, ve které chvíli dne, týdne jej máme uskutečnit. Vstupme s Ježíšem do očekávaných situací, prosme Jej, abychom Jeho slovo byli schopni naplnit i ve chvílích, na které nejsme a nemůžeme být připraveni. Stanovme si na závěr rozjímání jasné a jednoduše splnitelné předsevzetí. (Svatý František Saleský říká, že každý náš sebezápor by pro nás měl být snadný a radostný).
Toto vše by mělo trvat, pokud už máme zažitou tuto mentální formu modlitby, rozjímání, několik minut. Poté nadchází další důležitý stupeň rozjímavé modlitby: děkování, vyjádření a vyjadřování vděčnosti, chvalozpěv. Při něm nás Duch Svatý může a má proměňovat, naplňovat silou, takže na konci modlitby poznáváme na sobě vnitřní svatodušní proměnu a vstupujeme v této Boží síle do nového dne, pokud rozjímáme Boží slovo ráno. Pro večerní rozjímání je vhodnější hlubší forma ponoření se do Boží přítomnosti, která je i přípravou na ranní pravidelné rozjímání.
Na každý den připadají obvykle dva úryvky: jeden je předobrazné proroctví, druhý, evangelní úryvek, je svědectví o naplnění tohoto proroctví na Ježíši Kristu. Všechny úryvky jsou převzaty z Lekcionáře II (postní doba), včetně několika alternativních prvních čtení nedělních, ostatní nedělní perikopy jsou vzaty z Lekcionáře I (nedělní). Lze je najít také v Misálu na každý den liturgického roku (jeho on-line foma patrně dočasně nefunguje) nebo částečně na http://katolik.cz/kalendar/vypis_lit.aspd=26&m=2&r=2020#C1.
V rozjímáních zde nejsou uvedeny odkazy na knihu Písma Svatého, z níž je daný úryvek, na kapitoly a verše, protože se jedná o texty k rozjímání. Mimo rozjímání je proto možné - například rodiče s dětmi - si zahrát “biblické závody” a naučit děti, aby si osvojili hledáním odpovídajících knih Písma Svatého, z nichž jsou úryvky, svou pasivní orientaci v Novém případně ve Starém zákoně.
Dvojitými uvozovkami je označena řeč Ježíše Krista, řeč Ducha Svatého, řeč proroků a žalmisty, kteří hlásají Boží slovo. Jednoduchými uvozovkami je označená přímá řeč osob odkazujících na naplnění proroctví.
Úryvky z Písma Svatého jsou jinak pro účel, jímž je rozjímání Božího slova, bez uvozovek.
Pro vyjádření úcty v prostředí, kdy jsou posvátná Boží jména znesvěcována rouháním či “braním nadarmo”, a také k prohloubení osobního vztahu k Ježíši Kristu a k Osobám Nejsvětější Trojice, jsou jejich jména a zájmena (jak tomu bývá například i v uctivé korespondenci mezi lidmi) vyjádřena velkým prvním písmenem.
Použitá literatura:
Lekcionář II
Lekcionář I
P. Klemens Tilmann: Denně se modlit, ale jak? MC Olomouc AD 2013
Robert kardinál Sarah s Nicolasem Diatem: Síla ticha (proti diktatuře hluku), Hesperion AD 2019
Stručná asketika (P. František Opletal), CMBF, Litoměřice AD 1978
P. Vladimír Mikulica
ROZJÍMÁNÍ
NA KAŽDÝ DEN POSTNÍ DOBY AD MMXX
PŘÍPRAVA
NA OBNOVU KŘESTNÍHO SLIBU
O
VELIKONOČNÍ VIGILII
Od
Popeleční středy
do
předvečeru první neděle postní
SESTOUPENÍ
DO TICHA
POPELEČNÍ
STŘEDA
„Pozvedněte
své duše k Bohu,
neboť
není žádné větší radosti než tato!“
(svatý
Filip Neri)
Dnešní
den dodržujeme přísný půst, abychom mohli na počátku postní
dobu zakusit pravou radost z modlitby. Vždyť sám Ježíš mluví o
síle modlitby, s níž přemáháme působení ducha zla v sobě i
ve svém okolí těmito slovy: „Takového ducha můžete přemoci
jen modlitbou a postem!“ Modleme se ve chvíli ticha, aby nás Duch
Svatý uvedl do nitra naší duše, očišťované modlitbami a
postem, aby se on sám v nás mohl modlit. Tak uslyšíme slovo k
obrácení, ke změně našeho života.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Svatý
Apoštol národů píše v druhém listu do Korinta:
Jsme
vyslanci Kristovi, jako by skrze nás napomínal Bůh. Kristovým
jménem vyzýváme: “Smiřte se s Bohem!” – S tím, který byl
úplně bez hříchu, jednal kvůli nám jako s největším
hříšníkem, abychom se my skrze něho stali Boží spravedlností.
Osobní
rozjímání Božího slova
Závěrečná
modlitba svatého Ignáce z Loyoly.
ČTVRTEK
PO POPELEČNÍ STŘEDĚ
Příprava
na obnovu křestního slibu: U mnoha lidí neprocitla modlitba k
životu. Jsou v zajetí omylu, že modlitba není nic víc než
přeříkávání textů ke cti Boží, Ježíše Krista, Panny
Marie, svatých; činnost, kterou jsme povinni denně plnit.
Neuvědomují si, že modlitba je osobní setkání s Ježíšem
Kristem v moci Ducha Svatého, že je výrazem naší životní
historie lásky naší duše a Otce, jejž nás Ježíš učí
oslovovat s velkou lásku: „Abba!“
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
“Hleď,
předkládám ti dnes život a štěstí, smrt a neštěstí.
Jestliže budeš poslouchat přikázání...”
Ježíš
pak všem řekl: “ Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, nes
každého dne svůj kříž a následuj mne.”
PÁTEK
PO POPELEČNÍ STŘEDĚ
V
modlitbě se rozvíjí nejkrásnější, největší a nejsilnější
život člověka, vlastně všechen ostatní pravý život jen ústí
do tohoto života. Lidé, kteří se modlí povrchně, toto všechno
nevědí. Jejich modlitba je jakoby spoutána krunýřem a nedostává
se k životu. Je podobna obilnému zrnu, které nepadlo do prsti,
nýbrž celé roky leží uzavřeno ve své plevě, neklíčí,
neroste, nekvete, nepřináší plody. Jak by taková modlitba mohla
lákat dnešní lidi, hladovějící po životě?
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
“Hle,
k sváru a hádce se postíte, ....”
Ježíš
řekl Janovým učedníkům: “Mohou hosté na svatbě truchlit,
dokud je ženich s nimi? Přijdou však dny, kdy jim bude ženich
vzat, potom se budou postit.”
SOBOTA
PO POPELEČNÍ STŘEDĚ
Kdo
z nás by mohl říci, že modlitba pro něj ještě nikdy nebyla
namáhavá nebo zdlouhavá? Veršíky dětských a školních let a
později tápavé a často marné pokusy se modlit – člověk je
tak rychle u konce a neví, co říci.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Ježíš
řekl farizeům a jejich učitelům: “ Lékaře nepotřebují
zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem pozvat k pokání spravedlivé,
ale hříšníky.”
*
* *
I.
týden
SPOLEČENSTVÍ
VÍRY
MODLITBA
V DUCHU SVATÉM SKRZE JEŽÍŠE KRISTA
K
BOHU OTCI
PRVNÍ
NEDĚLE POSTNÍ
Je
často tak ubohé, nudné a prázdné, co při modlitbě děláme.
Až
když si uvědomíme, že podstatou modlitby je rozhovor, stane se
pro nás chvíle modliteb plným životem. I bojem o plný život
pozemský a posmrtný, když si uvědomíme, že s námi často touží
navazovat rozhovor i odpůrce Boží, odpůrce Stvořitele, odpůrce
Ježíše Krista, duch zla.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Ježíš
byl vyveden od Ducha na poušť, aby byl pokoušen od ďábla. Když
se postil čtyřicet dní a čtyřicet nocí, nakonec vyhladověl.
Tu
přistoupil pokušitel a řekl mu: ´Jsi-li syn Boží, řekni, ať
se z těchto kamenů stanou chleby.´
PONDĚLÍ
PO 1. NEDĚLI POSTNÍ
Týden
po první neděli postní je zaměřen na „duchovní cvičení“,
které jako vzor našich exercicií prožil Ježíš na hoře
Quaranténě. Byl pokoušen od ducha zla.
Na
počátku obnovy křestního slibu se nás kněz či biskup ptá:
„Odříkáš se ducha zla?“
Odpovídáme:
„Amen!“ Za tímto „Amen!“, „Staň se!“ stojí celý náš
dosavadní život v němž jsme obhájili svou věrnost Ježíši
Kristu, Králi nebe a země, soudci Posledního dne.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
“Ke
svému bratru neměj nenávist v srdci, ale otevřeně ho napomeň,
aby ses kvůli němu neobtížil hříchem.”
Ježíš
řekl svým učedníkům: “Až přijde Syn člověka ve své slávě
a s ním všichni andělé, posadí se na trůn své slávy; a budou
před ním shromážděny všechny národy. Oddělí jedny od
druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů, ovce postaví po
pravici a kozly po levici.”
ÚTERÝ
PO 1. NEDĚLI POSTNÍ
Jedním
z pokušení, které na „své Quaranténě“ prožíváme je
ponoukání zlého ducha, abychom druhým neodpustili. Náš Pán
Ježíš vložil prosbu za odpuštění do každodenní modlitby,
kterou nám předal: „Odpusť nám, náš Otče, viny, jako i my
odpouštíme našim viníkům!“
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Spravedliví
volali a Pán je slyšel, vysvobodil je z každé jejich tísně.
Ježíš
řekl: “Neboť odpustíte-li lidem jejich přestoupení, i váš
nebeský Otec vám odpustí; jestliže však lidem neodpustíte, ani
váš Otec vám vaše přestoupení neodpustí.”
STŘEDA
PO 1. NEDĚLI POSTNÍ
Dalším
prostředkem boje proti pokušením a cestou z pádu do hříchu je
pokání, kajícnost. Jen tehdy, když uvidíme hrůzu hříchu,
svého vzdálení od lásky Trojjediného Boha, jsme schopni plně
litovat a konat pokání. Vítězit nad pokušitelem.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Ninivský
král dal provolat: ´V Ninive z rozkazu krále a jeho velmožů:
Lidé
a dobytek – skot i brav – nesmí nic jíst, nesmí se pást ani
pít vodu. Obléknou se do žínice, úpěnlivě budou prosit Boha:
každý ať změní své hříšné chování a odvrátí se od
nepravosti, která mu lpí na rukou. Snad se Bůh obrátí a smiluje,
snad upustí od svého hrozného hněvu a my nezahyneme.´
Ježíš
začal mluvit k zástupům: “Mužové ninivští povstanou na soudu
proti tomuto pokolení a odsoudí je, neboť oni se po Jonášově
kázání obrátili – a hle, zde je víc než Jonáš.”
ČTVRTEK
PO 1. NEDĚLI POSTNÍ
Ježíš,
náš Pán a Spasitel, se při pokušení na poušti modlil, andělé
mu složili, jak čteme v Písmu Svatém. V pokušení se máme
vroucně modlit, prosit o vnuknutí Ducha Svatého, jak reagovat, jak
přemoci ducha zla, jak uniknout z místa hříchu.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Královna
Ester se utekla k Pánu, neboť se bála smrtelného nebezpečí,
které jí hrozilo – a prosila Pána, Boha Izraele: ´...Nás však
vysvoboď svou mocí a pomoz mně, opuštěné, vždyť nemám
nikoho, jen Tebe, Pane, který znáš všechny věci.´
Ježíš
řekl svým učedníkům: “Proste, a bude vám dáno, hledejte a
naleznete, tlučte, a bude vám otevřeno. Neboť každý, kdo prosí
dostává, a kdo hledá, nalézá a kdo tluče, tomu bude otevřeno.”
PÁTEK
PO 1. NEDĚLI POSTNÍ
Ďábel
při pokoušení Ježíše Krista cituje Písmo Svaté: znesvěcuje
je a pomlouvá Boží slovo.
Ježíš,
náš Pán, nám při čtyřicetidenním pokušení na poušti dává
příklad, abychom se při modlitbě postili, abychom mohli zvítězit
nad pokušeními a pokušitelem. Nadto nás vede, abychom s pokorou
přiznali, že nemůžeme a nemáme bojovat proti pokušením sami:
založil Církev mocí Ducha, kterého seslal od Otce o Letnicích po
svém zmrtvýchvstání, abychom ve společenství, které uchovává
plnou apoštolskou Tradici pod vedením tohoto Ducha vykládali Písmo
Svaté. Tak se ubráníme Božím slovem a nepřijmeme falešné
výklady Písma Svatého, které už na Quaranténě Pokušitel
podsouval Ježíšovi.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
“Opustí-li
však spravedlivý svou spravedlnost a bude-li jednat ohavně jako
zločinec, bude živ? Na žádný jeho spravedlivý skutek, který
učinil, se nevzpomene; zemře pro svou nevěrnost, které se
dopustil pro hřích, který spáchal.”
Ježíš
řekl svým učedníkům: “Nebude-li vaše spravedlnost mnohem
dokonalejší než spravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do
nebeského království jistě nevejdete.”
SOBOTA
PO 1. NEDĚLI POSTNÍ
Ježíš
Kristus je naším učitelem. Základ Jeho nauky je tajemství
Církve: v ní je skryto tajemství Božího království, které
přichází Ježíš nastolit: přišel vysvobodit ty, kdo byli a
jsou sužováni hříchem Adama. Přišel nás vysvobodit z moci
hříchu, smrti a ďábla. Své vítězství nad těmito třemi
naplnil, když za nás zemřel na kříži a když pro naše
vzkříšení vstal z mrtvých a seslal nám, když založil Církev,
svého Ducha od Otce.
V
tomto dvojím spočívá tajemství svatého křtu, který uděluje
podle Ježíšova příkazu Církev. Proto své přikázání lásky,
o němž dnes čteme a rozjímáme nedává jednotlivci, ale Církvi.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Tys
dal svá nařízení,
aby
se jich dbalo svědomitě.
Kéž
jsou pevné mé cesty,
abych
zachovával Tvé příkazy.
Oslavím
Tě upřímným srdcem,
když
se naučím Tvým spravedlivým rozhodnutím.
Tvé
příkazy chci zachovávat,
jenom
mě neopouštěj!”
Ježíš
řekl svým učedníkům: “Slyšeli jste, že bylo řečeno: ´Budeš
milovat svého bližního a nenávidět svého nepřítele.´
Ale
já vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo
vás pronásledují, a tak budete syny nebeského Otce, protože On
dává svému slunci vycházet na zlé i dobré a posílá déšť na
spravedlivé i nespravedlivé.”
*
* *
II.
týden
ODŘÍKÁM
SE DUCHA ZLA
DRUHÁ
NEDĚLE POSTNÍ
Ježíš,
náš Spasitel, odhaluje tuto neděli své rodící se Církvi,
Petrovi, Jakubovi a Janovi – a rovněž Mojžíšovi a Eliášovi –
své utrpení, které přinese pro naše osvobození od moci zla –
a své zmrtvýchvstání. Ukazuje proměnu svého těla a předzvěst
jeho slávy.
Od
chvíle přípravy ke svatému křtu začínáme přijímat tuto Jeho
proměnu. Proto se Církev nad katechumeny a těmi, kdo chtějí
obnovit svůj křest, modlí za osvobození duše. Nejprve od
nejtěžších závislostí a hříchů.
Pýcha
je zhoubná, nezvládnutá touha po vyniknutí. Snaha zdát se tím,
čím ve skutečnosti nejsme. V pýše jsme přesvědčeni o své
velikosti, vznešenosti a důležitosti. “Zapomínáme”, že tato
sláva patří na prvním místě Nejsvětější Trojici. Proto se
pýcha projevuje tím, že neradi posloucháme a neradi se
podřizujeme. Rádi mluvíme o sobě a chlubíme se. Naše myšlení
a řeči se v pýše točí okolo nás samotných a přitom můžeme
být plni farizejství. Pýcha vede k tomu, že chceme vyniknout stůj
co stůj, i za cenu nepravdy.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Když
ještě mluvil, zastínil je najednou světlý oblak, a hle - z
oblaku se ozval hlas: "To je můj milovaný Syn, v něm mám
zalíbení; toho poslouchejte!" Jak to učedníci uslyšeli,
padli tváří k zemi a velmi se báli.
Ježíš přistoupil,
dotkl se jich a řekl: "Vstaňte, nebojte se!" Pozdvihli
oči a neviděli nikoho, jen samotného Ježíše. Když sestupovali
s hory, přikázal jim Ježíš: "Nikomu o tom vidění
neříkejte, dokud nebude Syn člověka vzkříšen z mrtvých."
PONDĚLÍ
PO 2. NEDĚLI POSTNÍ
Lakomství
je nemilosrdné. V Církvi se projevuje nezvládnutou touhou po
bohatství. Démon lakomství nás svádí k touze mít to, co
nemáme a lnout k tomu, co máme.
Následky
lakomství jsou: zrada, podvod, nepokoj duše. Pokud se necháváme
svést duchem lakomství, usídlí se v naší duši nepokoj, stáváme
se sobě I druhým obtížnými, druhými nenáviděnými.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Nepřipomínej
nám, Pane, viny předků,
Tvé
milosrdenství ať nám pospíchá vstříc.
Ježíš
řekl svým učedníkům:
“Buďte
milosrdní, jako je milosrdný váš Otec. Nesuďte, a nebudete
souzeni, nezavrhujte, a nebudete zavrženi, odpouštějte, a bude vám
odpuštěno.”
ÚTERÝ
PO 2. NEDĚLI POSTNÍ
Smilstvo,
jak vyjadřuje označení, je scestná láska, láska zvrácená do
sobectví, nezaměřená ke svému pravému cíli a ke svému
naplnění v lásce, kterou dává Duch Svatý, jenž je v tajemství
Nejsvětější Trojice poutem lásky Otce a Syna. Zvrácenost lásky
dokládá sebeláska, která nás zaměřuje sobecky, abychom vše
stavěli na lásce k sobě a pro sebe. Když milujeme sebe (nebo
dokonce chceme “odpouštět sobě”), vystupujeme proti Ježíšovu
slovu, slovu našeho Spasitele, který říká o takto zaměřeném
člověku: ”....není mne hoden.”
Smyslnost
odvádí, brání působení Ducha Božího, zatemňuje a zamlžuje
pohled na Nejsvětější Trojici, na Boží tajemství. Když
otevíráme “bránu očí” a dalších smyslů nevázané
sexualitě, je postižena mysl a intelekt, takže špatně rozlišuje,
“mlhavě” poznává, co je správné a co je z Ducha Božího.
Výsledkem tragédie je, když takto deformované názory vydáváme
za křesťanskou morálku, která omlouvá cizoložství, smilstvo,
stejnopohlavní sexuální styky, umělé potraty.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
Slyšte
Hospodinovo slovo, sodomská knížata,...:
“Vaše
ruce jsou plné krve!
Umyjte
se, očistěte!
Odstraňte
své špatné skutky...!”
Ježíš
řekl zástupům a svým učedníkům:
“Kdo
z vás je největší, bude vaším služebníkem. Kdo se povyšuje,
bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen.”
STŘEDA
PO 2. NEDĚLI POSTNÍ
Závisti
propadáme, když se rmoutíme nad štěstím a dobrem, které
prožívá a přijímá náš bližní. Spoutání démonem závisti
těžko snášíme poctu a vyznamenání, kterého se dostává
druhému. Duch zla nás touto cestou vede k nenávisti. Média, která
vybičovávají závist a podněcují k nenávisti jsou
“dezinformační” weby par excellence. Jakmile se necháme
polapit do tenat závisti a nenávisti, přicházejí do naší duše
její “dcery”: žárlivost, našeptávání, donášení,
nactiutrhání, radost z neštěstí a škody druhého, skleslost v
neštěstí vlastním, kterou někdy můžeme nazývat “depkou”.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Řekli
moji nepřátelé:
´Pojďme a osnujme plán proti Jeremiášovi!
...Pojďte
a ubijme ho jazykem,
číhejme
na všechna jeho slova!´
Ježíš
řekl svým Dvanácti:
“Hle,
jdeme do Jeruzaléma, a Syn člověka bude vydán velekněžím a
učitelům Zákona; odsoudí ho na smrt a vydají pohanům, aby se mu
posmívali; zbičovali ho a ukřižovali; a třetího dne bude
vzkříšen.”
ČTVRTEK
PO 2. NEDĚLI POSTNÍ
Nestřídmost
vede boháče v Ježíšově vyprávění do místa muk, z nichž
není návratu.
Jídlo
a pití nám mají sloužit, abychom šířili království
Nejsvětější Trojice, Boží království, ne abychom je a své
tělo i psychiku ničili. Jíme, abychom žili, ale nežijeme,
abychom jedli a pili. Už od prvních staletí života Církve byla
nutnost ovládat se v jídle a pití vstupní disciplínou pro
katechumeny, kteří se pravidelně dva dny v týdnu postili.
Nestřídmosti
propadáme mlsností, labužnickým hodováním, mluvením o jídle –
zvláště při jídle - vybíravostí, jezením “jednou denně”
- stálým “zásobováním se” během dne, porušováním
společného pravidelného stolování v rodině, ve škole a v
práci.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
“Proklatý
člověk, který spoléhá na člověka,
kdo
za svou oporu pokládá smrtelníka!”
Ježíš
pravil farizeům:
“Bohatý
člověk řekl Abrahámovi: ´Prosím tě tedy, otče, pošli Lazara
do mého otcovského domu,neboť má pět bratrů, ať je varuje, aby
také oni nepřišli do tohoto místa muk.´
Ale
Abrahám mu odpověděl: ´Mají Mojžíše a proroky, ať je
poslouchají!´
On
řekl: ´To ne, otče Abraháme, ale přijde-li k nim někdo z
mrtvých, budou činit pokání. Řekl mu: ´Jestliže neposlouchají
Mojžíše a proroky, nedají se přesvědčit, ani kdyby někdo
vstal z mrtvých.´”
PÁTEK
PO 2. NEDĚLI POSTNÍ
Hněvu
propadáme při neovladatelné touze po pomstě, když ztrácíme nad
sebou vládu a necháváme zatemnit svůj rozum a úsudek, takže
jsme pak nespravedliví a vášniví v nenávistné reakci. Další
působení ducha hněvu je: křik, roztrpčenost, pohana, nadutost.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Přivolal
na zemi hlad,
zbavil
je chleba.
Poslal
před nimi muže,
Josef
byl prodán za otroka.
Když
slyšeli velekněží a farizeové tato podobenství (o zlých
vinařích), poznali, že mluví o nich. Hleděli se ho zmocnit, ale
báli se zástupů, protože ty ho považovaly za proroka.”
SOBOTA
PO 2. NEDĚLI POSTNÍ
Lenost,
zvláště duchovní lenost je neřest, jíž se nechali v době
Ježíšově ovládnout i mnozí farizeové, znalci Zákona,
“experti” tehdejší doby, kteří Ježíše, který je přišel
zachránit, nechali Pilátem ukřižovat.
Duch
lenosti nás ovládá tehdy, když nemáme chuť konat dobro, když
pociťujeme odpor k duchovním věcem, propadáme nedbalosti,
opomíjíme povinnou péči o svěřené, když se v nás rodí odpor
k práci. Jakmile nás démon lenosti pronikne, zplodí malomyslnost,
těkání po věcech, které nás svedou ke hříchu, otupělost vůči
hlasu Ducha Svatého a Jeho vedení, nevraživost a zkaženost duše.
Výsledkem je naše vlažnost víry, odklon od společenství Církve,
od místní církve – farnosti.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Znovu
se, Pane, smiluješ,
nebudeš
dbát na naše viny,
všechny
naše hříchy svrhneš do mořských propastí.
Do
Ježíšovy blízkosti přicházeli samí celníci a hříšníci,
aby ho slyšeli.
Farizeové
a učitelé Zákona mezi sebou reptali: ´On přijímá hříšníky
a jí s nimi!´
*
* *
III.
týden
CHCEME
ŽÍT VE SVOBODĚ DĚTÍ BOŽÍCH,
A
PROTO SE ODŘÍKÁME HŘÍCHU
TŘETÍ
NEDĚLE POSTNÍ
O
hříších proti Duchu Svatému říká Ježíš, náš Pán, že
nebudou ani v tomto ani v budoucím životě odpuštěny. Jedním z
jejich projevů je nekajícnost až do smrti.
Žízeň
po spáse nás má provázet jako hříšnou, cizoložnou
Samaritánku.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Ježíš
odpověděl samařské ženě: "Každý, kdo se napije této
vody, bude zase žíznit. Kdo se však napije vody, kterou mu dám
já, nebude žíznit navěky, ale voda, kterou mu dám já, stane se
v něm pramenem vody tryskající do života věčného."
PONDĚLÍ
PO 3. NEDĚLI POSTNÍ
Náaman
ze Sýrie podobně jako “nevěřící” apoštol Tomáš zhřešil
proti víře v proroka Elizea, proti víře v působení Ducha
Svatého. Hříchem proti víře v Církvi je neuvěřit těm, kdo
nám zvěstovali – v apoštolské posvátné Tradici - “Ježíš
zemřel a vstal z mrtvých!”
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
Náaman
Syrský tedy sestoupil a ponořil se do Jordánu sedmkrát podle
nařízení Božího muže a jeho tělo se obnovilo jako tělo malého
dítěte a byl čistý.”
Ježíš
řekl lidu v synagoze:
“A
mnoho malomocných bylo v Izraeli za proroka Elizea, a žádný z
nich nebyl očištěn, nýbrž jen syrský Náaman.”
Když
to slyšeli, byli všichni v synagoze naplněni hněvem. Vstali,
vyhnali ho ven z města a vedli ho až na sráz hory, na níž bylo
jejich město vystavěno, aby ho svrhli dolů.
On
však prošel jejich středem a ubíral se dál.
ÚTERÝ
PO 3. NEDĚLI POSTNÍ
Hříchy
proti bližním uzavírají cestu k životu s Trojjediným Bohem.
Proto nás Ježíš, náš Pán a Učitel vede, abychom odpouštěli
ze srdce svým bližním: jen potom nám může On ve svátosti
Církve v síle Ducha Svatého odpouštět.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
Vysvoboď
nás,Pane, svou podivuhodnou mocí!
Ježíš
řekl Petrovi:
“...Tu
si pán zavolal svého služebníka a řekl mu: “Služebníku zlý,
celý tvůj dluh jsem ti odpustil, když jsi mne prosil; neměl ses
také ty slitovat nad svým spoluslužebníkem, jako jsem se já
smiloval nad tebou? – I rozhněval se jeho pán a dal ho mučitelům,
dokud nezaplatí celý dluh.
Tak
i můj nebeský Otec učiní vám, jestliže každý svému bratru ze
srdce neodpustíte.”
STŘEDA
PO 3. NEDĚLI POSTNÍ
Hříchu
proti Ježíši Kristu se dopouštíme, když se odtrháváme od
učení Církve, od nového Zákona, který On přichází naplnit
svým a Otcovým Duchem. Učení Církve není nauka jedince,
představitele nebo prostého věřícího, ale neměnná , stále
hloubkou víry odhalovaná apoštolská Tradice, kterou Církev přes
všechny hereze a bludy svých představených a “věřících”
uchovává neposkvrněnou dva tisíce let a bude uchovávat, protože
ani hříchy proti Ježíši Kristu ji nemůžeme přemoci.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Pán
sesílá svůj rozkaz na zemi,
rychle
běží jeho slovo.
Ježíš
řekl svým učedníkům:
“Nedomnívejte
se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem je
zrušit, ale naplnit.”
ČTVRTEK
PO 3. NEDĚLI POSTNÍ
Proti
Ježíši Kristu, hřešíme, když opomíjíme rozlišovat mezi
působením ducha zla a Duchem Božím. Dezorientace, neschopnost
statečně vyznat zásady morálky Církve, ať se týkají
manželství, rodiny, výchovy dětí, politické a sociální
manipulace nás pak svádějí až k zapření katolické víry, víry
v Ježíše Krista, k věrolomnosti. I k “rozptýlení” našeho
myšlení, k jeho devastaci a manipulovatelnosti.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Toto
praví Pán: “Tak jim, Jeremiáši, řekneš: “To je národ,
který neposlechl hlasu Hospodina, svého Boha, a nepřijal kázeň!
Věrnost vymizela z jejich úst.”
Ježíš
řekl zástupům:
“Každé
království proti sobě rozdvojené pustne a dům na dům padne.
Je-li i satan v sobě rozdvojen, jak bude moci obstát jeho
království?
...Kdo
není se mnou, je proti mně; a kdo se mnou neshromažďuje,
rozptyluje.”
PÁTEK
PO 3. NEDĚLI POSTNÍ
Před
hříchy proti Bohu Otci nás náš Pán Ježíš chrání, když
shrnuje pod jediné – dvojjediné přikázání, slovo, které nás
má od nich osvobodit: Tím slovem je přikázání lásky k Pánu –
Otci a k bližnímu nám dává jako jediné náš Pán Ježíš
Kristus a k němuž nám dává sílu, abychom je byli schopni
zachovávat, když přijímáme Jeho Ducha, kterého o Letnicích
seslal od Otce do Církve.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Přímé
jsou Hospodinovy cesty,
spravedliví
po nich kráčejí,
bezbožní
však na nich padnou.
Ježíš
odpověděl učiteli Zákona:
“První
přikázání je toto: ´Slyš, Izraeli, Hospodin, náš Bůh,je
jediný Pán; miluj Pána, svého Boha, z celého svého srdce, z
celé své duše, z celé své mysli a z celé své síly!´ Druhé
je toto:´Miluj svého bližního jako sám sebe!´ Žádné jiné
přikázání není větší než tato!”
SOBOTA
PO 3. NEDĚLI POSTNÍ
Ježíšovo
vyprávění o celníkovi a farizeovi nám klade před oči dvě
modlitby: jednu hříšnou a druhou vedoucí k přijetí daru
znovuzrození z vody a Ducha Svatého. Při modlitbě a nejen u
mystiků Církve – duch zla často velmi působí a snaží se nám
během modlitby svést, abychom se modlili, a zhášeli, ztráceli
Ducha Božího.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Vraťme
se k Hospodinu!
On
nás rozdrásal a on nás uzdraví,
on
zranil, a on nás obváže.
Po
dvou dnech nám vrátí život,
třetího
dne nás vzkřísí,
před
ním budeme žít.
Ježíš
řekl těm, kdo si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a
ostatními pohrdali, toto podobenství: “...avšak celník stál
docela vzadu a neodvážil se ani oči k nebi pozdvihnout, nýbrž se
bil do prsou a říkal: ˇBože, slituj se nade mnou hříšným.´”
*
* *
IV.
týden
VĚŘÍME
V JEŽÍŠE KRISTA, NAŠEHO PÁNA
“LÆTARE”
- ČTVRTÁ NEDĚLE POSTNÍ
Víra
v Ježíše Krista, našeho Vykupitele, je posilována v každé
části mše svaté. Jí vrcholí i slavnost udílení svatého křtu
a obnovy křestního vyznání. Křtu, který se nazývá řecky
fótisma, latinsky baptisma a illuminatio – osvícení těch, kdo
byli mocí Ducha Božího očištěni. Na počátku mše svaté máme
v srdci vyznat tuto víru – a činí to celebrující kněz či
biskup jménem nás všech v apoštolském úvodním pozdravu:
vyznává víru v Nejsvětější Trojici. (Včetně pozdravu “Pán
s vámi!” či biskupského “Pokoj vám!”- které je odkazem na
svatodušní chvíli ve večeřadle, kdy vstoupí Ježíš
zmrtvýchvstalý a dosvědčuje “nové stvoření”:
zmrtvýchvstání svého těla.)
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
I
když sedím v temnotě, Pán je mé světlo!
Ježíš
uviděl cestou člověka, který byl od narození slepý. Jeho
učedníci se ho zeptali: ´Mistře, kdo zhřešil: on sám, nebo
jeho rodiče, že se narodil slepý?´
Ježíš odpověděl:
"Nezhřešil ani on, ani jeho rodiče, ale mají se na něm
zjevit Boží skutky.
Musíme konat skutky toho, který mě poslal, dokud je den. Přichází
noc, kdy nikdo nebude moci pracovat. Pokud jsem na světě, jsem
světlo světa."
PONDĚLÍ
PO 4. NEDĚLI POSTNÍ
Základem
víry v Ježíše Krista je víra v Jeho zmrtvýchvstání. Toto
tajemství je základním darem apoštolské Tradice, která věrně
předává tuto víru v magisteriu Církve I v zapsané Tradici, jíž
je také Písmo Svaté. V dnešním evangeliu slyšíme svědectví,
že Ježíš, Boží Syn, má tuto moc od Otce a Ducha, “který Jej
vzkřísil z mrtvých”.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
“Nebudou
v Jeruzalémě děti, které by žily jen několik dní,
starci,
kteří nenaplní svá léta.”
Královský
úředník řekl Ježíšovi:
´Pane,
pojď, než mé dítě umře!
Ježíš
mu odpověděl: “Vrať se domů, tvůj syn je živ!”
Ten
člověk uvěřil slovu, které mu Ježíš pověděl, a šel.
ÚTERÝ
PO 4. NEDĚLI POSTNÍ
Nemocný
u Bethesdy předkládá Ježíši, jenž uzdravuje, I svou
neschopnost se sám zavčas dostat k mocné vodě, v níž |Bůh
uzdravuje. Ježíš jej uzdraví, aniž by se této vody dotkl. Náš
Pán, který má moc nad živly, dokáže “přenést” nemocného,
který není schopen sám sebe “přinést”, obětovat. Obětování
při mši svaté je především darem Nejsvětější Trojice, pak
teprve naší obětí. Křestní vody jsou skrytým působením
očistné moci Ducha Božího více než pozemskou očistou.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Anděl
řekl proroku Ezechielovi:
“Tato
voda, která vytéká do východní krajiny, stéká do pouště a
končí v moři ve slaných vodách a jeho voda je tím uzdravena.
Kamkoli se řeka dostane, oživnou všichni živočichové, kteří
se v ní hemží; velmi mnoho ryb bude tam, kam se dostane tato voda,
a vše se uzdraví.”
´
Nemocný
odpověděl Ježíšovi:
´Pane,
nemám nikoho,kdo by mě donesl do rybníka. Jakmile se voda rozvíří.
Než se tam dostanu sám, jiný mne předejde.´
Ježíš
mu řekl: “Vstaň, vezmi své lože a choď!”
A
hned byl ten člověk uzdraven; vzal své lože a chodil.
STŘEDA
PO 4. NEDĚLI POSTNÍ
Každá
mše svatá je zpřítomněním – nekrvavým způsobem –
kalvárské oběti Ježíše Krista, jako je svátost smíření
obnovou křestní milosti. Je vyjitím z hrobu hříchu, smrti i
věčné smrti a přijetím prvotin Ducha Svatého, prvotin vzkříšení
Ježíše Krista, dalším stupněm, abychom se stali Božím
obrazem, jak to Otec skrze Syna v Duchu Svatém ustanovil.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Blízko
je Hospodin všem, kdo Ho vzývají,
všem,
kdo Ho vzývají upřímně.
Ježíš
odpověděl židům:
“...
přichází hodina, kdy všichni v hrobech uslyší hlas Syna Božího,
a ti, kdo uslyší, budou žít.
Neboť
jako Otec má život sám v sobě, tak dali Synovi, aby měl život
sám v sobě. A dal Mu moc konat soud, poněvadž je Syn člověka.”
ČTVRTEK
PO 4. NEDĚLI POSTNÍ
Židé
si učinili modlu jak z egyptského zlatého telete, tak i z
vlastního velikonočního beránka, když nepoznali v Ježíši
Kristu pravého Beránka, jehož první z židovských proroků
Nového zákona, svatý Jan, označil za Beránka Božího, který
snímá hříchy světa.
Toto
jeho vyznání a tato jeho slova nás připravují ke svatému
přijímání, které pro ty, kdo ctí modly je k zavržení, pro
věřící v Beránka a Syna Božího Ježíše, ke spasení.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Hospodin
promluvil k Mojžíšovi:
“Sestup
dolů, neboť tvůj lid, který jsi vyvedl z egyptské země,
přivodil si zkázu.
Uhnuli
brzo z cesty, kterou jsem jim přikázal. Ulili si býčka a klanějí
se mu, obětují mu a říkají: Izraeli, to je tvůj Bůh, který tě
vyvedl z egyptské země.´”
´
Ježíš
řekl židům: “Nedomnívejte se, že já na vás budu u Otce
žalovat; vaším žalobcem je Mojžíš, v něhož jste složili
svou naději. Kdybyste věřili Mojžíšovi, věřili byste i mně,
neboť on psal o mně. Nevěříte-li tomu, co on napsal, jak uvěříte
mým slovům?”
PÁTEK
PO 4. NEDĚLI POSTNÍ
Ve
chvíli svatého přijímání se na nás naplňují Ježíšova
slova, slova Syna, který vyšel od Otce, která slyšíme v dnešním
evangeliu a vedou nás po přijetí Jeho těla a krve k Otci. Duch
Svatý se v těch, kdo se v této víře po svatém přijímání
modlí, modlí vzdechy nevyslovitelnými, jak píše o svatodušní
modlitbě svatý Pavel.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
Bezbožné
… oslepuje jejich zloba,
neznají
Boží tajemství,
nedoufají
v odměnu zbožnosti
a
nevěří v odplatu čistých duší.
Ježíš,když
učil v chrámě, hlasitě zvolal:
“Znáte
mě a také víte, odkud jsem. A přece jsem nepřišel sám od sebe,
ale
poslal mne Ten, který je pravdivý; Toho vy neznáte. Já však Ho
znám, neboť jsem od Něho a On mne poslal.”
SOBOTA
PO 4. NEDĚLI POSTNÍ
Mše
svatá končí vysláním – slovy: “Ite missa (sancta) est!”
Máme jít, jako ti, kdo jsou poslání, aby nesli tělo Pána Ježíše
bližním: Věřícím katolíkům Jeho tělo – svátost, ostatním
křesťanům svátostinu, jíž je modlitba, při níž veřejně ve
společenství víry vyznáváme, že Ježíš je Pánem našeho
života, že jsme se Mu odevzdali a odevzdáváme; a hledajícím,
když jim přinášíme ovoce Ducha Svatého: lásku radost, pokoj,
shovívavost, vlídnost, dobrotu, věrnost, tichost a zdrženlivost.
A
těm, kdo nás nenávidí a pronásledují i ochotu v mučednictví
přinést svůj pozemský život.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Zachraň
mne, Pane, před těmi, kdo mne pronásledují
a
vysvoboď mne.
Chrámová
stráž se vrátila k velekněžím a farizeům, a ti jim řekli:
ˇProč jste Ježíše nepřivedli?´
Oni
odpověděli: ´Nikdy nikdo tak nemluvil!´
*
* *
V.
týden
JEŽÍŠ
– CESTA K OTCI
TAJEMSTVÍ
MŠE SVATÉ JE OBĚŤ JEŽÍŠE KRISTA
V
MOCI DUCHA SVATÉHO BOHU OTCI
PÁTÁ
NEDĚLE POSTNÍ
Neděle
smrti Lazarovy je předzvěstí Velkého pátku: smrti Ježíšovy
pro naše vykoupení z moci Ducha zla, a všeho, co působí a čím
se pyšní.
Lazar
svým pozemským zmrtvýchvstáním, které způsobil mocí Ducha náš
Vykupitel Ježíš, je veden k tomu, aby svůj pozemský život, až
do poslední chvilky na této zemi, zasvětil Ježíšovi. Apoštol
národů tajemství zasvěcení, které prochází smrtí – a také
on tuto očistu podobně jako Lazar prožil, jak dosvědčuje I
písemně – vyjadřuje slovy: “Již nežiji já, ale žije ve mně
Kristus!” Od této chvíle každý z nás, kdo prožil tuto očistu
smrtí, je schopen se Ježíšovi zasvětit a zasvěcovat: vše
pozemské vidí ve světle své smrti a Jeho smrti, Jeho
zmrtvýchvstání a svého zmrtvýchvstání.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Elizeus
povolal Gechazího a řekl: ´Zavolej tu Šunamitku!´
Zavolal
ji a ona k němu přišla.
Řekl
jí: ´Vezmi si svého (vzkříšeného) syna!´
Přišla,
padla mu k nohám, poklonila se až k zemi, vzala syna a vyšla.
Ježíš
zavolal mocným hlasem: "Lazare, pojď ven! " Mrtvý vyšel,
ovázán na nohou i na rukou pruhy plátna a s tváří omotanou
šátkem. Ježíš jim nařídil: "Rozvažte ho a nechte
odejít!"
PONDĚLÍ
PO 5. NEDĚLI POSTNÍ
Kdo
patří Ježíši Kristu, kdo se Mu zcela odevzdal, nemusí se bát
“justiční vraždy”a již vůbec ne vrahů – v procesu s
Ježíšem – to byli farizeové, saduceové a ti, kdo volali na
dvoraně Antoniova paláce “Ukřižuj!”, ale ani se nemusí bát,
když se ocitne v podobné pozici jako nevinná židovka Zuzana či
cizoložnice z dnešního úryvku svatého evangelia.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Všechno
shromáždění vzkřiklo velikým hlasem a velebilo Boha, který
vysvobozuje ty, kteří v něho doufají. Povstali proti dvěma
starším, které z vlastních úst usvědčil Daniel jako křivé
svědky, a učinili jim to zlé, které chtěli způsobit oni svému
bližnímu: Jednali podle Mojžíšova zákona a zabili je; toho dne
byla ušetřena nevinná krev.
Ježíš
řekl cizoložné ženě: “Ženo, kde jsou ti, kdo tě žalovali?
Nikdo tě neodsoudil?”
Ona
řekla: ´Nikdo,Pane.´
Ježíš
řekl: “Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš!”
ÚTERÝ
PO 5. NEDĚLI POSTNÍ
Pro
nás, kdo jsme zasvětili svůj život Ježíši jako Pánu svého
života a chceme toto zasvěcení opět obnovit o velikonoční
vigilii. Jeho vzkříšení je učebnicí i zázračnou holí
Mojžíšovou a Áronovou – ty předznamenávají Ježíšův kříž.
Jej máme mít před očima, ten má být na našem pracovním stole,
ve škole, v práci na místě, kde se modlíme. Je v něm skryta
moudrost, o níž tento svět nemá tušení, je v něm skryta síla
oběti, pravé lásky, Boží lásky ke každému z nás v Církvi.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Mojžíš
zhotovil měděného hada, vztyčil ho na kůl, a když had někoho
uštkl a ten pohlédl na měděného hada, zůstal na živu.
Ježíš
řekl farizeům: “Teprve až Syna člověka povýšíte, poznáte,
že jsem to já a že sám od sebe nedělám nic, ale mluvím tak,
jak mě naučil Otec. Ten, který mne poslal, je se mnou; nenechal
mne samotného, neboť stále dělám, co se líbí Jemu.”
STŘEDA
PO 5. NEDĚLI POSTNÍ
Ježíše
chtěli zabít ti, kdo se považovali za strážce tradice náboženské
víry. Pronásledovatelé a vyvražďovatelé křesťanů nemají
šanci zabít, přemoci ty, kdo se Ježíšovi, ukřižovanému a
vzkříšenému v Církvi zcela odevzdali. Je s nimi jako byl Duch
Otce a Syna s třemi pro víru pronásledovanými mladíky, kteří
měli být upáleni – a byli upalováni: Ježíš je dnes s námi v
každém – psychickém, sociálním a fyzickém mučení a v každém
likvidování Církve: je uprostřed nás, je uprostřed ní.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
Král
Nabuchodonosor pravil:´Hle, já vidím čtyři muže rozvázané,
jak se procházejí uprostřed ohně, není na nich úhony a vzhled
čtvrtého je podobný Božímu synu.´
Ježíš
řekl židům:
“Jste-li
děti Abrahámovy, dělejte jeho skutky!
Já
jsem vám mluvil pravdu, kterou jsem slyšel od Boha, a vy mě chcete
zabít. Tak Abrahám nejednal. Vy děláte skutky svého otce.”
ČTVRTEK
PO 5. NEDĚLI POSTNÍ
Okamžik
zasvěcení se Ježíši Kristu, odevzdání života Jemu, můžeme
prožít v citové exaltovanosti, posíleni v odhodlání nikdy v
ničem duchu zla neustoupil – “již více nehřešit” – v
jasném poznání daru spásy v Ježíši Kristu a dějin spásy,
které v zasvěcení dávají pochopit I jednotlivé okamžiky našeho
minulého, současného I budoucího života. Pro vytrvalost ovšem
potřebujme každodenní boj o to, abychom slyšeli Ježíšovo slovo
a zachovávali je. Rozjímání Božího slova v tomto smyslu a v
duchu zasvěcení.
Otec
kardinál František Tomášek říkával bohoslovcům, že kdo
vynechá každodenní rozjímání Boží slova, ztrácí své
povolání.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Bůh
ještě řekl Abrahámovi: “Ty pak zachovávej mou smlouvu, ty i
tvé potomstvo po tobě od pokolení do pokolení.”
Ježíše
řekl židům: “Amen, amen, pravím vám, kdo zachovává mé
slovo, neuzří smrt navěky.”
PÁTEK
PO 5. NEDĚLI POSTNÍ
Známe
to všichni: když něco důležitého opravdu jde, a v duchovním
životě toto platí zvláště – vyvstávají překážky, které
je třeba v síle Ducha Božího překonat. Tím spíše, když se
připravujeme odevzdat život, zasvětit se Ježíši Kristu jako
Pánu svého života.
Každý den v tomto postním období čtyřiceti dnů je je nám –
v menších nebo větších záležitostech
předkládáno „požehnání nebo prokletí“, pohodlná cesta ,
kdy se vkrádá
myšlenka ustoupit
nepřátelům Božího království, zprvu jen třeba v myšlence,
která se spokojuje s falešným kompromisem,
pak následuje slovo, skutek či opomenutí
vyznání či postoje víry...a její postupná ztráta. Celé
životní poslání proroka Jeremiáše je svědectvím o jeho
neúnavném
boji o věrnost Božímu slovu, které nás vede k plné
odevzdanosti Bohu Otci prostřednictvím
Božího Syna Ježíše Krista a to ve svatodušním
společenství katolické Církve,
ve svátosti
křtu či
jeho obnově.
Prorokovo nekompromisní jednání, smýšlení
i slova
předznamenávají Ježíšovy
pašije – za nás a pro nás.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
“Ti,
kteří mne stíhají, padnou a nic nesvedou:
Velmi
budou zahanbeni, neboť ničeho nedosáhnou;
bude
to věčná hanba, nezapomene se na ni.”
Ježíš
řekl židům:
“Nedělám-li
skutky svého Otce, nevěřte mi! Jestliže je však dělám, a
nevěříte mně, věřte těm skutkům, abyste poznali a chápali,
že Otec je ve mně a já v Otci.”
SOBOTA
PO 5. NEDĚLI POSTNÍ
Odevzdání
života Ježíši Kristu, Pánu našeho života, se pozná jako pravé
podle skutků, které dokládají naše slova o Něm. Pro ně je
potřebná víra, že Ježíš nám dává svého a Otcova Ducha, že
nám dává Církev, abychom se v ní modlili, slyšeli Boží slovo,
přijímali prostředky proměny a věrnosti k vytrvalosti v životě
s naším Přítelem Ježíšem: svátosti a svátostiny. Jen
společná modlitba o Letnicích se stává zdrojem naší osobní
modlitby a skutků víry, “živých” skutků, které vedou nás i
druhé k obrácení.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Tak
praví Pán ústy proroka Ezechiela:
“Uzavřu
s nimi smlouvu pokoje. Bude to věčná smlouva.”
Jeden
z rady, Kaifáš, velekněz toho roku, jim řekl: ´Vy ničemu
nerozumíte; nechápete, že je pro vás lépe, aby jeden člověk
zemřel za lid, než aby zahynul celý národ.´
*
* *
SVATÝ
TÝDEN
ZASVĚCENÍ
SE JEŽÍŠI KRISTU
ODEVZDÁNÍ
ŽIVOTA JEMU
KVĚTNÁ
NEDĚLE
Rozjímání
Pašijí, které slyšíme dnes v Církvi podle sepsání svatého
Matouše nám dávají plně poznávat tajemství zasvěcení,
odevzdání se Trojjedinému Bohu na svědectví víry svatého
Matouše o utrpení, ukřižování a vyznání víry ve vzkříšení
a v seslání Ducha Božího, jež bývalý celník Lévi prožil a
ve světle víry v tato tajemství své evangelium – i Pašije
napsal.
Ježíš
se v síle Ducha Svatého odevzdává Bohu Otci. Tak můžeme shrnout
pašijové zvěstování. Tajemství pašijí se v celé své hloubce
zpřítomňuje při slavení každé mše svaté. Je tak nejen vzorem
pro to, jak se odevzdat Ježíši Kristu, ale je především obětí
i chvalozpěvem našeho zasvěcení se Ježíši Kristu: obětí,
podílem na oběti při mši svaté a chvalozpěvem, podílem na
chvalozpěvu Nejsvětější Trojice.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Ježíš
se modlil: "Otče můj, nemůže-li mě tento kalich minout, a
musím ho vypít, ať se stane Tvá vůle."
PONDĚLÍ
SVATÉHO TÝDNE
Celé
Pašije, které se dnes I dnes v papežské gregoriánské liturgii v
Církvi zpívají, můžeme uslyšet ve větě Ježíše, jenž se za
nás obětoval, zasvětil tak svůj život Otci v síle Ducha
Svatého; ve větě, kterou náš Pán pronesl k Jidášovi o Marii,
pomazávající Jeho nohy vzácným olejem.
Ježíš
prorokuje o svém zmrtvýchvstání svému zrádci. Vydává se na
smrt, po níž bude následovat Jeho zmrtvýchvstání I pro
nejposlednějšího a největšího hříšníka.
Zvláště
v dobách, kdy nás tíží naše hříchy, ale i na začátku
katechumenátu, nás mají provázet Pašije – tajemství utrpení
Božího Syna za nás hříšníky, které vyjadřuje i tato událost.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
“Já,
Hospodin, jsem Tě povolal s láskou,
vzal
jsem Tě za ruku,
chránil
jsem Tě a ustanovil jsem Tě
prostředníkem
smlouvy lidu a světlem národů.”
Ježíš
řekl Jidáši Iškariotskému: “Nech Marii, aby (drahý olej z
pravého nardu) uchovala ke dni mého pohřbu. Chudé máte mezi
sebou vždycky, ale mne nemáte vždycky.”
ÚTERÝ
SVATÉHO TÝDNE
I
dnes můžeme v tradiční liturgii slyšet zpěv Pašijí. V
evangelním úryvku můžeme zároveň ve slovech o Jidášovi, který
vyšel, aby zradil Ježíše, toho, který Jej povolal a který o
Poslední večeři konsekruje svých Dvanáct na biskupy, poznávat
výzvu, abychom – každý ve svém “stavovském” povolání -
vyjadřovali – v protikladu k Jidášovi – své zasvěcení
Ježíši Kristu. Tam, kde bychom jako ti, jímž je svěřena moc
nad druhými v rodině, škole, ve společenství Církve, jí mohli
jako Jidáš zneužít, ji zapojme, naroubujme, na naše odevzdání
života našemu Pánu Ježíši, abychom nesli ovoce Jeho Ducha a ve
svém povolání naplnili Otcovu vůli, jak nás tomu Ježíš učí.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
Bůh
řekl: “Proto Tě dám národům jako světlo,
aby
se spása má rozšířila až do končin země.”
Když
Jidáš vyšel ven, Ježíš řekl: ”Nyní byl Syn člověka
oslaven a Bůh byl oslaven v něm; Bůh Jej také oslaví v sobě a
oslaví Ho hned.”
STŘEDA
SVATÉHO TÝDNE
Poslední
den, kdy se v tradičním ritu zpívají Pašije, “Škaredá”
středa, je dnem Jidášovy zrady. Prosme, abychom Ježíše, svého
Pána, ve svém povolání, duchovním I pozemském, nikdy nezradili.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, který připadají na dnešní
den:
“Pán,
Hospodin, mi otevřel ucho,
a
já se nezdráhal, necouvl nazpět.
Svá
záda jsem vydal těm, kdo mě bili, své líce těm, kdo rvali můj
vous.”
Ježíš
Dvanácti odpověděl:
“Kdo
se mnou omočil ruku v míse, ten mne zradil. Syn člověka sice
odchází, jak je o něm psáno, ale běda tomu člověku, skrze
něhož je Syn člověka zrazován. Pro toho člověka by bylo lépe,
kdyby se byl vůbec nenarodil!”
ZELENÝ
ČTVRTEK – PAMÁTKA POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ
Ve
spisech mystiků, těch, kteří žili v intimním a intenzivním
spojení s Ježíšem, Jemu zcela oddáni, čteme, jak prožívali
mši svatou: jako pečeť svého zasvěcení.
Svatý
Jan, Miláček Páně, rovněž mystik Církve, píše o Poslední
večeři s důrazem na přikázání lásky, které Ježíš prorocky
dosvědčil, když na sebe vzal podobu otroka, umývajícího nohy
stolujícím apoštolům. On který byl “v čele stolu”, je
“posledním u stolu”: Vede nás k plnosti odevzdání našeho
života při mši svaté.
Svatá
Matka Tereza z Kalkaty říká: “Kdo je na okraji Církve, ten je v
jejím centru!”
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
Hospodin
řekl Mojžíšovi a Áronovi v egyptské zemi:
“Beránka
uchováte až do čtrnáctého dne tohoto měsíce, kdy ho k večeru
zabije celé shromážděné společenství Izraele. Pak ať vezmou
trochu jeho krve a pomažou jí obě veřeje i příčný trám nad
nimi v domech, kde ho budou jíst.”
Bylo
před velikonočními svátky. Ježíš věděl, že přišla jeho
hodina, kdy měl přejít z tohoto světa k Otci. A protože miloval
svoje, kteří byli ve světě, projevil jim lásku až do
krajnosti.
Bylo to při večeři. Ďábel už vnukl Jidáši
Iškariotskému, synu Šimonovu, myšlenku, aby ho zradil. Ježíš
věděl, že mu dal Otec všechno do rukou a že vyšel od Boha a
vrací se k Bohu. Proto vstal od večeře, odložil svrchní šaty a
uvázal si kolem pasu lněnou zástěru. Potom nalil vodu do umyvadla
a začal učedníkům umývat nohy a utírat jim je zástěrou,
kterou měl uvázanou kolem pasu.
VELKÝ
PÁTEK – UKŘIŽOVÁNÍ JEŽÍŠE KRISTA ZA NAŠE HŘÍCHY
Okamžik
zasvěcení Ježíše Krista, naplnění vůle Otcovy v síle Ducha
Svatého vrcholí v okamžiku, který sám Ježíš při své
poslední chvíli života při ukřižování zcela jasně vyzná,
označí slovy: “Dokonáno jest!”
On
je naším vzorem i přímluvcem pro chvíli ponoření křestního
pramene, trojího ponoření a vynoření, kdy se naplňuje vůle
Nejsvětější Trojice a zaznívá její doxologie: Já Tě křtím
ve jménu Otce I Syna I Ducha Svatého. Pro nás, kteří budeme
obnovovat svůj křestní slib, zní při pokropení vodou křtěnců
slova: ´Asperges me hyssopo, Domine, Pokrop mě yzopem, Pane´, s
odkazem na yzop, který je připraven pro tuto chvíli pod Ježíšovým
křížem na Golgotě. - Po svaté křtu a jeho obnově nadchází
obětování! Nejprve mešní, jež vede ke svatému přijímání a
v něm obsažené následné celoživotní dílu Nejsvětější
Trojice.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvky z mešních čtení, které připadají na dnešní
den:
On
nesl naše utrpení, obtížil se našimi bolestmi, ale my jsme ho
pokládali za zbitého, od Boha ztrestaného a ztýraného.
On
však byl proboden pro naše hříchy, rozdrcen pro naše viny,
tížily ho tresty pro naši spásu, jeho rány nás uzdravily.
BÍLÁ
SOBOTA – SESTOUPENÍ JEŽÍŠE KRISTA DO “LŮNA ABRAHÁMOVA”
Sestoupení
Ježíše Krista druhého dne po ukřižování – o Bílé sobotě
ke spravedlivým očekávajícím Jeho vykupitelskou smrt a tak svůj
podíl na životě Církve vítězné, odkazuje na naši pozemskou
smrt: máme umírat plni Ducha Svatého, v křestním prameni, při
obnově svatého křtu i jednou na konci svého pozemského života.
Po
chvíli ztišení prosme, aby nás Duch Svatý Božím slovem
vyučoval a dal nám v něm poznat Ježíše, našeho Spasitele, a
čtěme úryvek z prvního čtení Hodinky četby o Bílé sobotě -
připadá na dnešní den:
Bratři:
Bojme se, aby se někomu z vás nepřihodilo, že by se nedostal na
ono místo odpočinku, třebaže přislíbení o tom, že je tam
možno vejít, dále trvá.
*
* *
VIGILIE
VZKŘÍŠENÍ
KŘESTNÍ
SLIB
Chcete
žít ve svobodě dětí Božích a zříkáte se proto hříchu?
Ano.
Chcete,
aby vás nikdy hřích neovládl, a zříkáte se proto všeho, co
němu láká?
Ano.
Zříkáte
se tedy ducha zla a všeho, co působí a čím se pyšní?
Ano.
Věříte
v Boha Otce všemohoucího, Stvořitele nebe I země?
Věřím.
Věříte
v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se
narodil z Marie Panny, byl ukřižován a pohřben, vstal z mrtvých
a sedí po pravici Otcově?
Věřím.
Věříte
v Ducha Svatého, svatou Církev obecnou, společenství svatých,
odpuštění hříchů, vzkříšení mrtvých a život věčný?
Věřím.
Tak
věříme. Tak věří Církev. A tuto víru vyznáváme
a
ona je naší slávou
v
Kristu Ježíši, našem Pánu.
Amen.
*
* *